ျမတ္စြာဘုရား မဂဓတိုင္း ဥရုေ၀လေတာ ေနရဥၨျမစ္ကမ္းနားရွိ ေဗာဓိပင္ရင္း၌ သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္ကို ရရွိေတာ္မူသည့္အခ်ိန္မွစ၍ ၄၅-ႏွစ္ပတ္လံုး ေလာကသံုးပါး၌ လွည့္လည္လ်က္ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါ အေပါင္းတုိ႔အား ေလာကသံသရာ ႏွစ္ျဖာေသာေကာင္းက်ိဳး ခ်မ္းသာကို ေဆာင္ၾကဥ္းေပးႏုိင္သည့္ တရားေဒသနာမ်ားကို ေဟာၾကားေတာ္မူျပီး သက္ေတာ္ ရွစ္ဆယ္ျပည့္ေျမာက္သည့္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခု(ဘီစီ-၅၄၄) ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ ကုသိနာရုံျပည္ မလႅာမင္းတုိ႔၏ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္တြင္ မဟာပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
ထုိအခါ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ကာလၾကာျမင့္စြာ တည္တံ့ခိုင္ျမဲေရးကို ေမွ်ာ္ေတြး ဆင္ျခင္ေတာ္မူမိေသာ ရွင္မဟာကႆပမေထရ္ၾကီးသည္ ကုသိနာရုံျပည္၌ စုေ၀းေရာက္ရွိလာၾကသည့္ ခုႏွစ္သိန္းေသာ ရဟန္းတုိ႔၏ ဆႏၵကိုရယူျပီး ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားေတာ္မ်ားကို ေဆာလွ်င္စြာ သံဂါယနာတင္ရန္ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ေတာ္ မူခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ဘုရားရွင္ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူျပီး သံုးလေက်ာ္မွ်သာရွိေသးသည့္ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ ၅-ရက္ေန႔တြင္ ရွင္မဟာကႆပအမွဴးရွိေသာ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ငါးရာတုိ႔သည္ မဂဓတုိင္းရွင္ ဘုရင္အဇာတသက္၏ ကူညီေထာက္ပံ့မူကို ခံယူလ်က္ ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္ ေ၀ဘာရေတာင္ယံရွိ သတၱပဏၰိလုိဏ္ဂူ၌ ပထမသံဂါယနာပြဲကို စတင္က်င္းပေတာ္မူခဲ့ၾက ေလသည္။
သံဂါယနာတင္ျခင္းဟူသည္ ကာလေဒသအသီးသီး၌ အေၾကာင္း အတၱဳပၸတၱိအားေလ်ာ္စြာ ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ဓမၼ၀ိနယေခၚ တရားေတာ္မ်ားကို ၀ိနည္း၊ သုတၱန္၊ အဘိဓမၼာ သေဘာတူရာတူရာ ေပါင္းစပ္ဖြဲ႕စည္း၍ တညီတညြတ္တည္း ရြတ္ဆုိသတ္မွတ္ အတည္ျပဳၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ဤသို႔လွ်င္ ပထမသံဂါယနာတင္မေထရ္ျမတ္တုိ႔ သတ္မွတ္ ျပ႒ာန္းေတာ္မူခဲ့ၾကသည့္အတုိင္း ဓမၼ၀ိနယကို တညီတညြတ္တည္း လိုက္နာေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကရာ သာသနာေတာ္ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာသို႔ အေရာက္တြင္ ၾကီးမားေသာေဘးအႏၱရာယ္တစ္ခု ေပၚေပါက္လာေလသည္။ ထုိေဘးအႏၱရာယ္ကို ျဖစ္ေပၚေစေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကား ေ၀သာလီျပည္မွ ၀ဇၨီတုိင္းသား ရဟန္းမ်ားျဖစ္၏၊ ထုိ၀ဇၨီတုိင္းသား ရဟန္းတို႔သည္ ဘုရားရွင္ပညတ္ေတာ္မူခဲ့သည့္ ၀ိနည္းဥပေဒႏွင့္ ဆန္႕က်င္ေသာ အဓမၼ၀တၳဳဆယ္ပါးကို ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း က်င့္သံုး ျဖန္႔ခ်ိေနၾကေလသည္။ အဓမၼ၀တၳဳဆယ္ပါးတုိ႔တြင္ ရဟန္းမ်ားသည္ မြန္းတည့္ျပီး ေနရိပ္လက္ႏွစ္သစ္လြန္သည့္အခ်ိန္အထိ ဆြမ္းခဲဖြယ္ကို စားေကာင္း၏၊ ေသရည္အျဖစ္သို႔ မေရာက္ေသးေသာ ေသရည္ႏုႏုကို ေသာက္ေကာင္း၏၊ ေရႊေငြကို အလွဴခံယူေကာင္း၏ စေသာ အခ်က္မ်ား ပါ၀င္၏။
ထုိအခါ ကာက႑ကပုဏၰား၏ သားျဖစ္ေသာ အရွင္ယသမေထရ္သည္ ေ၀သာလီျပည္သို႔ ေရာက္လာျပီး မဟာ၀ုန္ေတာ ကူဋာဂါရသာလာ ေက်ာင္းတုိက္၌ သီတင္းသံုးေန၏၊ ၀ဇၨီပုတၱက ရဟန္းတုိ႔သည္ အရွင္ယသကိုလည္း မိမိတုိ႔၏ အယူ၀ါဒအတုိင္း လုိက္နာက်င့္သံုးရန္ ဆြဲေဆာင္ ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အရွင္ယသက ထိုရဟန္းတုိ႔၏ အယူ၀ါဒကို မႏွစ္သက္ေသာေၾကာင့္ အရွင္ေရ၀တ၊ အရွင္သမၻဳတ၊ အရွင္သဗၺကာမီ စေသာ မေထရ္ၾကီးမ်ားအား စည္းရုံးလူံ႕ေဆာ္၍ အဓမၼ၀တၳဳ ဆယ္ပါးကို ဓမၼ၀ိနယႏွင့္ မညီေၾကာင္း ေျဖရွင္းဆံုးျဖတ္ျပီး ဒုတိယသံဂါယနာတင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ထုိ ဒုတိယသံဂါယနာတင္ပြဲကို ေ၀သာလီျပည္သို႔ စုေ၀း ေရာက္ရွိလာခဲ့ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာေပါင္း (၁၂)သိန္းတုိ႔ထဲမွာ ပဋိသမၱီဒါပတၱ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ (၇၀၀)တုိ႔ ရွစ္လၾကာမွ် က်င္းပခဲ့ၾကေလသည္။
အဓမၼ၀တၳဳဆယ္ပါးသည္ ဓမၼ၀ိနယႏွင့္မညီေၾကာင္း ဒုတိယသံဂါယနာတင္ မေထရ္တုိ႔က ဆံုးျဖတ္လုိက္ၾကေသာ္လည္း ၀ဇၨီပုတၱကရဟန္းတုိ႔ကမူ မိမိတုိ႔၏ အယူ၀ါဒကို မစြန္႕ၾကေခ်။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သံဂါယနာတင္ မေထရ္တုိ႔သည္ ေ၀သာလီျပည့္ရွင္ ကာလာေသာကမင္းၾကီး၏ အကူအညီျဖင့္ ၀ဇၨီပုတၱကရဟန္းတုိ႔ကို ေ၀သာလီျပည္မွ ႏွင္ထုတ္လုိက္ၾကသည္။ ထုိအခါ ၀ဇၨီပုတၱကရဟန္းတုိ႔သည္ ေ၀သာလီျပည္မွ ထြက္ခြာခဲ့ၾကျပီး အျမိဳ႕ျမိဳ႕အနယ္နယ္သို႔ လွည့္လည္ၾကကုန္လ်က္ မိမိတို႔အားေထာက္ခံသူ ရဟန္းရွင္လူတုိ႔ကို စည္းရုံးၾကသည္။ မၾကာမီ ရဟန္း ပရိသတ္တစ္ေသာင္းခန္႕ ရရွိသျဖင့္ ေကာသမၺီျပည္၌စုေ၀း၍ စင္ျပိဳင္သံဂါယနာတင္ပြဲကို ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ေ၀သာလီျပည္၌ ျပဳလုပ္ေသာ သံဂါယနာထက္ ပိုမုိၾကီးက်ယ္သည္ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ျဖင့္ မိမိတုိ႔သံဂါယနာကို မဟာသံဂီတိဟု အမည္တပ္ၾကသည္။ မိမိတုိ႔ ဂုိဏ္းကိုလည္း သံဃာအေရအတြက္ ပိုမိုမ်ားျပားေသာ ဂုိဏ္းအျဖစ္ျဖင့္ “မဟာသံဃိကဂိုဏ္း” ဟူ၍ အမည္တပ္ၾကေလသည္။
အထက္ပါအတုိင္း ေ၀သာလီျပည္မွ ႏွင္ထုတ္လုိက္ေသာ ၀ဇၨီပုတၱက ရဟန္းတို႔က မဟာသံဃိကဟူေသာအမည္ျဖင့္ သီးျခားဂုိဏ္းတစ္ခုကို တည္ေထာင္လုိက္ျခင္းကား ဗုဒၶသာသနာေတာ္၌ ပထမဦးစြာ ဂုိဏ္းဂဏကြဲျပားမူ ေပၚလာျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေနာက္တြင္မူ ဂုဏ္းကြဲမူမ်ား ဆက္ကာ ဆက္ကာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ရာ ဒုတိယသံဂါယနာတင္ျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာမွ် အခ်ိန္ကာလအတြင္း၌ သံဃာ့ဂုိဏ္းေပါင္း(၁၈)ဂုိဏ္းအထိ ရွိလာခဲ့ေလသည္။
သံဃာ့ဂုိဏ္း(၁၈)ဂုိဏ္းျဖစ္လာပံုကား - ေရွးဦးစြာ မဟာသံဃိကဂုိဏ္းမွ ေဂါကူလိကဂုိဏ္းႏွင့္ ဧကေဗ်ာဟာရိကဂုိဏ္းဟူ၍ ဂုိဏ္းကြဲႏွစ္ခုေပၚလာသည္၊ ထို႔ေနာက္ ေဂါကူလိကဂုိဏ္းမွ ပဏၰတၱိ၀ါဒ (ပညတၱိ၀ါဒ)ဂိုဏ္းႏွင့္ ဗာဟုလိယဂုိဏ္းဟူ၍ ဂုိဏ္းကြဲႏွစ္ခုျဖစ္ေပၚလာျပန္သည္။ ထုိတြင္ ဗာဟုလိယဂုိဏ္းကို ဗဟုႆုတိကဂုိဏ္းဟုလည္းေခၚသည္။ အဆုိပါ ဗဟုႆုတိကဂုိဏ္းမွ ေစတိယ၀ါဒေခၚ ဂုိဏ္းသစ္တစ္ခု ေနာက္ထပ္ေပၚလာျပန္သည္။ ဤသုိ႔လွ်င္ မဟာသံဃိကဂုိဏ္း၌ မူရင္းပင္မဂုိဏ္းႏွင့္ ေနာက္ေပၚဂုိဏ္းတြဲ ၅-ခုအားျဖင့္ သံဃာ့ဂုိဏ္း ၆-ဂုိဏ္းျဖစ္လာခဲ့သည္။
ဒုတိယသံဂါယနာတင္ပြဲအျပီးတြင္ အဓမၼ၀ါဒီျဖစ္ေသာ ၀ဇၨီပုတၱက ရဟန္းတုိ႔၏ ဦးေဆာင္မူျဖင့္ မဟာသံဃိကဂုိဏ္းႏွင့္ ယင္း၏ ဂုိဏ္းကြဲမ်ားေပၚလာသကဲ့သို႔ သံဂါယနာတင္မေထရ္တုိ႔၏ ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္ အညီ လုိက္နာခဲ့ၾကေသာ မူလေထရ၀ါဒ သံဃာမ်ားမွလည္း အယူအဆကြဲျပား၍ ဂုိဏ္းခြဲထြက္ေသာ ရဟန္းသံဃာမ်ား ေပၚလာခဲ့ၾကသည္။ ေထရ၀ါဒမွ ပထမဦးစြာ ခြဲထြက္သြားေသာ ဂုိဏ္းကြဲ(၂)ခုမွာ မဟိသာသကဂိုဏ္းႏွင့္ ၀ဇၨီပုတၱကဂုိဏ္းတုိ႔ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေနာက္ ၀ဇၨီပုတၱကဂုိဏ္းမွ ဓမၼဳတၱရိယ၊ ဘျဒယာနိက၊ ဆႏၷာဂါရိက၊ သမိတိယဟူ၍ ဂုိဏ္းကြဲ(၄)ခု ေပၚလာသည္။ မဟိသာသကဂုိဏ္းမွလည္း သဗၺတၳိ၀ါဒဂုိဏ္းႏွင့္ ဓမၼဂုတၳိကဂုိဏ္းတုိ႔ ကြဲထြက္လာၾကသည္။ တစ္ဖန္ သဗၺတၳိ၀ါဒဂုိဏ္းမွ ကႆပိကဂုိဏ္း ကြဲထြက္လာသည္။ ထုိကႆပိက ဂုိဏ္းမွ သကၤႏၱိကဂုိဏ္း ကြဲထြက္လာသည္။ ထုိသကၤႏၱိကဂုိဏ္းမွလည္း သုတၱ၀ါဒဂုိဏ္း ကြဲထြက္လာျပန္သည္။
ဤသို႔လွ်င္ မူရင္း ပင္မေထရ၀ါဒမွ ဒုတိယအၾကိမ္ သံဃာ့ဂုိဏ္း (၁၁)ဂုိဏ္း ကြဲထြက္လာခဲ့ေလသည္။္
ဤသို႔အားျဖင့္ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း(၁၀၀)မွ (၂၀၀)အတြင္း တစ္နည္းအားျဖင့္ဆုိေသာ္ ဒုတိယသံဂါယနာႏွင့္ တတိယသံဂါယနာအတြင္း၊ မဇၥ်ိမေဒသ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၌ မူရင္းပင္မ ေထရ၀ါဒဂုိဏ္း(၁)ဂိုဏ္း၊ ထုိဂုိဏ္းမွ ပထမအၾကိမ္ခြဲထြက္သြားသည့္ မဟာသံဃိကစေသာဂုိဏ္း(၆)ဂိုဏ္း၊ ဒုတိယအၾကိမ္ခြဲထြက္သြားသည့္ မဟိသာသကစေသာ ဂုိဏ္း(၁၀)ဂိုဏ္းအားျဖင့္ ဂုိဏ္းေပါင္း(၁၈)ဂိုဏ္း ျဖစ္လာခဲ့ေလသည္။
ဗုဒၶသာသနာေတာ္၌ အထက္ပါအတုိင္း ဂုိဏ္းကြဲမ်ား ေပၚလာခဲ့ၾကျခင္းသည္ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ ပိဋကသံုးပံုလံုးႏွင့္စပ္၍ အယူအဆမတူညီၾကျခင္းေၾကာင့္ ကြဲျပားခဲ့ၾကျခင္း မဟုတ္ေခ်။ ၀ိနည္းႏွင့္ ပတ္သတ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သုတၱ၊ အဘိဓမၼတုိ႔ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း အခ်ိဳ႕ေသာအစိတ္အပိုင္းတုိ႔၌ အနက္အဓိပၸာယ္ အယူအဆ မတူညီျခင္းေၾကာင့္ ဂုိဏ္းကြဲခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ သို႔ရာတြင္ အခ်ိဳ႕ေသာ ဂုိဏ္းမ်ားမွာမူ ေဒသစြဲ ပုဂၢဳလ္စြဲအားျဖင့္ ခြဲထြက္ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ဖြယ္ ရွိသည္။
အထူးအားျဖင့္ မဟာသံဃိကအစရွိသည့္ ေနာက္ေပၚဂုိဏ္းတုိ႔သည္ ပထမသံဂါယနာ၌ ရွင္မဟာကႆပ အစရွိေသာ မေထရ္ျမတ္တုိ႔ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းခဲ့ၾကသည့္ ပိဋကသံုးပံု အစီအစဥ္အခ်ိဳ႕ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲပစ္ၾကသည္။ နိကာယ္တစ္ခု၌ပါရွိေသာ သုတ္ကို အျခားနိကာယ္တစ္ခုသို႔ ေျပာင္းေရြ႕ထည့္သြင္းၾကသည္။ ၀ိနယပိဋကႏွင့္ နိကာယ္ငါးရပ္တုိ႔၌ပါရွိသည့္ အခ်ိဳ႕ေသာ ပါဠိအနက္တုိ႔ကို ဖ်က္ဆီးပစ္ၾကသည္။ သြယ္၀ုိက္၍ အဓိပၸာယ္မွတ္ယူရမည့္ ေဟာၾကားခ်က္၌ တုိက္ရုိက္ အဓိပၸာယ္ေကာက္ယူၾကသည္။ တုိက္ရုိက္အဓိပၸာယ္မွတ္ယူရမည့္ ေဟာၾကားခ်က္၌လည္း သြယ္၀ုိက္ေသာ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ေကာက္ယူရၾကသည္။ မူလ ဆိုလုိခ်က္ႏွင့္ မေလ်ာ္ညီေသာ အနက္အဓိပၸာယ္ကို ဖြင့္ဆုိၾကသည္။ သဒၵါ အရိပ္အေယာင္မွ်ျဖင့္ မိမိတို႔လုိရာအဓိပၸာယ္ကို ဆြဲယူက်င့္သံုးၾကသည္။ ေလးနက္ေသာ အနက္အဓိပၸာယ္ ရွိသည့္ ၀ိနည္းပညတ္ခ်က္ အခ်ိဳ႕ႏွင့္ သုတ္အခ်ိဳ႕ကို စြန္႔ပယ္ျပီး အတုအေယာင္ျဖစ္ေသာ သုတ္၊ ၀ိနည္း အခ်ိဳ႕ကို ဖန္တီးျပဳလုပ္ၾကသည္။
အထူးအားျဖင့္ ၀ိနယပိဋကမွ ပရိ၀ါရပါဠိ၊ အဘိဓမၼပိဋက ဓမၼသဂၤဏီက်မ္းမွ အ႒ကထာက႑တုိ႔ကို ထုတ္ပယ္ခဲ့ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ဂုိဏ္းတုိ႔ကမူ အဘိဓမၼ ပိဋကတစ္ခုလံုးကိုလည္းေကင္း၊ ခုဒၵကနိကာယ္မွ ပဋိသမၻိဒါမဂၢပါဠိ၊ မဟာနိေဒၵသႏွင့္ စူဠနိေဒၵသ ပါဠိတုိ႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဇာတကေခၚ ငါးရာ့ ငါးဆယ္ဇာတ္ေတာ္မ်ားမွ အခ်ိဳ႕ေသာ ဇာတ္ေတာ္တုိ႔ကိုလည္းေကာင္း ပယ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ထုိ႔ျပင္ ရဟန္းတုိ႔၏ အသြင္အျပင္ အမူအရာမ်ားႏွင့္ သပိတ္သကၤန္း စေသာ ပရိကၡရာမ်ားကိုလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုအဖံု ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့ၾကေလသည္။
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ (အဆင့္ျမင့္) စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment