ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Wednesday 16 March 2011

တပို႕တြဲလႏွင့္ ထမင္နဲပြဲ



“သာစြေလ၊ ေနလည္း ခ်မ္းျမ၊ လလည္း ႏွင္းရီ၊ ပီပီမထြန္း၊ ေတာင္ထက္၀န္းလည္း၊ ဆူးပန္းလဲေပါက္၊ ၀င္း၀င္းေတာက္လ်က္၊ ကမ္းေလွ်ာက္ေရးေရး၊ သဲျဖဴေဖြးႏွင့္၊ ငွက္ေက်းပ်ံၾကြ၊ ေကာင္းကင္ လ၀ယ္၊ မာဃယွဥ္မွီ၊ ကံုရာသီဟု၊ အညီေခၚျမဲ၊ တပို႔တြဲမူ၊ မဖြဲမုိးေလ၊ သံုးလူ႔ေဆြလွ်င္၊ ေလေထြအင္စံု၊ ၾကိဳက္ၾကံဳအဟုတ္၊ ပါမုက္ကို၊ ေဖာ္ထုတ္ စိစ္၊ ျပျမဲျဖစ္လ်က္၊ ရပ္ရွစ္မ်က္ႏွာ၊ သဃၤာတုိ႔အား၊ ဆယ္ပါး၀တၳဳ၊ ယာဂုအေဖ်ာ္၊ ပူေဇာ္ရႊင္ျပံဳး၊ ပြဲမဆံုးလွ်င္၊ မီးပံုသဘင္၊ လွဴၾကီးယင္သည္။ ေရာက္ခ်င္နိဗၺာန္။ ကြ်န္းတည့္ေလး။ ပြင့္လင္းစည္သည္၊ ေရႊျပည္ ေရႊ၀န္းတည့္ေလး။ ။”(စာဆုိေတာ္ ဦးေအာင္ၾကီး)

တပို႔တြဲလသည္ ေဆာင္းရာသီျဖစ္၍ ညဥ္႕အခ်ိန္အခါတြင္ အလြန္ ေအးျမေသာလ ျဖစ္သည္။ ႏွာရယ္ယိုရြဲ တပို႔တြဲဟု ေခၚဆုိၾကသည္။ စပါးမ်ား ရိတ္သိမ္းျပီးခ်ိန္ျဖစ္၍ ရုိးျဖတ္ လယ္ကြင္းျပင္သည္ ၀ါ၀င္းေနခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ မုိးျပာျပာေအာက္၀ယ္ ေပါက္ပန္း၊ လဲပန္းမ်ားသည္ ရနံ႕ မထံုမၾကိဳင္သင္းေသာ္လည္း နီတ်ာတ်ာတစ္ဖုံ၊ ၀ါရႊင္ရႊင္တစ္မ်ိဳးျဖင့္ ေလာကကို အလွဆင္ေနခ်ိန္ ျဖစ္သည္။

တပို႔တြဲလကို ျမန္မာမူအရ ကံုရာသီေခၚ၍ ထုိလတြင္ စန္းျပည့္နကၡတ္မွာ မာဃနကၡတ္ ျဖစ္သည္။ ယွဥ္ေသာ တာရာမွာ ခ်ိန္တာရာ ျဖစ္၍ ရာသီရုပ္မွာ ေရထမ္းသမားရုပ္ ျဖစ္သည္။ ရာသီပန္းကား ေပါက္ပန္း၊ လဲပန္း ျဖစ္သည္။ ရာသီပြဲေတာ္ကား မီးဖုန္းအလွဴပြဲ၊ ထမနဲပြဲ ျဖစ္သည္။

တပို႔တြဲလတြင္ ေရွးပေဒသရာဇ္ေခတ္သံုး ျမန္မာနာရီ ၂၆-နာရီ ရွိကာ ညဥ္႕ ၃၄-နာရီရွိေသာ လျဖစ္သျဖင့္ ေန႕တာတုိ၍ ညဥ္႕တာရွည္ေသာလ ျဖစ္သည္။ ေရွးျမန္မာတုိ႔ စံေတာ္ခ်ိန္ သတ္မွတ္ခ်က္အရ ေနမြန္းတည့္ ၅-ဖ၀ါးရွိေသာ လျဖစ္သည္။

ဦးဖုိးလတ္၏ ျမန္မာလ အမည္မ်ားက်မ္းတြင္ တပို႔တြဲလတြင္ တပုဒ္သည္ တန္းပုဒ္ပ်က္ထန္း အဓိပၸာယ္ ျဖစ္သည္။ တပို႔၏ အဓိပၸာယ္သည္ ထန္းဖူးတံ၊ ထန္းခိုင္တံ ျဖစ္သည္ဟု ေကာက္ယူသင့္သည္။

ႏြားလပို႔၊ ႏြားပို႔တုိ႔သည္ မုိမုိ႔လံုးလံုး ျဖစ္သည္။ ပ်ားလပို႔၊ ပ်ားဘုိ႔တုိ႔ကို လွီးျဖတ္ပါက အခ်ိဳရည္ထြက္မည္ ျဖစ္သည္။ ထုိကဲ့သို႔ပင္ လွီးျဖတ္ပါက အခ်ိန္ရည္ထြက္မည္ ျဖစ္သည့္အတြက္ တန္းပို႔(ထန္းပို႔) ေခၚတြင္ခဲ့မည္ ျဖစ္သည္။

တြဲပုဒ္၏ အဓိပၸာယ္သည္ ေအာက္သို႔ ညႊတ္ကိုင္း ဆြဲဆုိင္းျခင္း ျဖစ္သည္။

သို႔အတြက္ တပို႔တြဲလ၏ အဓိပၸာယ္သည္ထန္းဖူး၊ ထန္းခိုင္တံတုိ႔ကို ေအာက္သို႔ ကိုင္းညြတ္ ဆြဲဆုိင္းျခင္း၊ တြဲက်ျခင္း ျဖစ္ေအာင္ ျပဳေသာလ၊ ထန္းရည္ နင္းေသာလ ျဖစ္သည္ဟု အက်ယ္တ၀င့္ ရွင္းလင္း ေရးသားထားပါသည္။

ေရွးေခတ္အခါက တပို႔တြဲလတြင္ စည္ကားစြာ က်င္းပခဲ့ေသာ ရာသီပြဲေတာ္မွာ မီးဖုန္းပြဲ၊ မီးကုသိုလ္ျပဳေသာပြဲ ျဖစ္သည္။ ပုဂံေခတ္ ေစာလွ၀န္းဘုရား ေက်ာက္စာတြင္ မီးဖုန္း သၾကၤန္၊ ေညာင္ရိယ္သြန္ စေသာ ေ၀ါဟာရမ်ားကုိ ေတြ႕ရသျဖင့္ မီးကုသိုလ္ ျပဳပြဲသည္ ပုဂံေခတ္တြင္ က်င္းပေနျပီဟု ယူဆရပါသည္။

ပုဂံေခတ္ထိုး ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ဖုန္းရေစ(ကုသိုလ္ရေစ)၊ ဖုန္းသည္(ကုသိုလ္ရွင္၊ ေကာင္းမူရွင္၊ ဖုန္းေပး(ကုသိုလ္ေပး၊ အလွဴေပး)၊ ဖုန္းမူ(ကုသိုလ္မူ၊ ေကာင္းမူ) စသည္ျဖင့္ ေရးသား သံုးႏူန္းထားသျဖင့္ ဖုန္းပုဒ္ကို ကုသိုလ္ေကာင္းမူအျဖစ္ သံုးစြဲခဲ့သည္။ သို႔အတြက္ မီးဖုန္းဆုိသည္မွာ မီးကုသိုလ္ျပဳပြဲပင္ ျဖစ္သည္။

တပို႕တြဲကြ်ဲခ်ိဳမ်ား ဆတ္ဆတ္ခါ ဆုိသည္ႏွင့္ အညီ အလြန္ေအးျမေသာ လရာသီ အခ်ိန္ျဖစ္သျဖင့္ ေရွးေခတ္ျမန္မာၾကီးမ်ားသည္ ျမတ္ဗုဒၶအား ရည္စူး၍ မီးဖုန္းကုသိုလ္ အလွဴကို ကုသိုလ္တစ္မ်ိဳးရေစရန္ တီထြင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုရပါမည္။

မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ မီးဖုန္းအလွဴပြဲသည္ ေပ်ာက္ကြယ္လုလုပင္ ရွိိခဲ့သည္။ မႏၱေလးေဒသႏွင့္ ေရႊဘိုနယ္ တစ္ခြင္တြင္သာ အစဥ္အလာမပ်က္ အနည္းငယ္ က်င္းပၾကသည္။ ေစတီပုထုိး ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ား ေရွးေမွာက္၀ယ္ နံ႕သာထင္းမ်ားကို ေစတီ ျပသာဒ္သဏၭာန္ စုပံုကာ မီးပူေဇာ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ယခုအခါ တပို႔တြဲလတြင္ က်င္းပေသာ ရာသီပြဲေတာ္သည္ ထမနဲပြဲ ျဖစ္သည္။ ေကာက္ညွင္းဆန္၊ ေျမပဲ၊ ႏွမ္း စသည့္ သီးႏွံသစ္မ်ားေပၚခ်ိန္တြင္ ထမနဲထုိးကာ လွဴဒါန္းေသာေၾကာင့္ ျမန္မာတုိ႔၏ ေကာက္သစ္ပြဲေတာ္ဟု ဆုိရပါမည္။

ေရွးေခတ္စာေပ အေထာက္အထားမ်ားအရ တပို႔တြဲလတြင္ ယာဂုအလွဴပြဲလည္း ရွိခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ယာဂုသည္ ဆန္ကုိ ႏုိ႕ႏွင့္ ျဖစ္ေစ၊ ေရႏွင့္ ျဖစ္ေစ က်ိဳခ်က္ထားေသာ အရည္ပ်စ္ပ်စ္ ဆန္ျပဳတ္တမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ယာဂုအလွဴပြဲကို မီးပံုပြဲ(မီးဖုန္း) ပြဲႏွင့္ အတူ က်င္းပခဲ့သည္။

ကုန္းေဘာင္ ခတ္ဦးတြင္ အင္ရုံရြာစား ၀န္ၾကီး သီရိဥဇနာ ေရးသားခဲ့ေသာ ေလာကဗ်ဴဟာက်မ္းတြင္ -

“က်ီ၀န္က ယာဂုအုိး ၁၀၀၀-ႏွင့္ ထမ္းစင္- ၁၀၀၀၊ မယ္ဖ်ဴး ၁၀၀၀-တို႔ကို ေသြးေသာက္စု ျမင္းေတာ္သည္ ေရႊပန္းပန္တုိ႕ ၾကပ္မ၍၊ လွဴျမဲ ေက်ာင္းဘုရားမွာ တင္လွဴရသည္” ဟု ေရးသားထားခဲ့သည္။

ကုန္းေဘာင္ ေခတ္ေႏွာင္းတြင္ ထင္ရွား ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ စာဆုိေတာ္ ဦးပုညက “ေလွခ အလွဴခံ ေမတၱာစာ” ေရးသားခဲ့ရာတြင္ -

“ယာဂု ထမနဲ၊ အုိးၾကီးကြဲခါမွ၊ စြန္႕ၾကဲသည့္ ဒါနလည္း နိပၹလ မဆုိသာ၊ ေစတနာ ေဇာသန္၍၊ သမု႒ာန္ လြန္ကဲလွ်င္၊ အုိးကြဲမွ စြန္႕လွဴသည့္၊ ထုိသူတုိ႔ ကုသိုလ္လည္း မဂ္ဖုိလ္ ဧကန္ရေပမည္” ဟု ထည့္သြင္း ေရးသားခဲ့သည္။

“ယာဂုထမနဲ” ဆုိေသာ ေ၀ါဟာရအရ ေရွးေခတ္အခါက ယာဂု ဆုိသည္မွာလည္း ထမနဲပင္ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆဖြယ္ရာ ျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္ပါက ဆန္ကို က်ိဳခ်က္ေသာ ယာဂုႏွင့္ ေကာက္ညွင္းကိုထုိးေသာ ထမနဲမ်ားကို အတူတကြ လွဴဒါန္းျခင္းလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။

“ျမိန္ဆိမ့္ေသာ အဖြယ္အရာတုိ႔ျဖင့္ ေကာင္းစြာ က်ိဳခ်က္အပ္ေသာ မြန္ျမတ္ေသာ ယာဂုဆြမ္းအလွဴေတာ္မ်ားကို စာရင္းပါတစ္ဆယ့္ငါးဆူေသာ ဘုရားရွင္တုိ႔အား သဇင္ပန္း၊ ဆီမီးတန္ေဆာင္စေသာ အလွဴေတာ္မ်ားႏွင့္ တကြ အရာရွိ၊ မွဴးေတာ္၊ မတ္ေတာ္တုိ႔ ၾကီးၾကပ္ေစျပီးလွ်င္ ေကာင္းမြန္စြာ အရုဏ္ဆြမ္းကပ္၍ မီးဖုန္းေတာ္မ်ားကို လွဴဒါန္း ပူေဇာ္သည္” စသည္ျဖင့္ ေရးသားခဲ့သည္။

မီးဖုန္းအလွဴပြဲ၊ ယာဂုထမနဲ အလွဴပြဲမ်ားသည္ အလွဴေရစက္ လက္ႏွင့္မကြာေသာ ျမန္မာတုိပ၏ ေစတနာကို ေဖာ္ျပေနသည့္ သေကၤတမ်ား ျဖစ္သည္။ အစဥ္အလာရုိးရာ ယဥ္ေက်းမူမ်ား မပေပ်ာက္ေစရန္ႏွင့္ ေကာင္းမူကုသိုလ္ ရရွိေစရန္အတြက္ မီးဖုန္းပြဲ၊ ယာဂု ထမနဲ အလွဴပြဲမ်ားကို က်င္းပၾကရမည္ ျဖစ္သည္။


တပို႔တြဲေပမုိ႔

“ခ်မ္းေပြေပြ ႏွင္းေ၀က်ပံုက၊ ဖ်န္းေျပေျပ ညွင္းေလက ၾကြပါဘိ၊ (အုိကြယ္)ခင္းေဗြ၀မွာတဲ့၊ လြမ္းေအာင္ဖန္။

တပို႔တြဲေပမုိ႔၊ ယွဥ္ႏႊဲကာ စႏၵာႏွင့္၊ မွန္မကြာ ၾကယ္မာဃတုိ႔မွာ၊ ၀င္းပေရာင္လွ်ံ။

ေဟမာျမိဳင္ ဆင့္ေမာက္ကဲပံုက၊ ေ၀ျဖာလူိင္ပြင့္ေပါက္ႏွင့္ လဲရယ္တုိ႔၊ တင့္ေလွ်ာက္တြဲပါလုိ႔ ပင္ထက္ယံ(ေၾသာ္) ရႊင္လ်က္ စံပါလုိ႔ ၀င့္ကာ၀ဲ

ေျပာင္းၾကယိုင္ေပ၊ ေယာက္မ ကိုင္ေမႊလုိ႔၊ ထုိင္မေန ရုိးရာပြဲေပမို႔၊ ပိုင္ပိုင္ေလ၊ ကိုးစရာ အျမဲသာပ(အိုကြယ္) ထုိးၾက ထမနဲ။” (ဆရာသတုိးေသာင္း)

No comments:

Post a Comment