နိမိတ္ဟူေသာစကားသည္ နိမိတၱဟူေသာ ပါဠိမွ ဆင္းသက္လာေသာ ပါဠိသက္ ေ၀ါဟာရျဖစ္သည္။ ပြားမ်ားအားထုတ္အပ္ေသာ ပထ၀ီကသုိဏ္း၀န္း အစရွိေသာ အာရုံမ်ားကို နိမိတ္(အာရုံ) ဟုေခၚဆုိသည္။ ထုိနိမိတ္သည္ ပရိကမၼနိမိတ္၊ ဥဂၢဟနိမိတ္၊ ပဋိဘာဂနိမိတ္ဟု သံုးမ်ိဳးရွိ၏၊ ထုိတြင္ ကမၼ႒ာန္းစတင္အားထုတ္သည့္အခါ အာရုံျပဳအပ္ေသာ ပထ၀ီကသိုဏ္း အစရွိေသာ အာရုံမ်ားကို ပရိကမၼနိမိတ္ဟုေခၚသည္။ ထုိ ပထ၀ီကသုိဏ္း စေသာ အာရုံမ်ားကို မ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္ရူရန္မလုိဘဲ စိတ္ထဲ၌ အျမဲတန္းေပၚေနလွ်င္ ထုိအာရုံကိုပင္ ဥဂၢဟနိမိတ္ဟုေခၚသည္။ ဥဂၢဟနိမိတ္ထင္လာလွ်င္ ပဋိဘာဂနိမိတ္ထင္လာေစရန္ ထုိဥဂၢဟနိမိတ္ကိုပင္ အထပ္ထပ္ဆင္ျခင္ရမည္။ အကယ္၍ အေၾကာင္းတခုခုေၾကာင့္ ဥဂၢဟနိမိတ္ေပ်ာက္သြားလွ်င္ အားထုတ္စ ကာလကအတုိင္း ကသုိဏ္၀န္းအနီး၌ထုိင္ကာ မ်က္စိကိုမွိတ္ခ်ီ ဖြင့္ခ်ီျဖင့္ ရူမွတ္ရမည္၊ ဤနည္းျဖင့္ ဥဂၢဟနိမိတ္ ျပန္ေပၚလာသည္အထိ အားထုတ္ရမည္။
ထုိသို႔ အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္စီးျဖန္းအားထုတ္ေသာအခါ သဒၶိေျႏၵစေသာ ဣေျႏၵမ်ား လြန္စြာ ၾကည္လင္သန္႕ရွင္းျပီး ကုသိုလ္စိတ္ကို ေႏွာင့္ယွက္တားျမစ္တတ္သည့္ ကာမစၦႏၵစေသာ နီ၀ရဏတရားမ်ားႏွင့္ ကိေလသာမ်ား ကင္းရွင္းသြားေတာ့သည္။ စ်ာန္ရဖို႔ရန္ လြန္စြာ နီးကပ္ေနျပီျဖစ္သည္။ ဤသည္ကိုပင္ ပဋိေဘာဂနိမိတ္ထင္သည္ ဟုေခၚဆုိသည္။ ဤ ပဋိေဘာဂနိမိတ္ (အာရုံ)သည္ ဥဂၢဟနိမိတ္(အာရုံ)ထက္ လြန္စြာ သန္႕ရွင္းသည္။ ေျပာင္လက္ေနေအာင္ ပြတ္တုိက္ထားေသာ ခရုသင္း၊ ၾကည္လင္ေသာ မွန္သားျပင္၊ တိမ္မ်ားၾကားမွ ထြက္ျပဳလာေသာ လမင္း၊ တိမ္မဲညိဳတြင္ ပ်ံသန္းေသာ ဆြတ္ဆြတ္ျဖဴသည့္ ဗ်ိဳင္းကဲ့သို႔ ဥဂၢဟနိမိတ္ကို ေဖာက္ခြဲထြက္ေပၚသည့္ပမာ ထုိဥဂၢဟနိမိတ္ထက္ အဆမ်ားစြာ သာလြန္တင့္တယ္ လွေပသည္။
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ (အဆင့္ျမင့္) စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment