သတိရွိေနေသာသူသည္ အမွတ္ရေနေသာသူ မည္၏။
သတိမရွိေသာသူသည္ကား ေမ့ေမ့ေနေသာ သူသာတည္း။
(က) ၎တုိ႔ကို အသေမၼာဟသတိ-မေတြမေ၀ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း အမွတ္ရေနျခင္း။
(ခ) သေမၼာဟသတိ ေတြေတြေ၀ေ၀ မရွင္းမလင္း အမွတ္ရေနျခငး္ဟူ၍ ဆုိရ၏။
(က) ထုိတြင္ အမွတ္ရွိ အသိ၀င္ေလသူ၏ စိတ္သည္ မိမိေရွ႕ ျမင္ေတြ႕လာသမွ် အရာ၀တၳဳအားလံုးတုိ႔ကို ဟိုေလလား၊ သည္ေလလား မရွိ၊ ထိထိမိမိပင္ သိစြမ္းရွိ၏။ လာေရာက္ ထိခိုက္သမွ် အရာ၀တၳဳအားလံုးတုိ႔ကိုလည္း တန္ျပန္အေရးယူႏုိင္စြမ္း ရွိ၏။ သိုင္းသမားတစ္ဦး၌ ထားရွိေသာ သတိ၊ အသိမ်ိဳးပင္ ျဖစ္၏။ ၎ကို အသေမၼာဟ ေတြေ၀မူ လံုး၀မပါေသာ သတိ၊ အမွတ္ရေနမူ ဆုိရ၏။
(ခ) တစ္ဖန္ အမွတ္မဲ့ အသိရွိေလရုံေလးမွ် ၀င္ေလသူ၏ စိတ္သည္ မိမိေရွ႕ ျမင္ေတြ႕လာသမွ် အရာ၀တၳဳအားလံုးတုိ႔ကို မမိလုိက္သည္လည္း ရွိ၏။ မိလုိက္သည္လည္း ရွိ၏။ မသိတသိဆုိရ၏။ သို႔ေၾကာင့္ ဟုိေလလား၊ သည္ေလလားလည္း ရွိတတ္၏။ အိပ္ေပ်ာ္ဆဲ မိမိအနား ၾကြက္တုိ႔ ေဆာ့ကစားေျပးလႊားေနပါသည္ကို မသိသည့္ ပမာလည္း ရွိ၏။ ထုိအသိ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုး တန္ျပန္အေရးယူဖုိ႔ေနေနသာသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ေပးရန္ပင္ အခြင့္အလမ္း မရရွိတတ္။ သားေသ လင္ဆံုးျပီးစ မိန္းမ၌ သားပူလင္ပူမ်ားေၾကာင့္ စိတ္ေထြပ်ံ႕က်ဲလ်က္က မ်က္စိႏွစ္ဘက္ ျပဴးထြက္ကာ ထုိင္ေနေသာ္မွလည္း ၎ေရွ႕ ျဖတ္သြားျဖတ္လာမ်ားကို ဘာမွ်လည္း အာရုံမမိ၊ ဘာမွ်လည္း မသိသည့္အသိမ်ိဳးပင္ ျဖစ္၏။ ၎ကို သေမၼာဟ ေတြေ၀မူ စီးပုိးေနေသာ သတိ ျပင္ပ ၀ိညာဥ္သိျဖင့္သာ သိေနမူ ဆုိရ၏။
ထုိႏွစ္မ်ိဳးစလံုးမွ အလြတ္ျဖစ္ေသာ အမွတ္မဲ့ အသိကင္း၊ အိပ္ေပ်ာ္ေနျခင္း(အိပ္ေမာက်ျခင္း)၌ တည္ေလသူ၏ စိတ္သည္ကား၊ မိမိေရွ႕ ေတြ႕လာသမွ် အရာ၀တၳဳမ်ားကို ဘာတစ္ခုမွ် သိခြင့္ မွတ္ခြင့္ မရေတာ့ျပီ။ ၎ေရွ႕လာျပ ကျပသူသာ ေမာမည္၊ ၎အနားစကားေျပာ၊ ေျပာသူသာ ေမာမည္။ ၎ေရွ႕ အနံ႔ေပး၊ ေပးသူသာ ေမာမည္။ ၎၏ ပါးစပ္တြင္ ထန္းလ်က္သြင္း၊ သြင္းေသာထန္းလ်က္သာ အရည္ေပ်ာ္မည္။ ၎ပါး ပြတ္ၾကည့္၊ ပြတ္သူသာ ထိမည္၊ ၎သည္ကား ေခြးေသေကာင္ လင္းတအစားခံေနသည့္ ပမာသာ ရွိေတာ့ရာ ၎ကိုကား သုညတ ဆိတ္သုဥ္းေသာ အ၀ိဉာဏအသိမဲ့လူသား ဆုိရ၏။ သုညတ မုစၥိ ဆိတ္သုဥ္းသြားေသာ အမွတ္လြတ္သမား ဆုိရ၏။
အထက္ပါ က-ခ တုိ႔ကို ေလ့လာလွ်င္ သတိတစ္လံုးတည္း၏ အမွတ္ရွိျခင္း၊ အမွတ္မဲ့ျခင္း၊ ႏွစ္မ်ိဳးဆုိသည္မွာ သိသာ၏။ လူတစ္ဦးတည္းမွ ေမ့ေမ်ာသြားျခင္း၊ သတိျပန္လည္လာျခင္းမ်ိဳးကဲ့သို႔ ျဖစ္၏။
သို႔ဆုိေသာ္
အမွတ္မဲ့လူသား ေအာက္တန္းစားမ်ားႏွင့္ တူခ်င္လွ်င္လည္း သင္သာ အခရာတည္း၊ အမွတ္ရွိလူသား အထက္တန္းစားမ်ားႏွင့္ တူခ်င္လွ်င္လည္း သင္သာ အညွာတည္း။
သင္သည္ ဘ၀ယႏၱရားၾကီး လည္ပတ္ရာ၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ားျဖစ္ျပီး သင့္လက္ထဲရွိ သတိသည္ ထုိလည္ပတ္ရာ ဘ၀စက္ယႏၱရားၾကီး၏ ေသာ့ထိန္း ျဖစ္သည္ကို သတိျပဳပါေလ။
ေရႊေက်ာင္းကုန္းဆရာေတာ္ ၀န၀ါသီ ေဉယ်ဓမၼသာမိေထရ္ ေရးသားစီရင္ေတာ္မူသည့္ သတိမူသူတို႔၏ နားရာစခန္း၊ သတိမဲ့သူတို႔၏သြားရာလမ္း စာအုပ္မွ ျပန္လည္ထုတ္ႏူတ္ ေဖာ္ျပေပးထားပါသည္။
No comments:
Post a Comment