Wednesday, 14 December 2011

ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ကို ပူေဇာ္ၾကေသာ တုိင္ရင္းသားမင္းမ်ား

အေနာ္ရထာမင္းလြန္ျပီးေနာက္ ျမန္မာ၊ ရွမ္း၊ မြန္၊ ရခိုင္ တုိင္းရင္းသားမင္းတုိ႔သည္လည္း ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ကို ပူေဇာ္ခဲ့ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ေနျပည္ေတာ္သို႔ ပင့္ေဆာင္ရန္ၾကိဳးပမ္းၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ကား သံအဖြဲ႕မ်ားေစလႊတ္ကာ လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ား ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းေစရာ၊ စြယ္ေတာ္ပြားမ်ားႏွင့္ အျခားဗုဒၶပူဇနိယပစၥည္းမ်ား ရရွိေသာေၾကာင့္ ေစတီပုထိုးမ်ား၌ ဌာပနာ၍ ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ပင့္ေဆာင္ပူေဇာ္ေရးကို အေၾကာင္းျပဳ၍ သံတမန္အဖြဲ႕မ်ားကို အျပန္အလွန္ေစခဲ့ၾကရာ ႏုိင္ငံအခ်င္းခ်င္းဆက္ဆံေရး တုိးတက္ေကာင္းမြန္လာခဲ့သည္။ တရုတ္ျပည္ၾကီးႏွင့္ ဆက္သြယ္ရာ၌ ကုန္းေၾကာင္းမွ နယ္စပ္ေဒသမ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္ကာ ရွည္လ်ားေသာ ခရီးကိုႏွင္လ်က္ တရုတ္ဧကရာဇ္ ေနျပည္ေတာ္ ပဲ့က်င္း(ပီကင္း) အေရာက္ ျမန္မာသံေတာ္တုိ႔ သြားေရာက္ခဲ့သျဖင့္ ထုိလမ္းၾကီးကိုပင္ “သံတမန္လမ္း” ဟု ျမန္မာ့သမုိင္း၌ တြင္ရစ္သည္။ သီဟိုဠ္(သီရိလကၤာ)ႏွင့္ ဆက္သြယ္ရာတြင္ ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္းျမိဳ႕ၾကီးမ်ားျဖစ္ေသာ ပုသိမ္(ေကာသမ)၊ ဒလ၊ သန္လ်င္၊ မုတၱမ၊ ရခိုင္ျမိဳ႕ေဟာင္းတုိ႔မွ သေဘၤာၾကီးငယ္မ်ားႏွင့္ ပင္လယ္ခရီး ျဖစ္ေက်ာ္သြားေရာက္ ခဲ့ၾကသည္။

အေနာ္ရထာမင္းေနာက္ တရုတ္ျပည္ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ပူေဇာ္ေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေသာ ပုဂံမင္းဆက္မွ မင္းမ်ားမွာ အေလာင္းစည္သူမင္း(ေအဒီ ၁၁၁၂-၆၇)ႏွင့္ နရသီဟပေတ့မင္း (ေအဒီ ၁၂၅၄-၈၇)တုိ႔ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ႏုိင္ငံသံအဖြဲ႕ ဖလွယ္ေရး အစဥ္အလာအရ ေအဒီ ၁၁၁၅ ႏွစ္တြင္ အေလာင္းစည္သူမင္းက တရုတ္ဧကရာဇ္ထံ ျမန္မာသံအဖြဲ႕ကို ကုန္းေၾကာင္းမွ ေစသည္။ ေရႊေငြႏွင့္ လုပ္ထားေသာ လက္ေဆာင္ေတာ္မ်ား၊ ဆတ္ခ်ိဳမ်ား၊ ဆင္စြယ္မ်ား၊ ယြန္းထည္မ်ား၊ ျမတ္စြယ္ေတာ္ကို လွဴရန္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ သံစာမ်ားကို ယူေဆာင္သြားသည္။ သည့္ေနာက္ကိုယ္ေတာ္တုိင္ ျမတ္စြယ္ေတာ္ပင့္ေဆာင္ရန္ အလံုးအရင္းႏွင့္ ခ်ီထြက္ခဲ့ေၾကာင္းကို မွန္နန္းရာဇ၀င္ေတာ္ၾကီး ပထမတြဲ၌ ေအာက္ပါအတုိင္းေဖာ္ျပထားသည္။

“မင္းႏွစ္ပါးလည္း ၾကည္ၾကည္သာသာ ေျပာေဟာေတာ္မူၾက၏။ ဥတိဘြားလည္း ဤသို႔မန္႕ေတာ္မူ၏။ အေဆြေတာ္ အဘယ္အလုိ႔ငွာ ငါ့တုိင္းႏုိင္ငံသို႔ လာေရာက္ေတာ္မူသနည္းဟု ေမးေတာ္မူ၏။ အေလာင္းစည္သူမင္းၾကီးလည္း ေလာကီ၏ စည္းစိမ္ကို အလုိရွိ၍ လာေရာက္သည္မဟုတ္၊ ေလာကုတၱရာ ခ်မ္းသာသို႔ ေရာက္မည္အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ စြယ္ေတာ္ျမတ္ကို ေတာင္းမည္လာသည္ ဟူ၍ အေၾကာင္းကိုျပန္ေတာ္္မူ၏။ ဥတိဘြားလည္း စြယ္ေတာ္ျမတ္သီတင္းသံုးေတာ္မူလုိေသာ္ ပင့္ေတာ္မူေတာ့ ဟူ၍ မိန္႕ေတာ္မူ၏။ အေလာင္းစည္သူမင္းၾကီးလည္း အထူးထူးေသာ ေရႊတန္ေဆာင္၊ ေငြတန္ေဆာင္၊ ေရႊပန္းခိုင္၊ ေငြပန္းခုိင္၊ ေရႊေပါက္ေပါက္၊ ေငြေပါက္ေပါက္တုိ႔ျဖင့္ ပူေဇာ္၍ စြယ္ေတာ္ျမတ္ထားရာ ျပာသာဒ္မွာ ေတာင္းပန္ေလ၏။ စြယ္ေတာ္ျမတ္လည္း လကၡဏာေတာ္ၾကီး သံုးဆယ့္ႏွစ္ပါး၊ လကၡဏာေတာ္ငယ္ရွစ္ဆယ္၊ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္ပါးတုိ႔ျဖင့္ တန္ဆာဆင္၍ ပရိကၡရာရွစ္ပါးလြယ္လ်က္ ေကာင္းကင္သို႔တက္၍ စၾကၤ ံၾကြေတာ္မူေလ၏။ မင္းႏွစ္ပါးလည္းမ်ားစြာေသာ ပူေဇာ္သကၠာရတုိ႔ျဖင့္ ပူေဇာ္၍ ေတာင္းပန္ေတာ္မူေသာ္လည္း စြယ္ေတာ္ျမတ္သည္ ေကာင္းကင္မွ မဆင္းေနေလ၏။ ဥတိဘြားက ဤသို႔မိန္႕၏။ ဘုရားရွင္စြယ္ေတာ္ျမတ္သည္ သာသနာေတာ္ ငါးေထာင္တုိင္တုိင္ ဂႏၶာလရာဇ္တုိင္း၌ တည္ရစ္လတၱံ႕ဟူ၍ ဘုရားရွင္ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ရွိသည္ အေဆြေတာ္ပင့္ေသာ္လည္း သီတင္းသံုးေတာ္မမူေခ်ဟူ၍ မိန္႕ေတာ္မူျပီးမွ မ်ားစြာေသာ လက္ေဆာင္လက္နက္တုိ႔ကို ေပးေတာ္မူ၏။ “မွန္နန္း (ပ၊ စာ ၃၁၁ -၁၂)

နရသီဟပေတ့မင္းလက္ထက္တြင္ တရုတ္သံေတာ္တုိ႔ ေရာက္လာ၍ အျပန္တြင္ ျမန္မာ့သံေတာ္တုိ႕ကို တြဲဖက္ထည့္လုိက္သည္။ ပဲ့က်င္ျမိဳ႕ေတာ္ရွိ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ကို လွဴဒါန္းရန္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ တရုတ္ဧကရာဇ္သို႔ ဆက္သရန္ လက္ေဆာင္ေတာ္မ်ားကို ယူေဆာင္သြားသည္။ ေအဒီ ၁၂၇၃ခုႏွစ္တြင္ တရုတ္ဧကရာဇ္ေစလႊတ္ေသာ သံေတာ္အဖြဲ႕ကို တရုတ္သာသနာေရး၀န္ၾကီးကိုယ္တုိင္ ေခါင္းေဆာင္ကာ ေပါကၠံရာမသို႔ ေရာက္လာသည္။ သံအဖြဲ႕တြင္ သံငယ္သံုးဦးပါ၀င္ျပီး၊ ကူဗလုိင္ခန္ ဧကရာဇ္ၾကီးထံမွ သံစာသယ္ေဆာင္လာရာ ျမန္မာသံေတာ္တို႔ ပဲ့က်င္နန္းေတာ္သို႔ ေရာက္ရွိ၍ ဧကရာဇ္ၾကီးက လက္ခံေၾကာင္း သံစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ရွမ္း - ျမန္မာမင္းတုိ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ အင္း၀ေခတ္တြင္ သီဟိုဠ္ရွိ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ပူေဇာ္ေရးကို ေဆာင္ရြက္ေသာ မင္းႏွစ္ပါးကို ေတြ႕ရသည္။

အင္း၀မင္းဆက္မွ ၁၂ဆက္ေျမာက္မင္းျဖစ္ေသာ နရပတိ (ေအဒီ ၁၄၄၃-၉၆)ႏွင့္ သူ၏သားေတာ္ သီဟသူရ(ေအဒီ ၁၄၆၉-၈၁) တုိ႔ျဖစ္သည္။ နရပတိကား မင္းရဲေက်ာ္စြာ၏ ညီေတာ္ျဖစ္ျပီး သီဟသူရမွာ ဘုရင္ ဒုတိယမင္းေခါင္၏ ခမည္းေတာ္ျဖစ္သည္။ ေအဒီ ၁၄၅၆ခုႏွစ္၌ ဘုရင္နရပတိသည္ သီဟိုဠ္သို႔ သံေစသည္။ သီဟိုဠ္ ကႏၵီျမိဳ႕တြင္ ကိန္း၀ပ္စံပယ္ေနေသာ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္သို႔ လွဴဒါန္းရန္ ေရႊေငြေက်ာက္သံပတၱျမားမ်ားကို သံအဖြဲ႕ႏွင့္ ပါးလုိက္သည္။ ျမတ္စြယ္ေတာ္ကို အဖူးအေျမာ္ လာၾကေသာ ရဟန္းေတာ္တုိ႔အား ပစၥည္းေလးပါးေထာက္ပံ့ႏုိင္ရန္ လယ္ယာဥယ်ာဥ္ ေျမမ်ား ၀ယ္ယူေစ၍ လွဴသည္။ သီဟသူရမင္းသည္ ေအဒီ ၁၄၇၄ႏွစ္တြင္ သီဟိုဠ္သို႔သံေစသည္။ မိမိဦးေခါင္းႏွင့္ မိဖုရားေခါင္ၾကီး၏ ဦးေခါင္းမွ ဆံပင္တုိ႔ကိုျဖတ္၍ ရတနာမ်ားစီျခယ္ထားေသာ ေရႊလက္ကိုင္တပ္ တံျမက္ေတာ္ကိုျပဳလုပ္၍ ကႏၵီျမိဳ႕၊ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ေက်ာင္းေဆာင္တြင္ တံျမက္လွည္းရန္အတြက္ လွဴဒါန္းသံအဖြဲ႕ႏွင့္ပါးသည္။ ထို႔အျပင္ သီဟိုဠ္မင္းအတြက္ တရုတ္ပိုးထည္၊ ပိုဆိုးအုပ္မ်ားႏွင့္ အျခားလက္ေဆာင္ပစၥည္းမ်ားကိုလည္း ေပးအပ္လုိက္သည္။

မြန္မင္းဆက္မ်ားထံမွ သီဟိုဠ္ရွိ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္အတြက္ လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ားလွဴရန္ သံတမန္မ်ားေစလႊတ္ျပီး သီဟိုဠ္မင္းႏွင့္ ဆက္သြယ္ၾကရာ သီဟိုဠ္မင္းထံမွ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ပြားမ်ားႏွင့္ ဓမၼလက္ေဆာင္ေတာ္မ်ားရရွိေသာေၾကာင့္ ေစတီမ်ားတြင္ ဌာပနာ၍ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္ကို ျမန္မာရာဇ၀င္မ်ားႏွင့္ ဘုရားသမုိင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ျမန္မာ့သကၠရာဇ္ ၇၅၂ ခု၊ ေအဒီ ၁၃၉၀ ႏွစ္တြင္ သီဟိုဠ္ဘုရင္ ပ႑ဳရာမမင္းက သမီးေတာ္ သုမုတၱေဒ၀ီႏွင့္ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ပြားတစ္ဆူကို ဟံသာ၀တီဘုရင္ ရာဇဓိရာဇ္ (ေအဒီ ၁၃၈၅-၁၄၂၃) သုိ႔ဆက္သသည္။ သမီးေတာ္ကို မိဖုရားေျမွာက္ျပီး စြယ္ေတာ္ပြားကို ေရႊေမာ္ေဓာသမုိင္းတြင္ ေတြ႕ရသည္။ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၈၃၉ ခု (ေအဒီ ၁၄၇၇) ေတာ္သလင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ရက္ေန႕၌ ဓမၼေစတီမင္းသည္ ယင္းစြယ္ေတာ္ပြားကို ပဲခူးကလ်ာဏီသိမ္ အနီးရွိ ကလ်ာဏီေစတီ၌ ဌာပနာသည္ဟု ကထိက သီးသက္တင္က မြန္ေက်ာက္စာကို ကုိးကား၍ သူျပဳစုေသာ ေစတီ ၅၀ ဆူ သမုိင္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၈၄၅ ခု(ေအဒီ ၁၄၈၃) ႏွစ္တြင္ သီဟုိဠ္ဘုရင္ သံဃာရာဇာမင္းက ဓမၼေစတီမင္းအား တိဂုမဗၺ၀ိနိစ ၦယ (ပါဠိ) က်မ္းကို ေကာင္းစြာ စီရင္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ဓမၼေစတီမင္း၏ သံေတာ္ၾကီး ဗရမ္းအမတ္အား ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ ဆံေတာ္တစ္ဆူႏွင့္ ျမတ္စြယ္ေတာ္ပြား ႏွစ္ဆူကို ပူဇနနိယ လက္ေဆာင္ေတာ္ေပးလုိက္ေၾကာင္း၊ ေရႊေမာ္ေဓာဘုရားအေရွ႕ဘက္ရွိ ခမြန္ေဘာကုန္း၌ ေစတီတည္၍ ဌာပနာကိုးကြယ္ရာ ေမာ္ေဓာငယ္ဟုတြင္ေၾကာင္းကို ပဲခူးျမိဳ႕ မဟာေစတီေတာ္ျမတ္ၾကီး သမုိင္းအက်ဥ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

မြန္ဘုရင္မၾကီး ရွင္ေစာပု၏ သမက္ေတာ္ ဓမၼေစတီမင္းသည္ ေလာက၊ ဓမၼ၊ ရာဇ အေရးသံုးပါးတြင္ လိမၼာျပီး ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ ႏွစ္ျဖာေသာအက်ိဳးကို သယ္ပိုးေသာ သာသနာျပဳမင္းျဖစ္သည္ႏွင့္ အညီ သီဟိုဠ္ ကြ်န္းသို႔ သာသနာျပဳ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ သံအဖြဲ႕မ်ား ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္းကို ဂ်ီ၊ အီး၊ ဟာေဗးက သူျပဳစုေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းစာအုပ္တြင္ ေအာက္ပါအတုိင္ေဖာ္ျပထားသည္။

“ဓမၼေစတီမင္း၏ မဟာစြမ္းေဆာင္မူ” ကားဗုဒၶသာသနာေတာ္ ျပန္လည္ထြန္းကားေရးျဖစ္သည္။ ေအဒီ ၁၄၇၅ခုႏွစ္တြင္ ရဟန္းေတာ္ ၂၂ ပါး ပါ၀င္ေသာ သာသနာျပဳအဖြဲ႕ကို သီဟိုဠ္သို႔ ေစလႊတ္သည္။ ပင္လယ္ခရီးမုန္တုိင္းမိသေဘၤာပ်က္၍ အခ်ိဳ႕အသက္ဆံုးၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မဒရပ္ကမ္းေျခတြင္ ေသာင္တင္ရာ၊ နိေဂပထမ္သို႔ ေရာက္သြားၾကသည္။ အသက္ရွင္က်န္ရစ္ေသာ ရဟန္းေတာ္တုိ႕သည္ သီဟိုဠ္သို႔အေရာက္သြားကာ သာသနာေရးတာ၀န္ကို ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၾကသည္။

“ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္၊ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ ေျခေတာ္ရာႏွင့္ ေဗာဓိေညာင္ပင္မ်ားတြင္ ဓမၼေစတီမင္း လွဴလုိက္ေသာ နီလာမ်ား စီျခယ္ထားေသာ ေက်ာက္သပိတ္၊ ေရႊႏွင့္ စလင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ဓာတ္ေတာ္ၾကဳတ္မ်ားကုိ ဆက္ကပ္ၾကသည္။ သီဟိုဠ္ ရဟန္းေတာ္တုိ႔ကို သကၤန္းပရိကၡရာမ်ား၊ ဇင္းမယ္လုပ္ ယြန္းကြမ္းအစစ္မ်ားကို လွဴသည္။ သီဟိုဠ္မင္းသို႔ ဓမၼေစတီမင္းက ေပးလုိက္ေသာ လက္ေဆာင္ေတာ္မ်ားျဖစ္ေသာ ပတၱျမား၊ နီလာ၊ တရုတ္ပုိးထည္၊ သင္ျဖဴးေခ်ာမ်ားႏွင့္တကြ ေရႊျပားတြင္ ေရးထားေသာ ရာဇမဟာမိတ္ သံစာကိုေပးအပ္သည္။ ရဟန္းေတာ္တုိ႔၏ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ေရွးေဟာင္း မဟာ၀ိဟာရ ေက်ာင္းၾကီးရွိ သီဟိုဠ္ရဟန္းေတာ္တုိ႔ထံမွ ဥပသမၸဒ ကံၾကီးေဆာင္ေသာ နည္းစနစ္မွန္ကို နာခံရယူရန္ျဖစ္သည္။ မဟာ၀ိဟာရ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကား ဘီစီ ၂၅၁ ခုႏွစ္က စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးျဖစ္ျပီး ယေန႕အထိ တည္ရွိေနေသးသည္။” (ဟာေဗး၊ စာ ၁၁၉၊ ၁၂၀)

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၇၅၂ ခုႏွစ္၌ ဟံသာ၀တီျပည့္ရွင္ ရာဇာဓိရာဇ္မင္းၾကီးသို႔ သီဟိုဠ္မင္းက သမီးေတာ္ႏွင့္အတူ စြယ္ေတာ္ပြားတစ္ဆူကို ဆက္သခဲ့ရာ ပဲခူးေရႊေမာေဓာ ေစတီေတာ္ျမတ္ၾကီး၌ ဥမင္တူး၍ ဌာပနာေတာ္မူသည္။

ဆရာ၀န္တင္ေရႊ၊ ေဒၚေအးသန္႔ ဗုဒၶ၏ ျမတ္စြယ္ေတာ္မ်ား စာအုပ္မွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားသည္။

No comments:

Post a Comment