ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Thursday 17 March 2011

သာယာလွပ တန္ေဆာင္မုန္းလ



တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ မုတ္သံုမိုးရာသီ ကုန္ဆံုး၍ ေဆာင္းဦးရာသီသို႔ ၀င္ေရာက္စျပဳေသာလ ျဖစ္သည္ ခ်မ္းျမျမေဆာင္းရာသီႏွင့္ မိုးေလ၀သကင္းစင္၍ နကၡတ္တာရာမ်ား အစံုအလင္ ထြန္းလင္း ေတာက္ပေသာ လျဖစ္သည္။ လယ္ေတာမွာ ညိဳေမွာင္ရီျပာေ၀ေနေသာ စပါးပင္မ်ား သေႏၶရင့္လာခ်ိန္၊ စပါးဖံုးခ်ိန္ ျဖစ္သျဖင့္ လယ္ယာ၏ သားပ်ိဳ သမီးပ်ိဳတုိ႔ အားသစ္တက္ကာ ရႊင္လန္းေနခ်ိန္ျဖစ္သည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလကို ျမန္မာမူအရ ျဗိစ ၦရာသီေခၚ၍ စန္းျပည့္နကၡတ္မွာ ၾကတၱိကာာ နကၡတ္ျဖစ္သည္။ ယွဥ္ေသာတာရာမွာ က်ီးတာရာျဖစ္၍ ရာသီရုပ္မွာ ကင္းမလက္မည္း ျဖစ္သည္။ ရာသီပနး္ကား ခ၀ဲပန္း ျဖစ္၍ ရာသီပြဲေတာ္ကား ကထိန္ပြဲႏွင့္ တန္ေဆာင္တုိင္ မီးထြန္းပြဲျဖစ္သည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ေရွးပေဒသရာဇ္ ေခတ္သံုး ျမန္မာနာရီ ေန႕ ၂၈-နာရီရွိကာ ညဥ္႕ ၃၂-နာရီရွိသျဖင့္ ေန႕တာ အတန္ငယ္တုိေသာလ ျဖစ္သည္။ ထုိလတြင္ ေရွးျမန္မာမ်ား စံေတာ္ခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္အရ ေနမြန္းတည့္ ၄-ဖ၀ါးရွိေသာလ ျဖစ္သည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ က်င္းပေသာ ပြဲေတာ္တစ္ခုသည္ ကထိန္ပြဲ ျဖစ္သည္။ ကထိန္သည္ “ကထိန” ဟူေသာ ပါဠိကို ျမန္မာမူျပဳကာ ျမန္မာ့ ေ၀ါဟာရအျဖစ္ အသံုးျပဳေနျခင္း ျဖစ္သည္။

ကထိန္အလွဴသည္ ေရွးဘုရင္တုိ႔၏ လက္ထက္ေတာ္ အခါကပင္ ရွိခဲ့သည္။ ပဒုမ ဘုရား၊ ပဒုမုတၱရဘုရားရွင္တုိ႔ လက္ထက္ကပင္ ကထိန္အလွဴရွိခဲ့သည္။ ေဂါတမဘုရား လက္ထက္တြင္ကား ဘဒၵ၀ဂၢီ ရဟန္းတုိ႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္ခင္းျခင္း ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။

ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ တစ္၀ါအရ၌ ဗာရာဏသီျပည္မွ ဥရုေ၀လေတာသို႔ ေဒသစာရီၾကြခ်ီခဲ့ရာ လမ္းခရီး ကပၸာသိကေတာအုပ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူေသာအခါ သစ္ပင္တစ္ပင္၏ အရင္း၀ယ္ ေခတၱ အပန္းေျဖ နားေနေတာ္မူသည္။

ထုိအခ်ိန္တြင္ ပါေ၀ယ်ျပည္သား ဘဒၵ၀ဂၢီ ညီေနာင္သံုးက်ပ္သည္ ဇနီးမယား ကိုယ္စီျဖင့္ ကပၸာသိက ေတာအုပ္အတြင္း၀ယ္ လွည့္လည္၍ ျမဴးထူးေပ်ာ္ပါးေနခိုက္ ျဖစ္သည္။ ဘဒၵ၀ဂၢီ မင္းသားမ်ား အနက္ မင္းသားလူပ်ိဳ တစ္ဦးသည္ ျပည့္တန္ဆာမ တစ္ေယာက္အား ဇနီးမယားအျဖစ္ ငွားရမ္းခဲ့သည္။ မငး္သားမ်ား အေပ်ာ္ၾကဴး၍ မူးေမ့ သတိလစ္ခိုက္၀ယ္ ျပည့္တန္ဆာမသည္ အဖိုးတန္ ပစၥည္းမ်ားကို ခိုးယူ ထြက္ေျပးသည္။ မင္းသားမ်ားသည္ ထုိျပည့္တန္ဆာမကို လုိက္လံရွာေဖြရင္း မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ျမတ္ဗုဒၶကို ဖူးေတြ႕ခြင့္ ရရွိၾကသည္။ တရားထူး သံေ၀ဂရရွိၾကကာ ေနာက္ဆံုးတြင္ ဘဒၵ၀ဂၢီမင္းသား ညီေနာင္ အားလံုး ရဟန္းအျဖစ္ ေရာက္ရွိၾကသည္။

ထုိ႔ေနာက္ ဘဒၵ၀ဂၢီရဟန္းတုိ႔သည္ ဘုရားရွင္အား ဖူးေျမာ္ရန္အတြက္ပါ၀ါျမိဳ႕မွ သာ၀တၳိျပည္သို႔ ဦးတည္ကာ ထြက္ခဲ့ၾကသည္။ လမ္းခရီးတြင္ သာေကတျမိဳ႕၌ ၀ါကပ္ၾကရသည္။ ၀ါလကင္းလြတ္ သီတင္းကြ်တ္ေသာ အခါ ပ၀ါရဏာျပဳျပီး သာ၀တၳိျပည္သို႔ တစ္ဖန္ ခရီးဆက္ၾကသည္။

လမ္းခရီးတြင္ သဲသဲမဲမဲရြာသြန္းေသာ မုိးၾကီးမိျခင္း ခံၾကရသည္။ ခရီးလမ္းမ်ားပ်က္၍ ရႊံ႕ညြန္ဗြက္အုိင္မ်ား ျပြမ္းေနေသာ ခရီးၾကမ္းကို ခက္ခဲ ပင္ပန္းၾကီးစြာ ေလွ်ာက္လွမ္းၾကရသည္။ သကၤန္းမ်ား စိုရႊဲ၍ ေခြယိုင္ပန္းလ်စြာ လာၾကရေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ ျမင္ေတြ႕ရေသာ မဟာကရုဏာေတာ္ရွင္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ သနားျခင္း ျဖစ္ေတာ္မူ၍ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား ---

(၁) အဓိ႒ာန္တြင္ သကၤန္း သံုးထည္တုိ႔တြင္ တစ္ထည္ထည္ကိုထား၍ မပင္မပန္း ေပါ့ပါး ရႊင္လန္းစြာ သြားႏုိင္ၾကပါေစ။

(၂) သကၤန္း ရွားပါးျခင္းမွ ကင္းၾကပါေစ။

စေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ကထိန္အလွဴကို ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ကထိန္အလွဴသည္ ကန္႕သတ္ထားေသာ ရက္ကာလအတြင္း လွဴဒါနး္ရေသာ အလွဴမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ သီတင္းကြ်န္လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႕မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႕အထိ တစ္လတာ ကာလအတြင္း ကထိန္ခင္းျခင္း ျပဳရသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ မုိးေလ၀သ ကင္းစင္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္သာ ကထိန္ခင္းျခင္း ျပဳၾကသည္။

ကထိန္သကၤန္း လွဴဒါန္းေသာ ကုသိုလ္ရွင္သည္ ေအာက္ပါသြယ္၀ုိက္ေသာ အက်ိဳးမ်ားကိုလည္း ရရွိႏုိင္ၾကပါသည္။

(၁) သြားေလရာအရပ္၌ ေဘးအႏၱရာယ္ ကင္းျခင္း၊

(၂) မိမိပုိင္ ပစၥည္းကို ရန္သူတုိ႔ မဖ်က္ဆီး ႏုိင္ျခင္း၊

(၃) စားေကာင္း ေသာက္ဖြယ္ရာ ေပါမ်ား၍ အဆိပ္မသင့္ျခင္း၊

(၄) မိမိပုိင္ ပစၥည္းမ်ား ေမ့ေလ်ာ့ေနေသာ္လည္း မဆံုးပါးျခင္း၊

(၅) ပစၥည္း ဥစၥာရွာေဖြရာတြင္ အစုလုိက္ အျပံဳလုိက္ ရရွိျခင္း၊

(၆) အလွဘုရင္မ ဥမၼာဒႏၱီမင္းသမီးကဲ့သို႔ ေခ်ာေမာလွပျခင္း တုိ႔ျဖစ္သည္။

ကထိန္အလွဴပြဲကို ေရွးေခတ္အခါကပင္ ျမန္မာဘုရင္မ်ား ကိုယ္တုိင္ ဦးေဆာင္က်င္းပခဲ့ၾကသည္။ ေရွးစာဆုိေတာ္မ်ား ေရးစပ္ခဲ့ေသာ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ရာသီပြဲေတာ္ ကဗ်ာမ်ားတြင္ ေတြ႕ရွိရသည္။ အင္ရုံရြာစား ၀န္ၾကီးသီရိဥဇနာေရးခဲ့ေသာ “ေလာကဗ်ဴဟာ” က်မ္းတြင္လည္း ကထိန္အလွဴအေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။

ကထိန္အလွဴကို ပုဂံေခတ္မွသည္ ယေန႕ထက္တုိင္ လွဴဒါန္းျခင္း ျပဳၾကသည္း ျမိဳ႕ၾကီးျပၾကီးမွသည္ ေက်းလက္ေတာရြာ၊ ရြာဦးေက်ာင္းအထိ ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးတည္း အလွဴရွင္သာမက အမ်ား စုေပါင္းလွဴေသာ ဘံုကထိန္ အလွဴလည္း ရွိသည္။ ဌာနဆုိင္ရာမ်ားသာမက ဘာသာေရး အသင္းအဖြဲ႕မ်ားကလည္း ကထိန္ခင္းျခင္း ျပဳၾကသည္။

ကထိန္အလွဴႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ မသိုးသကၤန္းအလွဴလည္း ရွိသည္။ မသိုး သကၤန္းဆုိသည္မွာ ညတြင္းခ်င္း သကၤန္းရက္လုပ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္း ျပဳလုပ္ေသာ ကထိန္သကၤန္း ျဖစ္သည္။ မသိုးသကၤန္းကို တန္ေဆာင္မုန္း လဆန္း ၁၄-ရက္ေန႕ညတြင္ ရက္လုပ္ျပီး တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႕တြင္ ကထိန္သကၤန္းအျဖစ္ လွဴဒါန္းသည္။

မသိုးသကၤန္း ရက္လုပ္ရာမွ မသိုးသကၤန္းရက္ ျပိဳင္ပြဲေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ မသိုးသကၤန္းရက္ ျပိဳင္ပြဲသည္ အထင္ရွားဆံုးႏွင့္ အစည္ကားဆံုး ျဖစ္သည္။ ဤဘဒၵကမၻာ၌ ပြင့္ေတာ္မူျပီးေသာ ကကုသန္၊ ေကာဏဂံု၊ ကႆပ၊ ေဂါတမႏွင့္ ပြင့္ေတာ္မူမည္ျဖစ္ေသာ အရိေမတၱယ် ဘုရား ငါးဆူကို ရည္မွန္း၍ ရက္ကန္းစင္ ငါးစင္ျဖင့္ ယွဥ္ျပိဳင္ျခင္း ျပဳေလ့ရွိၾကသည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ က်င္းပေသာ အျခားပြဲေတာ္တစ္ခုမွာ တန္ေဆာင္တုိင္ မီးထြန္းပြဲေတာ္ ျဖစ္သည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁၄-ရက္ေန႕မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႕အထိ ၃-ရက္တုိင္တုိင္ က်င္းပျခင္း ျဖစ္သည္။

တန္ေဆာင္တုိင္ပြဲေတာ္သည္ နကၡတ္သဘင္ ပူေဇာ္ပြဲအစား ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ အေျမာ္အျမင္ ၾကီးမားေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေရွးေခတ္ ျမန္မာၾကီးမ်ားက ဖန္တီးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ တန္ေဆာင္တုိင္ ဆီမီးထြန္း ပြဲေတာ္ကို အဓိကထား၍ ျခိမ့္ျခိမ့္သဲသဲ က်င္းပၾကေသာ္လည္း နကၡတ္ပြဲသဘင္၏ အေငြ႕အသက္မ်ားသည္လည္း တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလ နကၡတ္ပြဲသဘင္သည္ ဗုဒၶလက္ထက္ မတုိင္မီကပင္ ရွိခဲ့သည္။ ပဏၰသနိပါတ္လာ (ဥမၼာဒႏၱီ ဇာတ္ေတာ္တြင္) တန္ေဆာင္တုိင္ နကၡတ္ပြဲသဘင္ အေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ ထုိဇာတ္ေတာ္ပါ ဇာတ္ေဆာင္မ်ားျဖစ္ေသာ သိ၀ိဘုရင္ၾကီသည္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ျဖစ္၍ အဘိပါရက စစ္သူၾကီးက ရွင္သာရိပုတၱရာေလာင္း ျဖစ္ျပီး ဥမၼာဒႏၱီအလွ ဘုရင္မက ဥပၸလ၀ဏ္ ေထရီေလာင္း ျဖစ္သည္။

မင္းမူထမ္းမ်ားသည္ နကၡတ္ပြဲသဘင္က်င္းပမည္ကို တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႕ မတုိင္မီ စည္ေတာ္ျဖင့္ လွည့္လည္၍ ေၾကညာသည္။ လျပည့္ေန႕ည ေရာက္ေသာအခါ အရိ႒ပူရ ျမိဳ႕ေတာ္ၾကီးတစ္ခုလံုးကို လွပတင့္တင္ ရူခ်င္ဖြယ္ေကာင္းေအာင္ တန္ဆာဆင္ထားသည္။

ျမိဳ႕ေတာ္ၾကီးတြင္ ရူမျငီးႏုိင္ေသာ မီးရူး မီးတုိင္မ်ား ထြန္းညွိထားသည္။ ဆီမီးေရာင္ရွိန္ျဖင့္ ထိန္ထိန္ လင္းေလသည္။ သီ၀ိ ဘုရင္ၾကီးသည္ တန္ေဆာင္တုိင္ နကၡတ္ပြဲသဘင္ကို ရူျမင္ရန္ အျခံအရံမ်ားႏွင့္ လွည့္လည္ေတာ္ မူသည္ဟု ေရးသားထားသည္။

ယခုအခါ တန္ေဆာင္တုိင္ ဆီမီး ပူေဇာ္ျခင္းသည္ တာ၀တိံသာ နတ္ျပည္ရွိ၊ ဘုရားေလာင္း၏ ဆံေတာ္ကို ဌာပနာ၍ သိၾကားမင္း တည္ထားကိုးကြယ္ေသာ စူဠာမဏီေစတီေတာ္ကို ရည္စူး၍ ပူေဇာ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

တန္ေဆာင္တုိင္ပြဲေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မဲဇလီဖူး သုပ္စားေသာ ဓေလ့သည္ ယေန႕ထက္တုိင္ တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ညတြင္ မဲဇလီဖူးကို ခူး၍ သုပ္စားပါက ေဘးအႏၱရာယ္ကင္း၍ က်န္းမာ ခ်မ္းသာသည္ဟု ယူဆၾကသည္။

ၾကတၱိကာ နကၡႏွင့္ စန္းယွဥ္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ညတြင္ ေဆးပင္တုိ႔ကို ေစာင့္ေသာ နတ္မ်ားသည္ မဲဇလီဖူးပင္ေစာင့္နတ္အား တညီတညြတ္တည္း လာေရာက္ ခစားၾကသည္။ သို႔အတြက္ မဲဇလီပင္သည္ ေဆးေပါင္းခ၍ ေဆး၀ါး အာနိသင္ ထက္ျမက္ခ်ိန္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႕ ေရာက္ခ်ိန္သည္ ရာသီဥတုသာယာခ်ိန္ ျဖစ္သျဖင့္ တန္ေဆာင္တုိင္ပြဲေတာ္ကို စည္ကားသိုက္ျမိဳက္စြာ က်င္းပၾကပါသည္။ ဇာတ္ပြဲ၊ အျငိမ့္ပြဲ၊ ရုပ္ေပးျပပြဲ စသည္တုိ႔ ပါ၀င္သည္။ စားဖြယ္ ေသာက္ဖြယ္မ်ားျဖင့္လည္း ေကြ်းေမြး ဧည့္ခံၾကသည္။ အထက္အညာ ေဒသတြင္ကား ၾကာဇံဟင္းခါး တုိက္ေၾကြး၏

ပင္းယေခတ္မွ စတုရဂၤဗလ ပညာရွိအမတ္ၾကီးက “သရဒံရတု ကာလာနံ=အခ်ိန္အခါတုိ႔တြင္ တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ သာယာလွပဆံုး အခ်ိန္ျဖစ္ေပသည္” ဟု မိန္႕ဆုိခဲ့သည္။ ဗုဒၶေခတ္ အခါက သာယာၾကည္နူးဖြယ္ရာ ေကာင္းလွေသာ တန္ေဆာင္မုန္ လျပည့္ေန႕တြင္ မွတ္သားဖါယ္ရာ ထူးျခားေသာ သမုိင္းျဖစ္ရပ္တစ္ခု ျဖစ္ေပၚခဲ့ဖူးသည္။

ရာဇျဂိဳလ္ျပည့္ရွင္ ဘုရင္ အဇာတသတ္သည္ ဖခင္အရင္းျဖစ္ေသာ ဗိမၺိသာရမင္းၾကီးကို ရက္စက္စြာ သတ္ျဖတ္မိခဲ့သည္။ ထုိ မမွားသင့္ေသာ အမွားကို ျပစ္မွားက်ဴးလြန္မိသည့္အတြက္ ေနာင္တၾကီးစြာရရွိျပီး မရႊင္မေပ်ာ္ ျဖစ္ကာ စိတ္ဒုကၡေ၀ဒနာကုိ တျမည့္ျမနည့္ ခံစားေနရသည္။

ထုိအခိုက္တြင္ ဘုရားသခင္ကို ျပစ္မွားေသာ ေဒ၀ဒတ္ ေျမမ်ိဳေၾကာင္း ၾကားသိေသာ အဇာတသတ္မင္းသည္ မ်ားစြာတုန္လူပ္ေခ်ာက္ခ်ားျခင္း ျဖစ္၍ ေဆာက္တည္ရာ မရျဖစ္ေနရသည္။ ေသာကမီးတုိ႔သည္ ဘူးေလးရာ ဖရုံဆင့္ ဆုိသကဲ့သို႔ တညီးညီး ေတာက္ေလာင္လ်က္ ရွိသည္။

ထုိအခ်ိန္တြင္ ၾကာေခါင္းေလာင္းမ်ားပြင့္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႕ ညဥ္႕၌ မူးမတ္မ်ားကို ညီလာခံေခၚ၍ ၎၏ စိတ္ဒုကၡေ၀ဒနာကို ေျပေပ်ာက္ေအာင္ ၾကံေဆာင္ႏုိင္ေသာ ပညာရွိကို စံုစမ္း ေမးျမန္းေတာ္မူသည္။ မူးမတ္မ်ားက ၎တုိ႔ကိုးကြယ္ေသာ ဆရာအသီးသီးကို တင္ျပၾကသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ဆရာဇီ၀က ညြန္ျပေသာ ဘုရားရွင္ထံသို႔ ခ်က္ခ်င္း သြားေရာက္ရန္ ဆံုးျဖတ္လုိက္သည္။

ထိုတန္ေဆာင္္မုန္းလျပည့္ေန႕ညတြင္ အဇာတသတ္မင္းသည္ ဘုရားရွင္ထံေမွာက္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ မဟာကရုဏာေတာ္ရွင္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တရားေရေအးကို ေသာက္သံုးရသျဖင့္ အဇာတသတ္မင္းသည္ ဖခင္ကို သတ္ေသာ ျပစ္မူေၾကာင့္ မဂ္ဉာဏ္၊ ဖုိလ္ဉာဏ္သို႔ မေရာက္ ဥပါသကာေျမာက္ရုံသာ သရဏဂံု ပဥၥသီ၌သာ တည္ခဲ့သည္။

သာမညဖလေခၚ ရဟန္း၏ အက်ိဳးတရားကို ေမးေလွ်ာက္သျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶက ေဟာၾကားခဲ့ရာ အဇာတသတ္မင္းသည္ သာသနာေတာ္ကို ၾကည္ညိဳစိတ္မ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။ ဤ ၾကည္ညိဳေသာ ကုသိုလ္စိတ္ေၾကာင့္ အဖသတ္မူ ပိတုဃာတကကံ အတြက္ အ၀ီစိငရဲ၌ က်ေရာက္ရမည္မွ သက္သာခြင့္ရ၍ ေလာဟကုမၻီငရဲ၌သာ က်ေရာက္ခဲ့ရသည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း အတြက္လည္း မီးခဲျပာဖံုးျဖစ္ေနေသာ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓာတ္ကို ႏူိးထေစေသာ လ ျဖစ္သည္။ ဆံုးရူံးလက္လြတ္ခဲ့ရေသာ လြတ္လပ္ေရးကို ျပန္လည္ ရယူရန္အတြက္ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ႏွင့္ တိုင္းခ်စ္စိတ္၊ ျပည္ခ်စ္စိတ္မ်ား တဖြားဖြားေပၚေပါက္ေစခဲ့ေသာ လလည္း ျဖစ္သည္။ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ရက္ေန႕သည္ ေနရွင္နယ္ေဒးေခၚခဲ့သည့္ အမ်ိဳးသားေအာင္ပြဲေန႕အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ျပီး အမ်ိဳးသား ေအာင္ပြဲေန႕ကို ယေန႕ထက္တုိင္ က်င္းပႏုိင္ခဲ့သည္။

ျမန္မာတုိ႕အား ကိုလုိနီ ကြ်န္ျပဳခဲ့သူ အဂၤလိပ္ အစိုးရသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၂၀-ျပည့္ႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒ၊ (ရန္ကုန္ယူနီဗာစီတီ အက္ဥပေဒ) ကို ျပဌာန္းခဲ့သည္။ ထုိဥပေဒအရ တကၠသိုလ္ ပညာသင္ၾကားခြင့္ကို ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားျပီး ေၾကးရတတ္တုိ႔သာ တကၠသိုလ္ပညာ သင္ၾကားႏုိင္ရန္ ျဖစ္သည္။

သင္ၾကားေပးေသာ တကၠသိုလ္ ပညာရပ္သည္လည္း ကမၻာ့အဆင့္မီ တကၠသိုလ္ပညာ မဟုတ္ဘဲ ကိုလုိနီစနစ္ကို အေထာက္အကူျပဳရုံမွ်သာ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ တကၠသိုလ္ ပညာတတ္ဦးေရ နည္းပါးေစရန္ႏွင့္ လူမူ စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံေရး အျမင္က်ဥ္းေစရန္ ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အက္ဥပေစကို ကန္႕ကြက္ သပိတ္ေမွာက္ၾကရန္ ေဆာ္ၾသၾကျပီး ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၂-ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁၀-ရက္(၅-၁၂-၁၉၂၀)ေန႕တြင္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ၾကသည္။

ထုိသပိတ္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကိုယ့္အားကုိယ္ကိုး စနစ္အရ အမ်ိဳးသား ေကာလိပ္ေက်ာင္းၾကီး ေပၚေပါက္ခဲ့သည့္အျပင္ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းမ်ား(ေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ား) ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓာတ္သည္လည္း တရွိန္ရွိန္ တညီးညီး ထြန္းလင္းေတာက္ပခဲ့သည္။

၁၉၂၂-ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၁၀-ရက္ေန႕တြင္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ ဂ်ဴဗလီေဟာရုံၾကီး၌ က်င္းပေသာ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းခ်ဳပ္ၾကီး ကြန္းဖရင့္မွ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁၀-ရက္ေန႕ကို အမ်ိဳးသားေန႕ဟု သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၄-ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ရက္(၁၉၂၂-ခုႏွစ္) ေန႕မွစ၍ အမ်ိဳးသားေန႕ကို တစ္ႏုိင္ငံလံုးတြင္ တက္တက္ၾကြၾကြ အုန္းအုန္း ကြ်တ္ကြ်တ္ တစ္ခဲနက္ က်င္းပခဲ့သည္။

တုိ႔ဗမာ အစည္းအရုံးေခတ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ အဟုန္သည္ ပိုမုိျပင္းထန္လာသည္။ ႏုိင္ငံေရး အျမင္သည္လည္း ျမင့္မား က်ယ္ျပန္လာသည္။ လြတ္လပ္ေရး သတၱိဗ်တၱိကို တြန္းအားေပးေသာ ေၾကြးေၾကာ္သံမ်ားလည္း ေပၚထြက္လာသည္။

(၁) အမ်ိဳးသားေန႕ တုိ႔ေန႔ တုိ႔ေန႕၊

(၂) ကြ်န္ပညာ အလုိမရွိ၊

(၃) ရဲရဲေတာက္ေဟ့ တုိ႔ဗမာ၊

(၄) အေရးေတာ္ပံု ေအာင္ရမည္ စသည္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။

၂၁-ၾကိမ္ေျမာက္ အမ်ိဳးသားေန႕ ေကာ္မတီက ေၾကြးေၾကာ္ရန္ သတ္မွတ္လုိက္ေသာ ေၾကြးေၾကာ္သံမ်ားသည္ တုိင္းခ်စ္ျပည္ခ်စ္စိတ္ဓာတ္မ်ားကို အရွိန္ျမွင့္၍ ႏူိးဆြလုိက္ပါသည္။

(၁) အမ်ိဳးသားေန႕ အခါေတာ္ ကမၻာေက်ာ္ေအာင္ ႏႊဲလုိက္ၾကစို႔၊

(၂) သာကီမ်ိဳးေဟ့ တုိ႔ဗမာ၊ ေရွးစဥ္လာက ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္း၊

(၃) ဖိႏွိပ္ျခင္းကို တုိ႔မခံ၊ တုိ႔နုိင္ငံဟာ တုိ႔ဖုိ႔ပါပဲ၊

(၄) လြတ္လပ္ေရးကို ရရမည္၊ စိတ္တူကိုယ္ညီ ျပၾကျပၾက၊

(၅) ဗမာအခ်င္းခ်င္း ေသြးစည္းကာ၊ အေရးၾကီးလာျပီ သိၾကသိၾက၊

(၆) အေရးၾကီးတဲ့ ခုခ်ိန္ခါ၊ တုိ႔ဗမာေတြ ညီၾကညီၾက၊

(၇) စြန္႕စား၀ံံတဲ့ အာဇာနည္၊ ဗမာ့ျပည္မွာ ေထာင္ေသာင္းသိန္း တုိ႔ျဖစ္ပါသည္။

သို႔ျဖစ္ပါ၍ သာယာလွပေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအား ဘာသာ ယဥ္ေက်းမူကို ရွင္သန္ေစ၍ အမ်ိဳးသားေရးကို ႏူိးၾကားေနေစေသာ လအျဖစ္ ျမင္ေတြ႕ရပါသည္။

သာရေ၀ါစိုးၾကည္

No comments:

Post a Comment