အစားအစာတစ္ခုခုကို မစားဘဲေနရင္ ၾကာရင္ အာဟာရခ်ိဳ႕တဲ့ တဲ့ေရာဂါ ျဖစ္လာတယ္။ ထုိ႔အတူပဲ (တုိက္ရုိက္တည့္တည့္ၾကီးကို ေျပာခ်င္တာ) တရားအားမထုတ္တဲ့သူဟာ စိတ္မွာ ခ်ိဳ႕တဲ့မူ ရွိပါတယ္။ တျခား ဘယ္ေလာက္ပဲ ျပည့္စံုေန ျပည့္စံုေန တရားအားမထုတ္ရင္ သူ႔မွာ ခ်ိဳ႕တဲ့မူ ရွိေနတယ္။
သာမန္အားျဖင့္ လူေတြဟာ လူတစ္ေယာက္က ေနာက္လူတစ္ေယာက္ကို ၾကည့္လုိက္ရင္ အဲဒီလူကိုလည္း အေဟာင္းၾကီးလုိ႔ ျမင္ရတာပဲ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္စဥ္းစားရင္လည္း ကိုယ့္ဟာကိုယ္လည္း အေဟာင္းၾကီး ျဖစ္ေနမွာပဲ။
တရားအားထုတ္လို႔ စိတ္ျငိမ္းခ်မး္သြားရင္ ဘာၾကည့္ၾကည့္ အားလံုးဟာ အသစ္ပဲ။ လန္းဆန္းေနတယ္၊ အသစ္ျဖစ္ေနတယ္။ အရာရာတုိင္းဟာ လွေနတယ္။ အဲသလိုစိတ္နဲ႔ ေန႔တုိင္းေနသြားႏုိင္ရင္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းလုိက္မလဲ။
လူေတြဟာ စိတ္ထဲမွာ ျပည့္က်ပ္ေနတာပဲ။ လူေတြရဲ႕ စိတ္ဟာ ဘာမွ အသံုးမ၀င္တဲ့ ပစၥည္းအေဟာင္းအျမင္းေတြကို စုျပံဳျပီးေတာ့ ျပည့္က်ပ္ေအာင္ သိမ္းထားတဲ့ ကုန္ေလွာင္ရုံၾကီးနဲ႔ တူေနတယ္။
ဒီလုိ တရားထုိင္ျပီး လံုးလံုး စိတ္ရွင္းသြားေတာ့ စိတ္မွာ ၾကည္လင္ေအးခ်မ္း ျငိမ္းခ်မ္းျပီး အင္မတန္ သန္႔ရွင္းသြားတာ။ ကိုယ့္စိတ္က ဘုရားခန္းေလးလုိ ျဖစ္သြားတယ္။ ပစၥည္းအပိုဆုိလုိ႔ ဘာမွ ဒီအထဲမွာ မရွိေတာ့ဘူး။ ျမင့္ျမတ္တဲ့ စိတ္ကေလးပဲ ရွိတယ္။
တရားအားထုတ္လုိ႔ ပိုျပီး သတိ သမာဓိေတြ ရင့္က်က္ျပီး ပိုသိမ္ေတြ႕တဲ့ အာရုံေတြကို သိႏုိင္တဲ့အဆင့္ ေရာက္ရင္ေတာင္မွ အာနာပါနနဲ႔ ထိသိကို အေျခခံအေနနဲ႔ ဘယ္ေတာ့မွ လက္မလႊတ္သင့္ဘူး။
ဘယ္အခ်ိန္၊ ဘယ္အခါ၊ ဘယ္ေနရာျဖစ္ျဖစ္ တတ္ႏုိင္သေလာက္ စိတ္ကို စုစည္းပါ။ ဒါဟာ ပထမအဆင့္ အေနနဲ႔ အေရးၾကီးဆံုးပဲ။ အတိတ္၊ အနာဂတ္ကို ေတြးျပီးေတာ့ ေမ့ေျမာမေနဖုိ႔ အေရးၾကီးတယ္။
သတိနဲ႔ မေနတတ္တဲ့သူဟာ အတိတ္ကို ေတြးေနတာမ်ားမယ္။ အတိတ္က အဆင္မေျပခဲ့တာေတြကို ေတြးေနမယ္။ အဲဒီလိုမျဖစ္ပဲ ငါမွန္းသလို ျဖစ္ခဲ့ရင္… ဆိုျပီး ေတြးေနမယ္။ အဲဒါ အတိတ္ကို ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္သလို ျဖစ္ေအာင္ ျပန္လုပ္သလုိ ျဖစ္ေနတယ္။ အတိတ္ကို ျပင္ဖုိ႔ ၾကိဳးစားေနတယ္။ အတိတ္ကို ျပင္ဖုိ႔ ၾကိဳးစားတဲ့သူေတြ သိပ္မ်ားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အတိတ္ကိုျပင္ဖုိ႔ ၾကိဳးစားတာဟာ ဘယ္လုိမွ စိတ္ခ်မ္းသာမူ ရႏုိင္တဲ့အလုပ္ မဟုတ္ပါဘူး။ အတိတ္က သင္ခန္းစာယူျပီးရင္ ျပီးျပီ၊ ေနာက္ထပ္ ဘာမွလုပ္ဖုိ႔ မလုိေတာ့ဘူး။
လုပ္သမွ်ကိစၥေတြကို သတိေလးနဲ႔ သိ သိျပီးေတာ့ ေနလုိ႔ရွိရင္ အဲဒီ သိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အတိတ္အေၾကာင္းကို အမ်ားၾကီး မေတြးျဖစ္ဘူး၊ အနာဂတ္ အေၾကာင္းကို အမ်ားၾကီး မေတြးျဖစ္ဘူး။ ကိုယ္ေတြးလုိက္တဲ့ အေတြးဟာ တကယ္ေတြးမွျဖစ္မယ့္ အေရးၾကီးတဲ့အေတြးဆုိရင္ ဆက္ေတြးမယ္။ ကိုယ္ေတြးေနတဲ့အေတြးက တကယ္အေရးၾကီးတာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဘာမွလည္း လုပ္လုိ႔မရေတာ့တဲ့ ကိစၥဆုိရင္ တအံုေႏြးေႏြး မေတြးေတာ့ဘူး။
လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ျဖစ္ျပီးသားကိစၥ၊ ဘာမွျပန္လုပ္လု႔ိ မရေတာ့တာကိုပဲ တအံုေႏြးေႏြး ထပ္ကာထပ္ကာ ေတြးျပီးေတာ့ စိတ္ဓာတ္အင္အားေတြ ကုန္သြားတတ္ၾကတယ္။
သတိေလးနဲ႔ ေနတဲ့အခါမွာ အေတြးအေတာမရွိဘူး။ အေတြးမရွိတဲ့အခါ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အာရုံဟာ ဘယ္လုိအာရုံပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ခ်မ္းသာတဲ့ေ၀ဒနာျဖစ္ျဖစ္၊ ဆင္းရဲေ၀ဒနာျဖစ္ျဖစ္၊ ဥေပကၡာေ၀ဒနာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကိုယ္နဲ႔ဘာမွ မဆုိင္သလုိပဲ ျမင္ရတယ္။ ဘယ္လုိ ေ၀ဒနာသေဘာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သုခပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဒုကၡပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ထံုတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ က်ဥ္တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကိုက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္ စိတ္ကေလးကို အသာေလး ေလွ်ာ့ထားျပီးေတာ့ သူ႔အေပၚမွာ (resistant) လက္မခံခ်င္တဲ့စိတ္ လံုး၀မရွိဘဲနဲ႔ သိေနလုိ႔ရွိရင္ သူ႔ရဲ႕သဘာ၀ဟာ ေျပာင္းသြားမယ္။ စိတ္ကို relax လုပ္ျပီးေတာ့ ႏူးညံ့ေနတဲ့ စိတ္ကေလးနဲ႔ သိေနရလုိ႔ရွိရင္ သက္သာမူလည္း ရသြားတယ္။ တကယ္ေျပာရမယ္ဆုိရင္ ခႏၶာကိုယ္မွာပဲ နာတာပါ။ စိတ္ထဲ ေရာက္ေအာင္ နာလုိ႔ မရပါဘူး။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဘယ္လိုေ၀ဒနာမ်ိဳး ျဖစ္လာျဖစ္လာ အဲဒီေ၀ဒနာကို စိတ္ေအးေအးနဲ႔ ၾကည့္ဖို႔လို႔ပါတယ္။ အခုေလာေလာဆယ္ ၾကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ ဒီလိုေ၀ဒနာမ်ိဳးကို သတိေလးနဲ႔ ေအးေအးေလး ၾကည့္တဲ့အက်င့္ ရသြားတဲ့လူဟာ ဒီထက္ပိုဆုိးတဲ့ ေ၀ဒနာမ်ိဳး ၾကံဳလာရင္လည္း ဒီအရည္အခ်င္းဟာ တျဖည္းျဖည္း တုိးတက္လာမွာပဲ။
တခ်ိဳ႕ေ၀ဒနာေတြဟာ ေဆး၀ါးကုသလည္းပဲ ေပ်ာက္ခ်င္မွ ေပ်ာက္မယ္။ မေျပာနုိင္ဘူး။ အဲဒီအခါ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေ၀ဒနာေပၚမွာ ကိုယ့္သေဘာထားမွန္ဖုိ႔ အေရးၾကီးတယ္။
ဒုကၡကိုတြန္းဖယ္ရင္ (resist) လုပ္ရန္ ဒုကၡဟာပိုဆုိးတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ resist မလုပ္ဘဲနဲ႔ လုိလိုခ်င္ခ်င္ ရူမွတ္ပါ။ တစ္ခါတစ္ေလ သူ႔ကို သတိနဲ႔ၾကည့္ရင္း ၾကည့္ရင္းနဲ႔ သက္သာသြားတာလည္းရွိတယ္။ တစ္ခါတေလ မသက္သာတဲ့ အခါလည္းရွိတယ္။ မသက္သာရင္ စိတ္ထဲမွာ tension (တင္းက်ပ္မူ) မ်ားလာတယ္။ ခႏၶာကိုယ္ၾကြက္သားေတြ တင္းေတာ့လာတယ္။ စိတ္ကလည္း မေက်နပ္တဲ့စိတ္ ျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီမေက်နပ္တဲ့စိတ္ကိုသိျပီးေတာ့ အသာေလးေနလုိ႔ရွိရင္ နာတဲ့ေေ၀ဒနာ ရွိေပမဲ့ စိတ္ထဲမွာ တင္းက်ပ္မူ မရွိဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ အရင္ဆံုး စိတ္ထဲမွာတင္းတာကို သိေအာင္ၾကည့္ပါ။ ၾကည့္ရင္း ၾကည့္ရင္းနဲ႔ ေနာက္ဆံုးမွာ တကယ္ပဲ ဘယ္လုိနည္းနဲ႔မွ သည္းမခံႏုိင္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ သတိေလးနဲ႔ သိျပီးေတာ့ ခႏၶာကိုယ္၊ ေျခ၊ လက္ အေနအထားကို ျပင္လုိက္ပါ။
အခုျဖစ္ေနတဲ့ေ၀ဒနာက ထုိင္တုန္းမွာ ေခတၱခဏ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေ၀ဒနာေလးပဲ။ အခုခ်က္ခ်င္း ေျခ၊ လက္ အေနအထားကို ျပင္လုိက္ရင္ ေပ်ာက္သြားမွာ။ ဘယ္ေလာက္မွ မၾကီးက်ယ္ဘူး။ ေနာင္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ ေဖ်ာက္လုိ႔မရေတာ့တဲ့ ေ၀ဒနာတစ္ခုခု၊ မသြားႏုိင္ မလာႏုိင္ အိပ္ရာထဲမွာပဲ အိပ္ျပီးေတာ့ ေ၀ဒနာတစ္ခုခုကို တာရွည္ခံစားရမယ္ဆုိရင္ ခႏၶာကိုယ္မွာပင္ နာေသာ္လည္းပဲ စိတ္မွာမနာေအာင္ ဘယ္လုိေနမလဲ။ ဘယ္လုိ စိတ္ထားမ်ိဳးနဲ႔ ၾကည့္မွာလဲ။ အဲဒီစိတ္ထားမ်ိဳးကို ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားဖုိ႔ ေကာင္းတယ္။ အဲဒီအတြက္ အခုတည္းက ၾကိဳတင္ျပီးေတာ့ ေလ့က်င့္ထားပါ။
ခႏၶာကိုယ္မွာ သူ႔ဟာသူ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဓာတ္သဘာ၀ေတြ ေဖာက္ျပန္လုိ႔ျဖစ္ေစ၊ ကံ ကံ၏ အက်ိဳးေပးမူေၾကာင့္ ဒုကၡေ၀ဒနာေတြ ျဖစ္လာလုိ႔ျဖစ္ေစ သတိရွိတဲ့လူ ဉာဏ္ရွိတဲ့လူဟာ ဆူးတစ္ေခ်ာင္းပဲ အစူးခံမယ္၊ ႏွစ္ေခ်ာင္းေတာ့ အစူးမခံဘူး။ ခႏၶာကိုယ္နာေသာ္လည္းပဲ စိတ္အနာမခံဘူး။ ဉာဏ္ရွိတဲ့လူဟာ ဒီလိုေနလုိ႔ ရတယ္ေနာ္။ တစ္ေခ်ာင္းစူးတာမွာ ေနာက္တစ္ေခ်ာင္းပါ အစူးခံလုိ႔ရွိရင္ ဉာဏ္ပညာနဲတယ္လုိ႔ ေျပာရမွာေပါ့။
“ဘယ္သူမဆုိ မအီမသာျဖစ္တဲ့ေသဘာဟာ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တစ္မုဟုတ္ေလာက္မ်ား မိမိကိုယ္ကို က်န္းမာပါတယ္၊ မအီမသာျဖစ္တဲ့သေဘာ မရွိပါဘူးလုိ႔ ေျပာတဲ့သူဟာ အသိဉာဏ္နဲလို႔ ေျပာတာပါ။ ဉာဏ္ရွိရင္သူ ဒီလိုမေျပာဘူး။”
ဒါ့ေၾကာင့္ “ခႏၶာကိုယ္မွာ နာေသာ္လည္းပဲ စိတ္မွာမနာေအာင္ ေန”လုိ႔ ျမတ္စြာဘုရားေဟာခဲ့တဲ့ အဆံုးအမဟာ တုိတုိေလးနဲ႔ အင္မတန္ နက္နဲလွတယ္။
စိတ္ရဲ႕အေပၚယံမွာ လူပ္ရွားေနတယ္။ အတြင္းကို ေရာက္ေအာင္ သြားပါ။ အတြင္းမွာ ျငိမ္သက္ေနတယ္။ ျငိမ္းခ်မ္းေနတယ္။ ဒီအေပၚယံစိတ္ကိ “ငါ” ဆုိတဲ့စိတ္ ျဖစ္ေနတာ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို “ငါ”လုိ႔ ထင္ေနတာ ဒီအေပၚယံစိတ္ ကေလးပဲ။ ဒီအေပၚယံစိတ္ကပဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးျမင္၊ အမ်ိဳးမ်ိဳး ၾကားရတဲ့အခါမွာ လူပ္ရွားတယ္။ လံုး၀တည္ျငိမ္မူ မရွိဘူး။ သိပ္ေယာက္ယက္ ခက္တယ္။
အဲဒါကို တရားထိုင္လုိက္တဲ့အခါမွာ နဲနဲေလး စိတ္တည္ျငိမ္သြားျပီဆုိရင္ စိတ္က အတြင္းကို ျပန္၀င္သြားသလိုပဲ။ ျပင္ပက ျမင္ရတာ ၾကားရတာေတြကို ျပန္မတံု႔ျပန္ေတာ့ဘူး။ သိရုံေလးပဲသိျပီးေတာ့ ေနလုိက္တယ္။ ျမင္ကာမွ်၊ ၾကားကာမွ်၊ သိကာမွ်။ အဲဒီထက္ ပိုျပီးေတာ့ အတြင္းက်သြားရင္ ပိုျပီးေတာ့ ျငိမ္သက္တယ္။
ငါဘယ္သူလဲ၊ ငါဘယ္၀ါလဲ၊ ငါ့ရာထူးက ဘာ၊ အဲဒါေတြကို လႊတ္လုိက္ပါ။ အဲဒါေတြအားလံုးဟာ အေပၚယံေလးမွာပဲ ရွိပါတယ္။ အတြင္းထဲမွာ မရွိပါဘူး။
ဟိုးအတြင္းထဲ ေရာက္သြားျပီဆုိရင္ စိတ္က ျငိမ္ျပီးေတာ့ လြတ္လပ္သြားတယ္။ လြတ္လပ္မူ ရွိတယ္။ ဘာလို႔လဲဆုိေတာ့ ကိေလသာ မရွိဘူး၊ ဘာအေႏွာင္အဖြဲ႕မွ မရွိဘူး။ လြတ္လပ္ေနပါတယ္။
ဆရာေတာ္ဦးေဇာတိက
No comments:
Post a Comment