ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Friday 1 July 2011

သီလဟာ မဂၢင္ - မဂၢင္ဟာ သီလ

သီလဟာ မဂၢင္ရွစ္ပါး။ မဂၢရွစ္ပါးဟာ သီလပါ။ မဂၢင္ရွစ္ပါးလမ္းစဥ္ကို စြဲျမဲစြာ ေလ့က်င့္သံုး အားထုတ္တာာ သီလကို တည္ေဆာက္တာပါပဲ။

ေရနစ္တဲ့လူဟာ သူ႔ကို ကယ္မဲ့လက္ကို ျမဲမဲခုိင္ခုိင္ အားကိုးတၾကD; ဆုပ္ကိုင္သလုိပဲ၊ မဂၢင္ရွစ္ပါးလမ္းစဥ္ကို ဆြဲကိုင္ရတယ္။ မဂၢင္ရွစ္ပါး လမ္းစဥ္ကို ဆြဲကုိင္တာဟာ သီလကို တည္ေဆာက္တာပါပဲ။ မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ အလြန္အေရးၾကီးလွတယ္။

မဂၢင္ရွစ္ပါးကို သေဘာေပါက္ ေနထုိင္ျခင္းဟာ ပညာမ်က္စိ ပြင့္လင္းျခင္းပဲျဖစ္တယ္။ အသိဉာဏ္တရား ထင္ထင္ရွားရွား ျဖစ္ျခငး္ပင္ ျဖစ္တယ္။ အဲသည္ ရွစ္ခ်က္ကို ကိုင္ရင္ သိသင့္သိထုိက္သမွ် အလံုးစံုကို နားလည္လာမယ္။ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို အျမဲသတိရ လုပ္ကိုင္ေနမွသာ အလင္းေရာင္ၾကီး ထင္ရွားေပၚေပါက္ေနျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

ေလာကီမဂၢင္ဟာ ေလာကုတၱရာမဂၢင္ရဲ႕ ေရွ႕ေျပးပါ။ ေလာကီမဂၢင္မရွိရင္ ေလာကုတၱရာမဂၢင္လည္း ေပၚလာႏုိင္ဖြယ္ မရွိပါဘူး။

မဂၢင္ရွစ္ပါးကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆုိရရင္ -
- သီလ
- သမာဓိ
- ပညာ သံုးမ်ိဳးသာျဖစ္ပါတယ္။

အလယ္သံုးခုျဖစ္တဲ့ သမၼာ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏၱနဲ႕ သမၼာအာဇီ၀တို႔ဟာ ကိုယ္နဲ႕နူတ္ကို ဆံုးမေစာင့္စည္းတဲ့ အလုပ္ျဖစ္ျပီး (သီလတရား) ေတြပါပဲ။

ေနာက္ဆံုး သံုးခုျဖစ္တဲ့ သမၼာ၀ါယာမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိတုိ႔ဟာ (စိတ္တည္ၾကည္မူ) အတြက္ ျပဳလုပ္ရတဲ့ တရားေတြျဖစ္ျပီး (သမာဓိ) နယ္မွာ ပါ၀င္ပါတယ္။

အစႏွစ္ခုျဖစ္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိနဲ႕ သမာသကၤပတုိ႔ကေတာ့ (ကိေလသာ)ကို အျပီးသတ္ ဖ်က္ဆီးႏုိင္တဲ့ ပညာပိုင္းဆုိင္ရာ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။

အဲ့ဒါေၾကာင့္ သီလေဆာက္တည္ျပီး၊ ပုတီးစိတ္ျခင္း၊ ကမၼ႒ာန္းထုိင္ျခင္း၊ ေကာင္းမူ ကုသိုလ္ေတြ ျပဳျခင္းဟာ မဂၢင္ရွစ္ပါး အပါအ၀င္ ျဖစ္ေနပါတယ္။

လူ႔ဘ၀ ဒုကၡေတြ ကင္းေ၀းနုိင္ေရးအတြက္ မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ အေရးၾကီးလွပါတယ္။ ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ေရးကို ရေအာင္ လုပ္နည္းဟာ မဂၢင္ရွစ္ပါး နည္းပါပဲ။

မဂၢသစၥာဟာ မဂၢင္ရွစ္ပါး။ မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ သီလပဲလုိ႔ သေဘာေပါက္မိတယ္။

ေလာကမွာ ကိုယ့္စိတ္တုိင္းက် ဘ၀ကိုလြယ္လြယ္နဲ႕ မရႏုိင္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္ေမွ်ာ္မွန္းရာ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတုိင္ကိုေတာ့ စိတ္ကူးသတ္မွတ္ဖုိ႔ ဘယ္သူကမွ တားဆီးပိတ္ပင္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ့္ဘ၀ရဲ႕ အေျခအေနေတြ ဘယ္လုိပဲရွိရွိ လုပ္ကိုင္ၾကိဳးစားမူေတြမွာ စိတ္အားထက္သန္မူ အစြမ္းကုန္ျဖည့္ရမွာေပါ့။

လူေတြဟာ စိတ္မႏုိင္ၾကဘူး။ စိတ္လူပ္ရွားေနၾကတာ မ်ားတယ္။ စိတ္ကိုထိန္းသိမ္းဖုိ႔ ခက္ခဲေနၾကတယ္။ အခ်ို႕ဆုိ စိတ္ကို လံုး၀ကို လႊတ္ထားတာပဲ။ စိတ္လြတ္ ကိုယ္လြတ္ ပရမ္းပတာပါ။

အဲလုိ ဗေယာက္ဗယက္စိတ္က ပ်ံ႕ႏွံ႕ေလ၊ အဲဒီ စိတ္ေနာက္ကို ခႏၶာကိုယ္က လုိက္ေလဆုိေတာ့ ဆုိးေတာ့တာေပါ့။ စိတ္နဲ႕ကိုယ္ မတည္ျငိမ္မူက သံသရာလည္ေနျပီး ဒုကၡေတြ ခ်ာခ်ာလည္ေနေတာ့တာေပါ့။

စိတ္ကို မထိန္းကြပ္ဘဲ လႊတ္ထားရင္ စိတ္ရဲ႕ေနာက္ကို ခႏၶာကိုယ္က ေနရာတကာ လုိက္ေနျပီ လံုး၀ဆံုးရူံးျခင္းေတြ ျဖစ္ကုန္ေရာ။

စိတ္နဲ႕ ရုပ္ဟာ အညမညသေဘာ ဆက္သြယ္ေနတယ္ ဆုိေပမယ့္ စိတ္က ရုပ္ကို ဦးေဆာင္တဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတြ မ်ားတယ္။

အင္အားအလြန္ေကာင္းလွတဲ့ စိတ္ဟာ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေျခအေန အရပ္ရပ္ကို အဆံုးအျဖတ္ ေပးတာပဲ။

စိတ္နုိင္မွ အာရုံစူးစိုက္မူကိုလည္း ပိုလုပ္လာႏုိင္မယ္။ သမာဓိ အားေကာင္းလာရင္ အဆက္အစပ္ ေကာင္းစြာ ေတြးေတာ စဥ္းစားလာႏုိင္တယ္။

တန္ဖိုးမျဖတ္ႏုိင္တဲ့ အစိတ္အပိုင္း ရွစ္ခုရွိတဲ့ ဗုဒၶလမ္းစဥ္ကို တစ္ေန႕ေရာ၊ တစ္နာရီေရာ၊ မိနစ္ကေလးေတြမွာေရာ မေမ့အပ္ဘူး။ အျမဲကို သတိရေနရမယ္။ သတိရေနရင္ သီလ ေဆာက္တည္ေနတဲ့ သေဘာပဲ။

စာေရးသူကေတာ့ သတိရတဲ့အခါရေနျပီး၊ ေမ့ခ်င္တဲ့အခါ ေမ့ေနတယ္။ ဟုိအေရး၊ ဒီအေရး၊ ဟုိစိတ္ေရာက္ ဒီစိတ္ေရာက္နဲ႕ တစ္ခါတ္ေလ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို ဘယ္ေရာက္ေနမွန္း မသိဘူး။

အမွတ္တစ္နဲ႕ ႏွစ္ျဖစ္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိနဲ႕ သမၼာသကၤပၸကေတာ့ (ကိေလသာ)ကို အျပီးသတ္ ဖ်က္ဆီးႏုိင္တဲ့ ပညာပိုင္းဆုိင္ရာပါ။

အမွတ္ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလးျဖစ္တဲ့ သမၼာ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏ ၱနဲ႕ သမၼာအာဇီ၀တို႔က ကိုယ္နဲ႕ႏူတ္ကို ဆံုးမေစာင့္စည္းတဲ့ သီလတရား။

ေနာက္ဆံုး သံုးခုျဖစ္တဲ့ သမၼာ၀ါယာမ၊ သမၼာသတိနဲ႕ သမၼာသမာဓိက စိတ္တည္ၾကည္မူ။

အဲသည္ တန္ဖုိးရွိလွတဲ့ အစိတ္ပိုင္းၾကီး ရွစ္ခုကို တစ္ခုစီ၊ တစ္ခုစီ ျပန္ရွင္းရရင္ -

၁။ သဘာ၀အမွန္ကို အာရုံတစ္ခုမွ အျပစ္ကင္းေသာ သမၼာဒိ႒ိ၊

၂။ အျပစ္ကင္းေသာ အာရုံတစ္ခုမွ အျပစ္ကင္းေသာ အာရုံတစ္ခုသို႔ ကူးသန္းေပးပို႔ေသာ သမၼာသကၤပၸ၊

၃။ အျပစ္ရွိေသာ နူတ္အမူအရာမွ ေရွာင္ၾကဥ္ေလ့ ရွိေသာ သမၼာ၀ါစာ၊

၄။ အျပစ္ရွိေသာ ကိုယ္အမူအရာမွ ေရွာင္ၾကဥ္ေလ့ရွိေသာ သမၼာကမၼႏ ၱ၊

၅။ အျပစ္ရွိေသာ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ေလ့ရွိေသာ သမၼာအာဇီ၀၊

၆။ အျပစ္ကင္းေသာ အလုပ္ကိစၥမ်ားအတြက္ အားထုတ္ ေဆာင္ရြက္ေလ့ရွိေသာ သမၼာ၀ါယာမ၊

၇။ အျပစ္ကင္းေသာ အာရုံဟူသမွ်ကို က်နေသသပ္ မေမ့တတ္ေသာ သမၼာသတိ၊

၈။ အျပစ္ကင္းေသာ အာရုံတုိ႔၌ တည္ျငိမ္ေသာ သမၼာ သမာဓိ တုိ႔ပါပဲ။

လူငယ္ေတြ နားလည္လြယ္ေအာင္နဲ႕ မွတ္ရလြယ္ေအာင္ အတုိေကာက္ ရွင္းရရင္ -

၁။ အျမင္မွန္

၂။ အၾကံအစည္မွန္

၃။ အေျပာမွန္

၄။ အလုပ္မွန္

၅။ အသက္ေမြးမူမွန္

၆။ ၾကိဳးစားအားထုတ္မူမွႏ္

၇။ သတိ

၈။ စူးစုိက္ တည္ၾကည္မူတုိ႔ပါပဲ။

သိ၊ ၾကံ၊ ေျပာ၊ ျပဳ၊ သက္ေမြး၊ အားထုတ္၊ ေအာက္ေမ့၊ တည္ၾကည္ေပါ့။

အမွတ္ရွစ္ျဖစ္တဲ ့ေနာက္ဆအခ်က္ရဖုိ႔ကို ေရွ႕က ခုႏွစ္ခ်က္ကို ၾကိဳးစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေလာကမွာ စူးစုိက္တည္ၾကည္မူ မရွိတဲ့ လူမွန္သမွ်ဟာ ဘယ္အလုပ္ကိစၥကိုမွ အျပီးတုိင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မွာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ေအာင္ျမင္မူလည္း ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ေကာင္းေရာင္းေကာင္း၀ယ္ ေစ်းသည္ေရာ၊ လမ္းမွန္ ကမ္းမွန္ ျပည္သူ႔ ၀န္ထမ္းေရာ၊ အလုပ္လုပ္ရင္း မေမ့ရဘူး။ ေစ်းေရာင္းရင္ သတိရေနရမွာက မဂၢင္ရွစ္ပါးပါ။ အျခား စာရြက္ေတြ ကပ္ထားသလို မဂၢင္ရွစ္ပါးကိုလည္း အတုိေကာက္ေရးျပိး ကပ္ထားသင့္ပါတယ္။

အျမင္မွန္မွ - အၾကံအစည္မွန္မွာ။
အျမင္မွားရင္ - အၾကံအစည္မွားျပီ။
အဲသည္လုိဆုိ - သီလပ်က္ျပီ။


အၾကံအစည္မွန္မွ - အေျပာမွန္မွာ။

အၾကံအစည္မွားရင္ - ေျပာတဲ့စကားမွားျပီေပါ့။
အဲသည္လုိဆုိ - သီလပ်က္ျပီ။


အေျပာမွန္မွ - အလုပ္မွန္မွာ
အေျပာမွားရင္ - အလုပ္လည္းမွားျပီ။
အဲသည္လုိဆုိ - သီလပ်က္ျပီ။


အသက္ေမြးမူမွန္မွ - ၾကိဳးစားမူမွန္မွာ
အသက္ေမြးမူ မမွန္ရင္ - ၾကိဳးစားမူဟာ ဘယ္မွန္ေတာ့ မွာလဲ။
အဲသည္လုိဆုိ - သီလပ်က္ျပီ။


ၾကိဳးစားမူမွန္မွ - အမွတ္ရမူ သတိရွိမယ္။
သတိရွိေနေတာ့ - သမာဓိအား ေကာင္းတာေပါ့။
စူးစုိက္တည္ၾကည္မူဟာ၊ သီလခုိင္ျမဲျခင္းပဲ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။


သီလဟာ မဂၢင္ရွစ္ပါး - မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ သီလပါ။


(သုေတသီဘုန္းျမင့္ေသြး)

No comments:

Post a Comment