ခရစ္ႏွစ္ ၄-ရာစု၌ ကိုးရီးယားႏုိင္ငံသို႔ တရုတ္ျပည္အေရွ႕ ခ်င္မင္းဆက္မွ တစ္ဆင့္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ စတင္ေရာက္ရွိလာသည္။ ဗုဒၶဘာသာမေရာက္မီကမူ အမ်ားအားျဖင့္ နတ္ကုိ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ ကြန္ျဖဴးရွပ္ႏွင့္ တာအုိကိုးကြယ္မူလည္း အနည္းငယ္ရွိခဲ့ၾကသည္။
ကိုရီးယားကြ်န္းဆြယ္၌ ဗုဒၶဘာသာမေရာက္မီက ကိုဂုရယို၊ ပက္ခ်ီ၊ ဆိေလႅဟုေခၚေသာ နုိင္ငံကေလး သံုးႏုိင္ငံရွိခဲ့သည္။ ထုိသုံးႏုိင္ငံမနက္ ကိုဂုရယိုသုိ႔ ခရစ္ႏွစ္ ၃၇၂-ခုႏွစ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာစတင္ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ တရုတ္ျပည္ခ်င္မင္းဆက္မွ ဖူခ်ီအင္ဘုရင္ ေစလႊတ္လုိက္ေသာ သာသနာျပဳအဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ မဟာယာနဘုန္းေတာ္ၾကီး ဆြန္ဒိုက ယူေဆာင္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
ထုိ႔ေနာက္ ၁၂-ႏွစ္ အၾကာတြင္ ပက္ခ်ီသို႔လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ ၃၀-အၾကာတြင္ ဆိလႅသို႔လည္းေကာင္း ဗုဒၶဘာသာ စတင္ေရာက္ရွိခဲ့ၾကသည္။
ကိုရီးယားလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာကို လြယ္လြယ္ကူကူျဖင့္ပင္ လက္ခံခဲ့ၾကသည္။ အထူးအားျဖင့္ မင္းေဆြမင္းမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ပညာတတ္ အသုိင္းအ၀ုိင္းမ်ားက ပို၍ႏွစ္ျခိဳက္စြာ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ကိုးရီးယားလူမ်ိဳးမ်ား မူလက ကိုးကြယ္ခဲ့ေသာ ဘာသာတရားမွာ ဘာမွ် အေျခအျမစ္မရွိေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း အခ်င္းခ်င္း အျမဲလုိလုိ တုိက္ခိုက္ေနရသျဖင့္ ကိုးကြယ္မူလမ္းစ ေပ်ာက္သေလာက္ျဖစ္ေန ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ကိုးရီးယားတုိ႔ အထင္ၾကီးထားသည့္ တရုတ္ျပည္ၾကီးမွလာေသာ ဗုဒၶဘာသာမွာ အေျခခုိင္မာ၍ အဆင့္ျမင့္ေသာ တရုတ္ယဥ္ေက်းမူ သေဘာလကၡဏာမ်ား ပါ၀င္ေနေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးရီးယားတုိ႔က လြယ္ကူစြာ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ကိုရီးယားနိုင္ငံသို႔ ဗုဒၶဘာသာေရာက္ရွိလာျပီး ႏွစ္ေပါင္း(၁၅၀)အၾကာ ဆိလႅႏုိင္ငံ၌ ဗုဒၶဘာသာကို လက္ခံယံုၾကည္၍ ႏွစ္ေပါင္း(၁၀၀) ခရစ္ႏွစ္ (၅၂၇)ခုႏွစ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာကို ဆိလႅႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ဘုရင္ ပုိ႔ဟြန္က ေၾကျငာခဲ့သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ မွဴးမတ္မ်ားႏွင့္ နန္းတြင္းသူ နန္းတြင္းသားမ်ားက ဘုရင္သည္ သူ၏ ၾသဇာအာဏာက်ယ္ျပန္႔ေရးႏွင့္ ဗဟုိက ထိန္းခ်ဳပ္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပိုမုိခိုင္မာလာေစရန္အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ေၾကျငာျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆကာ မေက်နပ္ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၆၆၀-ခုႏွစ္၌ တရုတ္ျပည္ႏွင့္ ဆိလႅႏုိင္ငံတုိ႔ မဟာမိတ္စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆုိၾကသည္။ မၾကာမီပင္ ဆိလႅဘုရင္သည္ တရုတ္တုိ႔၏ အကူအညီျဖင့္ ကုိဂုရယိုႏွင့္ ပက္ခ်ီႏိုင္ငံတုိ႔ကို တုိက္ခုိက္သိမ္းယူျပီး ခရစ္ႏွစ္(၆၆၈)ခုႏွစ္၌ ကိုရီးယားသံုးႏုိင္ငံ ေပါင္းစည္းေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့သည္။ ထုိသို႔ သံုးႏုိင္ငံကို တစ္ႏုိင္ငံတည္းအျဖစ္ ေပါင္းစည္းႏုိင္ျခင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာ၏ စြမ္းအားေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိလႅႏုိင္ငံသားတု႔ိက ယံုၾကည္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သံုးႏုိင္ငံေပါင္းစည္းေရး အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ျဖင့္ ခရစ္ႏွစ္(၇၇၆)ခုႏွစ္တြင္ နယ္ဂ်န္ေတာ္ေပၚရွိ ဂို႔ဂ်ဴေက်ာင္းတုိက္အတြင္း၌ ဉာဏ္ေတာ္(၃၃)မီတာရွိေသာ အရိေမတၱယ် မတ္ရပ္ဘုရားေလာင္း ရုပ္ထုၾကီးကို ထုလုပ္ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကေလသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၆၆၈-မွ ၉၃၅-ခုႏွစ္အထိ ကိုရီးယားႏုိင္ငံ၌ ဆိလႅမင္းဆက္မ်ား အုပ္စိုးခဲ့ၾကျပီး ဗုဒၶသာသနာ အထြန္းကားဆံုးျဖစ္ခဲ့သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဤအခ်ိန္ကာလကို ကုိရီးယား ဗုဒၶဘာသာေရႊေခတ္ဟု ေခၚဆုိၾကေလသည္။
ဤေခတ္၌ ကိုရီးယားႏုိင္ငံတြင္ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ ေက်ာင္းကန္ဘုရားမ်ားကို ေဆာက္လုပ္တည္ထား ခဲ့ၾကသည္။ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရာ သပၸာယ္တင့္တယ္ေသာ အရိေမေတၱယ် ဘုရားေလာင္း၊ အ၀ေလာကိေတသြာရ ဘုရားေလာင္း ရုပ္ထုၾကီးမ်ားကို တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ ကိုရီးယားဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား သည္လည္း တရုတ္ျပည္၊ အိႏၵိယျပည္သို႔ သြားေရာက္၍ ပညာသင္ယူၾကျပီး အျပန္တြင္ မဟာယာန က်မ္းစာမ်ားကို ယူေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ တရုတ္ျပည္မွ ၀ိနယဂုိဏ္း၊ နိဗၺာနဂုိဏ္း၊ ဓမၼသဘာ၀ဂုိဏ္း၊ အ၀တံသကဂုိဏ္း၊ ေယာဂါစာရဂုိဏ္းစေသာ သုတၱန္ဂုိဏ္းမ်ားကိုလည္း ကုိရီးယားႏုိင္ငံသို႔ ယူေဆာင္လာခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုတၱန္ဂုိဏ္းမ်ားကို က်ိဳ(Kyo) ဂုိဏ္းမ်ားဟု ေခၚၾကေလသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၈၂၅-ခုႏွစ္တြင္ တရုတ္ျပည္မွ ပညာသင္၍ ျပန္လာေသာ ကုိရီးယားဘုန္းၾကီး တုိအိက ကိုရီးယား၌ စ်င္ဂုိဏ္းကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ စ်င္ဂုိဏ္း၏ အယူ၀ါဒမွာ ဘာမွ်မလုပ္ဘဲ သူ႔အလုိလုိ ရုတ္တရက္ ဉာဏ္အလင္းရျခင္း ျဖစ္ေလရာ တရားက်မ္းဂန္မ်ားကို အေလးထားေသာ က်ိဳဂုိဏ္းႏွင့္ ထိပ္တုိက္တုိးေလသည္။ သို႔ေသာ္ ထုိစ်င္ဂုိဏ္းမွာလည္း တျဖည္းျဖည္း ျပန္႔ပြားလာျပီး ေတာင္ကိုးလံုးေပၚ၌ ရွိေသာ စ်င္ေက်ာင္းကိုးေက်ာင္းကို အစြဲျပဳ၍ ေတာင္ကုိးလံုး စ်င္ဂိုဏ္း ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ ေပၚေပါက္လာေလသည္။
စ်င္ဂုိဏ္းကို ကိုရီးိယား ဘာသာအားျဖင့္ ဆုန္(SON) ဂုိဏ္းဟု ေခၚေ၀ၚၾကရာ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ဆုန္ဂုိဏ္းႏွင့္ က်ိဳဂုိဏ္းတုိ႔ အၾကီးအက်ယ္ ပဋိပကၡျဖစ္ခဲ့ၾကေလသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၄-ရာစု ေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ကိုရီးယားနုိင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ဘုရင္တုိ႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကို အားမေပးဘဲ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၆-ရာစု အလယ္ပိုင္းသို႔ ေရာက္ေသာအခါ မြန္ဂ်ဳန္ဘုရင္မၾကီးက အားေပးခ်ီးေျမွာက္သျဖင့္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ျပန္လည္ ရွင္သန္လာျပန္ေလသည္။
၁၆-ရာစု ေနာက္ပုိင္းမွ စ၍ ဂ်ပန္နုိင္ငံက ကိုရီးယားအား အၾကိမ္မ်ားစြာ တုိက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္မူ ျပဳခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ကိုးရီးယား၌ ဂ်ပန္ ဗုဒၶဘာသာ တျဖည္းျဖည္း လႊမ္းမုိးလာခဲ့သည္။ ထိုအခါ ကိုရီးယား ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားက မိမိတုိ႔ဘာသာ၏ သေဘာလကၡဏာမ်ားကုိ ထိန္းသိမ္းထားႏုိင္ရန္အတြက္ ပို၍ စည္းရုံးမူ ျပဳလာၾကသည္။
သို႔အားျဖင့္ ယခင္က ပဋိပကၡ ျဖစ္ေနခဲ့ၾကသည့္ ဆုန္(စ်င္)ဂုိဏ္းႏွင့္ က်ိဳ(သုတၱန္)ဂိုဏ္းတုိ႔သည္ ၁၉၃၅-ခုႏွစ္တြင္ ခ်ိဳဂဲ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ တစ္ဂုိဏ္းတည္း အျဖစ္သို႔ ေပါင္းစည္းမိခဲ့ၾကေလသည္။
ကုိရီးယားနုိင္ငံ ဂ်ပန္လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ေနစဥ္ အခ်ိန္က ဂ်ပန္အာဏာပိုင္တုိ႔သည္ ကိုရီးယားဘုန္းၾကီးမ်ားကို ဂ်ပန္ဘုန္းၾကီးမ်ားနည္းတူ အိမ္ေထာင္ျပဳေစခဲ့ၾကသည္။ ဂ်ပန္လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္သည့္ ၁၉၄၅-ခုႏွစ္၌ ကိုရီးယား ဘုန္းၾကီးမ်ားကို စားရင္းေကာက္ေသာအခါ ဘုန္းၾကီး (၇၀၀၀)ခန္႔ ရွိသည့္အနက္ (၆၀၀)ခန္႔သာ အိမ္ေထာင္မျပဳဘဲ ကိုရီးယားဗုဒၶဘာသာ အစဥ္အလာကို ထိန္းသိမ္းခဲ့ၾကေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေလသည္။
ဂ်ပန္ လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္၍ ကိုရီးယားသမၼတႏုိင္ငံသစ္ ထူေထာင္မိေသာအခါ ပထမဆံုးသမၼတ ဆစ္ဂမန္႔ရီးသည္ အိမ္ေထာင္ျပဳေသာ ဘုန္းၾကီးမ်ားကို သက္ဆုိင္ရာ ေက်ာင္းမ်ားမွ ႏွင္ထုတ္ပစ္ေစခဲ့သည္။ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္းကို ဆန္႕က်င္ေသာ ခ်ိဳဂဲဂုိဏ္းကလည္း မိမိတုိ႔၏ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ားကို ေခတ္ႏွင့္အညီ ျပဳျပင္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ယခုအခ်ိန္တြင္ အိမ္ေထာင္ျပဳေသာ ဘုန္းၾကီးမ်ား တျဖည္းျဖည္းနည္းပါးလာျပီး ကိုရီးယားဗုဒၶဘာသာ၏ သေဘာလကၡဏာမ်ား တစ္စ တစ္စ ေပၚလြင္လာေနျပီ ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ (အဆင့္ျမင့္) စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment