ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Tuesday 12 April 2011

တန္ခူးလႏွင့္ ျမန္မာ့ရုိးရာ အတာသၾကၤန္ပြဲဟူသည္



လတန္ခူးေပမုိ႔၊ အလွထူးပါဘိ၊ ျမျမဖူးရယ္တဲ့ ခိုင္ေရႊ၀ါ။

တကယ္တမ္းသာျဖင့္ ဘယ္ပန္းေသာ္ စံမတူဘူ႔၊ နႏၵမူ ဖန္ဂူထိပ္မွာလ၊ ပေစၥကာ ေခြ်းေတာ္သိပ္ရတယ္၊ ဧရိပ္ဆာယာ။

တစ္ႏွစ္တြင္ သည္တစ္လ ေပပ တစ္လတြင္ တစ္ရက္ထဲ၊ ခက္ခဲတဲ့ ရက္ဗုဒၶါ၊ ပြင့္ရွာၾက စံုျမိဳင္တြင္း။

ျမဴမင္းလြင္ထန္၊ ၾကဴသင္းတာခ်ိန္ယံမေတာ့၊ ေရႊ၀တ္ဆံငံုံတံ ေညွာက္ကယ္ႏွင့္ သၾကၤန္ဂိ ံမွန္ ေရာက္ျပန္ေတာ့ သိန္သေရ ထိန္ေ၀လို႔ ေတာက္တဲ့ျပင္ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သင္းပါဘိ၊ ဆန္းသေလာက္ မလင္းႏုိင္ဘူ႔၊ ပန္းပိေတာက္မင္း။

တန္ခူးလသည္ ျမန္မာ့ ဆယ့္ႏွစ္လတြင္ ပထမဦးဆံုးလျဖစ္၏။ ဤလ၏ လျပည့္ညတြင္ စိၾတနကၡတ္သည္ လျပည့္၀န္းႏွင့္ ယွဥ္ျပိဳင္၍ ထြန္းလင္း ေတာက္ပကြန္႕ျမဴးသည္။ ဤလ၏ ရာသီမွာ မိႆရာသီ၊ ယွဥ္တာရာမွာ တံငါတာရာ၊ ရာသီရုပ္ ပံုသဏၭာန္မွာ ဆိတ္ရုပ္ ပံုသဏၭာန္၊ ရာသီပန္းမွာ ကံ့ေကာ္ပန္း၊ ရင္ခတ္ပန္း၊ ပိေတာက္ပန္း ျဖစ္၍ ရာသီပြဲေတာ္မွာ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ ျဖစ္ေလသည္။

ဤတန္ခူးလကို ပုဂံေခတ္ ထုိးေက်ာက္စာတုိ႔၌ “တန္ခူ” ဟု ေရွ႕ေနာက္ အကၡရာ ႏွစ္ခုစလံုး၌ ေရွ႕ေပါက္မပါဘဲ ေရးသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ၀ိသဇၨနီ အေရးအသား ေပၚလာျပီျဖစ္ေသာ အင္း၀ေခတ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါတြင္မူ “တန္ခူး” ဟု ေရးသားလာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ဒုတိယ အင္း၀ေခတ္ အေနာက္ဘက္လြန္မင္း လက္ထက္တြင္ မင္းေဇယရႏ ၱမိတ္က “ပုရစ္ျဖာစီ” ခ်ီရတုတြင္ -

“တန္ခူးရာသီ တုိင္ခဲ့ျပီ၊ ဆန္းထူး၀ါနီ လူိင္ခဲ့ျပီ၊ သြန္းျမဴး ျဖာစီ အုိင္ခဲ့ျပီ” ဟု ကာရန္ သံုးခ်က္အညီအခ် ေရးဖြဲ႕ထားသည္ကို လည္းေကာင္း၊ ေတာင္ငူေခတ္ ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္ရွင္ေနာင္က ၎၏ ရတုတြင္ -

“ဘယ္ေ၀့ညာကူး၊ ပံုမထူးသည္၊ တန္ခူးေလေလ်ာ္ေတာ့၏။” ဟု သီကံုး ဖြဲ႕ႏြဲ႕ထားသည္ကို လည္းေကာင္း ေတြ႕ရွိရေပသည္။

ဦးဖုိးလတ္ေရး ျမန္မာအမည္မ်ားက်မး္၌ -

“တန္ခူးလတြင္ တန္းပုဒ္သည္ ပါဠိဘာသာ တာလပုဒ္မွ ဆင္းသက္လာ၍ ထန္းေဟာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တပုိ႔တြဲအေၾကာင္း၌ အက်ယ္ေဖာ္ျပျပီးျဖစ္ရာ ခူး၏ အနက္ကိုသာ ေကာက္ယူရန္ လုိေပေတာ့သည္။ ခူး၏ အနက္ကိုလည္း ကတ္သတ္ႏူိက္ခြ်တ္၍ ေတြးေတာေနရန္ မလုိ။ “ပန္းခူး၊ ဟင္းရြက္ခူး၊ ဟင္းသီးခူး၊ ဆြတ္ခူး” ဆုိသည္တုိ႔၌ ကဲ့သို႔ ဆြတ္၊ ေျခြဟုသာ အလြယ္တကူ ေကာက္ယူရာ၏။ တန္ခူးဆုိရာ၌ “ထန္းသီး ကိုခူး၊ ထန္းသီးကို ဆြတ္၊ ေျခြ” ဟု အသြယ္မ၀ုိက္ တုိက္ရုိက္အနက္ ေပၚထြက္ေခ်၏။ တပို႔တြဲလ၌ ထန္းမပင္မ်ားမွ ထြက္သည့္ ထန္းပို႔ (၀ါ) ထန္းဖူး၊ ထန္းခိုင္တုိ႔သည္ တန္ခူးလသို႔ ေရာက္ေသာအခါ အဆန္းတည္စျပဳေသာ အသီးမ်ားကို ေဆာင္လ်က္ ရွိၾကေတာ့သျဖင့္ လူတုိ႔သည္ ယင္းအသီးမ်ားကို စားရန္ ခူးႏုိင္ ဆြတ္ေျခႏုိင္ ၾကေတာ့ေလ၏” ဟု ေဖာ္ျပထားေလသည္။

သို႔ျဖစ္၍ “ထန္းခူးလ” (၀ါ) “တန္ခူးလ” ဟူသည္မွာ “ထန္းဆြတ္ လ၊ ထန္းသီးဆြတ္ လ” ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ ရေလသည္။

ဤတန္ခူးလကို “တာကူးလ” ဟူ၍လည္း ေရးသားေခၚေ၀ၚၾက ေပေသးသည္။

ဦးဖုိးလတ္ေရး ျမန္မာလ အမည္မ်ား က်မ္း၌ပင္ -

“ျမန္မာဘာသာ တာ၊ အတာတုိ႔၏ အသံုးပရိယာယ္မ်ားႏွင့္ ျမန္မာႏွင့္ အႏြယ္တူ ဘာသာတုိ႔တြင္ မိတ္တူပုဒ္မ်ား၏ အနက္မ်ားကို ေထာက္သျဖင့္ တာ၊ အတာတုိ႔သည္ အခ်ိန္အခါ၊ ရာသီဥတု၊ ရတု၊ ႏွစ္ေဟာ ျဖစ္ေၾကာင္း ယံုမွား သံသယ မရွိရာ။ တာကူး၊ အတာကူး ဆုိရာ၌ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္အတုိင္း အျခားကာလ၏ အပိုင္းအျခားျဖစ္ေသာ လ၊ ရာသီဥတု၊ ရတု တုိ႔ကို မယူႏုိင္။ ႏွစ္ကိုသာ ယူႏုိင္ေၾကာင္း အထူး သတိျပဳအပ္ေလသည္။

“ထုိ႔ေၾကာင့္ တာကူး၊ အတာကူးတုိ႔၏ အနက္ ႏွစ္ကူးျဖစ္၍ တာကူးလ၊ အတာကူးလတုိ႔၏ အနက္ ႏွစ္ကူးလ ျဖစ္ေလသည္” ဟု ေဖာ္ျပထားေလသည္။

သို႔ျဖစ္၍ “တာကူးလ ဟူသည္မွာ ႏွစ္ကူးလ” (၀ါ) ႏွစ္ေျပာင္းလ” ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ ရေလသည္။

ဤတန္ခူးလႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေရွး စာ ဆုိ ေတာ္ အသီးသီးက ရူေထာင့္ အစံုစံုမွ ရူျမင္ကာ အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု ေရးဖြဲ႕ သီကံုး၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ၾကေပသည္။

စာဆုိေတာ္ ဦးပုညက ၎၏ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီဘြဲ႕ ေတးထပ္မ်ားတြင္ ဤတန္ခူးလဘြဲ႕ ေတးထပ္၌-

“ဆယ့္ႏွစ္လီ ဒြါဒရမွာ၊ ခါမိႆရာသီ၊ ရင္းအစ ဦးခ်ီသည္၊ လတြင္မည္ တန္ခူး၊ စိၾတၾကယ္ ေျပာင္ငယ္၊ ညဥ္႕သန္ေခါင္က်ခါမွ ျမဴး။ ေန႕ႏွင့္ည နာရီမွာ သံုးဆယ္စီ မၾကဴး၊ ႏွစ္လံုးညီ တစ္ပါဒ္ကူးလုိ႔၊ ႏွစ္သစ္ဦးတစ္ခါ၊ ပန္းကံ့ေကာ္ ေရႊရင္ခတ္ကယ္တုိ႔၊ ဖူးပြင့္ခ်ပ္စီလုိ႔သာျဖာ။ တည့္သံုးဖ၀ါး ရိပ္ဆာယာမွာ တူမကြာ ေမာင္မယ္ႏႊဲလုိ၊ ျမတ္သည့္ပြဲ သၾကၤန္ေတာ္၊ တီးျခိမ့္ျခိမ့္ေၾကာ္၊ ထီးကမၺဳရိပ္ေပ်ာ္ငယ္၊ ေခါင္းေလွ်ာ္ေတာ္ မူျမဲထင့္ေလ” ဟူ၍ ဖြဲ႕ႏြဲ႕သီကံုး စာပန္ခ်ီ ျခယ္မူန္း၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေပသည္။

စာဆုိေတာ္ မဟာ အတုလ မင္းၾကိးကလည္း ၎၏ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီဘြဲ႕ လြမ္းခ်င္းမ်ားတြင္ ဤတန္ခူးလဘြဲ႕ လြမ္းခ်င္း၌ -

“ထပ္ထပ္သာ ေစာေတာ့တယ္၊ ျမေၾကာငယ္ရစ္သီ၊ ကိုက္ဖူး ငယ္စီသည္။ ပြင့္သိဂၤ ီ ေရႊရင္ခတ္ကယ္တုိ႔၊ ရွစ္ရပ္ကယ္ နယ္တစ္ခုိက စိုလွတယ္ေလး။

ေႏြခါမွီငယ္၊ ရာသီမိႆ၊ ဂိမွာနမုိ႔၊ စိၾတၾကယ္ တိမ္မိုးလယ္မွာ၊ စံပယ္ကြန္႕ကာ၊ တိမ္ေဗြခ်ာ၀ယ္၊ ေဒသစာလွမ္း၊ လွည့္လည္ငယ္ျမန္းလုိ႔၊ ႏွစ္ဆန္းငယ္ သၾကၤန္၊ သစ္သစ္သာ ဖန္ေတာ့တယ္၊ ႏုိင္ငံေၾကာ့ ျပည္သူမွာ ပန္ဆုယူ တာေရသြန္းခ်ိန္မုိ႔၊ လြမ္းလွတယ္ေလး” ဟူ၍ ေရးသီဖြဲ႕ႏြဲ႕ စာပန္းခ်ီခ်ဲ႕၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေပသည္။

ဤတန္ခူးလသည္ ေႏြဥတုတြင္ ပါ၀င္၏။ ေႏြရာသီသို႔ ၀င္ေရာက္လာသည္မွာ လ၀က္မွ်သာ ရွိေသးေသာ္လည္း အလြန္ ပူျပင္းေနေပျပီ။ “တန္ခူး ေရကုန္၊ ကဆုန္ ေရခန္း” ဟူေသာ စာဆုိႏွင့္အညီ အခ်ိဳ႕ေသာ ေခ်ာင္း၊ ေျမာင္း၊ ေရတြင္း၊ ေရကန္မ်ားတြင္ ေရခန္းစ ျပဳေနျပီ။

စာဆုိေတာ္ ရွင္ဥတၱမေက်ာ္၏ “သဘင္ဂိမွန္၊ တာသၾကၤန္ဟု၊ ေလျပန္လႊင့္ကူ၊ ဘံုသစ္ထူ၍” ဟူေသာ တာလား အဖြဲ႕အႏြဲ႕ အတုိင္းပင္ ေရာင္ျခည္တစ္ေထာင္ အလင္းေဆာင္ ေဒါင္း ဖန္ ၀ါ ေနမင္းၾကီး၏ အပူရွိန္ေၾကာင့္ ျမစိမ္းေရာင္ သစ္ရြက္တုိ႔သည္ ေရႊ၀ါေရာင္သုိ႔ ကူးေျပာင္း ေျခာက္ေသြ႕ကာ ေတာင္ျပန္ေလႏွင့္ ေျမာက္ျပန္ေလတုိ႔ ဆန္႕က်င္အေတြ႕ တုိးအေ၀ွ႕တြင္ ေၾကြက် ေျမခသျဖင့္ တစ္ေတာလံုး ရွင္းလင္းေန ေပေတာ့သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ သစ္ပင္တုိ႔မွာမူ ရုိးတံက်ဲက်ဲ ေနပူထဲတြင္ ရွိေနၾကျပီ။

ဤတန္ခူးလတြင္ အပူရွိန္ ျပင္းလာျပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း မုိးႏွင့္ကား မကင္းပါေခ်။ “တန္ခူးမည္မွတ္၊ ဖက္ဆြတ္ေရတုိး၊ သၾကၤန္မုိး”ဟူေသာ မုိးလကၤာ အတုိင္းပင္ ဤႏွစ္သစ္ကူး တန္ခူးလ ခါသမယတြင္ မုိး တစ္ၾကိမ္ ႏွစ္ၾကိမ္ ရြာသြန္းေလ့ရွိသည္။ ထုိမိုးကို ဖက္ဆြတ္မုိး၊ သၾကၤန္မုိးဟု ေခၚသည္။ ေျမသို႔ သက္ေလွ်ာ ေၾကြက်ေနသည့္ ဖက္ရြက္ေျခာက္၊ သစ္ရြက္ေျခာက္မ်ားကို မုိးေရျဖင့္ တုိက္စား ေျခြဆြတ္ ယူေဆာင္သြားေသာေၾကာင့္ ထုိမုိးကို ဖက္ဆြတ္မုိးဟု ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ သၾကၤန္ကာလတြင္ ရြာသြန္းေသာ မုိးျဖစ္သျဖင့္ ထုိမုိးကို သၾကၤန္မုိးဟုလည္း ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။

ထုိ ဖက္ဆြတ္မုိး (၀ါ) သၾကၤန္မုိး ရြာသြန္းျဖိဳးလုိက္သည့္ အခါတြင္ အရုိးျပိဳင္းျပိဳင္း ထေနေသာ သစ္ပင္၊ သစ္ကိုင္းတုိ႔တြင္ရြက္သစ္၊ ရြက္ႏု ကေလးမ်ား ေပၚထြက္လာေလသည္။ တန္ခူး၏ ေနပူရွိန္ေၾကာင့္ က်က္ေနသည့္ မဟာပထ၀ီ ေျမၾကီးတြင္လည္း ေျမသင္းရနံ႕မ်ား သင္းပ်ံ႕လာေလသည္။ ယင္းသုိ႔ ေျမသင္း ရနံ႕မ်ား သင္းပ်ံ႕ပံုကို စာဆုိေတာ္ ရွင္အဂၢသမာဓိက ဘံုခန္းပ်ိဳ႕တြင္ -

“ခါလည္လွလွ၊ ရတုသစ္သစ္၊ သရစ္ေပၚေပၚ၊ သာေပ်ာ္ရႊန္းရႊန္း၊ ကိန္းခန္းသင့္ေမာ၊ ရြက္ရင့္ေလွ်ာ့၍ ရြက္ေက်ာႏုလွန္၊ ရြက္သစ္ျပန္တည့္၊ ပန္းမန္ငံုကင္း၊ သုတ္ေလညင္းႏွင့္၊ ေျမသင္းနံ႕နံ႕၊ တပ်ံ႕ပ်ဴးပ်ဴး၊ မင္းလြင္ျမဴးလ်က္၊ တန္ခူးလည္းကုန္၊ လကဆုန္သည္ ပဇၨဳန္ရုိက္ျမည္း ခ်ဳန္းခ်ဳန္းတည္း။” ဟု ေရးဖြဲ႕ မွတ္တမ္း တင္ခဲ့ေလသည္။

ဤတန္ခူးလတြင္ ေန႕တာ၊ ညတာ ညီမွ်သည္။ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား အသံုးျပဳေသာ ေရနာရီအရ ေန႕ ၃၀-နာရီရွိ၍ ည ၃၀-နာရီ ရိွသည္။ စက္နာရီအရ နံနက္ ၆-နာရီတြင္ ေနထြက္၍ ညေန ၆-နာရတြင္ ေန၀င္သည္။ မြန္းတည့္ဖ၀ါးမွာ ၃-ဖ၀ါး ျဖစ္သည္။ ဤလသည္ ရက္ မစံုလ ျဖစ္၏။

ဤ တန္ခူးလ၏ ရာသီပြဲေတာ္သည္ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ ျဖစ္၏ ယင္းသၾကၤန္ ပြဲေတာ္သည္ ျမန္မာတုိ႔၏ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ပင္ ျဖစ္သည္။ ကမၻာေပၚရွိ ယဥ္ေက်းေသာ လူမ်ိဳးတုိင္းသည္ ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ ႏွစ္သစ္ကူးသည့္ ခါသမယကို အေလးအျမတ္ ထားၾကသည္။ မိမိတုိ႔၏ ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမူ ဓေလ့ထံုးစံအလုိက္ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္မ်ား က်င္းပကာ ႏွစ္သစ္ကို ၾကိဳဆုိၾကသည္။ ျမန္မာတုိ႔သည္လည္း ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ ႏွစ္သစ္ကူးသည့္ ခ်ိန္သမယတြင္ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ကို ျခိမ့္ျခိမ့္သဲသဲ က်င္းပကာ ႏွစ္သစ္ကို ၾကိဳဆုိျမဲ ျဖစ္ေပသည္။

“သၾကၤန္” ဟူေသာ စကားသည္ “သၾကၤာႏၱ” ဟူေသာ သကၠပုတပုဒ္ႏွင့္ “သကၤႏၱ” ဟူေသာ ပါဠိပုဒ္တုိ႔မွ ေျပာင္းလဲ ဆငး္သက္လာေသာ ေ၀ါဟာရ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ သကၠတ ဘာသာ သၾကၤာႏၱပုဒ္ႏွင့္ ပါဠိဘာသာ သကၤႏၱပုဒ္တုိ႔၏ အဓိပၸာယ္မွာ အတူတူ ျဖစ္သည္။ “ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း၊ ကူးေျပာင္းျခင္း” ဟု ခ်ည္းသာ အဓိပၸာယ္ ရေလသည္။

ထုိသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း၊ ကူးေျပာင္းျခင္း အဓိပၸာယ္ေဆာင္သည့္ သၾကၤန္ ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ ေျပာင္းေရႊ႕ပံု၊ ကူးေျပာင္းပံုသေဘာတုိ႔ကို ပညာရွင္တုိ႔ အမ်ိဳးမ်ိဳး ဖြင့္ဆုိၾကသည္။ ေ၀ဒ၀ါဒီ ေဗဒင္ ပညာရွင္တုိ႔က တနဂၤေႏြ ျဂိဳဟ္မင္း မိန္ရာသီမွ မိႆရာသီသို႔ ကူးေျပာင္းခ်ိန္ က်ေရာက္သည္ကို သၾကၤန္က်သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ျဗဟၼဏ ၀ါဒီ ပညာရွင္တုိ႔ကမူ “က၀ါလမုိင္း ပံုျပင္” ကို ကိုးကား၍ ျဗဟၼာမင္း၏ ဦးေခါင္းကို အလွည့္က်ေပြ႕ခ်ီထားရသည့္ နတ္သမီး တစ္ဦးမွ တစ္ဦး လက္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေပးခ်ိန္ က်ေရာက္သည္ကို သၾကၤန္က်သည္ဟု ယူဆၾကေလသည္။

ယင္းသို႕ တနဂၤေႏြျဂိဳလ္မင္း ရာသီေျပာင္းျခင္းကို စြဲ၍လည္းေကာင္း၊ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ ျဖစ္လာသည္ဟု ယူဆၾကေသာ္လည္း သၾကၤန္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရတြင္ ႏွစ္ေဟာင္းမွ ႏွစ္သစ္သို႕ ကူးေျပာင္းျခင္း အဓိပၸာယ္လည္း သက္၀င္လ်က္ ရွိေနေပသည္။

ကမၻာေပၚတြင္ လူမ်ိဳး အသီးသီး ရွိသည္။ ထုိလူမ်ိဳး အသီးသီးတုိ႔တြင္ ကိုယ့္စရုိက္ ကိုယ့္ဘာသာ အလုိက္ ႏွစ္မ်ားကို ေရတြက္သည့္ အစဥ္အလာမ်ား ရွိခဲ့သည္။ ထုိ အစဥ္အလာမ်ားသည္ လူ႔ယဥ္ေက်းမူ စတင္ ထြန္းကားလာသည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ႏွစ္သစ္ကူးျခင္းဟူေသာ ေ၀ါဟာရလည္း ေပၚထြန္းလာေပသည္။ သို႔ေသာ္လည္း မည္သည့္ အခ်ိန္၊ မည္သည့္ ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္မွ စ၍ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲ က်င္းပလာခဲ့သည္ကိုမူ အတိအက်ဆုိရန္ ခဲယဥ္း လွေပသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္လည္း ယဥ္ေက်းမူ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားေနျပီ ျဖစ္ေသာ ပေဒသရာဇ္ ေခတ္ဦး တေကာင္းေခတ္ကပင္ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္မ်ား က်င္းပလာခဲ့သည္ဟု ယူဆရေပသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အေထာက္အထား တစ္စံု တစ္ရာ မေတြ႕ရေသးေပ။

သို႔ရာတြင္ သကၠရာဇ္ ၆၅၃-ခုႏွစ္စြဲ၊ ပုဂံျမိဳ႕ ေစာလွ၀င္း ဘုရား ေက်ာက္စာ(ေက်ာ ၂၂၊ ၂၃) တြင္ “မီဖုန္၊ သၾကၤန္၊ စာရိယ္၊ ေညာင္” ရိယ္သြန္၊ မျပတ္စိယ္လွ်င္တည္၏” ဟု ေရးထိုးထားသည္ကို ေထာက္ရူလွ်င္မူ ပုဂံေခတ္၌ သၾကၤန္ဟု ေခၚသည့္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပေနျပီျဖစ္ေၾကာင္း သိသာ ထင္ရွားလွေပသည္။

ေရွးျမန္မာဘုရင္မ်ား လက္ထက္က သၾကၤန္အခါေတာ္ကို နန္းေတာ္ရွိပုဏၰားျဖဴ၊ ပုဏၰားညိဳတုိ႔က ေဗဒင္က်မ္းမ်ားႏွင့္ အညီ တြက္ခ်က္ေပးရသည္။ နန္းေတာ္တြင္ ေဗဒင္က်မ္း၊ ဆန္းက်မ္း၊ နကၡတ္က်မ္း စသည္တုိ႔၌ တဖက္ကမ္းခတ္ တတ္ေျမာက္သည့္ ျမန္မာလူမ်ိဳး၊ ပုဏၰားလူမ်ိဳး ပညာရွိတုိ႔သည္ ႏွစ္စဥ္ပင္ မည္သည့္ႏွစ္တြင္ ၀ါထပ္မည္၊ မထပ္မည္၊ ၀ါၾကီးထပ္မည္၊ ၀ါငယ္ထပ္မည္၊ ရက္ငင္မည္၊ မည္သည့္ျဂိဳလ္ အေကာက္သြားမည္၊ မည္သည့္ျဂိဳဟ္ အေျဖာင့္သြားမည္၊ ေနၾကတ္မည္၊ လၾကတ္မည္၊ ငလ်င္လူပ္မည္၊ ေတာ္လည္းမည္၊ စစ္ျဖစ္မည္၊ မုိးသံုးပါးလံုး ေျဖာင့္မည္၊ မေျဖာင့္မည္၊ စပါးသီးႏွံမ်ား ေကာင္းမည္၊ မေကာင္းမည္၊ စီးပြားေရး ေကာင္းမည္၊ မေကာင္းမည္၊ တုိင္းျပည္၏ အေရးအခင္းမ်ား မည္သို႔ ရွိမည္။ မရွိမည္ စသည္တုိ႔ကို တြက္ခ်က္၍ ေဗဒင္ေဟာစာတမ္း ေရးျပီး ဘုရင့္ထံ ဆက္သြင္းၾကသည္။

တုိင္းျပည္အတြက္ တစ္ႏွစ္တာ ေဟာစာတမ္းကို ဘုရင္က သာသနာပုိင္ ဆရာေတာ္အား ျပသရသည္။ သာသနာေတာ္ပိုင္ ဆရာေတာ္သည္ ပညာရွိမ်ား တြက္ခ်က္ယူဆပံုႏွင့္ ကိုက္ညီမညီကို ညွိႏူိင္း စိစစ္၍ သင့္ျမတ္ပါက ယင္းေဟာစာတမ္းကို ဘုရင္အား ထုတ္ေ၀ရန္ အၾကံေပးရသည္။ ဘုရင္သည္ ထုိေဟာစာတမ္းကို ထုတ္ေ၀ ျဖန္႕ခ်ိ၍ တုိင္းျပည္သို႔ တစ္ႏွစ္ တစ္ၾကိမ္ အသိေပးရသည္။ ထုိေဟာစာတမ္းကို “သၾကၤန္စာ” ဟု ေခၚၾကသည္။ တုိင္းသူ ျပည္သားတုိ႔သည္ ထုိသၾကၤန္စာကို စိတ္၀င္စားၾကသည္။ ေလ့လာ မွတ္သားၾကသည္။

သၾကၤန္စာသည္ ဘုရားေဟာ ေဒသနာေတာ္ မဟုတ္ပါေပ။ ေဗဒင္က်မ္းမ်ားအရ ေဗဒင္ပညာရွင္မ်ားက အတတ္ပညာ စြမ္းပကားျဖင့္ တြက္ခ်က္ ေဖာ္ထုတ္ထားသည့္ နုိင္ငံေတာ္အတြက္ တစ္ႏွစ္တာ ေဟာစာတမ္းသာ ျဖစ္ေပသည္။ သို႔ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ သၾကၤန္စာပါ ေဟာဆုိခ်က္မ်ားတြင္ မွန္သည့္အရာမ်ားလည္းပါရွိေပသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ေရွး ျမန္မာဘုရင္မ်ား လက္ထက္တြင္ သတင္းစာပင္ မေပၚေသးသျဖင့္ တုိင္းသူျပည္သားမ်ားသည္ တုိင္းျပည္ေရးရာ ကိစၥမ်ား အတြက္ သၾက္န္စာကိုသာ အားကိုး အားထား ျပဳၾကရသည္။ ေယာက္်ား၊ မိန္းမ၊ ကလး၊ လူၾကီး၊ လူငယ္၊ လူရြယ္ မက်န္ သၾကၤန္စာကို စိတ္၀င္စားၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ေတာင္သူ လယ္သမားၾကီးတုိ႔သည္ စုိက္ေရး ပ်ိဳးေရး လုပ္ငနး္မ်ားအတြက္ သၾကၤန္စာကို ယံုၾကည္ ၾကသည္။ အားကိုးၾကသည္။

ႏွစ္ေဟာင္းမွ ႏွစ္သစ္သို႔ ကူးေျပာင္းျခင္းသည္ ႏွစ္လိုဖြယ္ရာ ေကာင္းေသာ အရာ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ လူမ်ိဳးတုိင္းက ႏွစ္သစ္ကူး ေျပာင္းျခင္းကို မဂၤလာရွိေသာ အရာဟု ခံယူၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ထုိမဂၤလာရွိေသာ ႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္းျခင္းကို ၾကိဳဆုိၾကပံုခ်င္းကား လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးႏွင့္ တစ္မ်ိဳး မတူၾကေပ။ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ရုိးရာဓေလ့ ထံုးစံ အလုိက္ ကြဲျပား ျခားနားၾကသည္။

အခ်ိဳ႕ လူမ်ိဳးတုိ႔က ႏွစ္သစ္ကူးပြဲတြင္ ပန္းဆီေရာင္ ေရတုိ႔ျဖင့္ ဆြတ္ၾက၊ ဖ်န္းၾက၍ အခ်ိဳ႕လူမ်ိဳးတုိ႔က မီးထြန္းၾက၊ မီးရွဴး မီးပန္းမ်ား ပစ္ေဖာက္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ လူမ်ိဳးတုိ႔က ကခုန္ၾက၍ အခ်ိဳ႕ လူမ်ိဳးတုိ႔က ဘုရားရွိခိုး ဆုေတာင္းပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ျမန္မာ လူမ်ိဳးတုိ႔ကမူ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္တြင္ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး ေရပက္ဖ်န္း ကစားၾကသည္။

ျမန္မာတုိ႔၏ ေရပက္ဖန္းကစားျခင္း ဓေလ့သည္ တေကာင္းေခတ္ကပင္ စတင္ေပၚထြန္းခဲ့သည္ဟု ယူဆရေပသည္။ သို႔ေသာ္ အေထာက္အထား အတိအက် မေတြ႕ရေသးေပ။ သို႔ရာတြင္ ပုဂံေခတ္၌မူ ေရပက္ဖ်န္း ကစားျခင္း ဓေလ့ရွိေနျပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ရာဇ၀င္တြင္ ေတြ႕ရသည္။

နရသီဟပေတ့ေခၚ ပုဂံမင္းသည္ ေႏြလအခါ၌ ျမစ္ဆိပ္တြင္ မင္းတဲ လံုျခံဳစြာ ေဆာက္လ်က္ နန္းေတာ္မွ ျမစ္ဆိပ္အေရာက္ လူသူ မျမင္ရေသာ တဲနန္း ဥမင္ျဖင့္ ၾကြေတာ္မူ၍ မိဖုရား ေမာင္းမ မိႆတုိ႔ႏွင့္ အတူ ေရဖ်န္းသဘင္ ဆင္ယင္ က်င္းပေလ့ရွိေၾကာင္း မွန္နန္း မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ၾကီး၌ ျပဆုိထားေလသည္။

နရသီဟပေတ့မင္း ယင္းသို႔ ေရဖ်န္းသဘင္ ဆင္ယင္ က်င္းပရာမွ မိဖုရား ေစာလံု အသတ္ခံရေၾကာင္းကို ဆရာၾကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မူိင္းက ၎၏ သၾကၤန္ဘြဲ႕ ေလးခ်ိဳးၾကီးတြင္ -

“ေၾသာ္ - ျပန္ လွန္ ဆ ျပန္ေတာ့၊ သၾကၤန္က်ခ်ိန္ေပါ့၊ ယမန္သမယဆီက၊ ပုဂံ သမၼတ ရွင္ဘုရင္ သားျမႊာဘပါဘဲ၊ ေဆာင္းမွ ေႏြအလည္ ဘုန္းေရာင္ေတာ္ျပေနၾက၊ ေမာင္းမ ေရႊညီ၊ မေဟသီ သံုးေထာင္ေက်ာ္မွ်ရယ္ႏွင့္ သည္လ ေႏြရာသီမျဖင့္၊ ေဆြကလ်ာ မဒီေတြကို ခ်စ္စိတ္စမ္းလုိတဲ့ အားရယ္နဲ႕။ ဧရာ၀တီ ျမစ္ဆိပ္ကမ္း တစ္ခုသို႔ သြားပါလု႔ိ၊ ေရႊနန္း အစဥ္အလာ ေရဖ်န္း မဂၤလာ ကစားစဥ္က ခ်စ္အားေတာ္ ဘေလာင္ဆန္လုိ႔ တစ္ေဆာင္စံ “ေစာလံု” ပက္စဥ္က၊ သြက္သြက္လည္ ၾကမၼာငင္ဖို႔ ရက္စက္တယ္ ခမ်ာထင္လုိ႔မုိ႔ အစာတြင္ အဆိပ္ေသမယ့္ ေဆးရယ္နဲ႕ မဟာဘုရင္ကို တိတ္တိတ္ေသဟဲ့လုိ႔ ေကြ်းေလေတာ့ ျဖစ္ေရးေတာ္ ရာဇ၀တ္ကယ္ႏွင့္ ကြပ္ညွပ္ပံု တစ္အာဏာေၾကာင့္ ခမ်ာမွာ ခႏၶာေတာင္ ဆံုးရရွာတဲ့” ဟု ေရးဖြဲ႕ မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့ေပသည္။

ျမန္မာတုိ႔၏ ႏွစ္သစ္ကူး မဂၤလာ အခါေတာ္တြင္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ၾကည္ႏူးစြာ ေရပက္ဖ်န္းကစားျခင္း ဓေလ့တြင္ ျပည္သူတုိ႔၏ စိတ္ဓာတ္မ်ား ႏွစ္သစ္ကူး သီတာေရစင္ကဲ့သို႔ ေအးျမ လန္းဆန္း ၾကည္လင္ေစရန္၊ ႏွစ္ေဟာင္းမွ အညစ္အေၾကးမ်ားကို ေဆးေၾကာသန္႕စင္ရန္ ျပည္သူတုိ႔ အခ်င္းခ်င္းေရကိုသား၍ မၾကားမထင္ သကဲ့သို႔ စည္းစည္းလံုးလံုး ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ေနထုိင္ ဆက္ဆံၾကရန္ ဟူေသာ မြန္ျမတ္သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ပါရွိေပသည္။

ေရွးအခါက သၾကၤန္ပြဲေတာ္တြင္ ျမန္မာတုိ႔ ေရပက္ဖ်န္းကစားၾကရာ၌ အလြန္ပင္ ယဥ္ေက်း သိမ္ေမြ႕လွေပသည္။ စမၸာ ကရမက္စေသာ သင္းပ်ံ႕ ေမႊးၾကိဳင္သည့္ နံ႕သာရည္၊ အေမႊးရည္၊ ထံုးရည္တုိ႔ျဖင့္ ယဥ္ေက်းစြာ ပက္ဖန္း ကစားၾကသည္။ လူပ်ိဳေတာ္ ကာလသားမ်ားသည္ အမ်ိဳးသမီး အပ်ိဳရြယ္မ်ားကို ေရပက္ဖ်န္းလုိေသာ္ မိဘမ်ားထံ ခြင့္ပန္ျပီးမွ အေမႊးနံ႕သာ ထံုးရည္တုိ႔ျဖင့္ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕စြာ ပက္ဖ်န္းၾကသည္။ ယခု ကာလကဲ့သို႔ ကိုယ္အမူအရာ ႏူတ္အမူအရာ ရုိင္းပ်ျခင္း အလ်ဥ္းမရွိေပ။

ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္က ျမန္မာတုိ႔ ေရပက္ဖ်န္းကစားၾကပံုကို စာဆုိေတာ္ ဆီသည္ရြာစား ဦးေအာင္ၾကီးက -

“တာသဘင္၀ယ္၊ ဆင္ယင္တုပ၊ လြရရြတည့္၊ ျငိမ့္မွ်ေစာင္းျငင္း၊ အဲသီခ်င္းႏွင့္၊ ထံုသင္းနံ႕သာ၊ ေရသီတာ၀ယ္၊ စမၸာကရမက္၊ ပန္းေပါင္းဖက္၍၊ ေရႊခြက္အျပည့္၊ ေမႊးမ်ိဳးထည့္ကာ၊ လည္လွည့္ဆူလွယ္၊ တင့္စံပယ္လ်က္၊ ျမဴးရယ္ရႊင္အား၊ လြန္ေပ်ာ္ပါးသည္၊ ကစားထံုရည္ ဖ်န္းတည့္ေလ” ဟူ၍ ေရးဖြဲ႕ မွတ္တမ္း တင္ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ျမန္မာတုိ႔သည္ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ ခါသမယကုိ မဂၤလာအခါဟူ၍ သတ္မွတ္ၾကသည္။ ဤ ခ်ိန္သမယတြင္ မဂၤလာ ယူၾကသည္။ မဂၤလာရွိေအာင္လည္း ျပဳမူ၊ ေျပာဆုိ၊ ေနထုိင္၊ ဆက္ဆံ လုပ္ကိုင္ၾကသည္။

ျမန္မာတုိ႔သည္ ႏွစ္သစ္ကူး သၾကၤန္ အခါေတာ္တြင္ အလွဴဒါန ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ားအား ဆြမ္းေဘာဇဥ္မ်ား ကပ္လွဴ ျခင္း၊ စတုဒိသာ ေကြ်းေမြးျခင္း၊ ဥပုသ္ သီလ ေဆာက္တည္ျခင္း၊ တရား ဘာ၀နာမ်ား ပြားမ်ား အားထုတ္ျခင္း၊ ဗုဒၶ ရုပ္ပြားတာ္မ်ားအား ေရသပၸာယ္ျခင္း၊ ေက်ာင္းကန္ ဇရပ္တန္ေဆာင္မ်ားႏွင့္ ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာမ်ားတြင္ သန္႕ရွင္းေရး ျပဳလုပ္ျခင္း၊ သက္ၾကီးရြယ္အုိမ်ားအား တေရာ္ကင္ပြန္းတုိ႔ျဖင့္ ေခါင္းေလွ်ာ္ေပးျခင္း၊ အေမႊးနံ႕သာ ေရစင္ ေရေကာင္းတုိ႔ျဖင့္ ေရခ်ိဳး သန္႕စင္ေပးျခင္း၊ ဘိုးဘြား၊ မိဘ၊ ဆရာ သမားတုိ႔အား ပူေဇာ္ ကန္ေတာ့ျခင္း၊ ပရိတ္တရားေတာ္မ်ား နာယူျခင္း၊ ငါးလႊတ္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္း ကြ်ဲ၊ ႏြား၊ ယုန္စသည့္ တိရစ ၦာန္မ်ားအား ေဘးမဲ့ လႊတ္ျခင္း စသည့္ မြန္ျမတ္သန္႕စင္သည့္ ကုသုိလ္ေကာင္းမူမ်ားကို ျပဳလုပ္ၾကသည္။

ျမန္မာတုိ႔သည္ ႏွစ္သစ္ကူးသည့္ ဤတန္ခူးလ ခါသမယတြင္ ေကာင္းမူ ကုသိုလ္မ်ားကိုသာ ျပဳလုပ္၍ မဂၤလာ ယူၾကသည္ မဟုတ္။ ေရွာင္ ၾကည္ ဖြယ္ ရာ မေကာင္းမူ ဆယ္ျဖာကုိလည္း ေရွာင္ၾကဥ္၍ မဂၤလာ ယူၾကေပေသးသည္။

ယင္း ေရွာင္ၾကဥ္ဖြယ္ရာ ဆယ္ျဖာကို ေအာက္ပါအတုိင္း လကၤာအသြင္ျဖင့္ ေရးဖြဲ႕ မွတ္တမ္းတင္ထားသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ထုိလကၤာကား -

“မဂၤလာကား၊ လကၤာၾကားအံ့၊ ေၾကာင္းလ်ားစံုေစ့၊ သၾကၤန္ေန႕တြင္၊ မေတြ႕ေ၀းစြာ၊ ေရွာင္ကုန္ရာသား၊ မသာ ႏွလံုး၊ ညွိဳးခ်ံဳးစုိးရိမ္၊ မျငိမ္ပူေဆြး၊ ငိုေၾကြးကုန္ထ၊ ကာမအရာ၊ ေမထုနာႏွင့္ ပါဏာ သတ္ပုတ္၊ ေသာက္ထုတ္ ေသရက္၊ မ်က္ထြက္ မာန၊ ပဋိဃႏွင့္ ေဒါသ မလြတ္၊ ဆီပြတ္ လိမ္းဆင္ သစ္ပင္ခုတ္ျဖတ္၊ သတ္ခတ္ကုန္ေရာင္း၊ အေရာင္းအ၀ယ္၊ ဤ တစ္ဆယ္ကို လူ႔နယ္လူ႔ခြင္၊ လူကုိ၀င္တား၊ ျမင္းမုိရ္ဖ်ား၀ယ္၊ သိၾကားေသာ္မွ၊ မျပဳရရာ၊ ေရွာင္ၾကဥ္ရာဟု က်မ္းလာေသာအား လကၤာၾကားသည္ ဤကား သၾကၤန္အလုိတည္း” ဟူ၍ ျဖစ္ေလသည္။

ျမန္မာတုိ႔၏ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ပြဲေတာ္မ်ားတြင္ ဤႏွစ္သစ္ရာသီ ပြဲေတာ္မ်ားတြင္ သၾကၤန္ပြဲေတာ္သည္ အထူးျခားဆံုးႏွင့္ အစည္ကားဆံုး ပြဲေတာ္တစ္ခု ျဖစ္ေပသည္။ ျမန္မာ ႏုိင္ငံေတာ္ တစ္၀န္းလံုးရွိ လူၾကီး၊ လူငယ္၊ လူရြယ္၊ ကေလးပါမက်န္ ျပည္သူ ျပည္သားအားလံုးတုိ႔သည္ သၾကၤန္ပြဲေတာ္တြင္ အျခားရာသီပြဲေတာ္မ်ားထက္ ပုိ၍ ေပ်ာ္ၾက၊ ပါးၾကသည္။

ျမန္မာတုိ႔သည္ ေပ်ာ္ရင္း ပါးရင္း ကုသိုလ္ေကာင္းမူ ျပဳၾကသလုိ ကုသိုလ္ေကာင္းမူ ျပဳရင္းလည္း ေပ်ာ္ၾက ပါးၾကသည္။ ဤသည္မွာ ႏွစ္သက္ ျမတ္ႏုိးဖြယ္ရာ ေကာင္းေသာ ျမန္မာ့ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမူ အစဥ္အလာ ဓေလ့ထံုးစံ တစ္ရပ္ပင္။ ဤဓေလ့ ထံုးစံကို ႏွစ္သစ္ကူး သၾကၤန္ပြဲေတာ္တြင္ ရာႏူန္းျပည့္ ေတြ႕ရွိႏုိင္ေပသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္တြင္ ပိေတာက္တုိ႔ သင္းေသာ ဤႏွစ္သစ္ကူး တန္ခူးလ မိႆရာသီ အခ်ိန္သမယတြင္ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ ကို ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ႏႊဲေပ်ာ္ကာ ကုသုိလ္ေကာင္းမူမ်ား ျပဳလုပ္ရင္း ေကာင္းျမတ္ေသာ ျမန္မာ့ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမူ အစဥ္အလာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားကို ျမတ္ႏုိးစြာ ထိန္းသိမ္းၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပလုိက္ရေပသည္။

ကိုးကား -
၁။ လတန္ခူးေပမုိ႔ (တကၠသိုလ္ ဘုန္းျမင့္ေဆြ)
၂။ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီဘြဲ႕ ေပါင္းခ်ဳပ္ (လွသမိန္)
၃။ ျမန္မာလ အမည္မ်ား (ဦးဖိုးလတ္)
၄။ ျမန္မာ့ရုိးရာ ရာသီပြဲေတာ္မ်ား (ဦးေအးႏုိင္)


1 comment:

  1. ဗဟုသုတေတြ မ်ားစြာတုိးရပါတယ္၊ ေတာသူမေလးေရ၊ ေအးခ်မ္းေအာင္ျမင္တဲ့ ႏွစ္သစ္ကုိ ပိုင္ဆုိင္ႏုိင္ပါေစ၊

    ReplyDelete