ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္း ေန႕စဥ္ မလြဲမေသြ အျမဲတမ္း လုပ္ေဆာင္ရမည့္ အလုပ္သံုးမ်ိဳးရွိ၏။ ယင္းအလုပ္မ်ားမွာ -
(၁) ဒါန
(၂) သီလ
(၃) ဘာ၀နာ အလုပ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစုသည္ ဒါနမူ၊ သီလမူကိုသာ အလုပ္မ်ားၾက၏။ ဘာ၀နာမူကိုကား လူတုိင္းမလုပ္ ျဖစ္ၾကေပ။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ယင္းအလုပ္သံုးမ်ိဳးစလံုးကိုပင္ ေန႕စဥ္မွန္မွန္ ျပဳလုပ္သင့္၏။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏ ပန္းတုိင္ကား နိဗၺာန္ျဖစ္၏။ ယင္းနိဗၺာန္ပန္းတုိင္သို႔ ေရာက္ေရးအတြက္ အဓိကလုိအပ္ခ်က္မွာ ဘာ၀နာမူပင္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒါနမူ၊ သီလမူ အလုပ္ျဖင့္သာ တင္းတိမ္ေရာင့္ရဲ မေနဘဲ ဘာ၀နာမူကိုလည္း ေန႕စဥ္အခ်ိန္မွန္မွန္ အားထုတ္သင့္၏။
ဘာ၀နာမူသည္လည္း သမထဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ ႏွစ္မ်ိဳးရွိရာ ဗုဒၶါနုႆတိ(ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ပြားမ်ားအားထုတ္ျခင္း) စသည္မွာ သမထ ဘာ၀နာျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ား၊ တရားေတာ္၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ား၊ သံဃာေတာ္၏ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ အာရုံျပဳေနျခငး္၊ ေအာက္ေမ့ဆင္ျခင္ေနျခင္းသည္ ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ားျခင္း ျဖစ္၏။ ဂုဏ္ေတာ္ကို သတိရေနေသာ စိတ္ေတြ မ်ားျပားေအာင္ တုိးပြားေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္းပင္တည္း။
ဂုဏ္ေတာ္မပြားမ်ားမီ ေရွးဦးစြာ အရဟံ အစရွိေသာ ဂုဏ္ေတာ္တစ္ပါးစီ၏ ပါဠိအနက္တုိ႔ကို ႏူတ္တက္ရေအာင္က်က္၍ ေၾကေနေအာင္ ေလ့က်င့္ထားရမည္။ ထုိေနာက္ ဂုဏ္ေတာ္တစ္ခုစီ၏ အဓိပၸာယ္ကို သေဘာေပါက္ေအာင္ ေလ့လာထားရမည္။ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ႏူတ္ရအာဂံုေဆာင္၍ အနက္အဓိပၸာယ္ကို သေဘာေပါက္နားလည္ျပီးပါက ေအာက္ပါအစီအစဥ္အတုိင္း ပြားမ်ားျခင္းကို ျပဳရမည္ -
(၁) ေနရာေရြးခ်ယ္ျခင္း - ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ားျခင္း - ဘာ၀နာအလုပ္သည္ စိတ္အလုပ္ျဖစ္၍ စိတ္ကို အေႏွာက္အယွက္ျဖစ္ေစမည့္ ကာလ ေဒသ မျဖစ္ရန္ လုိ၏။ ဂုဏ္ေတာ္ ပြားမ်ားျခင္းသည္ သမာဓိ ဦးစီးရေသာ အလုပ္ျဖစ္၍ ဆိတ္ျငိမ္မူကို ရႏုိင္သည့္ ကာလ ေဒသ ျဖစ္ရမည္။
(၂) သီလေဆာက္တည္ျခင္း - သီလေဆာက္တည္ျပီးမွ သမာဓိ အလုပ္ကို လုပ္ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ငါးပါးသီလကို ျဖစ္ေစ၊ ရွစ္ပါးသီလကို ျဖစ္ေစ၊ ဆယ္ပါးသီလကို ျဖစ္ေစ ေဆာက္တည္ျပီးလွ်င္ အထူးေၾကာင့္ၾကစုိက္၍ မက်ိဳးမေပါက္ရေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရမည္။
(၃) ခႏၶာကိုယ္ကို လွဴဒါနး္ျခင္း - သီလေဆာက္တည္ျပီးလွ်င္ ေအာက္ပါအတုိင္း ျမန္မာလုိ ျဖစ္ေစ၊ ပါဠိလုိ ျဖစ္ေစ သံုးၾကိမ္ရြတ္ဆုိ၍ ခႏၶာကိုယ္ကို ဘုရားရွင္အား လွဴဒါန္းရမည္ -
“ဣမာ၊ ဟံ ဘဂ၀ါ အတၱဘာ၀ံ တုမွာကံ ပရိစၥဇာမိ”
“အရွင္ဘုရား - ဘုရားတပည့္ေတာ္သည္ ဘုရားတပည့္ေတာ္၏ ခႏၶာကိုယ္အတၱေဘာကို ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား တရားအားထုတ္စဥ္အတြင္း အပ္ႏွင္းလွဴဒါန္းပါ၏။”
(၄) တရားထုိင္ျခင္း - တရားအားထုတ္သည့္အခါ ေယာက္်ားမ်ားသည္ တင္ပ်ဥ္ေခြထုိင္၍ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ ၾကံဳ႕ၾကံဳ႕ထုိင္၍ အားထုတ္ရမည္၊ ထုိင္သည့္အခါ ၾကာၾကာထုိင္ႏုိင္ရန္ ကိုယ္အထက္ပိုင္းကို ေျဖာင့္ေျဖာင့္ မတ္မတ္ထား၍ (ခါးဆန္႕၍) ထုိင္ရမည္။
(၅) ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ားျခင္း - ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ၾကိဳတင္ က်က္မွတ္ထားသည့္အတုိင္း ဂုဏ္ေတာ္တစ္ပါးတည္းကို ျဖစ္ေစ၊ အရဟံ - အစ - ဘဂ၀ါ - အဆံုး ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးလံုးကို ျဖစ္ေစ မိမိႏွစ္သက္သလုိ စိတ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္ပြားမ်ားရမည္၊ (ႏူတ္က မရြတ္ဆုိရ)။ ဤကဲ့သို႔ ထပ္ကာထပ္ကာ ဆင္ျခင္ ပြားမ်ားေနျခင္းကို ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ားသည္ဟု ေခၚ၏။ မိမိစိတ္ကို ဘုရားဂုဏ္ေတာ္အာရုံမွ တပါး အျခားအာရုံဆီသို႔ မေရာက္ေစရ။
နိဗၺာနမဂၢဒီပနီက်မး္၌မူ - မိမိေရွ႕တည့္တည့္ ငါးေထာင္ကြာခန္႕အရပ္၌ ေဗာဓိပင္ေရႊပလႅင္ႏွင့္ သက္ေတာ္ထင္ရွား ျမတ္စြာဘုရားကို စိတ္ျဖင့္ထား၍ အရံ အရဟံ ဟု စိတ္ျဖင့္ စီးျဖန္းပြားမ်ားရမည္ဟု မိန္႕ဆုိ၏။ အရဟံကို အာရုံျပဳပြားမ်ားရာ၌လည္း “အရဟံ၊ အ - ရဟံ၊ အရ - ဟံ ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးရွိရာ အာရုံမေထြျပားရေအာင္ တစ္ခ်ိန္တစ္ခ်ိန္ဘာ၀နာမူ အားထုတ္ရာတြင္ တစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာ ပြားမ်ားသင့္၏။ ထုိ႕အတူပင္ က်န္ဂုဏ္ေတာ္မ်ားတြင္လည္း မိမိႏွစ္သက္သည့္ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားတြင္လည္း မိမိႏွစ္သက္သည့္ ဂုဏ္ေတာ္အဓိပၸာယ္တစ္ခုခုကို မိမိစြမ္းႏုိင္သမွ် ပြားမ်ားရမည္။
ထုိကဲ့သုိ႔ အရဟံ - အစ ဘဂ၀ါ - အဆံုးရွိေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ပြားမ်ားေနသူ၏ သႏၱာန္၌ ရာဂါ ေဒါသ ေမာ စိတ္မ်ား ၀င္ခြင့္မရ၊ ထၾကြမူမရွိ၊ စိတ္သည္ ဗုဒၶါႏုႆတိ ကမၼ႒ာန္းအာရုံ၌သာ စူးစုိက္ေျဖာင့္မတ္ေန၏။ အိပ္ခ်င္ထုိင္းမူိင္းမူ၊ သို႔ေလာ သို႔ေလာ သံသယစိတ္၀င္မူစေသာ ဟန္႕တားပိတ္ဆုိ႔မူ(နီ၀ရဏ) မ်ားလည္း ကင္းကြာေနသျဖင့္ စိတ္သည္ ဂုဏ္ေတာ္၌သာ နစ္ျမဳပ္လ်က္ရွိ၏။ ဂုဏ္ေတာ္၏ သေဘာအဓိပၸာယ္ကိုသာ ဆုပ္ကိုင္၍ အထပ္ထပ္ စဥ္းစားၾကံစည္မူ၊ သံုးသပ္ဆင္ျခင္မူ (၀ိတက္၊ ၀ိစာရ) မ်ား ျဖစ္ေပၚလာေတာ့၏။
ျမတ္စြာဘုရားဂုဏ္ကိုသာ ၾကံစည္သံုးသပ္ေနသူအား တလူိက္လူိက္ေက်နပ္ျခင္း ႏွစ္သက္ျခင္း ပီတိတရားမ်ား၊ ျငိမ္းေအးျခင္း ပႆဒၶိတရားမ်ား ျဖစ္လာျပီး ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ ျငိမ္းေအးလာ၏ (သုခ)။ ကိုယ္စိတ္ ႏွစ္ျဖာ ခ်မ္းသာလာသျဖင့္ ဘုရားဂုဏ္အာရုံတစ္ခုတည္း၌ စူးစုိက္ တည္တံ့ေနေသာ သမာဓိတရား (ဥပစာရသမာဓိ) ခုိင္ျမဲလာ၏။ ဤကား သမထတရားမ်ားကို ရူပြားသူတုိင္း ျဖစ္ေပၚျမဲျဖစ္ေသာ ပထမစ်ာန္အဂၤါတရား ငါးမ်ိဳးျဖစ္၏။
သမာဓိ မရေသးမီကာလတြင္ ဂုဏ္ေတာ္တစ္ပါးတည္းကိုသာ စြဲျမဲစြာ အထပ္ထပ္ ပြားမ်ားသင့္၏။ သို႔မွသာ စိတ္တည္ျငိမ္၍ လြယ္ကူစြာ သမာဓိရႏုိင္သည္။
ဗုဒၶႏုႆတိ ဘာ၀နာပြားမ်ားျခင္းေၾကာင့္ ၀ိတက္၊ ၀ိစာရ၊ ပီတိ၊ သုခ၊ ဧကဂၢတာ ဟူေသာ စ်ာန္အဂၤါငါးပါးတုိ႔ တျပိဳင္နက္ ျဖစ္ပြားလာၾကသည္ ဆုိေသာ္လည္း ဂုဏ္ေတာ္တို႔သည္ ေလးနက္ေသာ ပရမတၳသဘာ၀မ်ား ျဖစ္သည့္အျပင္ အာရုံျပဳ၍ မကုန္ုႏုိင္ေအာင္လည္း ၾကိီးက်ယ္မ်ားျပား လွေသာေၾကာင့္ ပထမစ်ာန္ စေသာ အပၸနာစ်ာန္မ်ားကိုမူ ရရွိေစႏုိင္ ဂုဏ္ေတာ္တုိ႔ကို ပြားမ်ား၍ ျဖစ္ပြားလာေသာ သမာဓိသည္ စ်ာန္ကို ရေစႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ခုိင္မာတည္တဲ့ျခင္းမရွိ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စ်ာန္၏ အနီးအပါး (ဥပစာရ) ေရာက္ရွိရုံမွ်သာ အားရွိ၍ ဥပစာရသမာဓိဟု ေခၚ၏။
ထုိဥပစာရသမာဓိမွ်ျဖင့္လည္း ၀ိပႆနာကို ဆက္လက္ရူပြားပါက အရဟတၱဖိုလ္အထိ ေရာက္ရွိႏုိင္သည္သာျဖစ္၏။ ဗုဒၶါႏုႆတိမွ ၀ိပႆနာသို႔ ကူးေျပာင္းပြားမ်ားပံုမွာ ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ား၍ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ပီတိ (တလူိက္လူိက္ ႏွစ္သိမ့္မူ၊ ၾကက္သီးတျဖန္းျဖန္းထမူ) ၏ အျမဲမရွိ ေပ်ာက္ကြယ္သြားပံု (ခယ၊ ၀ယ) တုိ႔ကို ရူပြား၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ထိုမွတပါး မိမိအသိဉာဏ္ ရွင္းလင္းလြယ္ကူရာ ခႏၶာကိုယ္ရွိ ရုပ္နာမ္တုိ႕၏ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သေဘာတစ္ခုခုကို ေသာ္လည္းေကာင္း ရူပြားလွ်င္လည္း ၀ိပႆနာ ကူးေျပင္းရူပြားျခင္း ျဖစ္ေတာ့၏။

Saturday, 25 December 2010
ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ားနည္း
အမ်ဳိးအစား/က႑
ဓမၼေဆာင္းပါး
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment