(က) အလကၤာရဆုိတဲ့ ပါဠိပုဒ္မွာ ေရွ႕က(အ)နဲ႕ ေနာက္က(ရ)ကို ျဖဳတ္ျပီး လကၤာဆုိတဲ့ ျမန္မာစာလံုး၊ ဖန္တီးယူသလုိ အရဟႏၱဆိုတဲ့ ပါဠိပုဒ္မွာ ေရွ႕က(အ)နဲ႕ ေနာက္က(တ)ကို ျဖဳတ္ျပီး ရဟံ-ရဟန္းလုိ႔ ျမန္မာ ေ၀ါဟာရ ျဖစ္လာတယ္။ အရဟႏၱဆုိတဲ့ မႈလပါဠိပုဒ္က အရိယာ(၈)ေယာက္မွာ ေနာက္ဆံုး အဆင့္အျမင့္ဆံုး ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ကို ဆုိလုိေပမယ့္ ျမန္မာေ၀ါဟာရ ျဖစ္လာေတာ့ ရုိးရုိးပုထုဇဥ္ ဘုန္းၾကီးေတြကို ရဟန္းလုိ႕ ေခၚတယ္။
(ခ) ရဟန္းအျဖစ္ ခံယူတဲ့အခါ အဂၤါငါးပါး အခ်က္အလက္ ငါးခုနဲ႕ ျပည့္စံုရတယ္။ အဲဒီအဂၤါငါးပါးကို ပါဠိလုိ ပဥၥဂၤလုိ႔ ေခၚတယ္။ မဂၢဂၤက မဂၢင္ျဖစ္သလုိ ပဥၥဂၤက ပဥၥင္း ပဥၥင္းလုိ႔ ျမန္မာ ေ၀ါဟာရ ျဖစ္လာတယ္။ ေလးစားမႈနဲ႕ ေရွ႕က(ဦး)ထည့္လုိက္ေတာ့ ဦးပဥၥင္း ျဖစ္လာတယ္။
ရဟန္းလုိ႔ အဓိပၸာယ္ရတဲ့ ပါဠိစကား ဥပသမၸႏၷပုဒ္က ဥပသမ္း ဥပစမ္း ဥပစင္းလုိ႔ ေျပာင္းလာတယ္လုိ႔လဲ ၾကံဆၾကတယ္။ ယုတၱိလဲရွိပါရဲ႕၊ ယေန႔ အသံထြက္နဲ႕လဲ ညီပါရဲ႕၊ ဒါေပမယ့္ ယေန႔ေရးေနတဲ့ ဦးပဥၥင္းဆုိတဲ့ စာလံုးေပါင္းနဲ႕က မကုိက္ေတာ့ဘူး။ ရဟံက ရဟန္းျဖစ္သလုိ ဥပစမ္းက ဦးပစင္းျဖစ္လာတယ္ဆုိယင္ ျဖစ္ႏုိင္တဲ့ ေရးထံုးပါပဲ။
(ဂ) ဘုန္းၾကီးဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရကေတာ့ ဘုန္းကံၾကီးမားသူလုိ႔ အဓိပၸာယ္ရတယ္။ ပဗၺဇၨိတဘာေ၀ါဒုလႅေဘာ=ရဟန္အျဖစ္ဆုိတာ ရခဲတယ္။ ရဟန္းအျဖစ္ရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ေရွးဘုန္း ေရွးကံရွိလုိ႔လို႔ ယူဆျပီဘုန္းၾကီးလုိ႔ ေခၚတာပါပဲ။ တစ္ခါတစ္ရံဘုန္းၾကီးအစား ကုိယ္ေတာ္ကို သံုးၾကတယ္။ ေတာင္ေက်ာင္းကိုယ္ေတာ္၊ ဆြမ္းခံကိုယ္ေတာ္ မႏၱေလးကိုယ္ေတာ္၊ ကုိယ္ေတာ္တုိ႔ ဘယ္က ၾကြလာသလဲ။
(ဃ) ဘုရင္ရဲ႕ သားသမီးကို သားေတာ္၊ သမီးေတာ္ေခၚသလုိ ဘုရင္ကုိ္းကြယ္ခံရတဲ့ ဘုန္းၾကီကိုလဲ ဘုရင့္ဆရာေတာ္၊ ေနာက္ေတာ့ ဆရာေတာ္လုိ႔ ေခၚတယ္။ ဘုရင္မရွိလုိ႔ ဘုရင္ဆရာေတာ္ မရွိေပမယ့္ သက္ေတာ္၀ါေတာ္ၾကီးတဲ့ ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းၾကီးေတြကိုလဲ ဆရာေတာ္လုိ႔ ေခၚၾကတယ္။ ဘုရင္ဆရာ မဟုတ္ေပမယ့္ သူေဌးေတြ၊ အရာရွိၾကီးေတြရဲ႕ ဆရာျဖစ္လုိ႔ ဆရာေတာ္လို႕ ေခၚတယ္ဆုိယင္လဲ မမွားပါဘူး။
အားလံုးျခံဳေျပာရရင္ေတာ့ သက္ေတာ္ ၀ါေတာ္ငယ္ျပီး ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမရွိေသးတဲ့ မွီခိုသူ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြကိုရဟန္း၊ ဦးပဥၥင္းလုိ႔ေခၚျပီး ေက်ာင္းပုိင္ရွိျပီ သက္ေတာ္၀ါေတာ္ၾကီးတဲ့ သာ့သနာ့၀န္ထမ္းေတြကို ဘုန္းၾကီးဆရာေတာ္လုိ႔ ေခၚတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရဟန္ခံတယ္၊ ပဥၥင္းခံတယ္လုိ႔သာ သံုးျပီး ဘုန္းၾကီခံတယ္၊ ဆရာေတာ္ခံတယ္လုိ႔ေတာ့ မသံုရဘူး။
စာလာဖတ္ရင္း လင္႕ပါ ျပန္ယူသြားတယ္ ေတာသူမေလးေရ..
ReplyDeleteဘေလာ႕အသစ္ေလးမွာ အဆင္ေျပပါေစေနာ္.