ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Thursday, 7 June 2012

ရုပ္ ၂-မ်ိဳးခြဲျခားပံု

ရုပ္ကိုအက်ဥ္းအားျဖင့္ ဘူတရုပ္၊ ဥပါဒါရုပ္ဟူ၍ ၂-မ်ိဳးခြဲျခားႏုိင္၏။ နိပၹႏၷရုပ္၊ အနိပၹႏၷရုပ္ဟူ၍လည္း ၂-မ်ိဳးခြဲျခားႏုိင္၏။

၁။ ဘူတရုပ္ ၄-ပါး

ဥပါဒါရုပ္ထက္ၾကီးက်ယ္ထင္ရွားေသာ ရုပ္မ်ားကို ဘူတရုပ္မ်ားဟု ေခၚ၏။ မ်ားစြာစုဖြဲ႕မိလွ်င္
အၾကီးအက်ယ္ ျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္ `မဟာဘူတ´(မဟာဘုတ္)ဟုလည္း အမည္ရ၏။ ဘူတရုပ္ ၄-ပါးရွိ၏။

၁။ ပထ၀ီ = ခက္မာျခင္း၊ ႏူးညံ့ျခင္း၊ အစိုင္အခဲသေဘာ။ အတူျဖစ္ဖက္ ရုပ္ကလာပ္မ်ား၏ တည္ရာမွီရာ ျဖစ္၏။
၂။ အာေပါ = ဖြဲစည္းျခင္း(စုိစြပ္ေစးကပ္ျခင္း)၊ ယိုစီးျခင္းသေဘာ။ အတူျဖစ္ဖက္ ရုပ္ကလာပ္မ်ားကို ေပါင္းဖြဲ႕ပ်ံ႕ႏွံ႕ေစ၏။
၃။ ေတေဇာ = ပူျခင္း၊ ေအးျခင္းသေဘာ။ အတူျဖစ္ဖက္ရုပ္ကလာပ္မ်ားကို ရင့္က်က္ေစတတ္၊ ထက္ေစတတ္၊ ပူေစတတ္၊ ႏူးညံ့ေစတတ္၏။
၄။ ၀ါေယာ = ေထာက္ကန္ျခင္း၊ တြန္းကန္ျခင္း(လူပ္ရွားျခင္း) သေဘာ။ အတူျဖစ္ဖက္ ရုပ္ကလာပ္အစုတုိ႔ကို ေရြ႕ရွားေစတတ္၊ တုိက္လႊင့္တတ္၏။

၂။ ဥပါဒါရုပ္ ၂၄-ပါး
ဘုတရုပ္တုိ႔ကို မွီတြယ္၍ ျဖစ္ၾကေသာရုပ္ ၂၄-ပါးကို ဥပါဒါရုပ္မ်ားဟု ေခၚ၏။ ဤရုပ္တုိ႔တြင္ ပသာဒရုပ္ ၅-ပါး၊ ေဂါစရရုပ္ ၄-ပါး၊ ဘာ၀ရုပ္ ၂-ပါး၊ ဟာဒယ၀တၳဳ ၁-ပါး၊ ဇီ၀ိတရုပ္ ၁-ပါး၊ အာဟာရရုပ္ ၁-ပါး၊ ပရိေစၧဒရုပ္ ၁-ပါး၊ ၀ိညတ္ရုပ္ ၂-ပါး၊ ၀ိကာရရုပ္ ၃-ပါးႏွင့္ လကၡဏရုပ္ ၄-ပါးတုိ႔ ပါ၀င္ၾက၏။

(က) ပသာဒရုပ္ ၅-ပါး
ဘူတရုပ္ ၄-ပါးကို ၾကည္လင္ေစတတ္ေသာ အၾကည္ဓာတ္ ၅-ပါးကို ပသာဒရုပ္မ်ားဟု ေခၚ၏။
၁။ စကၡဳပသာဒ = မ်က္စိအၾကည္ဓာတ္။ မ်က္နက္၀န္းအလယ္ပံုရိပ္ထင္ရာ မ်က္လႊာ ၇-ထပ္တုိ႔၌ ပ်ံ႕ႏွံ႕၍ တည္၏။
၂။ ေသာတပသာဒ = နားအၾကည္ဓာတ္။ နားေပါက္အတြင္း၌ လက္စြပ္ သဏၭာန္ရွိေသာ အရပ္၌ ပ်ံ႕ႏွံ႕၍ တည္၏။
၃။ ဃာနပသာဒ = ႏွာအၾကည္ဓာတ္။ ႏွာေခါင္းေပါက္အတြင္း ဆိတ္ေျခသဏၭာန္ရွိေသာ အရပ္၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔၍ တည္၏။
၄။ ဇိ၀ွာပသာဒ = လွ်ာအၾကည္ဓာတ္။ လွ်ာ၏ အလယ္အထက္ျပင္တြင္ ၾကာရြက္ဖ်ား သဏၭာန္ရွိေသာ အရပ္၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔၍ တည္၏။
၅။ ကာယပသာဒ = ကိုယ္အၾကည္ဓာတ္။ ဆံဖ်ား၊ အေမြးဖ်ား၊ ေျခသည္းဖ်ား၊ လက္သည္းဖ်ား၊ ေျခာက္မာေသာ အေရတုိ႔ကို ခ်န္လွပ္၍ တစ္ကိုယ္လံုး၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔၍ တည္၏။

(ခ) ေဂါစရရုပ္ ၇-ပါး

ပဥၥ၀ိညာဏ္၏ က်က္စားရာ အာရုံမ်ား ျဖစ္ၾက၏။
၁။ ရူပါရုံ = အဆင္း (၀ဏၰ)
၂။ သဒၵါရုံ = အသံ (သဒၵါ)
၃။ ဂႏၶာရုံ = အနံ႔ (ဂႏၶ)
၄။ ရသာရုံ = အရသာ (ရသ)
၅။ ေဖာ႒ဗၺာရုံ = အထိအေတြ႕ (ေဖာ႒ဗၺ)၊ တရားကိုယ္မွာ ထိေတြ႕ေကာင္းေသာ ပထ၀ီ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာတုိ႔ ျဖစ္ၾက၏။

မွတ္ခ်က္။ ။ ေဖာ႒ဗၺကို ပထ၀ီ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာဟု ရုပ္ ၃-ပါးယူေသာေၾကာင့္ ေဂါစရရုပ္ ၇-ပါး ျဖစ္သည္။

(ဂ) ဘာ၀ရုပ္ ၂-ပါး

အဖို အမ ျဖစ္ဖို႔ရန္ အေၾကာင္းခံျဖစ္ေသာ ရုပ္မ်ားတည္း။
၁။ ဣတၳိဘာ၀ရုပ္ = အမသတၱ၀ါျဖစ္ဖုိ႔ရန္ အေၾကာင္းခံျဖစ္ေသာ ရုပ္၊ အမသတၱ၀ါ၏ တစ္ကိုယ္လံုး၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔၍ တည္၏။
၂။ ပုမၻာ၀ရုပ္ = အထီးသတၱ၀ါျဖစ္ဖုိ႔ရန္ အေၾကာင္းခံျဖစ္ေသာ ရုပ္၊ အထီးသတၱ၀ါ၏ တစ္ကိုယ္လံုး၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔၍ တည္၏။ ပုရိသဘာ၀ရုပ္ဟုလည္း ေခၚ၏။

(ဃ) ဟဒယ၀တၳဳရုပ္

ႏွလံုးသားတြင္ ပုန္းညက္ေစ့ေလာက္ပမာဏရွိသည့္ တြင္းငယ္၌တည္ေသာ တစ္လက္ဆြမ္းမွ်ေလာက္ ေသြးကိုမွီ၍ ျဖစ္ေသာ စိတ္ ေစတသိက္တုိ႔၏ မွီရာ၀တၳဳရုပ္ကေလးမ်ား။

(င) ဇီ၀ိတရုပ္
ကံေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ကမၼဇရုပ္တုိ႔၏ အသက္။ ကမၼဇရုပ္တုိ႔၏ အသက္ရွည္ရန္ အေစာင့္အေရွာက္ အေၾကာင္းထူးသေဘာ။

(စ) အာဟာရရုပ္
အစားအစာ၌ပါေသာ အဆီအႏွစ္ အေစးၾသဇာ။

(ဆ) ပရိေစၧဒရုပ္
ရုပ္ကလာပ္ခ်င္း မေရာယွက္ရန္ ပိုင္းျခားေပးေသာ ရုပ္။ ကလာပ္မူန္တုိ႔၏ ပတ္လည္၀န္းက်င္ရွိ ဟင္းလင္းလဟာနယ္ (၀ါ) အာကာသဓာတ္။

(ဇ) ၀ိညတ္ရုပ္ ၂-ပါး
မိမိ၏အလုိဆႏၵကို သူတစ္ပါးတုိ႔အား သိေစႏုိင္ေသာ အမူအရာ အထူးပင္တည္း။
၁။ ကာယ၀ိညတ္ = မိမိ၏အလုိဆႏၵကို သူတစ္ပါးတုိ႔အား သိေစတတ္ေသာ ေျခလက္ ဦးေခါင္းစသည့္ ကိုယ္အမူအရာ အထူး။
၂။ ၀စီ၀ိညတ္ = မိမိ၏အလုိဆႏၵကို သူတစ္ပါးတုိ႔အား သိေစတတ္ေသာ စကားသံ စသည့္ ႏူတ္အမူအရာ အထူး။

(စ်) ၀ိကာရရုပ္ ၃-ပါး

ထူးျခားေသာ အမူအရာမ်ားပင္တည္း။
၁။ လဟုတာရုပ္ = နိပၹႏၷရုပ္တုိ႔၏ မေလးလံဘဲ သြက္လက္ေပါ့ပါးျခင္း အမူအရာ အထူး။
၂။ မုဒုတာရုပ္ = နိပၹႏၷရုပ္တုိ႔၏ မၾကမ္းတမ္းဘဲ ႏူးညံ့ႏုနယ္ျခင္း သေဘာ။
၃။ ကမၼညတာရုပ္ = နိပၹႏၷရုပ္တုိ႔၏ ေပါ့ပါးနူးညံ့မူေၾကာင့္ ကိုယ္မူ ႏူတ္မူ အမ်ိဳးမ်ိဳး၌ ေကာင္းမြန္ခံ့ညားျခင္း သေဘာ။

မွတ္ခ်က္။ ။ အထက္ပါ ၀ိကာရရုပ္ ၃-ပါးကို ကာယ၀ိညတ္၊ ၀စီ၀ိညတ္တုိ႔ႏွင့္ ေပါင္း၍ ၀ိကာရရုပ္ ၅-ပါးဟုလည္း ေရတြက္၏။

(ည) လကၡဏရုပ္ ၄-ပါး
နိပၹႏၷရုပ္တုိ႔၏ ျဖစ္ျခင္း၊ ရင့္ျခင္း၊ ပ်က္ျခငး္ အခိုက္အတန္႔တုိ႔ကို မွတ္သားျပသည့္ အမွတ္လကၡဏာတုိ႔ပင္တည္း။
၁။ ဥပစယရုပ္ = ပဋိသေႏၶတည္စ၌ ပထမရုပ္တုိ႔၏ ျဖစ္ျခင္း၊ ထုိ႔ေနာက္ တစ္ဘ၀တာအတြက္ ရထုိက္သမွ်ရုပ္မ်ား ျပည့္စံုသည့္တုိင္ေအာင္ တုိးတက္၍ ျဖစ္ျခင္း။
၂။ သႏၱတိရုပ္ = တစ္ဘ၀အတြက္ ရထုိက္သမွ်ရုပ္မ်ား ျပည့္စံုသည္ကစ၍ အစဥ္မျပတ္ ထပ္ကာထပ္ကာ ျဖစ္ျခင္း။
၃။ ဇရတာရုပ္ = ရုပ္တုိ႔၏ `ဌီ´အခုိက္ အမွတ္အသား။ တစ္နည္း ရုပ္တုိ႔၏ ခ်ဳပ္ပ်က္ျခင္း `ဘင္`သို႔ ဦးတည္ေနေသာ ရင့္ေရာ္မူ။
၄။ အနိစၥတာရုပ္ = နပၹႏၷရုပ္တုိ႔၏ ခ်ဳပ္ပ်က္ျခင္း `ဘင္´ သေဘာ။

မွတ္ခ်က္။ ။ ဥပစယႏွင့္ သႏၱတိရုပ္တုိ႔ကို ေပါင္း၍ ဇာတိရုပ္ဟုလည္း ေခၚ၏။

ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ စတုတၳအၾကိမ္ထုတ္ေ၀ေသာ ဗုဒၶအဘိဓမၼတရားေတာ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ စာအုပ္မွ ျပန္လည္ထုတ္ႏုတ္ ေဖာ္ျပေပးသည္။

No comments:

Post a Comment