ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Friday 18 March 2011

ေတာ္သလင္းလႏွင့္ ေလွျပိဳင္ပြဲေတာ္



“ေတာ္သလင္းလ ေခၚျမဲ၊ ဓာတ္စြဲ ပထ၀ီ၊ ကန္ဆုိသည့္ ရာသီမွာ၊ ဥတၱရီ ဘျဒပိုဒ္၊ အျဒညမကြာ၊ တာရာမွာ ျပိဳင္ငဲ့အၾကိဳက္၊ ေရႊယင္းမာ သြယ္ပိုက္လည္း၊ သြန္းအလုိက္ စီစီ၊ ပြင့္၀တ္က စီရရီ၊ တူတညီ မယြင္း၊ ေရသဘင္ ခါေတာ္ကို၊ ေလွေလွာ္ကာ တက္ေရးလွခင္း။ (အမည္မသိ ေရွးစာဆုိ)

ေတာ္သလင္းလသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပထ၀ီ၀င္ ရာသီဥတုအရ လူိင္းေလ ျငိမ္သက္ခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ေတာ္သလင္း ျမစ္တြင္း သင္ျဖဴးခင္းဆုိသည္ႏွင့္အညီ ျမစ္ေခ်ာင္းေရျပင္ တည္ျငိမ္ ျပန္႕ျပဴး ေနတတ္သည္ တစ္ခါတစ္ရံ ေရေႏွာင္း ၾကီးတတ္သည္။ ကိုင္းပင္မ်ားလည္း ပြင့္ခ်ိန္ ျဖစ္သျဖင့္ ေတာ္သလင္း ကိုင္းေဖြးေဖြး ေရေဖြးေဖြးဟု သတ္မွတ္ၾကသည္။

ေတာ္သလင္းလကို ျမန္မာမူအရ ကန္ရာသီ ေခၚ၍ ထုိလတြင္ စန္းျပည့္နကၡတ္မွာ ျပဳဗၺာဘျဒပုိက္ နကၡတ္ျဖစ္သည္။ ယွဥ္ေသာ တာရာမွာ ဗ်ိဳင္းတာရာ ျဖစ္၍ ရာသီရုပ္မွာ သမီးကညာရုပ္ ျဖစ္သည္။ ရာသီပြဲေတာ္ကား ေလွျပိဳင္ပြဲေတာ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။

ေတာ္သလင္းလတြင္ ေရွးပေဒသရာဇ္ေခတ္သံုး ျမန္မာနာရီ ေန႕ ၃၂-နာရီ ရွိကာ ညဥ္႕ ၂၈-နာရီ ရွိ၍ ေန႕တာရွည္ေသာလ ျဖစ္သည္။ ေရွးျမန္မာမ်ား စံေတာ္ခ်ိန္ သတ္မွတ္ခ်က္အရ ေနမြန္းတည့္ ၂-ဖ၀ါး ရွိေသာလ ျဖစ္သည္။

လူ႔သမုိင္း စတင္၍ ယဥ္ေက်းမူ ထြန္းကားလာခ်ိန္မွ စ၍ ေလွယာဥ္၊ လွည္းယာဥ္တုိ႔သည္ ျဖစ္ထြန္း ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ ျမစ္ေခ်ာင္း အင္းအုိင္တုိ႔ကို ျဖတ္ေက်ာ္ စုန္ဆင္း၍ ခရီးသြားျခင္း၊ ကုန္စည္ ပို႔ေဆာင္ျခင္း ျပဳၾကရာ၀ယ္ ေလွယာဥ္ကို အသံုးျပဳၾကသည္။ ျမစ္ေခ်ာင္း အင္းုိင္ ေပါမ်ားေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ ေလွယာဥ္သည္ မရွိမျဖစ္ေသာ ယာဥ္တစ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။

မ်က္ေမွာတ္ေခတ္ကမၻာသည္ သိပၸံႏွင့္ စက္မူပညာရပ္မ်ား အံ့မခန္း တုိးတက္ေန၍ အသံထက္ျမန္ေသာ ေလယာဥ္မ်ား၊ က်ည္ဆန္ရထားမ်ား၊ ေခတ္မီ ကုန္တင္ကားၾကီးမ်ား ထြန္းကားေပၚေပါက္ အသံုးျပဳလ်က္ ရွိေသာ္လည္း ေနရာတကာတြင္ အသံုးျပဳႏုိင္ျခင္း မရွိသည့္အတြက္ ေလွေဖာင္ယာဥ္မ်ားကို အသံုးျပဳေနရဆဲ ျဖစ္သည္။

ေလွသည္ လုိရာခရီးသို႔ ေရာက္ႏုိင္၍ ေလွာ္ခတ္သူအား က်န္းမာ ၾကံ႕ခိုင္ေစသည္။ ဇြဲသတၱိအားမာန္ကိုလည္း ရွင္သန္ ထက္ျမက္ေစသည္။ စုေပါင္း လုပ္ေဆာင္တတ္ေသာ အေလ့အက်င့္ကို ျဖစ္ေစ၍ စည္းလံုးညီညြတ္မူကိုလည္း ျဖစ္ေစသည္။ တစ္ကိုယ္ေကာင္း ဆန္ေသာ စိတ္ထားကင္းေ၀းေစ၍ ေဖးမ ကူညီတတ္ျခင္းတုိ႔ကို ျဖစ္ေစသည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္ခန္႕ဆီတြင္ ျမန္မာဘုရင္ ေရတပ္မေတာ္သည္ ေလွေဖာင္ယာဥ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ နယ္ခ်ဲ႕တုိ႔ကို တြန္းလွန္ေမာင္းထုတ္ရာတြင္ လည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္ ျငိမ္၀ပ္ ပိျပားေရးအတြက္ လည္းေကာင္း ေလွတပ္ကို သံုးခဲ့သည္။

ေလွယာဥ္သည္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြက္ စကားပံု ဆုိရုိးစကားမ်ားကိုလည္း ေပးလ်က္ရွိသည္။ ထုိစကားပံု ဆုိထံုးမ်ားက လူသားတုိ႔အား သတိျပဳဖြယ္ရာ၊ ႏူိင္းခ်ိန္ ႏူိင္းဆဖြယ္ရာ ျဖစ္ေစသည္ သာမက ဇြဲသတိၱ အားမာန္ကိုလည္း ျဖစ္ေစသည္။

(၁) ေလွခြက္ခ်ည္းက်န္ အလံမလွဲ၊

(၂) တက္ညီ တက္ညီ၊

(၃) လူိင္းၾကီး ေလွေအာက္၊

(၄) မရဲဘဲနဲ႕ ေလွကြဲၾကီးကိုစီး၊

(၅) ေလွအဆင္း ျမင္းအတက္၊

(၆) ေလွနံႏွစ္ဘက္ နင္းသူ၊

(၇) ငါ့ေလွ ငါထုိး ပဲခူး ေရာက္ေရာက္၊

(၈) ေက်ာ္ေတာ့ ေလွသူၾကီး၊ ညားေတာ့ ေလွထိုးသား၊

(၉) ပိန္းေကာမ ဦးေထာင္ ေက်ာက္ေဆာင္နဲ႕ တုိက္မိမယ္၊

(၁၀) ခပ္ကြင္းျပင္တာနဲ႕ ရြာသစ္ၾကီးေရာက္၊

(၁၁) ပဲ့နင္းေတာ့ ဦးကေထာင္၊ ဦးနင္းေတာ့ ပဲ့က ေထာင္၊

(၁၂) ေလွနံ ဓားထစ္၊

(၁၃) ေရစံုမွာ ေလွၾကံဳစီးသူ စသည္တုိ႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။

ေလွေဖာင္တုိ႔ကို ဘုရင္မင္းျမတ္မွသည္ ေတာင္သူလယ္သမား၊ တံငါသည္ ဇနီေမာင္နွံအထိ အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ ေလွယဥ္ေက်းမူသည္ ျမန္မာလူမူနယ္ပယ္ကို လႊမ္းမုိးထားျပီး ကဗ်ာစာေပ လာကသုိ႔ပင္ ၀င္ေရာက္ခဲ့သည္။

(က) သည္လယ္ႏွင့္ သည္ေလ၊ မ်ားေပရဲ႕ေလ။ ေလာင္းယူခဲ့ေဟ၊ ေလွယူခဲ့ေဟ၊ စိန္ပင္ဖူးကို ကူစို႔ရဲ႕ေလး။

(ခ) ေလွဦးမွာ ဖူးေစာင္ပံု၊ စံုမည့္ရက္ေရြး။ စုန္ေရာ့ကြယ္၊ ေပ်ာ့ျဖဴ၀င္းႏွင့္၊ လြမ္းခုိက္မုိ႔ေလး။

(ဂ) ေလွဦးလန္ ရြက္စံုေမာ့နဲ႕၊ စုန္ေရာ့ကြဲ႕ေလး။ စုန္ေရာ့ကြယ္ မဆုိထုိက္တယ္၊ လြမ္းခိုက္မုိ႔ေလး။ စသည္တုိ႔ ျဖစ္ပါသည္။

ေလွႏွင့္ ပတ္သက္၍ တက္ေရး သံုးဆယ့္ခုႏွစ္ခ်င္း ရွိခဲ့သည္။ ထုိတက္ခ်င္းမ်ားကို သင္ၾကားတတ္ေျမာက္ျပီးမွသာ ေလွာ္ကားေပၚသို႔ တက္ေရာက္ ေလွာ္ခတ္ၾကရသည္ဟု သိရပါသည္။

(၁) ဘုရားရွိခိုး၊ (၂) ေရႊေလာင္းခ်ီ၊ (၃) ေရႊေလာင္းထြက္၊ (၄) ေရႊေဖာင္ယာဥ္၊ (၅) တက္ေကာက္၊ (၆) တက္ေျမွာက္၊ (၇) တက္တန္း၊ (၈) တက္ေစာင့္၊ (၉) တက္ေထာင္၊ (၁၀) တက္ယွက္၊ (၁၁) တက္၀ွက္၊ (၁၂) တက္ခတ္၊ (၁၃) တက္လွ၊ (၁၄) အိမ္မိုး ျခင္တင္၊ (၁၅) စင္ေရာ္သုတ္၊ (၁၆) စင္ေရာ္၀ဲ၊ (၁၇) ၀မ္းဘဲေတာင္ျဖန္႕၊ (၁၈) ၀မ္းဘဲကန္၊ (၁၉) လက္ျမန္၊ (၂၀) ေခၚေတာ္မူ၊ (၂၁) နတ္သမီး ပန္းခိုး၊ (၂၂) နတ္သမီး ပန္းဆြတ္၊ (၂၃) နတ္သမီး ပန္းလွမ္း၊ (၂၄) နတ္သမီး ပန္းေတာင္း၊ (၂၅) ေဆးေတာ္ကိုး၊ (၂၆) သန္လ်က္ကမ္း၊ (၂၇) ရာဇမတ္ၾကီး (၂၈) ရာဇမတ္ငယ္၊ (၂၉) ေနေရာင္ကာ၊ (၃၀) ေနေရာင္ျပ၊ (၃၁) တင္းတိမ္ယံ၊ (၃၂) တင္းတိမ္လွဏ္၊ (၃၃) သံးခ်က္ေဖာ္ျမန္၊ (၃၄) စံပယ္ငံု၊ (၃၅) ဆင္စြယ္၀န္းယွက္၊ (၃၆) ကိႏၷရာေတာင္ယွက္၊ (၃၇) ေရႊငွက္ေတာင္ေခတ္တုိ႔ ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၈၅-ခုႏွစ္တြင္ ဘၾကီးေတ္မင္းတရားလက္ထက္ အင္း၀ေရႊျမိဳ႕ေတာ္သို႔ တရုတ္ျပည္မွ ရမ္းတာေလာရဲ ဦးေဆာင္ေသာ အဖြဲ႕၀င္ ၅-ဦး ပါ၀င္သည့္ တရုတ္ခ်စ္ၾကည္ေရးသံအဖြဲ႕ ေရာက္ရွိခ့ဲသည္။

တရုတ္ခ်စ္ၾကည္ေရး သံအဖြဲ႕ေရာက္ရွိ၍ တရုတ္-ျမန္မာခ်စ္ၾကည္ေရး အုတ္ျမစ္ခိုင္ခိုင္မာမာ ခ်ျခင္းကို စာဆုိေတာ္ ဒုတိယ န၀ေဒက ျပည့္ျပည့္စံုစံုပင္ တရုတ္သံေရာက္ေမာ္ကြန္း အျဖစ္ ေရးသား၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါသည္။

တရုတ္ခ်စ္ၾကည္ေရး သံအဖြဲ႕အား ၾကိဳဆုိဧည့္ခံ ေဖ်ာ္ေျဖရာတြင္ ေရသဘင္ပြဲေတာ္ ေလွျပိဳင္ပြဲေတာ္လည္း ပါ၀င္ခဲ့သည္။ မင္းပြဲ စိုးပြဲ ေတာ္၀င္ပြဲတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ေသာ ေရသဘင္ပြဲေတာ္ကို တရုတ္ သံေရာက္ ေမာ္ကြန္းတင္ ထည့္သြင္း ေရးသားခဲ့သည္။

“ဣကင္းလွလွ၊ သာရကႏွင့္၊ သာရဗိမာန္၊ လက္ျမန္ လက္ေက်ာ္ ကမေတာ္ု ေလွေတာ္ပ်ံသန္း ေၾကာ့ေၾကာ့လန္သည္။ ေရပန္းျဖာလွ်ံ လြင့္ၾကံတည္း” (ပုိဒ္ေရ- ၁၂)မွ။

“ဂႏၶရာဇ္သံ၊ အူစံလွ်ိဳစံ၊ ဟိုကြေခၚျမဲ၊ ေလာရဲမည္ဟူ တရုတ္သူတုိ႔ ရွဴရွဴေျပးဂူး၊ အံၾသမူလ်က္၊ ျပိဳက္ႏူးညြတ္ရွိမ္း ဖန္ရာၾကိမ္းသည္။ တိမ္၏ေတာင္သို႔ တစ္ပဲတည္း” (ပိုဒ္ေရ -၂၂)မွ။

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၃၃-ခုႏွစ္၊ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀-ေက်ာ္ မင္းတုန္းမင္းၾကီး လက္ထက္ေတာ္ အခါက ေလွျပိဳင္ပြဲသဘင္ က်င္းပမည့္ သတင္းကို ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၇၁-ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ ၂၂-ရက္ကြက္ “ျမန္မာဂဇက္ သတင္းစာ” တြင္ အမ်ားျပည္သူ သိေစရန ေရးသားခဲ့ ပါသည္။

“မႏၱေလးျမိဳ႕ေတာ္ၾကီးမွ ေရႊနန္းရွင္ ဘုရားသည္ ေရႊနန္းေတာ္မွ အေနာက္သို႔ အဂၤလိပ္ ၃-တုိင္ (မုိင္)ခန္႕ကြာေသာ ဧရာ၀တီ ျမစ္နား သရက္ေမာ္ဆိပ္တါင္ အလြန္သာယာေသာ မဂၤလာရွိသည့္ ေျမအရပ္မွာ စံနန္းေတာ္ၾကီး၊ လႊတ္ေတာ္ရုံးေတာ္၊ အိမ္ေတာ္တဲတန္း၊ တင္းကုပ္ အစရွိသည္မ်ားကို အၾကီးအက်ယ္ ေဆာက္လုပ္ေတာ္မူ၍ မင္းမိဖုရား၊ သားေတာ္၊ ညီေတာ္၊ ဗုိလ္ထု ပရိသတ္တုိ႔ႏွင့္ တကြ ထြက္စံေတာ္မူျပီးလွ်င္ ေရထဲမွာ ေလွခ်င္း အသြားအလာ အရူံးအႏုိင္ကို ျပိဳင္ရေသာ ေလွပြဲသဘင္ ဆင္ယင္ေတာ္မူသည္။

ထုိ ေရသဘင္ ပြဲေတာ္ၾကီးသို႔လည္း အေ၀းတုိင္း ႏုိင္ငံက လာေရာက္ၾကေသာ သိုးေဆာင္း လူမ်ိဳး(ဥေရာပ တုိက္သား) တရုတ္၊ ကုလား အစရွိေသာ ကုန္သည္တုိ႕ လုိက္၍ ၾကည့္ရူၾကရလိမ့္မည္။ ပြဲၾကည့္လာေသာ အေ၀းႏုိင္ငံသားတုိ႔ကုိ အစိုး မင္းမ်ားက ဖြယ္ရာ ယဥ္ေက်းေသာ ေနခင္းေနရာ၌ ခ်ထား၍ ေကာင္းမြန္လွေသာ စားမ်ိဳး ေသာက္မ်ိဳးတုိ႔ျဖင့္ ေကြ်းေမြး ျပဳစုေတာ္ မူၾကလိမ့္မည္ဟု ၾကားသိရသည္” ဟု ေရးသားခဲ့ပါသည္။

ျမန္မာ့သမုိင္း၏ ကိုလုိနီေခတ္ဦးတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ဆာေဂ်ေဂ်ာစေကာ့ ဆုိသူသည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အရာရွိအျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။ စေကာ့သည္ ၁၈၈၂-ခုႏွစ္တြင္ ကေလာင္အမည္ “ေရႊရုိး” ျဖင့္ “ျမန္မာလူေနမူ ဘ၀ႏွင့္ မွတ္သားဖြယ္ရာမ်ား” စာအုပ္ ေရးသားထုတ္၀ခဲ့ပါသည္။

ထုိစာအုပ္တြင္ ျမန္မာ့ လူမူ စီးပြားေရး၊ ယဥ္ေက်းမူႏွင့္ လူမူေရး အေတာ္အတန္ အျပည့္အစံု ပါ၀င္သည္။ ျမန္မာရုိးရာ ရာသီပြဲေတာ္ အခ်ိဳ႕ ပါ၀င္ရာတြင္ ေလွျပိဳင္ပြဲေတာ္လည္း ပါ၀င္ပါသည္။

ျမန္ေအာင္ျမိဳ႕တြင္ သံုးခြျမိဳ႕မွ သံုးပန္လွ ေလွႏွင့္ ျမန္ေအာင္မွ ေဒါင္းစက္ပ်ံ ေလွတုိ႔ ယွဥ္ျပိဳင္ ေလွာ္ခတ္ၾကရာ ေဒါင္းစက္ပ်ံေလွက ေအာင္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ပြဲၾကည့္ ပရိသတ္သည္ ကမ္းလံုးညႊတ္မွ် လာေရာက္ ၾကည့္ရူ အားေပးၾကသည္။ ျမန္ေအာင္မွ ေဒါင္းစက္ပ်ံေလွက ႏုိင္သျဖင့္ ျမန္ေအာင္ ျမိဳ႕သူျမိဳ႕သားတုိ႔သည္ ေပ်ာ္ပြဲ ရႊင္ပါဲမ်ား က်င္းပၾက၍ ဂုဏ္ျပဳၾကသည္ဟု ေရးသားခဲ့သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္၍ ကိုလုိနီ နယ္ေျမ သိမ္းပိုက္ခဲ့ေသာ ေပၚတူဂီ လူမ်ိဳး ငဇင္ကာေခၚ ဖိလစ္ဒိဘရစ္တုိ႔အား တုိက္ခိုက္ေခ်မူန္း သုတ္သင္ရာတြင္ ျမန္မာဘုရင္ တပ္မေတာ္သည္ ေလွတပ္ျဖင့္ တုိက္ခိုက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ခရစ္ႏွစ္ ၁၆၀၀-ျပည့္ႏွစ္တြင္ သန္လ်င္ျမိဳ႕သည္ ေပၚတူဂီတုိ႔၏ ကိုလုိနီအျဖစ္ က်ေရာက္ခဲ့သည္။ ရခိုင္ဘုရင္ မင္းရာဇာႏွင့္ ေတာင္ငူဘုရင္ မင္းရဲသီဟသူတုိ႔ ပူးေပါင္းတုိက္ခိုက္ေသာ္လည္း ေပၚတူဂီတုိ႔က ေခတ္မီ လက္နက္ သာလြန္သျဖင့္ ေအာင္ႏုိင္ျခင္း မရွိခဲ့။

ထုိသတင္းကို ၾကားသိရေသာ အင္း၀ဘုရင္ မဟာ ဓမၼရာဇာသည္ လူသူ လက္နက္ စုေဆာင္းျပီး၊ ေလွၾကီးမ်ား တစ္ဆင့္ ခတ္ေလွ၊ ႏွစ္ဆင့္ ခတ္ေလွ၊ ငွက္ေလွ၊ ျမိဳ႕တက္ေလွခါး စသည္တုိပကို စုေဆာင္းျခင္းျပဳသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၆၁၂-ခုႏွစ္တြင္ သန္လ်င္သို႔ လာေရာက္ တုိက္ခိုက္ရာ ေအာင္ႏုိင္ခဲ့သည္။

ေရွးေခတ္အခါက ျမန္မာ့ေလွေခတ္သည္ အေရးပါ အရာေရာက္ လွသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ သို႔အတြက္ ျမန္မာ့ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမူ တစ္ရပ္ျဖစ္ေသာ ေလွျပိဳင္ပြဲ၊ ေရသဘင္ ပြဲေတာ္မာ်းကို ဆက္လက္ က်င္းပၾကရမည္ ျဖစ္ေပသည္။


သာရေ၀ါစိုးၾကည္

No comments:

Post a Comment