Wednesday, 14 November 2012

အာရုံ ၅-ပါးအက်ယ္

အာရုံ
“အာရမၼဏ”ဟူေသာပါဠိကို ျမန္မာလု “အာရုံ” ဟုျပန္ထားၾကသည္။ “စိတ္၏ေမြ႕ေလ်ာ္ရာ”ဟုဆိုလိုသည္။ မည္သည့္ စိတ္မဆို အာရုံတစ္ခုခုႏွင့္ ကင္း၍မျဖစ္ႏုိင္။ အာရုံရွိမွသာ စိတ္ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အာရုံဟူသမွ်သည္ စိတ္၏ေပ်ာ္ေမြ႕ရာျဖစ္သည္။ ထုိအာရုံမ်ားတြင္ အဆင္းအေရာင္ျဖစ္ေသာ ရုပ္တရားကို ရူပါရုံဟု ေခၚ၏။ အသံရုပ္ကို သဒၵါရုံ၊ အနံ႔ရုပ္ကို ဂႏၶာရုံ၊ အရသာရုပ္ကို ရသာရုံ၊ အေတြ႕ရုပ္ကို ေဖာ္႒ဗၺာရုံ ဟုေခၚသည္။


(“ဓမၼာရုံ” ဟူသည္ကား ရုပ္ခ်ည္းသက္သက္မဟုတ္၊ ရုပ္တခ်ိဳ႕ႏွင့္ စိတ္ ေစတသိက္ နိဗၺာန္ပညတ္ အားလံုးတည္း။)

ကာမဂုဏ္
ဤအာရုံမ်ားတြင္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ေကာင္းလွေသာ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕အာရုံမ်ားကုိ “ကာမဂုဏ္”ဟု လည္းေခၚ၏။ (ကာမ = လိုလားႏွစ္သက္အပ္ေသာ + ဂုဏ = ဂုဏ္အေႏွာင္အဖြဲ႕။) ကာမဂုဏ္ငါးပါး အာရုံတရားဟူရာ၌ ဤအဆင္း (ရူပါရုံ) စေသာ ငါးပါးကိုပင္ ဆုိသည္။ သို႔ျဖစ္၍ မိန္းမတို႔၏ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔ႏွင့္ ခ်က္ျပဳတ္ေကြ်းေမြးအပ္ေသာ ကာမဂုဏ္မ်ားတည္း။ ေယာက္်ားတုိ႔၏ အဆင္း စသည္မ်ားလည္း မိန္းမတုိ႔အတြက္ အႏွစ္သက္ဆံုးေသာ ကာမဂုဏ္မ်ားတည္း။

ဘာ၀ရုပ္
ပဋိသေႏၶတည္စ ပထမဆံုးခဏ၌ပင္ အဖိုအမကြဲျပားဖုိ႔ရန္ ေရွးကံစြမ္းေၾကာင့္ ရုပ္တစ္မ်ိဳးစီ ပါရွိခဲ့ၾကသည္။ ထုိရုပ္ကေလးမ်ားသည္ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုး အရပ္ရပ္၌ပင္ ပါရွိၾကေလသည္။ မိန္မျဖစ္ဖို႔ရန္ ထိုအရင္းခံရုပ္ကို ဣတၳိဘာ၀ရုပ္၊ ေယာက္်ားျဖစ္ဖို႔ရန္ ထိုအရင္းခံရုပ္ကို ပုရိသဘာ၀ရုပ္ဟုေခၚ၏။ သစ္ပင္၌ မ်ိဳးေစ့အလုိက္ အကိုင္း၊ အခက္၊ အရြက္၊ အသီးတို႔ ထြက္ရသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ ဣတၳိဘာ၀ရုပ္ဟူေသာ အရင္းခံမူလရုပ္ေၾကာင့္ မိန္းမပံုသဏၭာန္၊ မိန္မအဂၤါ၊ မိန္းမအမူအရာမ်ား ျဖစ္လာ၍ ပုရိသဘာ၀ဟူေသာ အရင္းခံမ်ိဳးေစ့ေၾကာင့္ ေယာက္်ားပံုသဏၭာန္၊ ေယာက္်ားအဂၤါ၊ ေယာက္်ားအမူအရာမ်ား ျဖစ္လာရေပသည္။

ဟဒယ၀တၳဳ
ဤရုပ္ကား သားျမတ္ ၂-ခုအလယ္၀ယ္ ရင္ခ်ိဳင့္အတြင္းရွိ ေသြးမ်ားကို ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနေသာ ရုပ္တည္း။ မ်ားစြာေသာ စိတ္တို႔သည္ ဤရုပ္ကိုမွီ၍ ျဖစ္ၾကရ၏။ (“ဟဒယ - ႏွလံုး”ဟု ျမန္မာျပန္ၾက၏။ ဆရာ၀န္မ်ားယူၾကေသာ ႏွလံုးႏွင့္ကား ေနရာခ်င္း မတူပါ။)

ဇီ၀ိတရုပ္
နာမ္တရားတုိ႔၌ အသက္ဟုေခၚေသာ ဇီ၀ိတိေျႏၵ ေစတသိက္ ရွိသကဲ့သို႔ ဤရုပ္တရားတုိ႔၌လည္း “အသက္”ဟုေခၚေသာ ဇီ၀ိတရုပ္ရွိ၏။ သို႔ေသာ္ ဤ ဇီ၀ိတေခၚေသာ အသက္သည္ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရေၾကာင့္ျဖစ္ရေသာ ရုပ္မ်ား၌မပါ။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္ရေသာ ရုပ္မ်ား၌သာပါ၏။ သတၱ၀ါတုိ႔၌ နာမ္ဇီ၀ိတႏွင့္ ရုပ္ဇီ၀ိတ ႏွစ္ပါးသည္ အခ်ဳပ္ျဖစ္၏။ ထုိဇီ၀ိတ (အသက္) ၂-မ်ိဳးမရွိလွ်င္ အေသေကာင္ျဖစ္ရေတာ့၏။ ခႏၶာကိုယ္၌ရွိေနေသာ ရုပ္ေတြ မပုပ္ မသိုးဘဲ တည္ေနႏုိင္သည္မွာလည္း ဤဇီ၀ိတေခၚေသာ အသက္ရွိေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။ အသက္ေကာင္ရွိေသာ ရုပ္မ်ားမွာ ဤဇီ၀ိတေခၚ အသက္မပါျခင္းေၾကာင့္ ပုပ္ရေလသည္။ ဤ ဇီ၀ိတရုပ္လည္း တစ္ကိုယ္လံုးမွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔လ်က္ရွိသည္။

ၾသဇာရုပ္
ထမင္း၌ အဆီအႏွစ္ အေစးရွိ၏။ ထုိအဆီအႏွစ္ကို “ၾသဇာ”ဟုလည္းေကင္း၊ “အာဟာရ”ဟုလည္းေကာင္းေခၚ၏။ ခႏၶာကိုယ္၌လည္း ထိုအဆီအႏွစ္မ်ား ပါရွိ၏။ ခ်ိဳ၊ ခ်ဥ္၊ စပ္၊ ဖန္၊ အငန္၊ အခါး ဤေျခာက္ပါးကို အရသာ(ရသာရုံ) ဟုေခၚ၏။ ၾသဇာကား ထုိအရသာတြင္ ပါ၀င္ေသာ အဆီအႏွစ္တည္း။ ထုိအဆီအႏွစ္သည္ ခႏၶာကိုယ္၌ ရုပ္အသစ္ကို တုိးပြားေစတတ္၏။ အဆီအႏွစ္သည္ခႏၶာကိုယ္၌ ရုပ္အသစ္ကို တုိးပြားေစတတ္၏။

(ေနာက္၌ အက်ယ္ျပပါဦးမည္။)

အာကာသဓာတ္
အာကာသ - သဒၵါသည္ “အၾကား” ဟူေသာ အနက္ကို ေဟာ၏။ ရုပ္တုိ႔သည္ တစ္ခုတည္းခြဲ၍ ျဖစ္ရုိးမရွိ။ အနည္းဆံုး ၈-ခု၊ ၉-ခု စသည္ပူးတြဲ၍ ျဖစ္ရုိးတည္း။ ထုိကဲ့သို႔ ပူးတြဲ၍ ျဖစ္ၾကေသာ ရုပ္တစ္စု တစ္စုကို “ကလာပ္တစ္စည္း” ဟုေခၚ၏။ (ကလာပ္ဖြဲ႕ပံု ေနာက္၌ျပမည္)။ လက္ေခ်ာင္း ၂-ခု ပူးကပ္ညပ္ေနေသာ္လည္း အလယ္၌ အၾကားအာကာသရွိသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ ဤခႏၶာကိုယ္၌ ရုပ္ကလာပ္ကေလးေတြ ျပည့္ညပ္ေနေသာ္လည္း ကလာပ္တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုမွာ အၾကားရွိေသး၏။ ထုိအၾကားကိုပင္ “အာကာသဓာတ္”ဟု (ရုပ္တစ္မ်ိဳးအေနႏွင့္) သမုတ္ထားသည္။ စင္စစ္မွာ ထင္ရွားရွိေနေသာ ရုပ္အစစ္မဟုတ္။ ရုပ္ကလာပ္ ၂-ခုေပါင္းမိမွ အလုိလုိ ထင္ရွားေသာ ပညတ္တစ္မ်ိဳးသာ ျဖစ္သည္။

ကလာပ္ေခၚပံု
ယခုအခါ ျမိဳ႕ၾကီးတုိ႔၌ လူအမ်ား စုေပါင္းဖြဲ႕စည္းထားေသာ အဖြဲ႕တစ္မ်ိဳးကို “ကလာပ္”ဟုေခၚ၏။ “ကလာပ္” ဟူေသာ နာမည္သည္ အေပါင္းအစု၏ နာမည္တည္း။ ျပခဲ့ေသာရုပ္တုိ႔သည္ တစ္ခုစီ တစ္ခုစီခြဲ၍ ျဖစ္ရုိးမရွိ။ ေပါင္း၍ရစေကာင္းေသာ ရုပ္ကေလးမ်ား အခ်င္းခ်င္း စုေပါင္းတြဲစပ္၍ ျဖစ္ရုိးရွိသည္။ ထိုသုိ႔ အတူျဖစ္ဖက္ အတူပ်က္ဖက္ ရုပ္အစုကို “ကလာပ္တစ္စည္း”ဟု မွတ္ပါ။

အျမဲတြဲေနေသာ ရုပ္ ၈-ပါး
ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာဟူေသာ မဟာဘုတ္ ၄-ပါးတုိ႔ႏွင့္ ၀ဏၰ(အဆင္း)၊ ဂႏၶ(အန႔ံ)၊ ရသ(အရသာ)၊ ၾသဇာ(အဆီအႏွစ္) ဤ ၄-ပါးသည္ အျမဲတြဲေနေသာ ရုပ္ေပါင္းတည္း။ ဘယ္ေနရာ ဘယ္႒ာနမွ ထုိ ၈-ပါးတုိ႔ ကြဲျပားလ်က္မရွိ။ ေျမထဲ၌ ရွိရွိသမွ် ေျမမူန္႔တို႔သည္ ထုိရုပ္ ၈-ပါးအေပါင္းခ်ည္းသာတည္း။ ေျမၾကီး၌ အဆင္း(၀ဏၰ) ရုပ္ပါ၏။ နမ္းၾကည့္လွ်င္ အနံ႔တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးရွိ၏။ စားၾကည့္လွ်င္ အရသာတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးရွိ၏။ ထိေတြ႕၍လည္း ရေကာင္း၏။ ေျမၾကီး၌သာမဟုတ္ ေရ၌လည္း ဤရုပ္ ၈-ပါး၊ ေလ၌လည္း ဤရုပ္ ၈-ပါး၊ မီးပူ ေနပူ ေနေရာင္ စသည္တုိ႔၌လည္ ဤရုပ္ ၈-ပါးတုိ႔ ေပါင္း၍ ျဖစ္ၾကေလသည္။

ကလာပ္တစ္ခု၏ပမာဏ
ထုိကလာပ္တစ္ခုသည္ အလြန္ေသးငယ္၏။ စိတ္ႏုိင္သမွ်စိတ္ မူန္႔ႏုိင္သမွ်မူန္႔ေနေသာ ျမဴမူန္႔ကေလး၌ပင္ ကလာပ္အမ်ိဳးေပါင္း အလြန္မ်ားစြာပါရွိ၏။ ပကတိမ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္၍မျမင္ရ။ အလြန္အားေကာင္းေသာ မွန္ဘီလူးျဖင့္ ခ်ဲ႕ထြင္း၍ၾကည့္မွသာ ျမင္ရေသာ ပိုးေကာင္ကေလး၌ ကံေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ရုပ္ကလာပ္မ်ားစြာ၊ စိတ္ေၾကာင့္၊ ဥတုေၾကာင့္၊ အာဟာရေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ရုပ္ကလာပ္ ကေလးေတြ အလြန္မ်ားစြာပါရွိေလရကား ကလာပ္တစ္ခု၏ ပမာဏသည္ “မည္မွ်ေသးငယ္သည္” ဟုေျပာျပ၍ မျဖစ္ႏုိင္ေအာင္ပင္ ေသးငယ္လွေပသည္။ (ဤကလာပ္အမ်ိဳးအစား နာမည္မ်ားကို သိလုိလွ်င္ သျဂၤ ိဳဟ္က်မ္း မ်ားကို ၾကည့္ရူေလ။)

အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာစာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပေပးထားပါသည္။

No comments:

Post a Comment