ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Wednesday 9 February 2011

ပိဋကတ္ နိကာယ္သိမွတ္ဖြယ္





ဗုဒၶျမတ္စြာအေလာင္းေတာ္ သုေမဓာရွင္ရေသ့သည္ လြန္ခဲ့ေသာေလးအသေခၤ်ႏွင့္ ကမာၻတစ္သိန္း အထက္ကပြင့္ေတာ္မူေသာ ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရားထံ၌ နိယတဗ်ာဒိတ္ခံယူေတာ္မူကာ ဘ၀မ်ားစြာတုိ႕၌ ပါရမီတုိ႔ကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူခဲ့သျဖင့္ မဟာသကၠရာဇ္(၁၀၃) ခုႏွစ္တြင္ သဗၺညုတဘုရားရွင္အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူခဲ့သည္။



ျမတ္စြာဘုရားသည္ သတၱ၀ါေ၀ေနယ်တုိ႔ အက်ိဳးစီးပြားအလုိ႔ငွာ ၄၅-၀ါ ကာလပတ္လံုး မေနမနား ေဟာေျပာ ျပသေတာ္မူခဲ့သည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ေဟာေျပာ ျပသဆံုးမေတာ္မူေသာ တရားေတာ္မ်ားကို ဗုဒၶသာသနာဟူ၍ ေခၚဆုိရသည္။ ထုိ ဗုဒၶျမတ္စြာ သာသနာေတာ္သည္-



၁။ ပရိယတၱိ သာသနာ၊

၂။ ပဋိပတၱိ သာသနာ၊

၃။ ပဋိေ၀ဓ သာသနာ - ဟူ၍ သံုးပါးရွိ၏။



ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားခဲ့ေသာ တရားေဒသနာေတာ္မ်ားကို သင္ယူျခင္းသည္ ပရိယတၱိသာသနာ မည္၏။ ဓုတင္ ၁၃-ပါး၊ ၀တၱကၡႏၶက၌ ေဟာေတာ္မူအပ္ေသာ ၀တ္ ၁၄-ပါး၊ သီလအက်င့္ သမာဓိအက်င့္ ပညာအက်င့္တရားတုိ႕သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္အတိုင္း က်င့္ၾကံလုိက္နာအပ္ေသာ တရားမ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပဋိပတၱိသာသနာ မည္၏။ မဂ္ေလးပါး၊ ဖုိလ္ေလးပါး၊ သစၥာေလးပါး၊ နိဗၺာန္တရားတို႔သည္ ထုိးထြင္း၍ သိျမင္အပ္ေသာေၾကာင့္ ပဋိေ၀ခသာသနာ မည္၏။



ထုိသာသနာသံုးရပ္တြင္ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္သည္ အရင္းမူလ ပဓာနျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ေတာ္အခါကပင္ ရဟန္းေတာ္တို႕သည္ ပရိယတၱိကို ေဆာင္ယူေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။ ထုိပရိယတၱိသည္ ၀ိနယပိဋက၊ သုတၱႏၱပိဋက၊ အဘိဓမၼပိဋကဟူ၍ ပိဋကအားျဖင့္ သံုးပါးရွိ၏။



အစုအေပါင္း နိကာယ္အားျဖင့္ -

(၁) ဒိဃနိကာယ္၊

(၂) မဇၥ်ိမနိကာယ္၊

(၃) သံယုတၱနိကာယ္၊

(၄) အဂၤုတၱရနိကာယ္၊

(၅) ခုဒၵကနိကာယ္ - ဟူ၍ ၅-မ်ိဳးရွိသည္။



ပိဋက နိကာယ္ဟူေသာ အမည္မ်ားျဖင့္ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ကို စနစ္တက် စုစည္းခဲ့သည့္အခ်ိန္မွာ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူျပီးေနာက္ သံုးလႏွင့္ ေလးရက္အလြန္ ပထမသံဂါယနာတင္ပြဲၾကီး က်င္းပခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ပိဋကစာေပေခၚ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ၾကီး ေပၚေပါက္လာပံုကို ၾကည္ညိုႏုိင္ရန္ အက်ဥ္းမွ် ေရးသားေဖာ္ျပအံ့။



မဟာသကၠရာဇ္(၁၄၈)ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႕ အရုဏ္တက္ခ်ိန္တြင္ သံုးေလာကထြတ္ထား ျမတ္စြာဘုရားသည္ မလႅာမင္းတုိ႔၏ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္၌ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူသည္။ ထုိအခ်ိန္ အရွင္မဟာကႆပမေထရ္ၾကီးသည္ ပါ၀ါျပည္၌ ရွိေနပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူသည့္ အေၾကာင္းကို ၾကားသိရ၍ မေထရ္ၾကီးသည္ ပါ၀ါျပည္မွ ကုသိနာရုံသို႔ ရဟန္းေတာ္(၅၀၀)ႏွင့္အတူ ၾကြလာသည္။ လမ္းခုလတ္တေနရာ သစ္ပင္ရင္း၌ ခရီးတေထာက္နားေနစဥ္ မႏၵာရ၀ နတ္ပန္းကို ယူေဆာင္၍ လာေနေသာ အာဇီ၀က တစ္ေယာက္ကိုျမင္၍ မေထရ္ၾကီးသည္ အာဇီ၀က “ငါ့ရွင္ သင္သည္ ငါတုိ႔၏ဆရာ ျမတ္စသြာဘုရားကို သိပါ၏ေလာ၊ သင္သည္ ယခု ဘယ္အရပ္မွ လာခဲ့သနည္း” ဟု ေမးေတာ္မူ၏။ အာဇီ၀ကကလည္း “ ငါရွင္ သင္တုိ႔ဆရာ ျမတ္စြာဘုရားကို သိပါ၏၊ သင္တုိ႔ဆရာ ျမတ္စြာဘုရား ကြယ္လြန္ခဲ့သည္မွာ ၇-ရက္ ရွိပါျပီ၊ ဤ မႏၵာရ၀ နတ္ပန္းကို ငါသည္ ထုိျမတ္စြာဘုရားအေလာင္းေတာ္အား နတ္တုိ႔ပူေဇာ္ရာ ေနရာမွ ယူေဆာင္ခဲ့ပါသည္” ဟု ေျဖဆုိေလသည္။



ထုိသတင္းကို ၾကားသိရေသာအခါ ပုထုဇဥ္, ေသာတာပန္ရဟန္းတုိ႔သည္ လက္ေမာင္း ဆန္႕တန္းလ်က္ ေအာ္ဟစ္ငိုေၾကြးၾကကုန္၏၊ ေျမျပင္၌ လူးလွိမ့္ ငိုေၾကြးၾကကုန္၏၊ မတ္တပ္မွ လွဲခ်လ်က္ရူိက္ၾကီးတငင္ ငိုေၾကြးၾကကုန္၏၊ “ျမတ္စြာဘုရား, ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူျခင္းသည္ ျမန္္ဆန္လြန္းလွပါသည္ ဘုရား” စသည္ေျပာဆုိကာ သဲအူျပတ္မွ် လြမ္းတပူေဆြး ငိုေၾကြးၾကကုန္၏၊ မေထရ္ၾကီးမွာ ရဟန္းငယ္တုိ႔ ငိုေၾကြးၾကမည့္ အျဖစ္ကို ၾကိဳတင္သိေတာ္မူျပီျဖစ္၍ ေတာထဲ ရပ္နားစဥ္မွာပင္ အာဇီ၀ကကို ေမးျမန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။



ထုိသို႔ ပုထုဇဥ္ ေသာတာပန္တုိ႔ ငိုေၾကြးေနၾကစဥ္ သုဘဒၵမည္ေသာ ေတာထြက္ရဟန္းၾကီးက ၀မ္းသာရြင္ပ်ေသာ အမူအရာျဖင့္ “ငါ့ရွင္တုိ႔၊ မငိုေၾကြး မပူေဆြးၾကႏွင့္ ငါတုိ႔သည္ ထုိရဟန္းၾကီး ေဂါတမလက္မွ လြတ္ၾကျပီ၊ သူရွိစဥ္က “ဒါကိုမလုပ္ၾကႏွင့္ ဒါကိုလုပ္ၾက ဒါကသင္တုိ႔ မအပ္စပ္ဘူး”စသည္ျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခဲ့သည္။ ယခုမူ လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္ႏုိင္ၾကျပီ၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ငါ့ရွင္တုိ႔ ငိုမေနၾကႏွင့္” စသည္ျဖင့္ ေျပာဆုိေလသည္။



အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ၾကီးသည္ သုဘဒၵ ေတာ္ထြက္ရဟန္းၾကီး၏ စကားကို ၾကားေတာ္မူေသာအခါ လြန္စြာ စိုးရိမ္ ထိတ္လန္႕လ်က္ ဓမၼသံေ၀ဂ ရေတာ္မူသည္။



“ေအာ္ --- ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳ၍မွ် ၇-ေလာက္ပဲရွိေသးတယ္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္မ်ား၊ ၀ိနည္းေတာ္မ်ားကို ေႏွာင့္ယွက္ ဖ်က္ဆီးသည့္သူ ေပၚေပါက္ေနပါျပီေကာလား၊ ဓမၼ၀ိယနမ်ားကို အဓမၼအ၀ိနယျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္မည့္သူမ်ား အင္အား မေကာင္းေသးခင္ ငါသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္မ်ားကို စနစ္တက် စုစည္း၍ သံဂါယနာတင္ရမူ ေကာင္းေပလိမ့္မည္။



“ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္မ်ားသည္ မသီကံုးရေသးေသာ ပန္းမ်ားႏွင့္ တူေနသည္။ မသီကံုးရေသးေသာ ပန္းမ်ားသည္ ေလတုိက္ပါက လြင့္သြားႏုိင္သကဲ့သို႔ စနစ္တက် မစုစည္းရေသးေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္မ်ားသည္လည္း အဓမၼ၀ဒီတုိ႔ေၾကာင့္ လြင့္စင္ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားႏုိင္သည္၊ ထုိသို႔ လြင့္စင္ေပ်ာက္ကြယ္မသြားႏုိင္ရန္ စနစ္တက် ၾကိဳးျဖင့္ သီကံုးသကဲ့သို႔ သေဘာတူရာ စုစည္းသီကံုးထားသင့္သည္။ ဤတာ၀န္သည္ ငါ့တာ၀န္ျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ သာသနာေတာ္တြင္ အဂၢသာ၀က မေထရ္ႏွစ္ပါးလည္း ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူသြားျပီ ျဖစ္သည္။ ဤအခ်ိန္တြင္ ငါသည္ တာ၀န္အရွိဆံုးသူ ျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဂုဏ္ေတာ္ ေက်းဇူးေတာ္ တုိ႔ကို ပူေဇာ္ေသာအား, ဆပ္ေသာအားျဖင့္ ဤတာ၀န္ၾကီးကို ထမ္းေဆာင္ရမည္” ဟု မေထရ္ၾကီး ဆံုးျဖတ္ေတာ္မူသည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က သူ႔အား ခ်ီးက်ဴး, ျမွာက္စားေတာ္ မူခဲ့သည္မ်ားကိုလည္း ျမင္ေယာင္ေန၏။



သုဘဒၵ ေတာထြက္ရဟန္းအုိၾကီးကို သာသနာဖ်က္စကားေၾကာင့္ ခ်က္ခ်င္းပင္ ႏွင္ထုတ္လုိက္ေသာ္လည္း ယခုအခါ ဤ ေတာထြက္ရဟန္းၾကီးကို ႏွင္ထုတ္လုိက္ပါက “ရဟန္းေဂါတမ၏ တပည့္ သာ၀ကတုိ႕သည္ အေလာင္းေတာ္ မကြယ္ေပ်ာက္ေသးခင္မွာပင္ အခ်င္းခ်င္း မသင့္မတင့္ျဖစ္ၾက ျငင္ခံုၾက ရန္ျဖစ္ၾကျပီး၊ ေနာင္အခါမွာကား အဘယ္ဆုိဖြယ္ရာ ရွိပါေတာ့အံ့နည္း” ဟု အျခားဘာသာ၀င္မ်ားက ကဲ့ရဲ႕ၾကလိမ့္မည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႏွင္ထုတ္ရန္ မသင့္ေလ်ာ္ေသးဟု ဆင္ျခင္ေတာ္မူျပီး ကုသိနာရုံခရီးကို ဆက္လက္ၾကြေတာ္မူေလသည္။



အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ၾကီးသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓာတ္ေတာ္ခြဲေ၀မူ ျပဳလုပ္ျပီးေသာအခါ စည္းေ၀းေရာက္လာေသာ သံဃာေတာ္တုိ႔အား သုဘဒၵရဟန္းအိုၾကီး၏ စကားကို ျပန္လည္ မိန္႕ၾကားေတာ္မူျပီး သံဂါယနာတင္ရန္ စီစဥ္ေတာ္မူသည္။ အရွင္မဟာကႆပ, အရွင္အာနႏၵာ, အရွင္ဥပါလိ စေသာ ဆဠဘိည ပဋိသမၻိဒါပတၱ ရဟႏၱာမေထရ္ၾကီး(၅၀၀)တုိ႔သည္ ရာဇျဂိဳလ္ျပည္ သတၱပဏၰိလုိဏ္ဂူ၀ယ္ ၇-လတုိင္တုိင္ ဓမၼ၀ိနယတုိ႔ကို စနစ္တက် စီစစ္ေတာ္မူျပီး စုေပါင္းရြတ္ဆုိကာ သံဂါယနာတင္ အတည္ျပဳေတာ္မူၾကသည္။ ဓမၼေဒသနာေတာ္မ်ားကို သေဘာတူရာ တူရာ စနစ္တက်စုစည္း သီကံုး ထံုးဖြဲ႕ေတာ္မူခဲ့ၾကေလသည္။



ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေဒသနာ ပန္းမ်ားစြာကို ပိဋကေခၚ ေတာင္းၾကီးသံုးလံုး၌ ခြဲ၍ ထည့္ေတာ္မူၾကသည္။ ပန္းေကာက္သူသည္ အေရာင္မ်ိဳးစံု အပြင့္မ်ိဳးစံု ပန္းပံုၾကီးထဲမွ ပန္းမ်ားကို သေဘာ သဘာ၀တူမွ်ရာ ပန္းတုိ႔ကို ေရြးထုတ္၍ ျခင္းေတာင္းၾကီး သံုးလံုးထဲ ထည့္သကဲ့သို႔ ျမတ္စြာဘုရား ပညတ္ခ်က္ သိကၡာပုဒ္ေတာ္မ်ားကို စုစည္း ေရြးႏူတ္၍ ၀ိနယပိဋက ဟူေသာ ၀ိနည္းျခင္းေတာ္းၾကီးထဲသို႔ ထည့္သြင္းေတာ္မူသည္။ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္၀ယ္ ၀ါတြင္းသံုးလပတ္လံုး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ အဘိဓမၼေဒသနာေတာ္ပန္းမ်ားကို အဘိဓမၼပိဋက ဟူေသာ ေတာင္းၾကီးထဲသို႔ ထည့္သြင္းေတာ္မူသည္။ လူ နတ္ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါတုိ႔အား ၄၅-၀ါကာလပတ္လံုး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သမွ် က်န္တရားဓမၼပန္းမ်ားကိုမူ သုတၱႏၱပိဋက ဟူေသာ ေတာင္းၾကီးထဲသို႔ ထည့္ေတာ္မူသည္။ ဤသို႔လွ်င္ သေဘာတူရာ ေတာင္းၾကီးသံုးလံုး ပိဋကသံုးပံုကို ခြဲေ၀သတ္မွတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။



ထုိ႔ေနာက္ နိကာယ္ေခၚ အရွည္အတုိ ပမာဏတူရာ စုေပါင္း သီကံုးရန္အတြက္ နိကာယ္ၾကီးငါးရပ္ ထပ္မံ စီစဥ္ေတာ္မူသည္။ ရွည္လ်ားေသာ သုတ္ေတာ္တုိ႔ကို ေရြးထုတ္၍ တူရာ တူရာ အုပ္စုမ်ားဖြဲ႕ကာ ဒီဃနိကာယ္ဟု သုတ္ရွည္ၾကီးမ်ားကို တသီးတသန္႕ စုစည္းထားေတာ္မူသည္။ မရွည္လြန္း မတုိလြန္းေသာ သုတ္ေတာ္တုိ႕ကို ေရြးထုတ္ အုပ္စုခြဲကာ မဇၥ်ိမနိကာယ္ဟု သတ္မွတ္ေတာ္မူသည္။ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္က လာေရာက္ေမးခြန္းေမးေလ့ရွိေသာ နတ္မ်ား၊ မေထရ္တဦးဦးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သုတ္ေတာ္မ်ား၊ ဒါယကာ တဦးဦးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သုတ္ေတာ္မ်ား စသည္ျဖင့္ က်က္မွတ္ေဆာင္ယူ လြယ္ကူေစရန္ သေဘာသဘာ၀ ဆက္ႏြယ္ ယွဥ္စပ္ေနေသာ သုတ္တုိ႔ကို အုပ္စုခြဲကာ သံယုတၱနိကာယ္ဟု စီစဥ္ေတာ္မူသည္။ ထုိ႔ေနာက္ တစ္ ႏွစ္ သံုး ေလး စသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဂၤါ သုိ႔မဟုတ္ တရားတစ္ပါးစီ၊ တစ္ပါးစီအလုိက္ တုိး၍ တုိး၍ ေဟာေတာ္မူေသာ သုတ္ေတာ္တုိ႔ကို စုစည္း၍ အဂၤုတၱရနိကာယ္ဟု သတ္မွတ္ေတာ္မူသည္။ က်န္ေသာ ေဒသနာေတာ္စုကို ခုဒၵကနိကာယ္ ဟု သတ္မွတ္ေတာ္မူသည္။



ဒီဃနိကာယ္တြင္ -

(၁) သီလကၡႏၶ၀ဂၢ၊

(၂) မဟာ၀ဂၢ၊

(၃) ပါထိက၀ဂၢ ဟူ၍ သံုးက်မ္းရွိသည္။ ရွည္လ်ားက်ယ္ျပန္႕ေသာ သုတ္ေတာ္မ်ားကို စုေပါင္း ေဖာ္ျပထားေသာ နိကာယ္ျဖစ္သည္။ ျဗဟၼဇာလသုတ္ အစရွိေသာ သုတ္ေတာ္ေပါင္း(၃၄)သုတ္ ပါ၀င္သည္။



မဇၥ်ိမနိကာယ္တြင္ -

(၁) မူလပဏၰာသ၊

(၂) မဇၥ်ိမပဏၰာသ၊

(၃) ဥပရိပဏၰာသ ဟူ၍ သံုးက်မ္းရွိသည္။ မက်ဥ္းမက်ယ္ အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ သုတ္မ်ားကို စုေပါင္းေဖာ္ျပထားေသာ နိကာယ္ျဖစ္သည္။ မူလပရိယာယသုတ္အစရွိေသာ(၁၅၂)သုတ္တုိ႕ကို အုပ္စုေပါင္း (၁၅)အုပ္စု ခြဲျခား၍ ထားသည္။



သံယုတၱနိကာယ္တြင္ -

(၁) သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္၊

(၂) နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္၊

(၃) ခႏၶ၀ၢသံယုတ္၊

(၄) သဠာယတန၀ဂၢသံယုတ္၊

(၅) မဟာ၀ဂၢသံယုတ္ ဟူ၍ ၅-က်မ္းရွိသည္။ စာအုပ္အေရအတြက္အားျဖင့္ ၃-အုပ္ျဖစ္သည္။ ၾသဃတရဏသုတ္ အစရွိေသာ သုတ္ေပါင္း (၇၇၆)သုတ္ ပါ၀င္သည္။



အဂၤုတၱရနိကာယ္၌ -

(၁) ဧကကနိပါတ၊

(၂) ဒုကနိပါတ၊

(၃) တိကနိပါတ၊

(၄) စတုကၠနိပါတ၊

(၅) ပဥၥကနိပါတ၊

(၆) ဆကၠနိပါတ၊

(၇) သတၱကနိပါတ၊

(၈) အ႒ကနိပါတ၊

(၉) န၀ကနိပါတ၊

(၁၀) ဒသကနိပါတ၊

(၁၁) ဧကာဒသကနိပါတ ဟူ၍ ၁၁-က်မး္ရွိသည္။ စာအုပ္အေရအတြက္အားျဖင့္ ၃-အုပ္ ျဖစ္သည္။ စိတၱပရိဒါန အစရွိေသာ သုတ္ေပါင္း(၉၅၅၇)သုတ္ ပါ၀င္သည္။



အထက္ပါ နိကာယ္ေလးရပ္တြင္ ပါ၀င္ေသာ တရားေတာ္မ်ားမွတပါး က်န္ရွိေသာတရားေတာ္မ်ားကို ခုဒၵကနိကာယ္၌ ထည့္သြင္းေရတြက္ထားသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ၎ခုဒၵကနိကာယ္၌ ပိဋကအားျဖင့္ ၀ိနယပိဋက၊ သုတၱႏၱပိဋက အဘိဓမၼပိဋက သံုးမ်ိဳးလံုး ပါ၀င္ေနၾကသည္။



ခုဒၵကနိကာယ္ သုတၱႏၱ ပိဋက၌ -

(၁) ခုဒၵကပါဌ၊

(၂) ဓမၼပဒ၊

(၃) ဥဒါန၊

(၄) ဣတိ၀ုတၱက၊

(၅) သုတၱနိပါတ၊

(၆) ၀ိမာန၀တၱဳ၊

(၇) ေပတ၀တၱဳ၊

(၈) ေထရဂါထာ၊

(၉) ေထရီဂါထာ၊

(၁၀) အပဒါန၊

(၁၁) ဗုဒၶ၀ံသ၊

(၁၂) စရိယာပိဋက၊

(၁၃) မဟာနိေဒၵသ၊

(၁၄) စုဠနိေဒၵသ၊

(၁၅) ဇာတက၊

(၁၆) ပဋိသမၻိဒါမဂၢ၊

(၁၇) ေနတၱိ၊

(၁၈) ေပဋေကာပေဒသ၊

(၁၉) မိလိႏၵပဥွာ ဟူ၍ ၁၉-က်မ္းရွိသည္။ စာအုပ္အေရအတြက္အားျဖင့္ ၁၁-အုပ္ ျဖစ္သည္။



ခုဒၵကနိကာယ္ အဘိဓမၼပိဋက၌ -

(၁) ဓမၼသဂၤဏီ၊

(၂) ၀ိဘဂၤ၊

(၃) ဓာတုကထာ၊

(၄) ပုဂၢလပညတၱိ၊

(၅) ကထာ၀တၳဳ၊

(၆) ယမက၊

(၇) ပ႒ာန - ဟူ၍ ၇-က်မ္းရွိသည္။ စာအုပ္အေရအတြက္အားျဖင့္ ၁၂-အုပ္ ျဖစ္သည္။



ခုဒၵကနိကာယ္ ၀ိနယပိဋက၌ -

(၁) ပါရာဇိက၊

(၂) ပါစိတၱိယ၊

(၃) မဟာ၀ဂၢ၊

(၄) စူဠ၀ဂၢ၊

(၅) ပရိ၀ါရ - ဟူ၍ ၅-က်မ္းရွိသည္။ စာအုပ္အေရအတြက္အားျဖင့္လည္း ၅-အုပ္ပင္ျဖစ္သည္။



ဤသို႔လွ်င္ ပိဋကသံုးပံု၊ နိကာယ္ငါးရပ္အားျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္မ်ားကို အျပည့္အစံု မွတ္တမ္းတင္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ၾက၏။ ဘုရားရွင္ကိုသိမီေသာ သံဂါယနာတင္ ေထရ - မေထရ္ၾကီး အဆက္ဆက္တုိ႔ လက္ဆင့္ကမ္း ထိန္းသိမ္းေတာ္မူခဲ့ၾကသျဖင့္ ေထရ၀ါဒ ေထရ၀ါဒပိဋကဟု ေခၚသည္။ စာအုပ္အေရအတြက္အားျဖင့္ ပါဠိေတာ္ အုပ္ေရ ၄၀-ရွိသည္။ စာမ်က္ႏွာအားျဖင့္ ဆ႒သံဂါယနာမူအရ ၁၆၅၂၈-မ်က္ႏွာရွိသည္။ ထုိ ျမတ္စြာဘုရား တရားေတာ္မ်ား၏ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ဖြင့္ဆုိေသာ က်မ္းမ်ားကို အ႒ကထာက်မ္းမ်ားဟု ေခၚဆုိၾကသည္။ ထိုအ႒ကထာက်မ္းမ်ားကို ထပ္ဆင့္ဖြင့္ဆုိ အက်ယ္ခ်ဲ႕ျပေသာ က်မ္းမ်ားကို ဋီကာက်မ္းမ်ားဟု ေခၚဆုိၾကသည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္မ်ားကို စုစည္း သံဂါယနာတင္ေတာ္မူျပီးၾကေသာအခါ မေပ်ာက္မပ်က္ မယိုမယြင္းရေအာင္ ႏူတ္ငံုေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။ ၀ိနည္းပိဋကလည္း ဘာဏ၀ါရ(ရြတ္ဆုိေသာ အၾကိမ္၊ တၾကိမ္ရြတ္) အားျဖင့္ ၁၆၉-ဘာဏ၀ါရ အတုိင္းအရွည္ရွိ၏။ ထုိ၀ိနယပိဋကကို အရွင္ဥပါလိ, အရွင္ဒါသက, အရွင္သိဂၢ၀, အရွင္ေမာဂၢလိ ပုတၱသိႆ စေသာ မေထရ္အဆက္ဆက္တုိ႔ ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ၾကကုန္၏။



ဒိဃနိကာယ္သည္ ဘာဏ၀ါရအားျဖင့္ ၆၄-ဘာဏ၀ါရ ရွိသည္။ ထုိဒီဃနိကာယ္ကို အရွင္အာနႏၵာႏွင့္ တပည့္အဆက္ဆက္တုိ႔ ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ၾကကုန္၏။



မဇၥ်ိမနိကာယ္သည္ ဘာဏ၀ါရအားျဖင့္ ၈၀-ရွိသည္။ ထိုမဇၥ်ိမနိကာယ္ကို အရွင္သာရိပုတၱရာႏွင့္ တပည့္အဆက္ဆက္တုိ႔ ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ၾကကုန္၏။



သံယုတၱနိကာယ္သည္ ဘာဏ၀ါရအားျဖင့္ ၁၀၀-ရွိသည္။ ထုိသံယုတၱိနိကာယ္ကို အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ၾကီးႏွင့္ တပည့္အဆက္ဆက္တုိ႔ ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ၾကကုန္၏။



အဂၤုတၱရနိကာယ္သည္ ဘာဏ၀ါရအားျဖင့္ ၁၂၀-ရွိသည္။ ထုိအဂၤုတၱရနိကာယ္ကို အရွင္အႏုရုဒၶါမေထရ္ႏွင့္ တပည့္ အဆက္ဆက္တုိ႔ ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။



အဘိဓမၼပိဋကသည္ ဘာဏ၀ါရအားျဖင့္ ၁၄၃-ဘာဏ၀ါရရွိသည္။ ထုိအဘိဓမၼပိဋကကို အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ႏွင့္ တပည့္ အဆက္ဆက္တုိ႔ ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ ၾကကုန္၏။



ၾကြင္းေသာ ခုဒၵကပါဌ စေသာ ခုဒၵကနိကာယ္က်မ္းမ်ားကို ဆရာအဆက္ဆက္ တပည့္အဆက္ဆက္တုိ႔ ႏူတ္တက္အာဂံု ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ၾကကုန္၏။



ထုိပိဋကသုံးပံု နိကာယ္ငါးရပ္ ပါဠိေတာ္မ်ားကို ဆရာစဥ္ဆက္ တာ၀န္ခြဲေ၀၍ အာဂံုေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ အာဂံုေဆာင္ခဲ့ၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္တုိ႔မွာ ကိေလသာ အာသေ၀ါ ကင္းစင္ၾကသည့္ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ား ျဖစ္ၾကရုံမွ်မက ပဋိသမၻိဒါပတၱစေသာ ဂုဏ္ထူး၀ိေသသႏွင့္လည္း ျပည့္စံုေတာ္မူၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ အရွင္အာနႏၵာသည္ သတိ သမာဓိ ပညာ အရာ ဧတဒဂ္ငါးတန္ရျပီး ျမတ္စြာဘုရား ေဟာသမွ် မေမ့မေပ်ာက္ေအာင္ နာယူ မွတ္သား ေဆာင္ထားႏုိင္ေသာ ထူးျခားေသာ စြမ္းရည္ရွိသည့္ မေထရ္ၾကီးျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ပိဋကစာေပတုိ႔ကို ႏူတ္ငံုေဆာင္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း မွားယြင္းမူ၊ အပိုအလုိ အလ်ဥ္းမရွိ၊ ဘုရားေဟာေတာ္မူသည့္အတုိင္း အျပည့္အစံု ေဆာင္ေတာ္မူႏုိင္ခဲ့ၾကသည္။



သာသနာေတာ္ႏွင္ ၁၀၀-ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဒုတိယသံဂါယနာတင္ကာ ပိဋကေတာ္မ်ားကို ထပ္မံ၍ တုိက္ဆုိင္ စိစစ္ေတာ္မူခဲ့ၾကျပန္သည္။ သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၃၅-ခုတြင္ တတိယသံဂါယနာ တင္ေတာ္မူေသာအခါ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ နည္းေပးေတာ္မူခဲ့သည့္အတုိင္း မိစၦာအယူ၀ါဒမ်ားကို ေျဖရွင္းကာ ကထာ ၀တၳဳက်မ္းၾကီးကို အက်ယ္ေဟာေတာ္မူခဲ့ရာ ထုိက်မ္းကို အဘိဓမၼပိဋကအျဖစ္ ထည့္သြင္းေရတြက္ခဲ့ၾကသည္။



သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၄၅၀-မတုိင္မီ သီဟုိဠ္ကြ်န္း(သီရိလကၤာႏုိင္ငံ) ဤ ျဗဟၼဏတိႆ သူပုန္ေဘးၾကီး ေပၚေပါက္ခဲ့ရာ သံဃာေတာ္တုိ႔ ဆြမ္းအာဟာရ ခက္ခဲခဲ့ၾကသည္။ သီဟုိဠ္မွ ရဟန္းေတာ္မ်ား အိႏၵိယသို႔ ၾကြၾကရသည္။သီဟုိဠ္တြင္ က်န္ရစ္ခဲ့ေသာ သံဃာေတာ္တုိ႔သည္ သစ္ဥ သစ္ဖုမ်ားကို ဘုဥ္းေပးလ်က္ ခက္ခက္ခဲခဲ ပိဋကေတာ္မ်ားကို အာဂံုျပန္ဆုိေဆာင္ခဲ့ၾကရသည္။ စစ္ၾကီးျပီးေသာအခါ သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၄၅၀-တြင္ မလယ ဇနပုဒ္ အာေလာကလုိဏ္၌ သီဟုိဠ္ႏွင့္ အိႏၵိယ သံဃာေတာ္တုိ႔ စုေ၀းၾကကာ ပိဋကေတာ္မ်ားကို တုိက္ဆုိင္ညွိႏူိင္း ရြတ္ဆုိ၍ စတုတၳ သံဂါယနာ တင္ၾကျပန္သည္။



စတုတၳသံဂါယနာအျပီးတြင္ ေနာင္အခါ၌ ဤကဲ့သို႔ ေဘးဒုကၡႏွင့္ ရင္ဆုိင္ၾကရေသာအခါ ေနာက္လူတုိ႔ သတိ သမာဓိ ပညာ ၀ီရိယအားနည္းၾကျပီး ပိဋကေတာ္မ်ားကို မေဆာင္ႏုိင္၍ ေမ့ေပ်ာက္မည့္ အႏၱရာယ္ကို စိုးရိမ္ေတာ္မူၾကျပီး အေျမာ္အျမင္ ၾကီးမားစြာ ေပရြက္မ်ားေပၚ၌ စာေပ ေရးသား မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခါမွစ၍ ပိဋကစာေပ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။



သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၄၁၂-ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ မင္းတုန္းမင္းၾကီးသည္ ပဥၥမသံဂါယနာတင္ေတာ္မူကာ ပိဋကစာေပတုိ႔ကို ပိုမုိ ခုိင္ခန္႕ အရွည္တည္တံ့ေစရန္ စက်င္ေက်ာက္သားခ်ပ္ေပါင္း(၇၂၉)ခ်ပ္ေပၚတြင္ ထြင္းထု၍ မွတ္တမ္းတင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ အမွားအယြင္းမရွိ တိတိက်က် ျဖစ္ေစရန္ ရာဇဂုရု ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားကိုယ္တုိင္ ၾကပ္မတ္၍ စိစစ္ေရးထိုးေစေတာ္မူသည့္အျပင္ အမွားျပႏုိင္သူအား ေရႊဒဂၤါတစ္ျပား ေပးမည္ဟု မင္းၾကီးက အမိန္႕ထုတ္ကာ သန္႕ရွင္းစင္ၾကယ္ေစရန္ စီမံေတာ္မူခဲ့သည္။



ထို႔ေနာက္ ပံုႏွိပ္စက္မ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ေရာက္လာသျဖင့္ ေက်ာက္စာမူ ပါဠိေတာ္မ်ားကို စာအုပ္အျဖစ္ ရုိက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ၾက၏။ ထုိအခါ ပိဋကစာမူ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္လာၾကသျဖင့္ တစ္မူတည္း သန္႕ရွင္းေစရန္ ေထရ၀ါဒ ငါးႏုိင္ငံမွ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ား၊ ႏုိင္ငံအၾကီးအကဲမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ား စုေပါင္း၍ (သာသနာႏွစ္ ၂၅၀၀) တြင္ ဆ႒သံဂါယနာတင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။ ထုိသံဂါယနာပြဲေတာ္ၾကီးအျပီးတြင္ သန္႕ရွင္းေသာ ပိဋကစာမူမ်ားရရွိကာ ကမၻာအရပ္ရပ္ရွိ ပိဋကတုိက္ၾကီးတုိင္းသို႔ ေရာက္ရွိသြားေလေတာ့သည္။ အသန္႕ရွင္းဆံုးေသာ ပိဋကေတာ္အျဖစ္ တစ္ကမၻာလံုးက လက္ခံထားၾကေလသည္။



ဤသို႔ျဖင့္ ပိဋကစာေပသည္ ႏွစ္ေပါင္း(၂၅၀၀)ေက်ာ္ သမုိင္းရွည္ၾကီးကို ျဖတ္သန္းလာခဲ့ရသည္။ ႏွစ္ေပါင္း(၂၅၀၀)ေက်ာ္မွ် ႏွစ္ပရိေစၦဒ ၾကာေညာင္းလာျပီျဖစ္သျဖင့္ “ပင္ရင္းမူလ ဟုတ္မွဟုတ္ပါမည္ေလာ” ဟု မယံုၾကည္သူ တခ်ိဳ႕က သံသယ၀င္ၾကသည္။ စင္စစ္ သံသယျဖစ္ဖြယ္မရွိ၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ႏူတ္ျဖင့္ ေဆာင္ခဲ့ၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ားမွာ လူသာမာန္မ်ားမဟုတ္၊ ကိေလသာ အရူပ္အေထြး ကင္းစင္ျပီး သတိ သမာဓိ ပညာအားၾကီးေတာ္မူၾကေသာ ရဟႏၱာမေထရ္ၾကီးမ်ား ျဖစ္ေတာ္မူၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ဤယေန႕တုိင္ေအာင္ပင္ ပိဋကစာေပလာ အဆုိအမိန္႕မ်ားအတုိင္း လက္ေတြ႕ စမ္းသပ္က်င့္ၾကံ ေအာင္ျမင္ေနမူက ပိဋကေတာ္၏ စစ္မွန္တိက်ေၾကာင္း အေကာင္းဆံုးေသာ သာဓက ျဖစ္ေနေလျပီ။



No comments:

Post a Comment