ေရွးအဘိဓမၼာေလးက်မ္းတုိ႔ျဖင့္ ေဟာခဲ့ျပီးေသာ ပရမတၳသစၥာ၊ သမၼဳတိသစၥာႏွင့္ စပ္ေသာ စကားရပ္တုိ႔ကို ရွင္းျပရာျဖစ္ေသာက်မ္းသည္ ကထာ၀တၳဳက်မ္းမည္၏။ (ကထာ = စကားရပ္ + ၀တၳဳ = ရွင္းလင္းျပသရာ)
ဘုရားရွင္သည္ ဓမၼသဂၤဏီ၊ ၀ိဘင္း၊ ဓာတုကထာက်မ္းတုိ႔ျဖင့္ ပရမတၳကထာတို႔ကို ေရွ႕တန္းတင္ မဓာနျပဳ၍ ေဟာျပေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ တဖန္ ပုဂၢလပညတ္က်မ္းျဖင့္ ပညတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ခြဲျခမ္းျပျပီး သမၼဳတိသစၥာ - သမၼဳတိကထာ၊ ပုဂၢလပညတ္ကိုသာ ေရွ႕တန္းတင္ပဓာနျပဳ၍ ေဟာျပေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ယင္းသစၥာ(၂)မ်ိဳး၊ ကထာ(၂)မ်ိဳးတုိ႔တြင္ အဘယ္သစၥာ၊ အဘယ္ကထာကို မူလဧကန္အမွန္တရားဟု ယူရမည္နည္း စသည္ျဖင့္ တရားနာ ပရိသတ္တုိ႔ သႏၱာန္၌ သံသယမ်ား ၀င္လာနုိင္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယင္းသံသယမ်ားကို ေျဖရွင္းျပရန္ ကထာ၀တၳဳက်မ္းျဖင့္ ဆက္လက္ရွင္းျပေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ဥပမာ - “ဘုရားေလာင္းသည္ သုေမဓာရေသ့ဘ၀ျဖင့္ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရားထံ နိယတဗ်ာဒိတ္ပန္း ဆင္ျမန္းသည္မွစ၍ ဘုရားျဖစ္သည္အထိ ေလးအသေခၤ်ႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းကာလၾကာေအာင္ ပါရမီျဖည့္ခဲ့၏”ဟု ဆုိရာ၌ ပရမတၳသစၥာဘက္မွ ၾကည့္လွ်င္ ဤအယူသည္ သႆတဒိ႒ိ(ျမဲ၏ဟု ယူေသာ အယူ)ျဖစ္၏ဟု ယူဆဖြယ္ရွိ၏။ ထုိစကားရပ္ကို သမၼဳတိသစၥာဘက္မွ ၾကည့္ွလွ်င္ကား ေလာကေ၀ါဟာရ အသံုးအႏူန္း စကားရပ္သာျဖစ္၍ သႆတဒိ႒ိ မျဖစ္ႏုိင္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ပါသည္။
ဤသို႔ အျငင္းပြားဖြယ္စကားရပ္တုိ႔ကို ရွင္းျပေသာ ဤကထာ၀တၳဳက်မ္း၌ တတိယသဂၤါယနာ၏ အဓိပတိျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆ ရဟႏၱာ မေထရ္ျမတ္သည္ နိကာယ္ငါးရပ္မွ ထုတ္ႏုတ္၍ သုတ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ကို ရွင္းျပထားသည္။ ၎တုိ႔ကား - ပရမတၳတရားကို ပဓာနာထား၍ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ သုတ္ေပါင္းငါးရာ၊ သမၼဳတိသစၥာကို ပဓာနထား၍ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ သုတ္ေပါင္းငါးရာအားျဖင့္ တစ္ေထာင္ျဖစ္ပါသည္။
ယင္းတုိ႔ကို ရွင္းျပရာ၌လည္း ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ နည္းအတုိင္းပင္ ရွင္းျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
သို႔အတြက္ ကထာ၀တၳဳက်မ္းကိုလည္း ပရမတၳသစၥာႏွင့္ သမၼဳတိသစၥာႏွစ္ပါး အယူအဆမလြဲမွားေစရန္ ရွင္းျပေသာ က်မ္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သစၥာ(၂)ပါးလံုးကို ေဟာၾကားသည့္ က်မ္းဟုပင္ ဆုိသင့္ပါသည္။
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ (အဆင့္ျမင့္) စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။

Friday, 18 November 2011
(င) ကထာ၀တၳဳက်မ္းႏွင့္ သစၥာ(၂)ပါး
အမ်ဳိးအစား/က႑
သစၥာ(၂)ပါးဆုိင္ရာသိမွတ္ဖြယ္မ်ား
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment