Wednesday, 9 November 2011

သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၌ ဗုဒၶသာသနာ စတင္ျပန္႔ပြားပံု

ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူျပီးေနာက္ ၂၃၅-ႏွစ္၌ ရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ႏွင့္ အေသာကမင္းၾကီးတုိ႔ဦးေဆာင္၍ ပါဋလိပုတ္ျပည္၌ တတိယသံဂါယနာတင္ခဲ့ၾကသည္။ တတိယသံဂါယနာတင္စဥ္မွာပင္ အေသာကမင္းၾကီး၏ သားေတာ္ ရွင္မဟိႏၵ မေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ သံဃာ(၅)ပါးကို ယခု သီရိလကၤာေခၚ သီဟုိဠ္ကြ်န္းသို႔ သာသနာျပဳေစလႊတ္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ သီဟုိဠ္ကြ်န္း၌ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္ စည္ပင္ျပန္႔ပြားထြန္းကားခဲ့ေလသည္။

ထုိ႔ေနာက္ မၾကာမီပင္ သီဟုိဠ္သူ အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို ဘိကၡဳနီျပဳလုပ္ေပးရန္အတြက္ သမီးေတာ္ သံဃမိတၱာေထရီကိုလည္း သီရိလကၤာသို႔ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ သံဃမိတၱာသည္ ဗုဒၶဂါယာ မဟာ ေဗာဓိပင္မွ ပြားယူအပ္ေသာ ေဗာဓိပင္ေတာင္ကိုင္းကိုလည္း သီရိလကၤာသို႔ ပင့္ေဆာင္သြားခဲ့ရာ ထုိေဗာဓိပင္မွာ အႏုရာဓျမိဳ႕၌ ယခုတုိင္ ရွင္သန္လ်က္ ရွိေပသည္။

ရွင္မဟိႏၵတုိ႔ ေရာက္သြားေသာအခ်ိန္တြင္ သီရိလကၤာ၌ ေဒ၀ါနံပိယတိႆ မင္းၾကီးအုပ္ခ်ဳပ္ေနသည္။ ထုိမင္းသည္ သာသနာေတာ္၌ လြန္စြာ သက္၀င္ၾကည္ညိဳ၍ ရွင္မဟိႏၵအမွဴးရွိေသာ သံဃာမ်ား သီတင္းသံုးရန္ မဟာ၀ိဟာရ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးကို ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့သည္။ ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀)ခန္႔အၾကာတြင္ ဒု႒ဂါမဏိမင္းၾကီးက အႏုရာဓျမိဳ႕၌ မဟာေစတီေတာ္ၾကီးကို တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည္။

ထုိ႔ေနာက္ ခရစ္မေပၚမီ တစ္ရာစုတြင္ ၀႗ဂါမဏိမင္းၾကီးက အဘယဂိရိ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးႏွင့္ အဘယေစတီေတာ္ကို တည္ထားသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ေလးရာစုတြင္ မဟာေသနမင္းက ေဇတ၀န္ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးႏွင့္ ေဇတ၀နေစတီေတာ္ၾကီးကို တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ေလသည္။

အဘယဂိရိသံဃာမ်ားသည္ မူလက မဟာ၀ိဟာရသံဃာမ်ားႏွင့္ အယူအဆတူမွ်ၾက၍ တစ္လံုးတစ္စည္း ရွိခဲ့ၾကေသာ္လည္း မၾကာမီပင္ အယူအဆကြဲျပား၍ ဂုိဏ္းသီးျခားခြဲထြက္ျပီး မဟာယာနဗုဒၶဘာသာတရား စာေပမ်ားကို အေလးထားကာ သင္ၾကားၾကေလသည္။ ၀႗မဏိမင္းကလည္း မိမိကိုးကြယ္ေသာ အဘယဂိရိဂုိဏ္းသားမ်ားကိုသာ ဦးစားေပး၍ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ခဲ့ေလသည္။

ထုိအခ်ိန္ကား ျဗဟၼဏတိႆ သူပုန္ေဘး၊ ငတ္ပြတ္ေခါင္းပါးျခင္း ဒုဗိၻကၡေဘးမ်ားျဖစ္ေပၚလာ၍ ျပည္ထဲေရးမျငိမ္မသက္ ျဖစ္ေနေသာအခါလည္းျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သာသနာေတာ္၏ ေရွ႕ေရးကို ေမွ်ာ္ေတြးဆင္ျခင္မိၾကေသာ မဟာ၀ိဟာရဂုိဏ္းသား သံဃာမ်ားသည္ ျမိဳ႕ေတာ္ႏွင့္ ေ၀းရာ အာေလာက၀ိဟာရ၌ ဘုရားေဟာ တရားေတာ္မ်ားကို ေပရြက္ေပၚတြင္ အကၡရာတင္၍ စတုတၱသံဂါယနာ တင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိစတုတၳသံဂါယနာ မတင္မီကမူ တရားေတာ္မ်ားကို ဆရာစဥ္ဆက္ အားျဖင့္ ႏူတ္တက္ အာဂံု ေဆာင္၍သာလွ်င္ သင္ယူေလ့က်က္ခဲ့ၾကေလသည္။

ယခုအခ်ိန္တြင္မူ သီရိလကၤာ၌ မဟာ၀ိဟာရ၊ အဘယဂိရိ၊ ေဇတ၀နဟူေသာ သံဃဂုိဏ္းၾကီးမ်ား ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့သည္မွာ ၾကာျမင့္ေလျပီ။ သီရိလကၤာ၌ ယေန႔ရွိေသာ ဂုိဏ္းမ်ားမွာ ရာမညဂိုဏ္း၊ အမရပူရဂုိဏ္းႏွင့္ သွ်ာမ္းဂုိဏ္းတုိ႔ျဖစ္၏။

သီရိလကၤာ၌ တုိင္းတပါးသားမ်ား ၀င္ေရာက္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ သဘာ၀ ေဘးအႏၱရာယ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာျခင္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း သာသနာေတာ္ေမွးမွိန္ အားနည္းေသာ အခ်ိန္ကာလမ်ားသည္ ရွိခဲ့သည္။ ထုိကဲ့သို႔ေသာ အခ်ိန္ကာလမ်ား၌ ျမန္မာႏွင့္ထုိင္း ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံတုိ႔၏ အကူအညီကိုရယူ၍ သာသနာေတာ္ကို အားျဖည့္ခဲ့ရသည္။ သို႔အားျဖင့္ ရာမညစေသာ ဂုိဏ္းမ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့ေလသည္။

သီရိလကၤာ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ ဟံသာ၀တီေခတ္တြင္ ရာမညသံဃာေတာ္တုိ႔၏ အကူအညီျဖင့္ သာသနာေတာ္ကို အားျဖည့္ခဲ့ၾကရသည္။ သို႔အားျဖင့္ ရာမညဂုိဏ္း ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။

ထုိ႔အတူ အထက္ျမန္မာႏုိင္ငံ အမရပူရေခတ္တြင္လည္း အမရပူရသံဃာေတာ္မ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ သီရိလကၤာသာသနာကို အားျဖည့္ေပးခဲ့ရဖူး၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အမရပူရဂုိဏ္း ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။

ထုိမွတပါး သီရိလကၤာသံဃာေတာ္မ်ားသည္ တစ္ခါက ထုိင္းႏုိင္ငံမွ သံဃာတုိ႔၏ အကူအညီကိုလည္း ရယူခဲ့ရဖူး၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ သွ်ာမ္းဂုိဏ္ဟူ၍ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏၊ ေရွးအခါက ထုိင္းႏုိင္ငံ သွ်ာမ္း (SIAM) ဟုေခၚတြင္ခဲ့သည္။ ထု႔ိေၾကာင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံမွလာေသာဂုိဏ္းကို သွ်ာမ္းဂုိဏ္းဟုေခၚတြင္ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

ဒုတိယကမၻာစစ္မတုိင္မီက ေရႊက်င္ဂုိဏ္း၏ ဗဟုိဌာနျဖစ္ေသာ မႏၱေလးျမိဳ႕ မဟာ၀ိသုဒၶါရုံတုိက္သစ္သို႔ လာေရာက္၍ ပညာသင္ယူေသာ သီဟိုဠ္သား ရဟန္းေတာ္အခ်ိဳ႕ရွိခဲ့သည္။ ထုိရဟန္းေတာ္မ်ားထဲမွ သီရိဓမၼအမည္ရွိေသာ ရဟန္းေတာ္သည္ ကိုလမၺိဳျမိဳ႕၌ မဟာ၀ိသုဒၶါရာမေက်ာင္းတုိက္ကို တည္ေထာင္၍ သာသနာျပဳခဲ့ရာ တပည့္သံဃာအေတာ္မ်ားမ်ား ထြန္းကားခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ သီရိဓမၼမေထရ္ ပ်ံလြန္သြားေသာအခါ ဆက္ခံေသာ တပည့္ရဟန္းမ်ား၏ အားနည္းမူေၾကာင့္ ယခုအခါ သီရိလကၤာ၌ ေရႊက်င္ဂုိဏ္းမွာ ထင္ရွားျခင္းမရွိလွေတာ့ေခ်။

ေရွးေခတ္က သီဟိုဠ္ကြ်န္းသည္ ပရိယတ္ေရာ ပဋိပတ္ပါ လြန္စြာထြန္းကား ခဲ့သည္ျဖစ္၍ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာျပန္႔ပြားရာ ဗဟုိဌာနၾကီးျဖစ္ခဲ့၏။ ျမန္မာ၊ ထုိင္းလင္း၊ ကေမၺာဒီးယားႏွင့္ ေလာႏုိင္ငံတုိ႔သည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ စာေပက်မ္းဂန္တုိ႔ကို သီဟုိဠ္ကြ်န္းမွ ရရွိခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္၏။ အရွင္မဟာဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ စာေပက်မ္းဂန္တုိ႔ကို သီဟုိဠ္ကြ်န္းမွ ရရွိခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္၏။ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ၊ အရွင္အာနႏၵာ၊ အရွင္ဗုဒၶဒတၱ၊ အရွင္ဓမၼပါလ၊ အရွင္သာရိပုတၱရာ စေသာ က်မ္းတတ္အေက်ာ္ ဆရာမ်ားသည္ အ႒ာကထာ၊ ဋီကာ က်မ္းေပါင္းမ်ားစြာတုိ႔ကို ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးသားျပဳစုခဲ့ၾကရာ ထုိက်မ္းဂန္တုိ႔ကို ေထရ၀ါဒႏုိင္ငံမ်ား၌ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ေလးေလးစားစား သင္ၾကားေလ့လာလ်က္ရွိၾကေပသည္။

ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ (အဆင့္ျမင့္) စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။

No comments:

Post a Comment