ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Sunday, 27 November 2011

ေဗာဓိပကၡိယနည္းျဖင့္ ေလာကမွထြက္ေျမာက္ပံု

ေလာကၾကီးအတြင္း၀ယ္ သက္၀င္လူပ္ရွားေနၾကေသာ လူသားမွန္သမွ်သည္ တစ္ေန႔က်လွ်င္ အုိၾကရမည္၊ ေရာဂါမ်ိဳးစံု အႏွိပ္စက္ခံရလ်က္ နာၾကရမည္။ ေလာက၌ အပူရွိက အေအးရွိသည္၊ အေအးရွိက အပူရွိသည္။ ထိုနည္းတူ အုိျခင္း တရားရွိက မအုိျခင္းတရား ရွိရမည္၊ နာျခင္းတရားရွိက မနာျခင္းတရား ရွိရမည္၊ ေသျခင္းတရားရွိက မေသျခင္းတရားရွိရမည္ဟု မအုိရာ၊ မနာရာ၊ မေသရာ၊ တရားအစစ္ တရားအမွန္ကို ပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ရွာေဖြေနၾကသည္။ မည္သို႔ပင္ ရွာေဖြ ေနၾကပါေသာ္လည္း မအိုရာ၊ မနာရာ၊ မေသရာ၊ တရားစစ္ တရားအမွန္ကို မေတြ႕ၾကရဘဲ အုိျမဲ အုိေနၾကရသည္၊ နာျမဲ နာေနာၾကရသည္၊ ေသျမဲ ေသေနၾကရသည္။

ေလာကသံုးပါး၌ တရားအလံုးစံုကို သိျမင္ေတာ္ေသာ သဗၺညဳတဉာဏ္သခင္ဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူလာေသာအခါ (အဇရာ) မအုိရာ၊ (အဗ်ာဓိ) မနာရာ၊ (အမတ) မေသရာ ျဖစ္ေသာ ေအးျငိမ္းရာမွန္ ျမတ္နိဗၺာန္ႏွင့္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း က်င့္စဥ္တရားကို ေဟာျပေတာ္မူသည္။

ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူသျဖင့္ မအုိရာ၊ မနာရာ၊ မေသရာျဖစ္ေသာ ေအးျငိမ္းရာမွန္ ျမတ္နိဗၺာန္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္မ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိင္ရန္ ခႏၶာကိုယ္ေပၚ၌ သတိကပ္ကာ ရူမွတ္ပြားမ်ားရမည္ဟု သိလာၾကသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ သတိပ႒ာန္းတရားေလးပါးကို ပြားမ်ားလာၾကသည္။ အားထုတ္လာၾကသည္။ ရူမွတ္လာၾကသည္။ ယင္းသတိပ႒ာန္းတရားေလးပါးကား -

(၁) ကာယာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္း = ခႏၶာကိုယ္ (ရူပကၡႏၶာ) ကို အျမဲမျပတ္ ရူမွတ္ေသာ သတိပ႒ာန္း

(၂) ေ၀ဒနာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္း = ေကာင္းဆုိးခံစားမူ (ေ၀ဒနာကၡႏၶာ) ကို ရူမွတ္ေသာ သတိပ႒ာန္း

(၃) စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = ျဖစ္ေပၚလာေသာစိတ္မွန္သမွ် (၀ိညာဏကၡႏၶာ) ကို ရူမွတ္ေသာ သတိပ႒ာန္း

(၄) ဓမၼႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္း = ၾကြင္းက်န္ေသာ သေဘာတရားမ်ား (သညာကၡႏၶာ သခၤါရကၡႏၶာ) ကို ရူမွတ္ေသာ သတိပ႒ာန္း ဟူ၍ (၄)ပါး အျပား ရွိသည္။

သတိပ႒ာန္းတရား ေလးပါးကို အားထုတ္ေသာအခါ ခႏၶာကိုယ္ ရုပ္၊ နာမ္ အေပၚ၌ သတိကပ္ ရူမွတ္ေနရျခင္းကား လြယ္ကူလွသည့္အရာမဟုတ္၊ ကာမဂုဏ္ အာရုံေတာ၌ က်က္စားကာ အေပ်ာ္ၾကဴးခဲ့ေသာ စိတ္ဆင္ရုိင္းကို သတိခြ်န္းျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ ရူမွတ္ေနမူကား အလြန္ပင္ခဲယဥ္းလွေပ၏။

သဒၶါ၊ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပညာဟူေသာ ဣေျႏၵငါးပါးရွိသည္။ သတိပ႒ာန္း တရားပြားမ်ားအားထုတ္ေသာအခါ ထုိဣေျႏၵငါးပါးတြင္ သဒၶါ(ယံုၾကည္မူ)ႏွင့္ ပညာ(သိနားလည္မူ) ညီမွ်ရန္ လုိအပ္ေပသည္။ ထုိ႔အတူပင္ ၀ီရိယ(အားထုတ္မူ)ႏွင့္ သမာဓိ(တည္ၾကည္မူ)လည္း ညီမွ်ရန္ လိုအပ္ျပန္သည္။

သဒၶါ၊ ပညာႏွစ္ပါးတြင္ ပညာအားနည္း၍ သဒၶါလြန္ကဲလွ်င္ အက်ိဳးမဲ့ အခ်ည္းအႏွီးျဖစ္ေသာအရာ၌ ၾကည္ညိဳတတ္၏။ မၾကည္ညိဳသင့္ေသာ (နတ္၊ ျဗဟၼာ၊ ေတာ၊ ေတာင္ စသည့္) အရာ၀တၳဳ၌ ၾကည္ညိဳတတ္၏။

သဒၶါအားနည္း၍ ပညာလြန္ကဲေနလွ်င္ မာယာပရိယာယ္မ်ားျပားကာ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲေသာ သေဘာသို႔ ေရာက္သြားတတ္၏။ ေဆးကုသရာ၌ ေဆးေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ေရာဂါသည္ အလြန္အကုခက္ကာ လူနာ၏ ေရာဂါသက္သာမူ မျမန္ဆန္သကဲ့သို႔ ျဖစ္တတ္သည္။

သဒၶါ၊ ပညာ၊ ႏွစ္ပါးစံု ညီမွ်မွသာ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ရတနာသံုးပါး၌ ၾကည္ညိဳမူ မွန္ကန္ႏုိင္ေပသည္။ အက်ိဳးရွိေသာ ယံုၾကည္မူ ၾကည္ညိဳမူ ျဖစ္ႏုိင္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေရွးဆရာမ်ားက သဒၶါလြန္လွ်င္ကြန္႔တတ္သည္ ပညာလြန္လွ်င္ ယူမွားတတ္သည္ဟုလည္းေကာင္း၊ သဒၶါလြန္လွ်င္ မုိက္မွား တတ္သည္၊ ပညာလြန္လွ်င္ ယူမွားတတ္သည္ဟုလည္းေကာင္း၊ သဒၶါပညာ ႏွစ္ျဖာညီေစဟုလည္းေကာင္း ဆုိထားၾကသည္။ ၀ီရိယအားနည္း၍ သမာဓိလြန္ကဲေနလွ်င္ ၀ီရိယ၏ဆန္႕က်င္ဘက္ရန္သူျဖစ္ေသာ ပ်င္းရိမူျဖစ္လာမည္။ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္ ပ်င္းရိလာေသာေၾကာင့္ တရားလုပ္ငန္း၌ ေပါ့ေလ်ာ့အားနည္း လာမည္။ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္ကို ပ်င္းရိမူက အႏုိင္ယူသြားေပမည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သမာဓိလြန္လွ်င္ တြန္႔တတ္သည္ ဟု ေရွးဆရာတုိ႔ ဆုိထားၾကျခင္းျဖစ္သည္။

သမာဓိအားနည္း၍ ၀ီရိယြန္ကဲေနျပန္လွ်င္လည္း သမာဓိ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ရန္သူျဖစ္ေသာ ဥဒၶစၥ(စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မူ) ျဖစ္လာမည္။ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ေနေသာေၾကာင့္ စိတ္တည္ၾကည္မူမရႏုိင္ေပ၊ စိတ္မတည္ၾကည္လွ်င္ လုိရာအက်ိဳးျပီးစီးမူ ေႏွာင့္ေႏွးမည္၊ ၾကန္႔ၾကာမည္၊ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ၀ီရိယလြန္လွ်င္ ပ်ံ႕တတ္သည္ဟု ေရွးဆရာတို႔ ဆုိထားၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။

သမာဓိ၊ ၀ီရိယ၊ ႏွစ္၀မွ်ေစ ဆုိသည့္အတုိင္းသမာဓိသည္ ၀ီရိယႏွင့္ ယွဥ္တြဲလ်က္ သမာဓိ ၀ီရိယႏွစ္ပါး အညီအမွ်ျဖစ္လာေသာအခါ ပ်င္းရိမူ ျဖစ္မလာႏုိင္ေတာ့ေပ။

၀ီရိယသည္လည္း သမာဓိႏွင့္ယွဥ္တြဲလ်က္ ၀ီရိယ၊ သမာဓိႏွစ္ပါး အညီအမွ် ျဖစ္လာေသာအခါ စိတ္တည္ၾကည္လာေပမည္။

ယင္းသို႔သဒၶါႏွင့္ ပညာ၊ ၀ီရိယႏွင့္ သမာဓိ ႏွစ္ပါးစံုအညီအမွ်ျဖစ္ရန္အတြက္ သတိပ႒ာန္းဟူေသာ သတိျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ေပးရသည္။ ရူမွတ္ေပးရသည္။ ပြားမ်ားေပးရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း သတိဆုိ ပိုသည္မရွိဟု ဆုိထားၾကျခင္းျဖစ္ေလသည္။

သတိျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ရူမွတ္လာေသာအခါ သဒၶါစေသာ ဣေျႏၵငါးပါး ညီမွ်လာသည္ သတိအကူအညီေၾကာင့္ ယံုၾကည္မူ၊ အားထုတ္မူ၊ တည္ၾကည္မူ၊ ထုိးထြင္းသိမူ ေလးပါးအဆင့္အတန္းညီမွ်လာမည္။

သတိႏွင့္တကြ သဒၶါ၊ ပညာ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိ ဟူေသာ ဣေျႏၵငါးပါး ညီမွ်လာမည္၊ ရရွိလာမည္၊ ထုိအခါ မအုိရာ၊ မနာရာ၊ မေသရာ တရားစစ္ တရားမွန္ကို ျမင္ေတြ႕လာမည္၊ မ်က္ေမွာက္ျပဳလာမည္၊ ဆုိက္ေရာက္လာမည္။

ယင္းတုိ႔ျမင္ေတြ႕ႏုိင္ေသာ ဉာဏ္၊ မ်က္ေမွာက္ျပဳနုိင္ေသာ ဉာဏ္ကား ေဗာဓိပကၡိယ တရား(၃၇)ပါးတြင္ ေခါင္းေဆာင္ၾကီးျဖစ္၏၊ အခ်ဳပ္အခ်ာ ပဓာန ျဖစ္၏။

ဤေဗာဓိပကၡိယတရား (၃၇)ပါး အ၀င္အပါ ဉာဏ္ပညာဦးေဆာင္ေသာ သတိ၊ ၀ီရိယ စေသာ တရားမ်ားသည္ကား အုိ၊ နာ၊ ေသေရး ဒုကၡေဘးအေပါင္းမွ လည္းေကာင္း၊ အလြန္ပူေလာင္လွေသာ ရာဂစေသာ (၁၁)ပါးေသာ မီးတို႔မွ လည္းေကာင္း၊ လြတ္ေျမာက္ႏုိင္ေသာ တရားမ်ားျဖစ္သည္။

ယင္းတရားမ်ားသည္ပင္ သတၱ၊ ၾသကာသ၊ သခၤါရ ဟူေသာ ေလာက (၃)ပါးမွ ထြက္ေျမာက္ႏုိင္ေသာ တရားမ်ားျဖစ္ေပသည္။

ေဗာဓိပကၡိတရား (၃၇) ပါး

သတိပ႒ာန္း - ၄ ပါး
သမၼပၸဓာန္ - ၄ ပါး
ဣဒၶိပါဒ္ - ၄ ပါး
ဣေျႏၵ - ၅ ပါး
ဗုိလ္ - ၅ ပါး
ေဗာဇၥ်င္ -၇ ပါး
မဂၢင္ - ၈ ပါး

ေဗာဓိပကၡိယတရား - ၃၇ ပါး ျဖစ္ပါသည္။

ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ (အဆင့္ျမင့္) စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။

No comments:

Post a Comment