Thursday, 15 December 2011

ျမ၀တီမင္းၾကီး ဦးစ၏ ထူးမျခားနား ေရာင္ျခည္ေတာ္ဘြဲ႕ သီခ်င္းၾကီး

ျမတ္စြယ္ေတာ္ မၾကြေရာက္မီက ေရဒီယိုႏွင့္ ရုပ္ျမင္သံၾကား အစီအစဥ္တြင္လည္းေကာင္း၊ ၾကြေရာက္လာခ်ိန္က ရန္ကုန္အျပည္ျပည္ဆုိင္ရ ေလယာဥ္ကြင္း ၾကိဳဆုိပူေဇာ္ပြဲ အခမ္းအနားၾကီးတြင္ လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြယ္ေတာ္ ၾကြေရာက္လာျပီးေနာက္ ကိန္း၀ပ္စံပယ္ အပူေဇာ္ခံေနေသာ ကမၻာေအး မဟာပါသာဏလုိဏ္ဂူေတာ္ၾကီးတြင္လည္းေကာင္း၊ ဂီတပညာရွင္မ်ားႏွင့္ အဆုိေက်ာ္တုိ႔ တီးမူတ္သီဆုိပူေဇာ္ၾကေသာ ဓမၼေတးေဟာင္းမ်ားအအနက္ ျမ၀တီမင္းၾကီး ဦးစ ေရးစပ္ခဲ့ေသာ “ထူးမျခားနား” အစခ်ီေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္ဘြဲ႕ သီခ်င္းခန္႕ၾကီးကို စာေရးသူ အထူးႏွစ္သက္ စြဲျမဲလွေသာေၾကာင့္ စာေရးသူကဲ့သို႔ နားေထာင္မိေသာ ပုဂၢိဳလ္တုိ႔သည္လည္း ႏွစ္သက္ၾကည္ညိဳၾကမည္ဟု ယူဆမိျပီး ဤေဆာင္းပါးကို ေရးမိပါသည္။

ထူးမျခားနားသီခ်င္းကို စာေရးသူ စတင္နားဆင္မိေသာအရြယ္မွာ ၁၀ႏွစ္သားခန္႕အရြယ္ျဖစ္သည္။ စစ္ၾကိဳေခတ္က နာမည္ေက်ာ္ ဇာတ္ဆရာၾကီး ဦးဖိုးစိန္၏ စိန္မဟာသဘင္ ဇာတ္ၾကီးသည္ မႏၱေလးျမိဳ႕ က်ံဳးေထာင့္၌ ရုံၾကီးထုိးျပီး ခုႏွစ္ခ်ီမွ ၁၀ခ်ီအထိ ညစဥ္ကျပေလ့ရွိသည္။ မႏၱေလးပရိတ္သတ္သည္ ႏွစ္စဥ္ၾကည့္ၾကသည္။ ပြဲခ်ီအစမွ အဆံုးထိ ဖ်ာ၀ယ္ၾကည့္သူမ်ားလည္းရွိရာ စာေရးသူ၏ အဘြားႏွင့္ ၾကီးေတာ္တုိ႔လည္း ပါ၀င္သည္။ ေျမးမ်ား၊ တူမ်ားကို ျမန္မာ့ဇာတ္သဘင္ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာယဥ္ေက်းမူ အေျခခံမ်ားရေစျခင္းငွာ ပြဲသို႔ေခၚသြားတတ္ၾကပါသည္။ စိန္မဟာသဘင္၏ ထူးျခားခ်က္မွာ အပ်ိဳေတာ္အကႏွင့္ ပြဲမစဘဲ ဘုရားရွိခိုးခန္းႏွင့္ ပြဲစထြက္ပါသည္။ ေရာင္ျခည္ေတာ္လႊတ္ေနေသာ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ဆင္းထုေတာ္ေရွ႕တြင္ ဇာတ္သူဇာတ္သားတုိ႔ မင္းခမ္းမင္းနား အ၀တ္အစားမ်ား၀တ္ျပီး ထူးမျခားနား သီခ်င္းၾကီးကို သံျပိဳင္ဆုိကာ လက္အုပ္ခ်ီ ရွိခိုးၾကသည္။ ဇာတ္စင္ေအာက္က ဖန္ပဒိုင္း မီးခိုင္ၾကီးမ်ားႏွင့္ ခံ့ညားလွေသာ ဆုိင္း၀ိုင္းၾကီးက စင္ေပၚက ညီညာၾကည္သစြာ သံျပိဳင္ဆုိေနေသာအသံႏွင့္ လုိက္ဖက္စြာတီးခတ္လုိက္ေသာ ဂီတသံသည္ ၁၀ႏွစ္သားအရြယ္ စာေရးသူ၏စိတ္ကို ဆြဲကိုင္ထားေတာ့သည္။ ေနာင္အခါ ေရာင္ျခည္ေတာ္ႏႏွင့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ပံုေတာ္ကို ဖူးေတြ႕ရတုိင္း စာေရးသူနားတြင္ ထူးမျခားနား သီခ်င္းသံကို သီခ်င္းအလုိက္ကို အလြတ္နီးပါး ရလာခဲ့သည္။ စာသားႏွင့္ အဓိပၸါယ္သေဘာကို နားမလည္ မသိေသးပါ။

တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ၀ အပို ျမန္မာစာကို ဘာသာတြဲအျဖစ္ သင္ယူေသာအခါ ျမ၀တီမင္းၾကီး ဦးစေရးစပ္ေသာ စြယ္ေတာ္ေရာင္ျခည္ေတာ္ဘြဲ႕ သီခ်င္းၾကီးျဖစ္ေၾကာင္း သိလာရသည္။ သို႔ေသာ္ ေသခ်ာစြာ မေလ့လာမိေသးပါ။ ၁၉၅၃-၅၄ ခုႏွစ္မ်ားဆီေလာက္က ရန္ကုန္-မႏၱေလး မီးရထားသည္ ေတာက္ေလွ်ာက္ မခုတ္ေမာင္းႏုိင္ပါ။ ျပည္တြင္းေသာင္းက်န္းသူတုိ႔ မုိင္းဗံုးကို စိုးရိမ္ရရုံမက တံတားမ်ားမွာလည္း ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမူ အားနည္ေသာေၾကာင္း မီးရထားကို ညင္သာစြာခုတ္ရသည္။ ေရွ႕ေျပးမုိင္းရွင္းတြဲေနာက္မွ လုိက္ရေသာ မီးရထားသည္ ပ်ဥ္းမနားတြင္ညအိပ္ျပီးမွ ေနာက္ေန႕ မႏၱေလးသို႔ ထြက္ရသည္။ ထုိေန႕ညမွာ လျပည့္ေန႔ျဖစ္ပါသည္။ စာေမးပြဲၾကီးအျပီး အညာေမြးရပ္ေျမသို႔ ျပန္လာၾကေသာ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူတုိ႔သည္ တြဲမ်ားတြင္ျပည့္ေနသည္။ ပ်ဥ္းမနားျမိဳ႕ထဲသို႔ သြားေရာက္ ေရမိုးခ်ိဳး၊ ညစာစားေသာာက္လည္ပတ္ျပီး တြဲမ်ားသို႔ ျပန္လာၾကကာ စကားေျပာၾက၊ သီခ်င္းဆုိၾကႏွင့္ ညအခ်ိန္ျဖဳန္းၾကသည္။ ကာလေပၚသီခ်င္း၊ ျပဇာတ္ႏွင့္ ရုပ္ရွင္သီခ်င္းမ်ားသီဆုိ၍ ေမာသြားၾကသျဖင့္ အိပ္သူအိပ္ကုန္ၾကသည္။ ညဥ္႕သန္းေခါင္ေက်ာ္ေလာက္မွ လထိန္ထိန္သာခ်ိန္ ဒံုမင္းသံေပၚလာျပီး ထူးမျခားနားသီခ်င္းကို တည္တည္ျငိမ္ျငိမ္ သီဆုိလုိက္ေသာ ေက်ာင္းသားတစ္သီး၏ အသံကို ၾကားရပါသည္။ ထုိေခတ္က တကၠသိုလ္ေကာ္လိပ္မ်ားတြင္ မယ္ဒလင္၊ ဒံုမင္း တူရိယာမ်ား ေခတ္စားသည္။ ဂစ္တာ ေခတ္မစားေသးပါ။

“ထူးမျခားနား၊ မီးရစံုသား၊ ေရာင္ေတာ္ေထြျပား၊ ေျပာင္လု႔ိလုိ႔မ်ားေထြ၊ ထူးေထြတည္အံ့ရာသား” ဟု ခ်ီလုိက္ျပီး စည္း၀ါးမွန္မွန္ ဆုိဟန္ခန္႕ခန္႕ ဆုိသြားျပီး
“ရွင္ရင္းျမတ္ သက်ားကိုေလ တင္ထိပ္ဦး စံုဖူးတည့္ ရွိၾကငံု” ဟူ၍ သီခ်င္းကို အဆံုးသတ္လုိက္ရာ နားေထာင္ေနမိေသာ စာေရးသူသည္ လျပည့္၀န္းၾကီးကို ၾကည့္ျပီး စိတ္တြင္းက ဗုဒၶျမတ္စြာကို ဦးသံုးၾကိမ္ခ်လိုက္မိသည္။

မႏၱေလးေရာက္သည္ႏွင့္ မႏၱေလးေကာလိပ္ စာၾကည့္တုိက္ႏွင့္ မႏၱေလး ပန္တ်ာေက်ာင္းသို႔သြားကာ ထူးမျခားနားေလ့လာေရး လုပ္ပါေတာ့သည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ မင္းဆက္ေျခာက္ဆက္ေျမာက္ ဘုိးေတာ္ဘုရား (ဗဒံုးမင္း) လက္ထက္တြင္ တရုတ္သံေတာ္အဖြဲ႕မ်ား ေလးၾကိမ္ေရာက္လာသည္။ ေအဒီ ၁၇၉၀ ျပည့္ႏွစ္ေရာက္လာေသာတရုတ္သံေတာ္မ်ားသည္ တရုတ္ဧကရာဇ္ထံမွ လက္ေဆာင္ေတာ္မ်ား အျပင္ ဓမၼလက္ေဆာင္အျဖစ္ ျမတ္စြယ္ေတာ္ပြားတစ္ဆူလည္း ယူေဆာင္လာကာ ဘိုးေတာ္ဘုရားထံ ဆက္သၾကသည္။ ထိုစြယ္ေတာ္ပြားကို အမရပူရေရႊျမိဳ႕ေတာ္ နန္းေတာ္ဦး စြယ္ေတာ္စင္၌ ကိုးကြယ္ထားသည္။ ေျမးေတာ္ စစ္ကိုင္းမင္း(ဘၾကီးေတာ္ဘုရား) လက္ထက္ နန္းဦးစြယ္ေတာ္ ေက်ာင္းေတာ္က ေရာင္ျခည္ေတာ္လႊတ္သည္ကို ေရႊနန္းေတာ္က ဖူးေတြ႕ၾကရသည္။ ဘၾကီးေတာ္ဘုရားက ဂီတပညာရွင္ၾကီး ျမ၀တီမင္းၾကီးဦးစကို စြယ္ေတာ္ေရာင္ျခည္ေတာ္လႊတ္ေၾကာင္း မိန္႕ျပီး ဓမၼေတးဖြဲ႕ရန္ တုိက္တြန္းသည္။ ျမ၀တီမင္းၾကီးလည္း ေမာင္းေထာင္ဆရာေတာ္ထံ ခ်ဥ္းကပ္၍ ယမုိက္ျပာဋိဟာအေၾကာင္း၊ စြယ္ေတာ္ဓာတ္အေၾကာင္း၊ ေရာင္ျခည္ေတာ္အေၾကာင္းတုိ႔ကို ေလွ်ာက္ထားေမးျမန္း ဆည္းပူးျပီးေနာက္ မိမိ၏ ဂီတစြမ္းရည္ႏွင့္ ကရားေရလႊတ္ ေရးစပ္လုိက္ရာ “ထူးမျခားနား ဓမၼေတးၾကီး ဖန္တီးထြက္ေပၚလာသည္။ ဘုရင့္ထံ ေစာင္းတူရိယာႏွင့္ သီဆုိဆက္သြင္းစရာ တစ္မုုတ္ခ်င္း ပ်ံ႕ႏွံ႕ေက်ာ္ၾကားသြားသည္။

ထူးမျခားနား သီခ်င္းခန္႕ၾကီးသည္ ျမန္မာ့ဂီတႏွင့္ ေရွးသီခ်င္း ေလ့လာဆည္းပူးရာ၌ မပါမျဖစ္ေသာ ဘာသာရပ္ ျဖစ္လာသည္။ ရန္ကုန္၊ မႏၱေလး ပန္တ်ာေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆုိင္း၊ ႏွဲ၊ ပေလြ၊ ေစာင္း၊ စႏၵရား၊ ပတၱလား စေသာ တူရိယာ သင္တန္း သင္ရုိးမ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ သီခ်င္းၾကီး အဆုိသင္တန္း သင္ရုိးမ်ားတြင္လည္းေကာင္း ဤသီခ်င္းခန္႕ၾကီးကို မသင္မေနရ ဘာသာအျဖစ္ ျပ႒ာန္းထားေၾကာင္းကို သိရသည္။ ထုိအခ်ိန္က မႏၱေလး ပန္တ်ာေက်ာင္းအုပ္ၾကီး ဦးစိန္ညႊန္႕၊ စႏၵရားဆရာ ဘကေလး၊ အကနည္းျပ ဆရာမၾကီး ေဒၚၾသဘာေသာင္းတုိ႕က ရွင္းလင္းေျပာျပၾကသည္။

၁၉၇၅-၈၂ ကာလတြင္ အႏုပညာဦးစီးဌာန ညႊန္႕ၾကားေရးမူးခ်ဳပ္တာ၀န္ စာေရးသူ ယူရေသာအခါ ျမန္မာ့ဇာတ္သဘင္ ဂီတေလာကထဲသို႔ ပါ၀င္လာရသည္။ မာဂီတက်မ္းတြဲၾကီး တည္ျဖတ္ေသာ အစည္းအေ၀းမ်ားသို႔ တာ၀န္အရ တက္ေရာက္ရေသာအခါ ဦးသိန္းဟန္(ေဇာ္ဂ်ီ)၊ ပါေမာကၡေဟာင္း ဦးဘညြန္႕(ခ်စ္ဒုကၡ)၊ ျမန္မာ့အသံ ဦးသန္းျမင့္(အဘ)၊ ဦးျမဦး(သံလ်င္ျမဦး)၊ ဂီတအၾကံေပးပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေဒၚဦးတုိ႔ႏွင့္ ဆံုမိရျပီး ျမန္မာေရွးသီခ်င္းၾကီးတုိ႔၏ စာသားမ်ား၊ သမုိင္းေနာက္ခံ၊ ဆုိဟန္၊ တီးဟန္ တုိ႔ကို ေဆြးေႏြးတည္းျဖတ္ၾကသည္ကို နားေထာင္ရင္း ဗဟုသုတမ်ားစြာ ရလုိက္သည္။ ထူးမျခားနား သီခ်င္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက စာသားမူကြဲမ်ားကို ရွင္းျပသည္။ ဆရာဦးဘညႊန္႕က ဆုိဟန္ ဆုိေပါက္မ်ားကို ေဆြးေႏြးရာတြင္ ဤသီခ်င္းသည္ သီခ်င္းခန္႕ၾကီးျဖစ္၍ ဘယ္သံ၊ ညာသံ၊ မည္သည့္အသံႏွင့္ဆုိေစ စကားလံုးမပီ၊ ဆုိဟန္မခန္႕ပါက သုတိမသာ၊ သီခ်င္းလည္း ပ်က္သြားတတ္ေၾကာင္း ေျပာပါသည္။ ရြာစား ဆုိင္းပညာရွင္ၾကီးတုိ႔ကလည္း ဆုိင္းပရိိိယာယ္မ်ား အေၾကာင္းေျပာျပၾကသည္။ ဆရာဦးခင္ေဇာ္(ေက)ကမူ ျမ၀တီမင္းၾကီးဦးစႏွင့္ သူ႔ဂီတစာေပကို သုေတသနျပဳလုပ္ေနေသာ ကိန္းဘရစ္ခ်္တကၠသိုလ္က ျမဴရိရယ္၊ စီ၊ ၀ီလ်ံ သုေတသီကို ဂႏၶမာေတာင္ႏွင့္ ထူးမျခားနား ႏွစ္ပုဒ္ကို အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ေပးျပီး တီးသြားကို အင္တာေနရွင္နယ္ (ကမၻာသံုး ဂီတသေကၤတ) ႏွင့္ ေရးေပးဖူးေၾကာင္း ေျပာျပ၍ မွတ္သားရပါသည္။

အားမရေသး၍ သမုိင္းသုေတသနဦးစီးဌာနမွ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ အၾကီးတန္း သုေတသနမွဴး ေဒါက္တာရီရီ ကိုေခၚယူ ေဆြးေႏြးရာ သူက ျမ၀တီမင္းၾကီးဦးစ အႏွစ္ ၂၀၀ေျမာက္ေမြးေန႕ အထိမ္းအမွတ္ထုတ္စာအုပ္ကို ညႊန္းပါသည္။ ျမ၀တီဟု အမည္ေပးထားေသာ ထုိစာအုပ္ကို ၁၉၆၆ ခုႏွစ္ကထုတ္သည္။ ျမန္မာစာေပ၊ သမုိင္းႏွင့္ ဂီတပညာရွင္ေပါင္း ၂၀က ျမ၀တီမင္းၾကီးဦးစႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေၾကာင္းအရာစံုကိုေရးထားေသာ စာတမ္းေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ေရာင္ျခည္ေတာ္ဘြဲ႕ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ ထူးမျခားနားအေၾကာင္းခ်ည္း စာတမ္းငါးေစာင္ ပါရွိရာ သုခ၊ ဦးေသာ္ဇင္၊ ျမန္မာပညာရွိ ဦးေဘ၊ ကုသႏွင့္ ဣႏၵနီတုိ႔က ေရးသားျပဳစုထားသည္။ ဆရာသုခက တစ္ပုဒ္တည္းေသာသီခ်င္းခန္႕ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ႏွင့္ ေရးထားရာတြင္ ျမ၀တီ၀န္ၾကီး၏ ေစတနာ၊ ပညာ၊ သဒၵါ၊ ဓမၼတုိ႔ကို သူ႔လက္ရာမ်ားအတြင္းက အကဲခတ္လုိက္မည္ဆုိပါလွ်င္ ထူးမျခားနား အစခ်ီေသာ သီခ်င္းခန္႕တစ္ပုဒ္တည္းႏွင့္ သူမတူေသာ နာမတံဆိပ္ ဂုဏ္၀ိသ္ဌ္ကို အတိအလင္း ေဖာ္ျပေနပါသည္။ ငါးဆယ္ႏွင္ႏွင္ ဂီတဉာဏ္ရႊင္ၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္သူမြန္ လူတံခြန္တုိ႔၌ စြယ္ေတာ္ေက်ာင္းမွ ေျခာက္ေရာင္ေမာင္းေသာ ဘုရားေရာင္ျခည္ေတာ္တုိ႔ကို ျမ၀တီမင္းၾကီးတစ္ပါးသာ ၾကံဳၾကံဳၾကိဳက္ၾကိဳက္ ဦးခိုက္၍ ဖူးလုိက္ရေလသလားဟု ထင္မွားစရာရွိသည့္ တစ္ပုဒ္တည္းေသာ ဘုရားရွိခိုးသီခ်င္းခန္႕ျဖစ္ေလသည္။ “ထူးမျခားနား သီခ်င္းခန္႕တစ္ပုဒ္လံုးကို အစမွအဆံုး ပါဠိတစ္ပါးဒမွ် မေရာယွက္ေစဘဲ ျမန္မာစကားေျပသက္သက္မွ်ျဖင့္ မယကပါဋိဟာရိက ဘုရားဉာဏ္ေတာ္ကို သီခ်င္းသြားျပဳကာ ေဖာ္ျပႏုိင္စြမ္းရွိသည္မွာလည္း အံ့ၾသၾကည္ညိဳစရာေကာင္းလွပါသည္။”

“စာသားသာလွ်င္ ေခတ္မီဆန္းသစ္သည္ မဟုတ္။ ထူးမျခားနား၏ ေတးသြားအဖြဲ႕အႏြဲ႕ကလည္း မဟာဂီတ တစ္အုပ္လံုးတြင္ တစ္ပုဒ္တည္းသာရွိေသာ မူရင္းတီးကြက္ တီးလက္ျဖစ္ေၾကာင္း ဂီတပညာသည္ၾကီးတုိင္း သုံသပ္ႏုိင္ၾကပါသည္”

“ထူးမျခားနား၏ စာသားမ်ားကား သဒၶါ ပသႏၷ၊ အဘိ၀ႏၵာနာ၊ ေစတနာေဇာကို ျပသည္။ ပရိယတၱိ ၀ိသာရဒဂႏၳႏၱရ ဗဟုသုတ စသည္ ဥႆံု ပညာဂုဏ္တုိ႕ကိုလည္းျပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထူးမျခားနားစာသားကို တီးကြက္ႏွင့္ ၾကားနာရသူတုိင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္သာမွန္ေစ၊ ဗုဒၶသမု႒ာန္ အာဏာလႊမ္း၍ ထဲ၀မ္းစိမ့္စိမ့္ ၾကက္သီးဖိမ့္မွ် သိမ့္သိမ့္တုန္ေအာင္ ၾကည္ညိဳစိတ္ပြားရေသာ တစ္ပုဒ္တည္းေသာ သီခ်င္းခန္႕ျဖစ္ေပသတည္း” ဟူ၍ သံုးသပ္ေထာပနာ ျပဳထားသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။

“ထူးမျခားနား” ကို နားေသာတဆင္ရင္း ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ကို ၾကည္ညိဳသဒၶါ ပြားႏုိင္ၾကပါေစ။

ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညႊန္႕
ေၾကးမံု ၂၂-၅-၁၉၉၄

ဆရာ၀န္တင္ေရႊ၊ ေဒၚေအးသန္႔ ဗုဒၶ၏ ျမတ္စြယ္ေတာ္မ်ား စာအုပ္မွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားသည္။

No comments:

Post a Comment