လူသားအပါအ၀င္ သက္ရွိအားလံုးတုိ႔သည္ အသက္ရွင္ ရပ္တည္ေရး အတြက္ အစာအာဟာရမ်ားကုို မွီ၀ဲ စားသံုးေနၾကရသည္။ သေဗၺသတၱာ အာဟာရ ဒိ႒ိကာဟူေသာ စကားထင္ရွားရွိသည္။ အစာ စားသံုးမွသာ လူပ္ရွား ရုန္းကန္မူ(၀ါ) အလုပ္လုပ္ရန္ အင္အားကို ရသည္။ ကိုယ္ခႏၶာတည္ေဆာက္မူႏွင့္ အတူ သဘာ၀ အပူ၊ အေအးဒဏ္၊ ေရာဂါဘယ အႏၱရာယ္မ်ားကုိ ခုခံနုိင္စြမး္ကို ရသည္။ စားတတ္လွ်င္ တခ်ိဳ႕ေသာ ေရာဂါမ်ားပင္ ေပ်ာက္ကင္းေစႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အစာလည္း ေဆး၊ ေဆးလည္း အစာဟူေသာ တုိင္းရင္းေဆးပညာေပး ေဆာင္ပုဒ္ အထင္အရွားရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ထမင္းအသက္ ခုႏွစ္ရက္၊ ေရအသက္ တစ္မနက္ ဟူေသာ ျမန္မာ့ဆုိရုိးစကား၏ အဓိပၸာယ္မွာ အစားအစာ၏ အေရးပါပံုကို ဖြင့္ဆုိေနသည္။ အာဟာရသည္ အသက္ႏွင့္ထပ္တူ အေရးၾကီးေၾကာင္း ျပဆုိေနသည္။
ျမတ္ဘုရားစကား
လူတို႔သည္ အစာ အာဟာရမွီ၀ဲျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အက်ိဳးအျပစ္ကို သမၼာသမၺဳဒၶ ဉာဏ္ေတာ္ရွင္ ျမတ္ဘုရားက ဇီ၀ကသုတ္(မဇၥ်ိမ ပဏၰာသ ပါဠိေတာ္) ၌ ေဟာၾကားခဲ့ေလသည္။ ဇိ၀ကသုတ္ကို ေဟာၾကားရျခင္း၏ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အသားစားျခင္း၊ မစားျခင္း ကိစၥကို အေျခခံ၍ ေဟာေတာ္မူခဲ့ေသာ္လည္း အာဟာရႏွင့္ ပတ္သက္၍ လုိက္နာစရာမ်ား ပါ၀င္ေနသည္။
ျမတ္ဘုရားက အစာ မွီ၀ဲ သံုးေဆာင္ရာ၌ ေရွာင္ၾကဥ္ရန္(၄)ပါး၊ ေဆာင္ရန္(၄)ပါးႏွင့္ အစာအာဟာရ အက်ိဳး(၅)ပါးကို ခြဲျခား ေဟာၾကားခဲ့ပါသည္။
ေရွာင္ရန္(၄)ပါး၏ အခ်ဳပ္သေဘာမွာ -
- အစားအစာကို ျမဴးထူးေပ်ာ္ပါး လုိမူ အတြက္ မစားရာ
- မာန္ယစ္လုိမူ အတြက္ မစားရာ
- တန္ဆာဆင္ယင္ အလွျမင့္လုိမူအတြက္ မစားရာ
- တင့္တယ္ ထည္၀ါလုိမူအတြက္ မစားရာတုိ႔ ျဖစ္သည္။
ေဆာင္ရန္(၄)ပါး အခ်ဳပ္သေဘာမွာ -
- အစားအစာကို ခႏၶာကိုယ္ တည္ျမဲေနႏုိင္ရုံမွ် စားပါ။
- မွ်တသင့္ေတာ္ရုံသာ စားပါ။
- ဆာေလာင္ မြတ္သိပ္ျခင္း ပယ္ေဖ်ာက္ရန္ အလုိ႔ငွာစားပါ။
- သာသနာေတာ္ အက်င့္ကို က်င့္သံုး ခ်ီးေျမွာက္ရန္ အလုိ႔ငွာ စားပါ တုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။
အစာ အာဟာရ စားသံုးျခင္း၏ အက်ိဳး(၅)ပါးကို ေအာက္ပါအတုိင္း ေဟာခဲ့ျပန္သည္။
- ေ၀ဒ၏နာေဟာင္း ရွိေနခဲ့လွ်င္ ေပ်ာက္ကင္းေစျခင္း
- ေ၀ဒနာအသစ္ မျဖစ္ေစျခင္း
- မွ်တ၊ သင့္တင့္မူ ျဖစ္ေစျခင္း
- အျပစ္မရွိ (အျပစ္မျဖစ္) ေစျခင္း
- ခ်မး္သာစြာ ေနထုိင္ က်င့္သံုးရျခင္း
- အထက္ပါ အက်ိဳး(၅)ပါး အနက္ က်ေရာက္ဆဲ ေ၀ဒနာမ်ားမွ ေပ်ာက္ကင္းျခင္းႏွင့္ က်ေရာက္မည့္ ေ၀ဒနာမွ ကာကြယ္ ဟန္႕တားႏုိင္ျခင္းအက်ိဳး ေဟာျပခ်က္တုိ႔သည္ က်န္းမာျခင္းအတြက္ အဖိုး မျဖတ္ႏုိင္ေသာ စကားမ်ား ျဖစ္သည္။
ေရာဂါျဖစ္ရျခင္း အေၾကာင္းရင္း
ေရာဂါရျခင္း၏ အဓိက အေၾကာင္းရင္းမွာ ကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရ အေၾကာင္းတရားမ်ား ဟူ၍ ေဆးပညာက ဆုိမိန္႕ထားသည္။
အတိတ္ ကံ၊ ပစၥဳပၸန္ ကံ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လႊမ္းမုိး ခ်ုဳပ္ကိုင္ေနေသာ “စိတ္” အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပူျခင္း၊ ေအးျခင္း၊ မုိးရြာျခင္း၊ ေလတုိက္ျခင္း စေသာ ရာသီဥတု သဘာ၀ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အာဟာရ စားသံုးမူ ဓေလ့စရုိက္ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း အဓိကအားျဖင့္ လူတုိ႔တြင္ အနာ ေရာဂါမ်ား ရေနၾကသည္။
လြဲမွားေသာ အာဟာရ
အနာေရာဂါ ျဖစ္ေၾကာင္းေလးပါးတြင္ အာဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္ရေသာ အနာေရာဂါမွာ အမ်ားဆံုးျဖစ္သည္။ လူသည္ မုိးလင္းသည္မွ ေန၀င္ မုိးခ်ဳပ္ မအိပ္မီ ကာလအတြင္း အာဟာရ တစ္မ်ိဳးျပီးတစ္မ်ိဳး စားေနၾကသည္။ ထုိ အစာမ်ားတြင္ သင့္ျမတ္သည့္ အာဟာရမ်ိဳးလည္း ပါ၀င္ႏုိင္သည္။ မသင့္ျမတ္သည့္ အာဟာရမ်ိဳးလည္း ပါ၀င္ေနႏုိင္သည္။
သင့္ျမတ္သည့္ အာဟာရမ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါေစ အလြန္အၾကဴးစားမိပါက မသင့္ျမတ္ႏုိင္။ အစား အာဟာရ၏ အတုိင္း အရွည္၊ ပမာဏသေဘာႏွင့္ မိမိ ၀မ္းမိး မွ်တရုံ စားတတ္မွ က်န္းမာႏုိင္မည္။ ၀မ္းမီး (အစာခ်က္အား) ႏွင့္ အာဟာရ သင့္ျမတ္စြာ မွီိ၀ဲေစတတ္သည့္ အသိပညာသည္ တုိင္းရင္း ေဆးပညာ၏ အေျခခံ ျဖစ္သည္။
“စားတတ္လွ်င္ ေဆး၊ မစားတတ္လွ်င္ ေဘး” ဟူေစာ စကားမွာ တုိင္းရင္း ေဆးပညာက လူတုိ႔အတြက္ အစာအာဟာရ ေရြးခ်ယ္ စားသံုးတတ္ေအာင္ သတိေပးေနသည္။
အရသာေျခာက္ပါး
လူတို႔စားသံုးသည့္ အာဟာရ အမ်ိဳးအမည္ အရသာအားျဖင့္ ခြဲျခားလုိက္ေသာ ေျခာက္မ်ိဳးထက္ မပုိလြန္ေခ်။ ယင္းတုိ႔မွာ အခ်ိဳ၊ အခ်ဥ္၊ အခါး၊ အဖန္၊ အငန္၊ အစပ္တုိ႔ ျဖစ္သည္။ အာဟာရ တစ္မ်ိဳးစီတြင္ ဦးေဆာင္ အရသာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ပါ၀င္ေနသည္။ ယင္း ဦးေဆာင္ေနေသာ အရသာ၏ အက်ိဳး၊ သုိ႔မဟုတ္ အျပစ္ႏွစ္ပါးမွာ စားသံုးမိသူတို႔အား အက်ိဳးသက္ေရာက္ေနသည္သာ ျဖစ္သည္။
ပမာအားျဖင့္ သံပရာသီးသည္ အခ်ဥ္ အရသာ ထင္ရွားစြာ ဦးေဆာင္ေနသည္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ သလိပ္ဓာတ္ကို ဖ်က္၍(ပ်က္ေစ၍) ေလဓာတ္ကို အက်ိဳးျပဳေနသည္။ သုိ႔ေသာ္ အလြန္အကြ်ံ မွီ၀ဲပါက သည္းေျခဓာတ္ (အပူ) ပြား၍ ေသြးဓာတ္ကို ပ်က္ကာ လူကို အားနည္းေစတတ္သည္။ အဖ်ားခံရွိလွ်င္ အဖ်ား၀င္ လာႏုိင္သည္။
သၾကားသည္ ခ်ိဳေသာ အရသာ ရွိသျဖင့္ စားသံုးလွ်င္ ႏွစ္သက္ျခင္း၊ အားရွိေစျခင္း အက်ိဳးကို ျဖစ္ေစသည္။ သည္းေျခ (အပူဓာတ္) ကို ႏွိမ္ႏုိင္သည္။ သုိ႕ေသာ္ အခ်ိဳလြန္ကဲေအာင္ စားမိပါက သလိပ္ဓာတ္ ပြားျခင္း၊ ၀မ္းမိးညံ့ျခင္း၊ ကိုယ္လက္ ထုိင္းမူိင္း ေလးလံျခင္း၊ ဆီးလြန္ျခင္း စသည့္ လကၡဏာမ်ား ျဖစ္ေပၚလာေပမည္။
သလပိကို တုိက္ဖ်က္၍လည္း သည္းေျခပြားေစတတ္ေသာ သံပရာသီးႏွင့္ သည္းေျခကိုႏုိင္ေသာ သလိပ္ျဖစ္ေစေသာ သၾကား(အခ်ိဳ) တုိ႔ အခ်ိဳးအစား တည့္မွန္စြာ ေပါင္းစပ္ေသာအခါ လူတို႔အား အက်ိဳးျပဳလွေသာ အာဟာရ ေဖ်ာ္ရည္ တစ္မ်ိဳး ေပၚလာသည္။
သၾကား သံပရာရည္သည္ ေဆးပညာ အျမင္ျဖင့္ ေရာ၈ါရွိသူကို ေရာဂါ ေပ်ာက္ကင္းေစေအာင္ျပဳစြမ္းသည္။ က်န္းမာသူ ေသာက္လွ်င္ ပိုမို က်န္းမာ ရႊင္လန္းႏုိင္သည္။
အရသာတုိ႔၏ သေဘာ
အစားအစာတုိ႔တြင္ ပါ၀င္ေနေသာ အရသာမ်ားအား တြဲဖက္ စားသံုးတတ္လွ်င္ အစာသည္ပင္ ေဆးသေဘာ သက္၀င္ရေလသည္။ အသက္ရွည္ရာ အနာကင္းေၾကာင္း ျဖစ္ရသည္။ အရသာေျခာက္ပါး တစ္မ်ိဳးႏွင့္တစ္မ်ိဳး အက်ိဳးအျပစ္ျခင္း မတူၾက။ သီးျခားစီ ရွိေနသည္။ ယင္း အရသာမ်ားအား အဆင္ေျပစြာ (ေဆးသေဘာေဆာင္၍) တြဲဖက္ စားသံုးတတ္သည့္ ဓေလ့ကို ျမန္မာ့ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမူအျဖစ္ ေလးစားဖြယ္ ေတြ႕နုိင္သည္။
ျမန္မာတုိ႔၏ စားသံုးမူ ဓေလ့သည္ အေရွ႕တုိင္း ေဆးပညာ၊ တုိင္းရင္ းေဆးပညာ နည္းနာမ်ားႏွင့္ အညီအညြတ္ ရွိေနသည္။
ငါးပိေထာင္းႏွင့္ ဖန္ခါးသီး။ ေၾကာင္ လွ်ာ သီး ခ်က္ႏွင့္ ေျမပဲေၾကာ္ + အာလူးေၾကာ္။ ၾကက္ဟင္းခါးသီးခ်က္ႏွင့္ ေျမပဲ။ မွ်စ္ႏွင့္ ပီေလာ + ရုံးပတီ။ ခ်ဥ္ေပါင္ရြက္ႏွင့္ မွ်စ္။ မူိႏွင့္ ငရုတ္သီး။ မန္က်ည္းသီးစိမး္ႏွင့္ ငါးပိတစ္ငါးပိေကာင္။ လက္ဖက္ႏွင့္ ခ်င္း + ၾကက္သြန္ျဖဴ။ ဥမ်ိဳးစံုႏွင့္ ဆား။ ေထာပတ္ထမင္းႏွင့္ ေရွာက္သံပရာ ေဖ်ာ္ရည္။ စသည့္ စားသံုးမူ ဓေလ့မ်ားမွာ အရသာတို႔၏ သေဘာကို သင့္ျမတ္စြာ တြဲဖက္၍ အာဟာရလည္းျဖစ္၊ ေဘး အႏၱရာယ္လည္း မေရာက္၊ ေဆးသေဘာလည္း သက္၀င္ေအာင္ စားသံုးျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
အစပ္လြန္က အခ်ိဳ။ အခ်ိဳလြန္က အစပ္။ အဖန္လြန္က အငန္။ အငန္မ်ားက အဖန္။ အခါးလြန္က အဆိမ့္။ အခ်ိဳအဆိမ့္လြန္က အခါး။ အခြ်ဲလြန္က အခ်ဥ္၊ အခ်ဥ္ကုိ အခြ်ဲစသည္ျဖင့္ အာဟာရလြန္မူကို ေျဖႏုိင္ရန္ တြဲဖက္ စားသံုးေပးရသည္။
က်န္းမာေအာင္ စားသံုး
လူတုိ႔တြင္ ေနထုိင္ပံု ဓေလ့၊ စရုိက အလုပ္အကုိင္ တုိ႔ကို မူတည္၍ အစာအိမ္ မီး၊ အစာေၾကခ်က္အား ေကာင္းျခင္း၊ ညံ့ျခင္း (၀ါ) ထက္ျခင္း၊ နုန္႕ျခင္း ျဖစ္ေနတတ္သည္။ မမာအားျဖင့္ ဆုိက္ကား နင္းေနသူ၏ ၀မ္းမီးမွာ လူပ္ရွားမူ မ်ားလြန္းေနသျဖင့္ ပါ စ က အေကာင္းလြန္ေန တတ္ျပီး စားပြဲ၌ ထုိင္၍ ဦးေႏွာက္ အလုပ္လုပ္ေနရသူတို႕အဖုိ႔မူ ၀မ္းမီးမွာ ညံ႕ေနတတ္သည္။
ထက္ေန၊ လြန္ေနေသာ ၀မ္းမီး၊ ရွိသူတို႔အဖုိ႔ ေကာက္ညွင္းေပါင္း၊ အာလူး၊ ကုလားပဲ၊ ခ်ဥ္ဆီ စသည့္ အဆိမ့္အအိမ့္မ်ားသည္ သင့္ျမတ္လွေသာ္လည္း လူပ္ရွား ေနထုိင္မူနည္းေနသူ အတြက္မူ ဘဲဥေၾကာ္ တစ္လံုးသည္ပင္ မသင့္ျမတ္ႏုိင္။ ညံ႕ေသာ ပါစက ၀မ္းမိး ရွိေနသူ အတြက္မူ အတုိငး္အရွည္ အရနည္းပါးေသာ၊ ပူေႏြးေသာ၊ အဆီနည္းေသာ၊ ေၾကလြယ္ေသာ အစားအစာမ်ားမွာ အက်ိဳး ျဖစ္ေစမည္ ျဖစ္သည္။
ပန္လည္း ပိန္ခ်င္သည္ စားေလသမွ်မွာလည္း အခ်ိဳအဆိမ့္၊ အဆီအေစး။ သား၊ ငါး၊ ပုစြန္။ ခဏတုိင္းလည္း စားသည္။ ထုိပုဂၢိဳလ္ ပိန္ဖို႔ေ၀းလွသည္။ ၀ျမဲသာတုိး၍ ၀မည္။
လူက ၀လည္း၀ခ်င္သည္။ စားတတ္ေသာ အာဟာရမွာလည္း ခ်ဥ္ခ်ဥ္ စပ္စပ္ ပူပူခ်ည္း။ အစားကလည္း နည္းေသး။ အအိပ္အေနကလည္း နည္းပါး။ ပူပင္ေသာကကလည္း ပိုေနျပန္။ ထုိပုဂၢိဳလ္ မ၀နုိင္။ ပိန္ျမဲ ပိန္ေနမည္သာ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေဘးမျဖစ္ဘဲ ေဆးျဖစ္ေအာင္ သင့္တင့္ ညီညြတ္စြာ စားသံုးၾကပါစုိ႔။

Monday, 1 November 2010
စားတတ္လွ်င္ေဆး၊ မစားတတ္လွ်င္ေဘး
အမ်ဳိးအစား/က႑
က်န္းမာေရး
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment