တိဘက္ႏုိင္ငံတြင္ ဗုဒၶဘာသာမေရာက္မီက တိဘက္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ “ဘြန္း” ဘာသာကို ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္၊ ဘြန္းဘာသာဆုိသည္မွာ ေတာ၊ ေတာင္၊ ျမစ္၊ ေခ်ာင္း၊ အင္းအုိင္းမ်ားႏွင့္ ေတာေစာင့္နတ္၊ ေတာင္ေစာင့္နတ္ စသည္တုိ႔ကို ကိုးကြယ္ျခင္း၊ စုန္းကေ၀၊ ေမွာ္ဆရာ၊ ေပ်ာက္ေစဆရာ တုိ႔ကို ကိုးကြယ္ျခင္းျဖစ္၏။
ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ခန္႔၊ ခရစ္ႏွစ္ ၅-ရာစုေလာက္တြင္ အိႏၵိယျပည္မွ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားယူေဆာင္လာ၍ တိဘက္ႏိုင္ငံသို႔ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ေရာက္ရွိလာသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ ခုိင္လံုေသာ မွတ္တမ္းႏွင့္ အေထာက္အထားကား မရွိေခ်။
ခရစ္ႏွစ္ ၇-ရာစု (သာသနာ ၁၂၀၀) ေလာက္တြင္နန္းစံေသာ တိဘက္ဘုရင္ စုန္စင္ဂမ္ပို လက္ထက္၌မူ တိဘက္သို႔ ဗုဒၶသာသနာ ေရာက္ရွိခဲ့ေၾကာင္းကိုမူ ခိုင္လံုေသာ အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ သိရွိရ၏။
စုန္စင္ဂမ္ပုိသည္ လက္ရုံးရည္ ႏွလံုးရည္ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးႏွင့္ ျပည့္၀ေသာ ဘုရင္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တရုတ္ဧကရာဇ္ တုိင္စုန္(Tai Sung) က သမီးေတာ္ ၀မ္ခ်င္ကိုလည္းေကာင္း၊ နီေပါဘုရင္ အံသု၀ါမန္(Amsuvarman)က သမီးေတာ္ ဘရုကုတီကိုလည္းေကာင္း၊ ဘုရင္ဂမ္ပုိထံ ဆက္သ၍ တိဘက္ႏုိင္ငံႏွင့္ ေရႊလမ္း ေငြလမ္း ေဖာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ ထုိႏွစ္ႏုိင္ငံလံုး၌ ဗုဒၶသာသနာ ျပန္႔ပြားေနျပီျဖစ္ေလရာ မင္းသမီးႏွစ္ပါးလံုးသည္ မိမိတုိ႔ကိုးကြယ္ရန္ အေကၡာဘ ဘုရားေလာင္းရုပ္ထု၊ အရိေမေတၱယ် ဘုရားေလာင္း ရုပ္ထုႏွင့္ သက်မုနိ ဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ယူေဆာင္လာခဲ့ၾကသည္။ ဤအခ်က္မွာ တိဘက္ႏုိင္ငံ၌ ဗုဒၶသာသနာ ျပန္႔ပြားျခင္း အေၾကာင္းရင္း တစ္ရပ္ျဖစ္ေပသည္။
ဘုရင္စုင္စင္ဂမ္ပုိသည္ ပညာရွင္(၁၇)ဦး ပါ၀င္ေသာ အဖြဲ႕ကို အိႏၵယသို႔ ေစလႊတ္၍ အကၡရာ အေရးအသားႏွင့္ ဘာသာစာေပတုိ႔ကို ေလ့လာတီထြင္ခဲ့သည္။ ထိုအဖြဲ႕သည္ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာက်မ္းတစ္က်မ္းကိုလည္း တိဘက္ဘာသာျဖင့္ ျပန္ဆုိ၍ ယူေဆာင္ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ မွတ္သားဖြယ္ေကာင္းသည့္ အခ်က္တစ္ခ်က္မွာ ဘုရင္ဂမ္ပုိက ဗုဒၶဘာသာ တရားေတာ္မွ သုစရုိက္တရားဆယ္ပါးကို အေျခခံလ်က္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ဥပေဒတစ္ရပ္ကို ေရးဆြဲျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ လာဆာျမိဳ႕ေတာ္တြင္ ပိုတလာနန္းေတာ္ႏွင့္ ရာမိုေခ်(Ramoche) ေက်ာင္းေတာ္တုိ႔ကိုလည္း တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။
ဘုရင္စုန္စင္ဂမ္ပိုအေနျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာထြန္းကားေရးကို အစြမ္းကုန္ အားထုတ္ခဲ့ေသာ္လည္း အစြဲၾကီးေသာ ဘြန္းဘာသာ၀င္တုိ႔၏ ဆန္႔က်င္တုိက္ခိုက္မူေၾကာင့္ တိဘက္၌ ဗုဒၶဘာသာသည္ ႏွစ္ေပါင္း သံုးရာေက်ာ္ေလာက္မွသာလွ်င္ အျမစ္တြယ္ႏုိင္ခဲ့ေလသည္။
ဘုရင္စုန္စင္ဂမ္ပုိ၏ ေနာက္ ငါးဆယ္ေျမာက္ျဖစ္ေသာ ဘုရင္ ခရီစုန္ေဒစင္လက္ထက္တြင္ အိႏၵိယျပည္ နာလႏၵတကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာေတာ္ သႏၱရကၡိတကို တိဘက္သို႔ပင့္၍ သာသနာျပဳေစခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ တႏၱရ၀ါဒ၌ တစ္ဘက္ကမ္းခတ္ တတ္ေျမာက္ေသာ ပဒုမသမၻ၀ မေထရ္သည္လည္း တိဘက္သို႔ ၾကြလာျပီး သာသနာျပဳေလရာ စုန္း၊ နတ္၊ ကေ၀မ်ားကို ႏွိပ္ႏွင္းလ်က္ မ်ားစြာ ေအာင္ျမင္မူ ရရွိခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ တိဘက္၌ မဟာယာန၏ ဂုိဏ္းခြဲတစ္ခုျဖစ္ေသာ တႏၱရဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြားခဲ့သည္။ ဤ တႏၱရဂုိဏ္းကို မႏၱရဂုိဏ္း၊ ၀ဇီရယာနဂုိဏ္း ဟုလည္း ေခၚပါသည္။
ဘုရင္ခရီေဒစုန္စင္၏ သားေတာ္ၾကီး လန္ဒါမားလက္ထက္၌ ဗုဒၶဘာသာကို ႏွိပ္ကြပ္ျခင္း ျပဳခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ နန္းတက္ေသာ ဘုရင္မ်ားကား ဗုဒၶဘာသာကို အားေပးေသာ ဘုရင္မ်ားေသာ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁-ရာစုတြင္ အိႏၵိယျပည္ ၀ိကၠမသီလ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာေတာ္ ဒီပကၤရသီရိဉာဏကို တိဘက္သို႔ ပင့္၍ သာသနာျပဳေစခဲ့ရာ ထူးျခားစြာ ေအာင္ျမင္မူရရွိခဲ့သည္။ ထုိဆရာေတာ္ကို တိဘက္တုိ႔က အလြန္ရုိေသေလးစားၾကျပီး “အာစရိယ အတိဆာ” ဟု ေခၚၾကေလသည္။
ေနာက္ပိုင္းေခတ္မ်ားတြင္ တိဘက္တုိ႔ ကိုးကြယ္ေသာ တႏၱရဂုိဏ္းမွ ဂုိဏ္းၾကီး (၅)ဂုိဏ္း ကြဲထြက္ခဲ့သည္။ ၎တုိ႔မွာ -
(၁) ျငင္မ ဂုိဏ္း
(၂) ကဂ်ဳ ဂုိဏ္း
(၃) သက် ဂုိဏ္း
(၄) ကဒမ္ ဂုိဏ္း
(၅) ေဂလု ဂိုဏ္း တုိ႔ ျဖစ္ေလသည္။
အထက္ပါ ဂုိဏ္း(၅)ဂုိဏ္းအနက္ ေဂလုဂုိဏ္းသည္ ႏုိင္ငံေရး ၾသဇာရွိ၍ အေရးအပါဆံုး ဂုိဏ္းျဖစ္သည္။ ခရစ္ ၁၇-ရာစုတြင္ တိဘက္ဘုရင္ စမၸကို မြန္ဂုိဘုရင္၀ုသီရိခန္က နန္းခ်၍ ေဂလုဂုိဏ္းမွ ပဥၥမေျမာက္ ဒလုိင္လာမာကို နန္းတင္ခဲ့ရာ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ တိဘက္ႏုိင္ငံ၌ ဒလိုင္လာမာဟုေခၚေသာ ရဟန္းမင္းၾကီး အဆက္ဆက္တုိ႔က အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေလသည္။ တိဘက္ဘုန္းၾကီးမ်ားကို လာမာဟုေခၚသည္။ ျမင့္ျမတ္သူဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။ ၁၉၅၉-ခုႏွစ္တြင္ တရုတ္တုိ႔ ၀င္ေရာက္လာသျဖင့္ အိႏၵိယသို႔ တိမ္းေရွာင္သြားရေသာ ဒလုိင္လာမာမွာ (၁၄)ဆက္ေျမာက္ ဒလုိင္လာမာ ျဖစ္ေလသည္။
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ (အဆင့္ျမင့္) စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment