ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Friday 27 July 2012

ဦးပိန္တံတားႏွင့္ ေတာင္သမန္အင္း



                                                                    ဦးပိန္တံတားရဲ႕အလွ


“ ေရခ်ိဳတြင္းက ျမနန္းစံ၊ ေရႊဘုိမင္းဆက္ ျပန္နန္းစံ၊ ျမတ္ဘုိးေတာ္ သူစီမံ၊ အင္း အင္း အင္းႀကီးေတာင္သမန္။”

ေတာင္သမန္၊ နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္ (ကုိယ္တုိင္ဆုိ)

ေတာင္သမန္အင္း နဲ႕ ေတာင္သမန္တံတား ရဲ႕ အလွဟာ ပထမဦးဆံုးအႀကိမ္ ေရာက္ဖူးသူေတြ ကို ေနာက္တခါ ျပန္လာခ်င္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္သလိုပဲ၊ ေရာက္ဖူးသူေတြကိုလည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ အခါခါ ျပန္လာႏိုင္ဖို႕အတြက္ ေတာင့္တေစပါတယ္။

ဦးပိန္တံတား လို႕ ဒီေန႕ လူသိမ်ားတဲ့ ေတာင္သမန္တံတား ေပၚ လမ္းေလွ်ာက္ေနတုန္းမွာျဖစ္ျဖစ္၊ တခါတေလ ဇရပ္ကေလး တခုခုမွာ အေမာေျပ ထိုင္ေနတုန္းမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊  အင္းေရျပင္ကို ျဖတ္သန္းလာတဲ့ ေလညင္းကေလးက သုတ္ကနဲ ဝင္လာတတ္တယ္။ ပူျပင္းတဲ့ ေန႕လည္ခ်ိန္မွာဆိုရင္ အဲဒီ ေလညင္းကေလးက ရင္ထဲကို ေအးကနဲ တိုက္ခတ္သြားပါတယ္။ မယ္ဇယ္ပင္တန္း၊ အင္းေရျပင္နဲ႕ ေတာင္သမန္တံတား ကို အေဝး အနီး ဘယ္႐ွဳေထာင့္ကပဲ ၾကည့္ၾကည့္ အခ်ိန္မေရြး ရာသီမေရြး လွေနတာပါပဲ။

ဦးပိန္တံတား သက္တမ္း ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀ ရွိၿပီျဖစ္သည္။ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္မွ ေရႊ႔ေျပာင္းျမိဳ႔ေတာ္ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ အမရပူရသည္ ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္က လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ျမိဳ႔ျပအိမ္ယာမ်ားႏွင့္ စည္းကားဖြံ႔ျဖိဳးခဲ့ပံုကို သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ား၌ ေတြ႔ရွိရေၾကာင္း၊ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အမရပူရ ျမိဳ႔ေဟာင္းသည္ ေစတီပုထိုးသမိုင္း အေဆာက္အဦအခ်ိဳ႔က ေရွးေခတ္ကို တေစ့တေစာင္း ျပသလ်က္ရွိေသာ္လည္း မႏၲေလးျမိဳ႔ေတာ္ႏွင့္ ဆက္စပ္လ်က္ ရွိေနသျဖင့္ တိမ္ျမဳပ္လုမတတ္ရွိေနသည္။ ရက္ကန္းလုပ္ငန္းျဖင့္ ထင္ရွားေသာ ျမိဳ႔တစ္ျမိဳ႔အျဖစ္သာ အသိအမွတ္ျပဳၾကရသည္။ သို႔ရာတြင္ သမုိင္းကို ေဖာ္ျပေနေသာ ရပ္ကြက္ႀကီးမ်ား၏ အမည္မ်ားႏွင့္ အႏုပညာလုပ္ငန္း အတန္းအစု အကြက္ အမည္မ်ားက ေရွးေခတ္အမရပူရ ကို ေျပာျပေနဆဲရွိသည္။

ယခုအခါ အမရပူရမွာ ေလ့လာစရာအျဖစ္ ေရွးဦးစြာ ဦးတုိက္ေလ့လာၾကည့္ရႈၾကေသာ ေနရာကား ေတာင္သမန္ ဦးပိန္တံတား ျဖစ္သည္။ သကၠရာဇ္ ၁၂၁၁ ခုႏွစ္ ပုဂံမင္းလက္ထက္ အမရပူရျမိဳ႔၀န္ ဘုိင္ဆပ္၏ ျမိဳ႔စာေရး ဦးပိန္တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ဦးပိန္တံတားဟု အမည္တြင္သည္။ ဦးပိန္သည္ မိုးတြင္းကာလ ေတာင္သမန္ ၁၂ ရပ္မွ လူအမ်ား သြားလာလြယ္ကူေရးအတြက္ စစ္ကိုင္း၊ အင္း၀နန္းေတာ္၊ အိမ္ေတာ္မ်ားမွ သစ္သားေဟာင္းမ်ားကို ဘုရင့္ထံ ေလွ်ာက္တင္ၿပီး ရရွိသမွ်ႏွင့္ အေျခတည္ ေဆာက္လုပ္ျခင္းျဖစ္ရာ ယေန႔တုိင္ တံတားအိုႀကီး ျမင္ကြင္းက ျမန္မာမႈကို ဆြဲေဆာင္ျပသေနဆဲရွိသည္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေလမိုးဒဏ္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးယိုယြင္းမႈမ်ားကို ျပဳျပင္ခဲ့ရသည္။

တံတားကို ေဆာက္လုပ္ရာ၌ ႏွစ္ႏွစ္မွ် ၾကာခဲ့သည္။ ျမန္မာအင္ဂ်င္နီယာပညာရွင္တုိ႔က စေကးမွန္ခ်ိန္မပါဘဲ ေျခလွမ္းျဖင့္ တုိင္းတာ၍ ေဆာက္ခဲ့ရေသာ ျမန္မာမႈ တံတားႀကီးျဖစ္သည္။ လႈိင္းဒဏ္၊ ေလဒဏ္ ခံႏုိင္ေအာင္ ေျဖာင့္တန္းစြာ မေဆာက္ဘဲ ေတာင္ဘက္သို႔ ဦးေမာ့ ေကြ႔၀ိုက္ကာ က်င္တြယ္ပံုသ႑ာန္ ေဆာက္လုပ္ထားသည္။

ဦးပိန္တံတားႀကီး၏ တုိင္ေပါင္းမွာ ေရွးေခတ္မွတ္တမ္းအရ( ၉၈၄)တိုင္ ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။ ေဆာင္ပုဒ္အရ “န၀အ႒ဇယေမာင္ပိန္” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ေခတ္ကာလ ေရြ႔လ်ားလာသျဖင့္ တံတားႀကီးကို အေရွ႔ထိပ္၊ အေနာက္ထိပ္ ျပဳျပင္တည္ေဆာက္ခဲ့ရသလို ေရလယ္ဇရပ္မ်ားကိုလည္း ျပဳျပင္တည္ေဆာက္ခဲ့ရသည္။ ဇရပ္ ေလးေဆာင္မွ တုိင္မ်ားပါ ေပါင္းလွ်င္ တုိင္ေပါင္း ၁၀၈၆တုိင္ ရွိသည္။ အခန္းေပါင္း ၄၈၂ခန္း၊ တံတားအရွည္ ၃၉၆၇ေပ၊ တစ္မိုင္၏ ေလးပံုသံုးပံု ရွည္လ်ားေၾကာင္း ေနာက္ဆံုးထုတ္ မႏၲေလးျမိဳ႔ေန သတင္းစာဆရာ နတ္ေမာက္ထြန္းရွိန္ ေရးသားျပဳစုသည့္ “၀င္းေတြႏွင့္ တည္ခဲ့သည့္ မင္းေနျပည္” စာအုပ္၌ ေဖာ္ျပထားသည္။

တုိင္ေပါင္း ၁ဝ၈၆ တုိင္ နဲ႕ ျဖဳတ္လို႕ တပ္လို႕ ရတဲ့ အခန္းအရွင္ ၉ ခုအပါအဝင္၊ အခန္းေပါင္း ၄၈၂ ခန္း၊ ၁.၂ ကီလိုမီတာ ရွည္တဲ့ ကြ်န္းသစ္သား တံတား ဆိုျပီး ဒီေန႕ ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္ေတြ အၾကားမွာလည္း ေက်ာ္ၾကားပါတယ္။

အမရပူရ ၿမိဳ႕နယ္ ေတာင္သမန္အင္း ကို ျဖတ္ျပီးေဆာက္ထားလို႕ ေရွးတုန္းက ေတာင္သမန္တံတား လို႕ေခၚၾကတယ္။ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ ၉ ဆက္ေျမာက္ ပုဂံမင္း အမိန္႕နဲ႕ တံတားေဆာက္ဖို႕ တာဝန္ယူရတဲ့ အမရပူရၿမိဳ႕ဝန္ ဘိုင္ဆပ္ရဲ႕ ၿမိဳ႕စာေရး ဦးပိန္ ကို အေၾကာင္းျပဳျပီး ေနာက္ေတာ့ ဦးပိန္တံတား လို႕ ေခၚၾကတယ္။ ဒီေန႕မွာေတာ့  ဦးပိန္တံတားလို႕ ေခၚတာက မ်ားလာတယ္။

စစ္ကိုင္း နဲ႕ အင္းဝ ၿမိဳ႕ေဟာင္းေတြက အိမ္ေဟာင္း ေက်ာင္းေဟာင္းေတြ ဖ်က္ယူလာတဲ့ သစ္သား အေဟာင္းေတြကိုသံုးျပီး ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၈၅၁ မွာ ေတာင္သမန္တံတား ကိုေဆာက္ျပီးခဲ့တယ္။

ေတာင္သမန္တံတား ကိုေဆာက္ခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕ဝန္ ဘိုင္ဆပ္ နဲ႕ သူ႕ စာေရး ဦးပိန္ တို႕ဟာ သမိုင္း မွာ နာမည္ မေျပာင္ေျမာက္ရုံမကဘဲ အင္မတန္ နာမည္ဆိုးနဲ႕ ေက်ာ္ၾကားခဲ့သူေတြပါပဲ။ အာဏာကို အလြဲသံုးျပီး သာမန္ လက္လုပ္လက္စား လူတန္းစားေတြကို ႏိွပ္စက္ ၫွဥ္းပန္းခဲ့ၾကသူေတြပါ။ သူတို႕ရဲ႕ပေယာဂေၾကာင့္ အျပစ္မဲ့တဲ့ လူေတြ အမ်ားႀကီး အသက္ဆံုးပါး ခဲ့ရတယ္။ သားပ်ိဳ သမီးပ်ိဳေတြ ပ်က္စီးခဲ့ၾကရတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္ေတြ အေတာအတြင္းမွာလည္း တိုင္းျပည္ကမျငိမ္မသက္ျဖစ္ေနတယ္။ တိုင္းတပါးနယ္ခ်ဲ႕ က်ဴးေက်ာ္လာတာကို ရင္ဆိုင္ရတဲ့ ျပႆနာေတြအျပင္၊ နယ္စပ္တိုင္းျပည္ေတြနဲ႕လည္း ျပည္ထဲေရးက မေအးမခ်မ္းျဖစ္ေနတယ္။  ဘုရင္ေတြ မင္းေနျပည္ေျပာင္းၾက၊ နန္းတြင္းအင္အားျပိဳင္ၾကရာကစျပီး ရာဇဝတ္သင့္ အကြပ္မ်က္ခံၾကရလို႕  နာမည္ အဆိုး အေကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ ထင္ေပၚ ေက်ာ္ၾကားတဲ့ မင္းမိဖုရား၊ မင္းညီမင္းသား၊ မင္းသမီးေတြ၊ ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါေတြ အသက္ဆံုးပါးခဲ့ၾကရတာကလည္း မနည္းလွပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေတာင္သမန္အင္း နဲ႕ ေတာင္သမန္တံတား တဝိုက္မွာ ေျပာျပစရာ ပံုျပင္ေတြမနည္းခဲ့ဘူး။ ၾကာလာေတာ့လည္း မယံုရင္ ပံုျပင္မွတ္လို႕ ဆိုရုိးစကား ရွိေပမယ့္ သက္ႀကီးစကား သက္ငယ္ၾကား ဆိုသလိုပဲ တဆင့္ျပန္ေျပာၾကရမယ့္ တကယ္ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ သမုိင္းေၾကာင္းေတြကေတာ့ မပ်က္ျပယ္ႏိုင္ဘူးေလ။

ေတာင္သမန္တံတား က ေတာင္သမန္အင္း ဟိုဖက္ကမ္း ဒီဖက္ကမ္း၊ ကမ္းႏွွစ္ခုကို ဆက္သြယ္ထားေလေတာ့ ဆက္သြယ္ေရးမွာ အေရးပါတယ္။  ဒီေတာ့ ေတာင္သမန္ ရပ္ကြက္ ၁၂ ကြက္ မွာ ေနၾကတဲ့ ေဒသခံေတြရဲ႕ ေန႕စဥ္ တဓူဝ သြားလာေရးအတြက္ သံုးရတာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အေဝးနယ္အရပ္ရပ္က အပန္းေျဖ အေပ်ာ္ အလည္လာၾကတာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ေတာင္သမန္တံတား က အျမဲစည္ကားေနပါတယ္။ သမိုင္းေၾကာင္းကို သိတဲ့သူေတြက သံေဝဂ သင္ခန္းစာ ယူၾကရတယ္။ ေရာ္ရမ္း တမ္းတေနမိတာမ်ိဳးမဟုတ္ေပမယ္လို႕  တမ်ိဳးတဖံုေတာ့ ေ႐ွးေခတ္ေဟာင္းကို လြမ္းၾကရေပလိမ့္မယ္။ သမိုင္းေၾကာင္းကို မသိတဲ့သူ၊ မၾကားဖူးသူေတြမွာေတာ့ ေတာင္သမန္အင္း နဲ႕ ေတာင္သမန္တံတား ရဲ႕ အလွအပ ေတြကိုသာ ခံစားႏိုင္ၾကေပမယ္။

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အခ်ိန္ေတြ ရာသီေတြ ဘယ္လိုပဲ ေျပာင္းေစေတာ့၊ ေလညင္း ေျပေျပ အေနာ့မွာ မယ္ဇယ္ပင္တန္း၊ ေတာင္သမန္အင္းတို႕နဲ႕အတူ ေတာင္သမန္တံတား ကေတာ့ လွျမဲလွေနပါမယ္။ အသံုးဝင္ျမဲ အသံုးဝင္ေနပါမယ္။

 တံတား ေပၚမွာ နားေနၾကရင္းနဲ႕ ျဖတ္သန္းလာတဲ့ ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ ေနာက္ထပ္တိုးလာမယ့္ ပံုျပင္သစ္ေတြကိုလည္း ဆက္ျပီး ေျပာေနၾကရပါလိမ့္မယ္။

“ေတာင္သမန္၊ ၾကည္ အင္းေရ လႈိင္းေငြ ျမဴးကာေန၊ ညင္းေလယဥ္ ေျပေျပ၊”
ေတာင္သမန္၊ ၿမိဳ႕မျငိမ္း



အထူးေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္ ကိုးကားျခင္း
(၁)  ေတာင္သမန္ ေရႊအင္းက ေလညင္း ေဆာ္ေတာ့၊ ျမသန္းတင့္၊ မတ္လ၊ ၂ဝဝ၆
(၂)  ေတာင္သမန္ဝန္းက်င္ သမိုင္းဝင္ေနရာမ်ား၊ ကိုပညာ (အမရပူရ)၊ ဒု-အႀကိမ္၊ ဇႏၷဝါရီ၊ ၂ဝဝ၄
(၃)  ကုန္းေဘာင္ကိုဆန္၍၊ ေဒါက္တာ မတင္ဝင္း (ပညာေရးတကၠသိုလ္)၊ ဒီဇင္ဘာ၊ ၂ဝဝ၁
(၄)  ျပည္သူခ်စ္ေသာ အႏုပညာသည္မ်ား၊ လူထုေဒၚအမာ၊ ေမလ၊ ၁၉၆၄
(၅) ရန္၀င္း(ေတာင္တံခါး)

မူရင္းလင့္ခ္ ေအာင္နုိင္သူ ထံမွျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပေပးထားပါသည္။

No comments:

Post a Comment