Wednesday, 9 November 2011

ေထရ၀ါဒႏွင့္ မဟာယာန


ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းတရာသို႔ အေရာက္တြင္ ေ၀သာလီျပည္မွ ၀ဇၨီပုတၱက ရဟန္းတို႔၏ ဓမၼ၀ိနယႏွင့္ ဆန္႕က်င္ေသာ အဓမၼ၀တၱဳ ဆယ္ပါးကို က်င့္သံုးခဲ့ၾကျခင္းေၾကာင့္ ရွင္မဟာယသ အမွဴးရွိေသာ ရဟႏၱာခုႏွစ္ရာတုိ႔ ဒုတိယသံဂါယနာ တင္ခဲ့ၾကရသည္။ သို႔ေသာ္ ၀ဇၨီပုတၱက ရဟန္းတို႔သည္ သံဂါယနာတင္ မေထရ္တုိ႔၏ အဆံုးအျဖတ္ကို မနာခံဘဲ “မဟာသံဃိက”ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ဂိုဏ္းခြဲ၍ ထြက္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုမွ ေနာက္တြင္ ၀ါဒစြဲ၊ ေဒသစြဲ၊ ပုဂၢိဳလ္စြဲ စေသာ အေၾကာင္းမ်ားျဖင့္ ဂုိဏ္းကြဲမ်ား တစ္ခုျပီး တစ္ခု ေပၚလာခဲ့ၾကရာ သံဃာ့ဂိုဏ္းေပါင္း (၁၈)ဂိုဏ္းအထိ ရွိလာေလသည္။

ရုိးရာ၀ါဒစြဲဆရာစြဲ ေဒသစြဲႏွင့္ ေလာကီအာရုံကာမဂုဏ္အစြဲၾကီးသူမ်ား ျမင့္ျမတ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရားသာသနာေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္လာၾကေသာအခါ အက်င့္သိကၡာပိုင္းတြင္ က်ဥ္းၾကပ္လာၾက၏၊ ျမတ္စြာဘုရားသက္ေတာ္ ထင္ရွားရွိစဥ္ကပင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေစာဒကတက္ခဲ့ၾကသည္။ ျမတ္စြာဘုရားမရွိသည့္ေနာက္တြင္ ဘုရားအမည္ကိုပင္ အသံုးျပဳကာ သုတၱန္လက္သစ္ တရားသစ္မ်ား တီထြင္လာၾက၏။

သို႔ရာတြင္ အဆုိပါေနာက္ေပၚ သံဃာ့ဂုိဏ္းမ်ားသည္ အခ်ိန္ကာလၾကာျမင့္စြာ မတည္ခဲ့ၾကေခ်။ အခ်ိဳ႕ဂုိဏ္းမ်ားသည္ မၾကာမီကြယ္ေပ်ာက္သြားၾကျပီး အခ်ိဳ႕ကား တစ္ဂုိဏ္းႏွင့္တစ္ဂုိဏ္း ေပါင္းစည္းသြားခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ ျဗဟၼဏ ၀ါဒေခၚ ဟိႏၵဴ၀ါ၏ ၀ါးမ်ိဳျခင္းကိုလည္း မ်ားစြာ ခံၾကရေလသည္။

မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ၌ ေထရ၀ါဒႏွင့္ မဟာယာနအားျဖင့္ အဓိကဂုိဏ္းၾကီးႏွစ္ဂိုဏ္းရွိသည္ဟူ၍ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အသိအမွတ္ျပဳထားၾကသည္။ ထုိတြင္ ေထရ၀ါဒဟူသည္ ရွင္မဟာကႆပ၊ ရွင္မဟာယသ အစရွိေသာ သံဂါယနာတင္ မေထရ္ျမတ္တုိ႔ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္း မွတ္တမ္းတင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္ အစီအစဥ္အရ ျမတ္စြာဘုရား၏ မူရင္းေဟာၾကား ဆံုးမခ်က္မ်ားအတုိင္း လုိက္နာေနေသာ ဂုိဏ္းျဖစ္၏။ မဟာယာနကား ထုိသမားရုိးက်ေထရ၀ါဒအေပၚ၌ ဆန္းသစ္ေစသာ အေတြးအျမင္မ်ားျဖင့္ လုိခ်င္သလိုပံုသြင္း၍ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲထားေသာ ၀ါဒသစ္ျဖစ္ေလသည္။ အထူးအားျဖင့္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ၌ ဟိႏၵဴ၀ါဒ၏ၾသဇာ မ်ားစြာ လႊမ္းမုိးေနေလသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာမည္ဆုိလွ်င္ မဟာယာနသည္ ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္မဟုတ္၊ ဗုဒၵဘာသာႏွင့္ ဟိႏၵဴဘာသာႏွစ္မ်ိဳး ေပါင္းစပ္ထားသည့္ျပင္ သက္ဆုိင္ရာေဒသ ႏုိင္ငံလူမ်ိဳးတုိ႔၏ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားႏွင့္ပါ ေရာေမႊထားေသာ ဘာသာဟူ၍သာ ဆုိရသည္။

မဟာယာနဗုဒၶဘာသာသည္ သာသနာေတာ္ ႏွစ္ရွစ္ရာမွ တစ္ေထာင္အတြင္း၌ စတင္ထင္ရွားလာခဲ့ပါသည္။ အမွန္အားျဖင့္ မဟာယာႏု၏ အေျခခံမ်ိဳးေစ့မွာ ဒုတိယသံဂါယနာအျပီးတြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည့္ မဟာသံဃိက စေသာ ဂုိဏ္းကြဲမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုဂိုဏ္းၾကီး (၁၈)ဂုိဏ္းတုိ႔၏ အယူ၀ါဒမ်ားမွ ေကာင္းႏုိးသည္ဟု ထင္ျမင္ေသာ အခ်က္တုိ႔ကို ေပါင္းစပ္ျပဳျပင္ခ်ဲ႕ထြင္ထုတ္ယူျပီး မဟာယာနဂုိဏ္းဟူ၍ ေပၚေပါက္လာျခင္း ျဖစ္သည္။

“မဟာယာန”ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အနက္ရင္းမွာ ၾကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္ေသာ ယာဥ္ရထားဟု ဆုိလုိသည္။ သတၱ၀ါတုိ႔အား ဒုကၡခပ္သိမ္းကင္းျငိမ္းရာ နိဗၺာန္သုိ႔ ပို႔ေဆာင္ေပးႏုိင္ေသာ ယာဥ္သံုးမ်ိဳးရွိသည္။ ၎တုိ႔မွာ သမၼာသေမၺာဓိ၊ ပေစၥကေဗာဓိႏွင့္ သာ၀ကေဗာဓိတုိ႔ျဖစ္သည္။ ယင္းတုိ႔တြင္ သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္ကို ရရွိႏုိင္ေသာ ေဗာဓိသတၱေခၚ ဘုရားေလာင္းတုိ႔သည္သာလွ်င္ သတၱ၀ါအမ်ားကို နိဗၺာန္သို႔ေရာက္ေအာင္ ပုိ႔ေဆာင္ေပးႏုိင္ၾကသည္။ ပေစၥကေဗာဓိဉာဏ္ရရွိေသာ ပေစၥကဗုဒၶါႏွင့္ သာ၀ကေဗာဓိဉာဏ္ရရွိေသာ သာ၀ကရဟႏၱာတုိ႔သည္ကား သတၱ၀ါတုိ႔ကို မကယ္တင္ႏုိင္၊ မိမိတုိ႔ဘာသာ လြတ္ေျမာက္ေအာင္သာ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သမၼာသေမၺာဓိသည္ မဟာယာန-ျမင့္ျမတ္ေသာယာဥ္ျဖစ္၏။ ပေစၥကေဗာဓိႏွင့္ သာ၀ကေဗာဓိတုိ႔ကား ဟီနယာန- ယုတ္ညံ့ေသာယာဥ္မ်ားျဖစ္၏၊ ဤသို႔ မဟာယာနံဂုိဏ္းသားတုိ႔က ယူဆၾကေလသည္။ စင္စစ္ ဟီနယာႏု ဟူေသာ အမည္သည္ ပင္မေထရ၀ါဒ၏ အမည္မဟုတ္၊ မဟာယာနဂုိဏ္းမ်ားထဲမွ ဂုိဏ္းငယ္တစ္ခု၏ အမည္သာလွ်င္ ျဖစ္သည္။

အထက္ပါအယူအဆႏွင့္အညီ မဟာယာန၀ါဒ၌ ေဗာဓိသတၱအား အလြန္အကဲ အမႊမ္းတင္ထားေသာ ပိဋတ္စာေပတုိ႔ကို တီထြင္ေရးသားခဲ့ၾကသည္၊ ေဗာဓိသတၱအမ်ိဳးမ်ိဳးကိုလည္း ဖန္တီးခဲ့ၾကသည္။

လူသားတုိ႔၏ သဘာ၀ကား အေဟာင္းထက္ အသစ္ကိုပို၍ စိတ္၀င္စားေလ့ရွိၾကသည္ႏွင့္ အညီ ကာလေဒသႏွင့္ လူသားတုိ႔၏ အၾကိဳက္သိုလုိက္၍ အသစ္ျပဳျပင္တီထြင္ဖန္တီးထားေသာ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားသို႔ ျပန္႔ပြားခဲ့သည္။ ယခုအခါ တိဗက္၊ ဆီကင္၊ ဘူတန္၊ နီေပါ၊ မြန္ဂုိလီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊ တရုတ္၊ ကိုးရီးယား၊ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတုိ႔၌ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ စည္ပင္ထြန္းကားလ်က္ရွိျပီး အခ်ိဳ႕ေသာ အာရွ၊ ဥေရာပႏွင့္ အေမရိကတုိက္ ႏုိင္ငံမ်ားသို႔လည္း တစ္စတစ္စ ျပန္႔ႏွံ႔ေနေၾကာင္း သိရွိရေပသည္။

ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ (အဆင့္ျမင့္) စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။

No comments:

Post a Comment