ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Wednesday 9 March 2011

၀ါဆုိလႏွင့္ ပဥၥင္းခံရွင္ျပဳပြဲေတာ္



“စိန္ေရႊမြမ္းမံ ကညာပ်ိဳအလွငယ္တုိ႔ အိမ္ေျခ၀န္းရံ ရာဇျဂိဳဟ္တမွ်ကဲ့သို႔၊ ၀ါဆုိလထံုးမပ်က္စမ္းသာပ၊ ပုန္းညက္ပန္းဘုရား လွဴခ်ိန္မုိ႔ ႏွစ္ပါးအတူ စၾကၤ ံတြဲပါလုိ႔၊ ပန္းဖြားအျဖဴ၊ ပယင္းတစ္ဖန္ဆြဲတဲ့၊ ပဥၥင္းခံပြဲ၊ သိမ္ေရႊကမၼ၀ါႏွင့္ တိ ံေဗၺ၀ဠာ၊ အထက္ျဗဟၼာသိၾကားငယ္တုိ႔၊ စိေႏၱယ်ာ ျမြက္ကာၾကားစဥ္က၊ ဓမၼစၾကာတရား ဗုဒၶါျဖန္႕ခဲ့၍၊ ျပဳဗၺာသဠ္အေျခေကာင္းပါဘိ၊ ေနမေစာင္းတေစာင္း ျမန္မာျပန္ အ၀န္းက၊ အသေရေကာင္းသည့္ ျဗဟၼာျပည္ညႊန္း၍၊ ဂဏာစည္ရႊမ္းသံထင့္ နာခံစမ္း။ (အမည္မသိ ေရွးစာဆုိတစ္ဦး၏ ၀ါဆုိလဖြဲ႕၊ ေလေျပ)။

၀ါဆုိလသည္ မုတ္သံုေလတသုန္သုန္တုိက္ခတ္၍ မုတ္သံုမိုးျဖိဳင္ျဖိဳင္ ရြာသြန္းေသာလလည္း ျဖစ္သည္။ ၀ါဆုိ၀ါေခါင္ ေရေဖာင္ေဖာင္ ဆုိသည္ႏွင့္အညီ ျမစ္ေခ်ာင္း၊ အင္းအုိင္မ်ား ေရျပည့္လွ်ံေသာလ ျဖစ္သည္။ ရွစ္ခြင္တုိင္း အံု႕မူိင္းေနခ်ိန္၊ ေတာင္သူလယ္သမားတုိ႔ ထြန္ေရးငင္ခ်ိန္ စိုက္ပ်ိဳးခ်ိန္ ျဖစ္သည္။

၀ါဆုိလကို ျမန္မာမူအရ ကရကဋ္ရာသီေခၚ၍ ထုိလတြင္ စန္းျပည့္နကၡတ္မွာ၊ ျပဳဗၺာသဠ္နကၡတ္ ျဖစ္သည္။ ယွဥ္ေသာတာရာမွာ ဗ်ိဳင္းတာရာျဖစ္၍ ရာသီရုပ္မွာ ပုစြန္လံုးရုပ္ ျဖစ္သည္။ ရာသီပန္းကား ပုန္းညက္ပန္းျဖစ္၍ ရာသီပြဲေတာ္ကား ပဥၥင္းခံရွင္ျပဳပြဲေတာ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။

၀ါဆုိလတြင္ ေရွးပေဒသရာဇ္ေခတ္သံုး ျမန္မာနာရီေန႕ ၃၆-နာရီ ရွိကာ ညဥ္႕ ၂၄-နာရီရွိသျဖင့္ ေန႕တာရွည္၍ ညဥ္႕တာတုိေသာ လျဖစ္သည္။ ေရွးေခတ္ျမန္မာမ်ား စံေတာ္ခ်ိန္ သတ္မွတ္ခ်က္အရ ေနမြန္းတည့္ ၇-ဖ၀ါးရွိေသာလ ျဖစ္သည္။

၀ါဆုိလျပည့္ေန႕ကား သေႏၶ၊ ေတာထြက္ ဓမၼစက္၊ တစ္ခ်က္ျပာဋိဟာ ဆုိသည္ႏွင့္အညီ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သမုိင္းတြင္ ထူးျခားေသာ မွတ္တမ္းျဖစ္ရပ္ၾကီး ၄-ခု ရွိခဲ့သည္။ ၎ျဖစ္ရပ္မ်ားသည္ ၀ါဆုိလျပည့္ေန႕မ်ားတြင္သာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

သကၠရာဇ္ ၆၇-ခုႏွစ္၊ ၀ါဆုိလျပည့္ ၾကာသပေတးေန႕ ဥတၱရာသာဠ္နကၡတ္ႏွင့္ လနကၡတ္ ယွဥ္စံေသာ သန္ေခါင္ယံအခ်ိန္တြင္ သကၠတုိင္း ကပိလ၀တ္ျပည့္ရွင္ ဘုရင္ သုေဒၶါဒနမင္းၾကီး၏ ခ်စ္မျငီးေသာ ၾကင္ယာေတာ္ သီရိမဟာမာယာ မိဖုရားၾကီး၏ ၀မ္းၾကာတုိက္တြင္ ဘုရားေလာင္းေတာ္သည္ သေႏၶယူေတာ္မူခဲ့သည္။

ဘုရားေလာင္း သိဒၵတၳမင္းသားသည္ သူအုိ၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရွင္ရဟန္း၊ နိမိတ္ၾကီး ၄-ပါး ျမင္ေတြ႕ျပီးေသာအခါ သက္ေတာ္ ၂၉-ႏွစ္တြင္ သကၠရာဇ္ ၉၇-ခုႏွစ္ ၀ါဆုိလျပည့္ တနလၤာေန႕ ညသန္ေခါင္ယံ ဥတၱရာသာဠ္ နကၡတ္ႏွင့္ စန္းျမတ္ယွဥ္ေသာအခိုက္၌ ေတာထြက္ေတာ္မူသည္။

သဒၶတၳ မင္းသားသည္ ဘုရားအျဖစ္ကို ေရာက္ေတာ္မူျပီးေနာက္ သကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခုႏွစ္၊ ၀ါဆုိလျပည့္ စေနေန႕ ညဥ္႕ေန၀င္စအခ်ိန္တြင္ ပဥၥ၀ဂၢီ ၅-ဦးျဖစ္ေသာ ေကာ႑ည၊ ၀ပၸ၊ ဘဒၵိယ၊ မဟာနာမ၊ အႆဇိတုိ႔အား ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားခဲ့သည္။

သကၠရာဇ္ ၁၁၀-ျပည့္ႏွစ္ ၀ါဆုိလျပည့္ေန႕၌ ျမတ္ဗုဒၶသည္ သာ၀တၳိျပည္ က႑မၺ သရက္ျဖဴ ပင္ရင္းတြင္ တတၱိတစ္သင္းအား ႏွိမ္နင္းေတာ္မူရန္ တန္ခိုးျပာဋိဟာ ျပပြဲၾကီးကို အဆန္းတၾကယ္ ဖန္ဆင္း ျပသေတာ္မူခဲ့သည္။

ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္မွ မီးလွ်ံအုန္သည္ တရွိန္းရွိန္း တညီးညီး အလွ်ံတေျပာင္ေျပာင္ႏွင့္ အထက္ဘ၀ဂ္သို႔ ျဖာတက္ေတာ္မူသည္။

ထုိ႔ေနာက္ တစ္ဖန္အထက္ကိုယ္ေတာ္မွ ေရအလ်ဥ္ျဖာစီးေတာ္မူ၍ ေအာက္ကိုယ္ေတာ္မွ မီးလွ်ံ ထြက္ေတာ္မူျပန္သည္။

လက္ယာမ်က္လံုးေတာ္မွ မီးလွ်ံထြက္ေသာအခါ လက္၀ဲမ်က္လံုးေတာ္မွ ေရအလ်ဥ္ထြက္ေတာ္မူသည္။ လက္ယာမ်က္လံုးေတာ္မွ ေရအလ်ဥ္ထြက္ေသာအခါ လက္၀ဲမ်က္လံုးေတာ္မွ မီးလွ်ံ ထြက္ေတာ္မူသည္။

လက္ယာ နားတြင္းေတာ္မွ မီးလွ်ံထြက္ေသာအခါ လက္၀ဲနားတြင္းေတာ္မွ ေရအလ်ဥ္ထြက္ ေတာ္မူသည္။ လက္ယာနားတြင္းေတာ္မွ ေရအလ်ဥ္ထြက္ေသာအခါ လက္၀ဲနားတြင္းေတာ္မွ မီးလွ်ံထြက္ေတာ္မူသည္။

ထုိနည္းတူစြာပင္ လက္ယာဘက္ႏွာေခါင္းေပါက္၊ လက္၀ဲဘက္ႏွာေခါင္းေပါက္၊ လက္ယာဘက္ပခံုး၊ လက္၀ဲဘက္ပခံုး၊ လက္ယာဘက္ လက္ရုံး၊ လက္၀ံဘက္လက္ရုံး၊ လက္ယာဘက္ နံပါး၊ လက္၀ဲဘက္ နံပါး၊ လက္ယာ ေျခေတာ္၊ လက္၀ဲ ေျခေတာ္ စသည္တုိ႔မွလည္း ေရအလ်ဥ္းႏွင့္ မီးလွ်ံ အျပန္အလွန္ထြက္ေတာ္မူခဲ့သည္။

ထုိ႔ျပင္ ခႏၶာကိုယ္ေတာ္မွလည္း ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္ျဖစ္ေသာ အညိဳေရာင္၊ ေရႊေရာင္၊ အနီေရာင္၊ အျဖဴေရာင္၊ ေမွာင္းေသာ အေရာင္၊ ျပိဳးျပိဳးျပက္ေသာအေရာင္ေတာ္မ်ား ထြက္ေပၚခဲ့သည္။
(ဇိနတၱပကာသနီက်မ္း)

ေရွးေခတ္အခါက ၀ါဆုိလတြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ ပြဲေတာ္သည္ ပဥၥင္းခံရွင္ျပဳပြဲေတာ္ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းေတာ္မ်ား စဥ္ဆက္မျပတ္ရွိေစရန္ႏွင့္ သာသနာေတာ္ အဓြန္႕ရွည္စြာ တည္တံ့ထြန္းကားေစရန္ ျဖစ္သည္။ ဘာသာယဥ္ေက်းမူကို တတ္သိနားလည္ေစရန္အတြက္ ပဥၥင္းအျဖစ္၊ ရွင္သာမေဏအျဖစ္ တစ္၀ါႏွစ္၀ါစသည့္ သာသနာေတာ္တြင္ တည္ရွိေစရန္လည္း လုိအပ္၍ ျဖစ္သည္။

ပုဂံေခတ္တြင္ ဗုဒၶသာသနာ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ထြန္းကားေနျပီ ျဖစ္သည္။ သကၠရာဇ္ ၅၇၅-ခုႏွစ္ခြဲ ပုဂံျမိဳ႕ သင္လ်င္အုိကပ္သင္ ေက်ာက္စာ၌ “သားပန္စင္းခံ၍ တရားဦးနာသေရာ၊ ကြ်န္ႏြားဥစၥာေပး၏” ဟူေသာ ေက်ာက္စာကို ေတြ႕ရွိရသျဖင့္ ပုဂံေခတ္တြင္ ပဥၥခင္းခံရွင္ျပဳပြဲေတာ္ က်င္းပေနျပီဟု ယူဆရပါသည္။

ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဦးတြင္ ေရးသားခဲ့ေသာ အင္ရုံရြာစား၀န္ၾကီး သီရိဥဇနာ၏ ေလာကဗ်ဴဟာက်မ္းတြင္ ေရွးေခတ္ျမန္မာဘုရင္မ်ား ပဥၥင္းခံရွင္ျပဳပြဲက်င္းပျခင္းကို ေနာင္မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္မ်ား သိရွိေစရန္ ေရးသားခဲ့ပါသည္။

“သိမ္ကြဲ ေတာ ေန ပဥၥင္းေလာင္း ရွင္ေလာင္းတုိ႔ကို အမ အစ ခန္႕သသူတုိ႕က၊ ဆရာေက်ာင္းသို႔ ေဆာင္ယူ၍ အခါေတာ္တစ္ညီတည္း သိမ္၀င္၍ ကမၼ၀ါရေဆာင္ရသည္။ ပထမ ပဥၥင္းေလာင္းေတာ္မွစ၍ ရွင္ေလာင္းေတာ္တုိင္း။ အခါေတာ္အတုိင္းတစ္ပါးစီ သိမ္၀င္၍ ကမၼ၀ါေဆာင္ရသည္။

အတြင္းေတာ္က ကြမ္း လက္ဖက္ လွဴရန္ တစ္ပြဲစီသိမ္ကအထြက္ကို လွဴရသည္။ မင္းသား မင္းေျမး မွဴးေတာ္ မတ္ေတာ္တုိ႔လည္း ၀တ္ေကာင္း၊ နားေတာင္းႏွင့္ ေရႊစည္းခံုဘုရားရွင္ ဇရပ္တြင္ မွဴးေန၊ မတ္ေနတဲ၌ တက္၍ေနရာ စဥ္အတုိင္း ေန၍ သဘင္ေတာ္ခံရသည္က စသည္ျဖင့္ ေရးသား မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။

၁၈၈၅-ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္းႏွင့္ ရပ္တည္ေနခဲ့ရာမွ ထီးသုဥ္း နန္းသုဥ္း အျဖစ္ ေရာက္ရွိျပီး ကိုလုိနီ ကြ်န္သေပါက္ဘ၀ ေရာက္ရွိခဲ့ရသည္။ ကိုလုိနီကြ်န္ ထမ္းပိုးေအာက္၀ယ္မလူးသာ မလြန္႕သာေရာက္ရွိခဲ့ရသည့္အတြက္ အစဥ္အလာက်င္းပခဲ့ေသာ ၀ါဆုိလ ပဥၥင္းခံ ရွင္ျပဳပြဲေတာ္သည္လည္း ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ရသည္။

၀ါဆုိလတြင္က်င္းပေသာ အျခားပြဲေတာ္တစ္ခုမွာ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ပြဲ ျဖစ္သည္။

၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႕ေရာက္ေသာအခါ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ပြဲ ျဖစ္သည္။

၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႕ေရာက္ေသာအခါ ေက်ာင္းရွိ သံဃာမ်ားသည္ ေက်ာင္းအတြင္း သန္႕ရွင္းေရးျပဳလုပ္ျခင္း၊ ေသာက္ေရအိုးမ်ား ေရျဖည့္ျခင္း ျပဳလုပ္ၾကသည္။

ညေနပိုင္း၊ သို႔မဟုတ္ ညပိုင္းသို႔ ေရာက္ရွိေသာအခါ ၀ါဆုိ ၀ါကပ္ျခင္း ျပဳၾကသည္။ “ဣမသၼိ ံ ၀ိဟာေရ ဣမံေတမာသံ ၀ႆ ဥေပမိ” (ဘုရားတပည့္ေတာ္သည္ ဤေက်ာင္း၌ ဤ၀ါတြင္း သံုးလပတ္လံုး ၀ါကပ္ ပါ၏။ ၀ါဆုိပါ၏။) ဟု ၀ါဆုိ၀ါကပ္ျခင္းျပဳၾကသည္။

၀ါကပ္ျခင္းႏွစ္မ်ိဳးရွိပါသည္။ ၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႕တြင္ ၀ါကပ္ျခင္းကို ပုရိ၀ါကပ္ျခင္းေခၚ၍ ၃-လျပည့္ေျမာက္ေသာ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေန႕တြင္ ၀ါကြ်တ္သည္။

အေၾကာင္းမညီညြတ္၍ ၀ါေခါင္ လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႕တြင္ ၀ါကပ္ျခင္းကို ပစၦိမ၀ါကပ္ျခင္း ေခၚ၍ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႕တြင္ ၀ါကြ်တ္ပါသည္။

ေရွးေခတ္အခါက မင္းေနျပည္ေတာ္မ်ားသည္ အထက္အညာေဒသမ်ားတြင္ တည္ရွိခဲ့သည္။ ဘာသာယဥ္ေက်းမူႏွင့္ လူမူ စီးပြားေရးသည္ မင္းေနျပည္မ်ားကို ဗဟုိျပဳ၍ ထြန္းကားေလ့ရွိသည္။ အထက္အညာေဒသသည္ မုိးနည္းပါးေသာ ေဒသျဖစ္ရာ၊ အခ်ိဳ႕ ေဒသမ်ားတြင္ ႏြားလွည္းေမာင္းႏွင့္ အသံုးျပဳႏုိင္သည္။

ေအာက္ပါ သီခ်င္း ပေဒသာသည္ ေရွးေခတ္ေဟာင္း ေအာက္ေမ့ဖြယ္ရာ ၀ါဆုိပြဲ ျမင္ကြင္း ျဖစ္ပါသည္။

“အေမဆုိဆဲ၊ ၀ါဆုိပြဲ၊ လွည္းကေလးနဲ႕ သြားရေအာင္။

ကုကၠိဳပင္ျမန္ျမန္ခုတ္၊ လွည္းလုပ္ရေအာင္။ လွည္းလုပ္လွ်င္ ၾကာပါလိမ့္။ မဘုတ္ဆံု တင္ဆံုၾကီးကို လွည္းလုပ္လုိ႔စီး”
ျဖစ္ပါသည္။

ေရွးေခတ္ အခါက ဘိုးဘြား မိဘမ်ား၊ အစ္ကိုၾကီး အစ္မၾကီးမ်ားသည္ ေျမး၊ သား၊ ညီငယ္၊ ေမာင္ငယ္မ်ားကို၊ ရွင္သာမေဏအျဖစ္ ျမင္ေတြ႕လုိၾကသည္။ သာသနာ့ေဘာင္တြင္ ေပ်ာ္ပိုက္ ေစလုိၾကသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရပါသည္။ ေအာက္ပါသီခ်င္ပေဒသာမ်ားက ေခတ္တစ္ေခတ္၏ ကာလ ယဥ္ေက်းမူေၾကးမံုျပင္ကို ေဖာ္ျပေနပါသည္။

“ပ်ိဳေလးတုိ႔ အိမ္ဦး ဆတ္သြားဖူး တစ္ရုံ ႏွစ္ရုံ၊ ေက်းေတြက အံု၊ မအံုးပါနဲ႕ ကိုေရႊေက်း ပ်ိဳတုိ႔ေမာင္ ရွင္လိင္ ျပန္ေတာ့၊ နားပန္ဖုိ႔ေလး”


ထုိ႔ျပင္ ၀ါဆုိလကား -

- ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ပဋိသေႏၶ ေနေတာ္မူသည့္ လ။

- ေတာထြက္ေတာ္မူသည့္ လ။

- တဖုႆႏွင့္ ဘလႅက ညီေနာင္တုိ႔အား ဘုရားရွင္က ဆံေတာ္ဓာတ္ရွစ္ဆူကို သနား ၾကည္ျဖဴ ေပးေတာ္မူသည့္ လ။

- ဥပက ကကၠတြန္းအား ဘုရားရွင္က ေတြ႕ဆံုလ်က္ ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း ၀န္ခံေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ လ။

- ေရမီး အစံု အစံုေသာ တန္ခိုးျပာဋိဟာကို ျပေတာ္မူသည့္ လ။

- တာ၀တိ ံသာ နတ္ျပည္၀ယ္ မယ္ေတာ္မိနတ္သားအား အမွဴးထားလ်က္ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကို စတင္၍ ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ လပင္ ျဖစ္ဘိ၏။

ယင္းတုိ႔အနက္ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္မွာ အဘိဓမၼာတရား ေဟာၾကားေတာ္မူပံုကို ၾကည္ညိဳဖြယ္ရာ သဒၶါတရားပြားမ်ားႏုိင္ရန္ ေရးသားတင္ျပရလွ်င္ -

ျမတ္စြာဘုရား သခင္ကား သတၱမေျမာက္ ၀ါကို တာ၀တိ ံသာ နတ္ျပည္မွာပင္ ကပ္ဆုိေတာ္မူလ်က္ အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူသည္မွာ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၉-ခု၊ ၀ါဆုိလျပည့္ေန႕ ညေနခ်မ္း အခ်ိန္မွစ၍ ၀ါတြင္း သံုးလပတ္လံုး ေန႕ညမျပတ္ ၾကားမလပ္ဘဲ ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။

ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည့္ သႏၱဳႆိတနတ္သားကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ စၾက၀ဠာတုိက္ တစ္ေသာင္းမွ ခေညာင္းေရာက္ရွိလာၾကသည့္ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းတုိ႔အား ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္းျဖစ္၏။

ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ တရားေဒသနာေတာ္ကား ပိဋကတ္အားျဖင့္ သုတၱန္၊ ၀ိနည္း၊ အဘိဓမၼာဟူ၍ သံုးပါး အျပားရွိ၏။

သုတၱန္ဟူသည္ လူနတ္ျဗဟၼာ သတၱ၀ါတုိ႔၏ အဇၥ်ာသယ(အလုိဆႏၵ)ကို လုိက္ျပီး သင့္ေလ်ာ္သလုိ နားလည္ေအာင္၊ က်င့္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ေဟာေတာ္မူသည့္ တရားျဖစ္၏။

၀ိနည္းဟူသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ က်င့္၀တ္၊ ဥပေဒ၊ စည္းကမ္း ျဖစ္သည့္အတြက္ ပညတ္ဖုိ႔ရာ အခ်က္အလက္မ်ား ေပၚေပါက္လာမွ ေဟာၾကား ပညတ္ေတာ္မူသည့္ တရားျဖစ္၏။

အဘိဓမၼာဟူသည္ကား ထုိသုတ္ ၀ိနည္းတုိ႔ထက္ ထူးကဲ၊ လြန္၊ ျမတ္၊ က်ယ္ျပန္႕၊ နက္နဲ၊ ခက္ခဲ၊ သိမ္ေမြ႕ေသာ တရားျဖစ္၏။

ေလာကသံုးပါးမွာ ျဖစ္ပ်က္ ေျပာင္းလဲေနသည့္ သဘာ၀ဓမၼ(သေဘာတရား) မ်ားကို နည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ ခ်ဲ႕ထြင္းကာ အေသးစိတ္ ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္းျဖစ္၏။ ယင္းေၾကာင့္လည္း အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္ကို ၀ါတြင္းသံုးလပတ္လံုး ေန႔ည မျပတ္ ၾကားမလပ္ဘဲ ေဟာၾကားေတာ္မူရျခင္း ျဖစ္၏။

ဘုရားရွင္ကား ဘ၀မ်ားစြာ ေလးသေခၤ်ႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းကာလ ပါရမီ ျဖည့္စဥ္က ရုန္႕ရင္းၾကမ္းတမ္းေသာ စကား၊ ဆဲေရးေသာ စကားမ်ား ေျပာၾကားျခင္းမွ ေရွာင္ရွားလ်က္ လူအမ်ားႏွစ္သက္၍ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္ရွိေသာ၊ လူအမ်ား၏ စိတ္ႏွလံုးကုိ ရႊင္ျပံဳးေစတတ္၊ ပြားေစတတ္ေသာ၊ အျပစ္ကင္းလွ၊ ၾကားရခ်မ္းသာ ခ်စ္ဖြယ္ရာေကာင္းသည့္ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ေသာ စကားကိုသာ ေျပာဆုိခဲ့သည့္ ပါရမီ ကုသိုလ္အထူးေၾကာင့္ ဘုရားရွင္၏ ႏူတ္ခမ္းေတာ္ကား နီျမန္းေသာ အေရာင္ရွိလ်က္ အလြန္ပင္ ေျပျပစ္ ေစ့စပ္ေတာ္မူ၏။ လွ်ာ္ေတာ္လည္း အလြန္ပင္ ႏူးညံ့ပါးလ် ရွည္သြယ္လွဘိ၏။ ယင္းေၾကာင့္ အသံေတာ္မ်ာလည္း သန္႕ရွင္း၊ ခ်ိဳသာ၊ သိသာ၊ နာဖြယ္၊ ပြဲလယ္မထြက္၊ လံု၊ နတ္၊ ပဲ့တင္ ဆုိသည့္ အဂၤါရွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္ မူသည့္အတြက္ အလြန္ပင္ ခ်ိဳျမိန္သာယာဘိ၏။

ဘုရားရွင္ကား ပကတိလူတုိ႔၏ စကားတစ္ခြန္းတြင္ ၁၂၈-ခြန္းထိ ေျပာဆုိေတာ္မူႏုိင္ဘိ၏။ သို႔ပင္ျဖစ္ေသကာမူ နားလည္ႏုိင္သည္သာ ျဖစ္ဘိ၏။

ပကတိလူတုိ႔၏ စကားတစ္ခြန္းမွာ အရွင္အာနႏၵာက ရွစ္ခြန္း ေျပာဆုိေတာ္မူႏုိင္၏။ အရွင္အာနႏၵာ၏ စကားတစ္ခြန္းမွာ ဘုရားရွင္က ၁၆-ခြန္း ေျပာဆုိေတာ္ မူႏုိင္၏။ ယင္းေၾကာင့္ -

တစ္ရာ့တစ္ပါး လူမ်ိဳးမ်ားတုိ႔
စကားတစ္ခြန္း ေျပာဆုိညႊန္းက
ရွစ္ခြန္းအာနန္ မိန္ကလွ်င္ျမန္၏။

အာနန္ေထရ္ေက်ာ္ တစ္ခြန္းေသာ္မူ
ရွင္ေတာ္ဘုရား လ်င္လ်ားတုမဲ့
တစ္ဆယ့္ေျခာက္လီ ခြန္းထပ္မီ၏။

ေလာကီလူမ်ား တစ္ခြန္းေသာ္မူ
ဘုရားလူ႔ဘ မုနိႏၵလွ်င္
တစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ္ ရွစ္ခြန္းကယ္၏


ဟူ၍ မဟာဗုဒၶ၀င္ တတိယတြဲ၊ စာမ်က္ႏွာ ၅၅၃-တြင္ ဆုိထားေပသည္။

ဤသို႕ ၀ါတြင္း သံုးလပတ္လံုး ေန႔ညမျပတ္ ၾကားမလပ္ဘဲ အဘိဓမၼာတရားကို ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္သည္ ေဟာၾကားေတာ္ မူေနရင္းကပင္ လူ႔ျပည္ေလာက၌ ေရာက္ဆုိက္ေနေသာ အခ်ိန္ကာလကို ၾကည့္ရူ ဆင္ျခင္ေတာ္မူလ်က္ ဆြမ္းခံခ်ိန္ က်ေရာက္သည့္အခါ နိမၼိတ ရုပ္ပြား ကိုယ္ေတာ္စားကို ဖန္ဆင္းေတာ္ မူျပီးလွ်င္ “ဤနိမၼိတ ရုပ္ပြား ငါ့ကိုယ္စား၏၊ သကၤန္းကိုင္ပံု၊ သပိတ္ကိုင္ပံု၊ အသံျပဳပံု၊ အသြင္အျပင္ အလံုးစံုသည္ ငါဘုရားႏွင့္မျခား တစ္သားတည္း တူမွ်ေစ၊ ဤမွ် အတုိင္းအရွည္ရွိေသာ တရားကို၊ ငါ၏ကိုယ္စား ေဟာၾကားရစ္ေစ” ဟူ၍ အဓိ႒ာန္ ျပဳေတာ္မူျပီးလွ်င္ ဥတၱရကုရု(ေျမာက္ကြ်န္း) သို႔ ဆြမ္းခံၾကြေတာ္မူ၏။ ဥတၱရကုရု(ေျမာက္ကြ်န္း)မွ ဆြမ္းခံ၍ ျပန္လာေတာ္မူျပီး ဟိမ၀ႏၱာထဲရွိ အေနာတတ္အုိင္အနီးမွာ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူျပီးလွ်င္ စႏၵကူးေတာသို႔ ၾကြေတာ္မူ၍ စႏၵကူးေတာမွာ ေန႕သန္႕ ေနေတာ္မူ၏။

တရားစစ္သူၾကီး ျဖစ္ေတာ္မူသည့္ လက္ယာေတာ္ရံ အရွင္သာရိ ပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္လည္း ေန႕စဥ္ေန႕တုိင္း အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္လည္း ေန႕စဥ္ေန႕တုိင္းပင္လွ်င္ ထုိစႏၵကူး ေတာသို႔ ၾကြသြားေတာ္မူျပီး ျမတ္စြာဘုရားအား ၀တ္ၾကီး၀တ္ငယ္ ျပဳေတာ္မူ၏။ ထုိအခါ ဘုရားရွင္က တာ၀တိ ံသာ နတ္ျပည္မွာ အက်ယ္တ၀င့္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ အဘိဓမၼာတရားေတာ္မ်ားကို အက်ဥ္းခ်ံဳးျပီးလွ်င္ အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္အား “ခ်စ္သား သာရိပုတၱရာ၊ ငါဘုရားသည္ ဤမွ်ေသာ တရားကို ေဟာၾကားခဲ့ျပီး” ဟု နည္းေပးကာ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ညႊန္ျပ ေဟာၾကားေတာ္ မူေလ၏။

ဤသို႕ ဘုရားရွင္က နည္းေပးညႊန္ျပလ်က္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္မွ် ေဟာျပေတာ္မူသည္ ရွိေသာ္ အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္အဖို႕မွာ ကမ္းနား၌ ရပ္လ်က္ လက္ကိုဆန္ကတန္းကာ မဟာသမုဒၵရာၾကိးကို ျပအပ္ဘိသကဲ့သို႔ နည္းရေတာ္မူလ်က္ ဘုရားရွင္ တစ္ေန႕တာ နတ္ျပည္မွာ ေဟာခဲ့သမွ် အဘိဓမၼာတရားေတာ္မ်ားကို ကြတ္ကြတ္ကြင္းကြင္း ထင္လင္းစြာ သိျမင္ေတာ္မူေလ၏။

သို႔ရကား အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္အဖုိ႔မ်ာ နည္းေပါင္း အရာ အေထာင္ အသိန္းျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ တရားေတာ္မ်ားကို အက်ယ္ ျဖန္႕ခ်ိကာ၊ ထင္လင္းစြာ သိျမင္ေတာ္ မူေလ၏။

ဘုရားရွင္ကား စႏၵကူးေတာမွာ ေန႕သန္႕ ေနေတာ္မူရင္း၊ အရွင္သာရိပုတၱရာအား အဘိဓမၼာ တရားေတာ္ကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ေဟာၾကားျပီး မြန္းလြဲပိုင္း အခ်ိန္တြင္ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္သို႔ ျပန္လည္ၾကြခ်ီေတာ္ မူျပီးလွ်င္ နိမၼိတရုပ္ပြားေတာ္ ဘုရားေဟာၾကားျပီးသည့္ အခန္းက႑မွ အစဥ္မျပတ္ ဆက္လက္ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။

ပကတိဓာတ္သား ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ နိမၼိတရုပ္ပြား ျမတ္စြာဘုရားတုိ႔မွာ ေရာင္ျခည္ေတာ္ခ်င္း၊ အသံေတာ္ခ်င္း၊ စကားျမြက္ဆုိေတာ္ မူပံုခ်င္း စသည့္ အမူအရာတုိ႔ ခြဲမရေအာင္ပင္ တူညီေနေသာေၾကာင့္ မကတိဓာတ္သား ျမတ္စြာဘုရား လူ႔ျပည္သို႔ ၾကြသြားေတာ္မူသည္ကို လည္းေကာင္း၊ လူ႔ျပည္မွ ျပန္လည္ၾကြလာေတာ္မူျပီး နိမၼိတဘုရားႏွင့္ လဲလွယ္လုိက္သည္ကို လည္းေကာင္း တန္ခိုးၾကီးေသာ နတ္ျဗဟၼာတုိ႔သာ သိကုန္၏။ တန္ခိုးေသးငယ္ေသာ နတ္ျဗဟၼာတုိ႔ကား မသိၾကကုန္။

အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္လည္း ဘုရားရွင္က အက်ဥ္းဆံုးနည္းျဖင့္ ေန႕စဥ္ေန႕စဥ္ ေဟာၾကား လုိက္သည့္ အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္ကို ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့၍ မိမိႏွင့္အတူေန တပည့္ ရဟန္း ငါးရာတုိ႔အား မက်ဥ္းမက်ယ္ အလယ္အလတ္ ျဖစ္ေသာနည္းျဖင့္ တစ္ဖန္ျပန္လည္ ေဟာၾကား ပုိ႔ခ်ေတာ္မူ၏။

ဘုရားရွင္၏ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္မွာ အဘိဓမၼာ တရားေတာ္ကို ေဟာၾကား၍ ျပီးဆံုးျခင္းႏွင့္ လူ႔ျပည္မွာ ထုိရဟန္းငါးရာတုိ႔၊ အရွင္သာရိပုတၱရာထံမွ အဘိဓမၼာ ၇-က်မ္းကို အျပည့္အစံု နာယူသင္ၾကားမူ ျပီးဆံုးျခင္းတုိ႔ကား တစ္ျပိဳင္နက္ တစ္ခ်ိန္တည္းပင္ ျဖစ္ေပ၏။

ဘုရားရွင္ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္မွာ ၀ါတြင္းသံုးလ ပတ္လံုး၊ ေန႕ညမျပတ္၊ ၾကားမလပ္ဘဲ ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကား ရွည္လ်ားလြန္း၏။ က်ယ္ေျပာလြန္းဘိ၏။ ဓမၼကၡႏၶာ အေရအတြက္အားျဖင့္ မည္ေရြ႕မည္မွ်ရွိ၏ ဟူ၍ပင္ ေရတြက္၍ မရႏုိင္ေပ။ ၀ိတၱာရနယ=(အက်ယ္နည္း) အားျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။ လူသားတုိ႔ အေနျဖင့္ကာ သင္ၾကား ပို႔ခ်နားယူျခင္းမွာ မစြမ္းႏုိင္ေပ။

စႏၵကူးေတာမွာ အရွင္သာရိပုတၱရာအား ဘုရားရွင္က အက်ဥ္းအားျဖင့္ ေဟာၾကားညႊန္ျပေတာ္မူသည့္ အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္လည္း သေခၤပနယ=(အက်ဥ္းနည္း) ျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၍ အင္မတန္ က်ဥ္းလြန္းေနသျဖင့္ လူတုိ႔ အသိဉာဏ္တြင္ သက္၀င္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ေပ။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အဆုိပါ က်ယ္လြန္းက်ဥ္းလြန္းေသာ နည္းမ်ားကို သင္ၾကားပို႔ခ်ျခင္းမျပဳဘဲ သာသနာေတာ္ တစ္ရပ္လံုး ယခုမ်က္ေမွာက္ကာလမ်ာ သဂၤါယနာ အဆက္ဆက္တင္ကာ သင္ယူေနၾကရေသာ အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္မွာ အရွင္သာရိပုတၱရာက တပည့္ရဟန္း ငါးရာတုိ႔အား သင္ၾကားပို႔ခ်သည္ (မက်ဥ္းမက်ယ္၊ အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ) နည္းအတုိင္းပင္ သင္ၾကား ပို႔ခ်ေနၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ဤအဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္ကား ဓမၼကၡႏၶာအားျဖင့္ ေလးေသာင္းႏွစ္ေထာင္ အေရအတြက္ရွိ၍ ပိဋကတ္သံုးပံု အားလံုး အေရအတြက္၏ ထက္၀က္ရွိ၏။

ဤမွ် က်ယ္၀န္းမ်ားျပားလွ၍ ထူးျခား နက္နဲ ခက္ခဲလွသည့္ အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကို ၌၀ါဆုိလမွာပင္ ဘုရားရွင္သည္ တာ၀တိ ံသာ နတ္ျပည္၌ စတင္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့၍ ထူးျခားေသာ ဂုဏ္ကိုေဆာင္သည့္ ၀ါဆုိလပင္ ျဖစ္ဘိ၏။ အဘိဓမၼာတရား ေဟာျမြက္ၾကား၊ ထူးျခား လ၀ါဆုိ ပါတကား။

ယင္းေၾကာင့္ ဤ၀ါဆုိလရာသီေရာက္တုိင္း ဘုရားရွင္၏ ထူးျခားနက္နဲ ခက္ခဲသိမ္ေမြ႕လွသည့္ အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္ကို အာရုံျပဳကာ သဒၶါတရားလက္ကိုင္ထားျပီး ညြတ္ထြား၀ႏၵနာ ပူေဇာ္နုိင္ၾကပါေစ သတည္း။

ဘဂ၀ါဇိန သံုးလူ႔တကား
ထက္ဖ်ားအာလန္ တာ၀တိ ံ၀ယ္
မယ္ေတာ္မိနတ္ ေက်းဇူးဆပ္ဖုိ႔
ထူျမတ္ေဒသနာ ဘိဓမၼာကို
စၾက၀ဠာေပါင္း တုိက္တစ္ေသာင္းမွ
ခေညာင္းေရာက္လာ နတ္ျဗဟၼာအား
ေဟာျမြက္ၾကားပံု စိတ္မွာထံု၍
အာရုံျပဳကာ ဦးညြတ္ပါသည္
သာယာခပ္သိမ္း ျငိမ္းေစေသာ၀္။




ရွင္ျပဳမဂၤလာပြဲတြင္ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာေယာက္်ားေလးတုိင္း ဧကန္ျပဳလုပ္သည့္ မဂၤလာပြဲေတာ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ရွင္ျပဳျခင္းသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ သာသနာ့၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ေစရန္အတြက္ ရွင္သာမေဏ ျပဳလုပ္ေပးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေရွးေခတ္ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔သည္ လူငယ္မ်ားကို ဘ၀တေလွ်ာက္လံု လူေတာ္လူေကာင္းျဖစ္သြားေစရန္ ရွင္ျပဳေပးၾကသည္။ ရွင္သာမေဏဘ၀တြင္ ရွင္က်င့္၀တ္မ်ားကို လိုက္နာရန္က်င့္ၾကံရျပီး အစားအစာ စားေသာက္ပံု၊ အ၀တ္ ၀တ္ပံု၊ ေနထုိင္ သြားလာပံု၊ ေျပာဆုိဆက္ဆက္ပံု စသည္တုိ႔ကို ဘုရားရွင္ အဆံုးအမေတာ္အတုိင္း လုိက္နာက်င့္ၾကံခဲ့ၾကရသည္။ ရွင္သာမေဏတို႔သည္ သာသနာ့၀န္ကို မထမ္းေဆာင္ႏုိင္ေတာ့၍ လူ႔ဘ၀ေရာက္လာၾကေသာအခါ၌လည္း သာသနာေတာ္၏ အဆံုးအမအတုိင္း ဆက္လက္လုိက္နာၾကသျဖင့္ လူယဥ္ေက်းေလးမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ ေရွးအခါက ျမန္မာလူငယ္မ်ားတြင္ ဆုိးသြမ္းလူငယ္ ျပႆနာမေပၚေပါက္ခဲ့ၾကေပ။

ရွင္သာမေဏျပဳလုပ္ေပးျခင္းသည္ လႈမႈေရးရာျပႆနာတို႔ကို အေျဖရွာရာတြင္ အေကာင္းဆံုးေသာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ သာကီ၀င္မင္းသား ျမတ္စြာဘုရားသည္ အေမြေတာင္းခံလာေသာ မိမိ၏သားေတာ္ ရာဟုလာမင္းသားေလးအား ေလာကီအေမြတုိ႔တြင္ အျမတ္ဆံုးအေကာင္းဆံုးျဖစ္ေသာ ဘုရင္ျဖစ္ရမည့္ ထီးနန္းအေမြကို မေပးမႈဘဲ ဘ၀လြတ္ေျမာက္ေရး ျဖစ္သည့္ ေလာကုတၱရာအေမြကိုေပးကာ ရွင္သာမေဏျပဳေပးခဲ့ပသည္။ သာကီး၀င္မင္းသားရာဟုလာ၊ အေသာကမင္းၾကီး၏သားေတာ္ မဟိႏၵစေသာ လူေလာကတြင္ အထက္တန္းေရာက္ေနေသာ သူမ်ား၏ သားသမီးမ်ားကိုယ္တုိင္ပင္ ရွင္သာမေဏေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ခဲ့ေသာ အစဥ္အလာေကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ရွင္သာမေဏဘ၀သည္ အျမင့္ျမတ္ဆံုးေသာ လူတုိ႔ဘ၀ထက္ပင္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္လွေပသည္ ဟူေသာ ခံယူခ်က္တုိ႔ လူငယ္တုိ႔ႏွလံုးသား၀ယ္ စြဲသြားပါသည္။ ထုိအစဥ္အလာအစြဲကို ျမန္မာတုိ႔သည္ ဦးထိပ္ပန္ဆင္၍ ဘုရင္မင္းတရားမွအစ ေတာအႏွံ႕ေတာင္အႏွံ႕ ပ်ံ႕ႏွံ႕ေနထုိင္သူအားလံုးပင္ ရွင္သာမေဏဘ၀ကို မရလွ်င္မျဖစ္၊ မရမေန အရယူခဲ့ၾကေပသည္။

ျမန္မာတုိ႔သည္ ရွင္သာမေဏဘ၀ကို အေလးအနက္ တန္ဖုိးထားၾကသည္။ ရွင္မျပဳရေသးလွ်င္ အိမ္ေထာင္မျပဳရဘူးဟူေသာ စြဲလန္းမႈအထိ အရုိးစြဲယံုၾကည္ခဲ့ၾကသည္။ သားေယာက္်ားေလး ေမြးဖြား လာသည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ အရြယ္ေရာက္လာလွ်င္ ရွင္ျပဳေပးႏုိင္ရန္ မိဘႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ အလုပ္ကို ပို၍ၾကိဳးစားၾကသည္၊ ေငြေၾကးစုေဆာင္းၾကသည္။

ဤစိတ္ဓာတ္ ဤအယူအစြဲေၾကာင့္ စီးပြားေရးတိုးတက္လာၾကသည္။ ေငြစုေဆာင္းသည့္ အေလ့အထေကာင္းမ်ား ရလာၾကသည္။ ရွင္ျပဳမဂၤလာပြဲတြင္ ရွင္ဒကာ ရွင္းကာမအျဖစ္ စံုတြဲညီ၍ အလွဴေရစက္ခ်ပြဲ ဆင္ႏႊဲႏုိင္ရန္အတြက္ ေမတၱာ၊ သစၥာ၊ ေစတနာ၊ သဒၶါတုိ႔ပါ ပူးတြဲခ်ည္ေႏွာင္လာၾက သျဖင့္ အိမ္ေထာင္ေရးျပႆနာမ်ား၊ လင္မယား ကြာရွင္းျပတ္စဲမႈမ်ား ေလ်ာ့နည္းခဲ့ၾကသည္။ သားေလးအား အနာဂတ္တြင္ ရွင္ျပဳႏုိင္ေရးဟူေသာ သံေယာဇဥ္ေႏွာင္ၾကိဳးေၾကာင့္ မိဘတုိ႔ အိမ္ေထာင္ေရး စုိျပည္ခုိင္ျမဲခဲ့ၾကသည္။ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား ဦးထပ္ထားၾကိဳးပမ္းၾကသျဖင့္ လုပ္ငန္းအ၀၀ အဆင္ေျပလာၾကသည္။

ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ ပညာသင္ၾကားရန္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းမ်ားသို႔ အပ္ႏွံၾကသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ရွင္သာမေဏျပဳလုပ္ေပးရန္ ေမာင္ရွင္ေလာင္းမ်ားကို ဆရာဘုန္းေတာ္ၾကီး ထံအပ္ႏွံၾကသည္။ ရွင္မျဖစ္မီ သိမွတ္ဖြယ္ရာမ်ားကို သင္ယူႏုိင္ရန္ အခ်ိန္ယူ၍ ၾကိဳတင္အပ္ႏွံၾကသည္။ ဘုန္းေတာ္ၾကီး မ်ားကလည္း သကၤန္းေတာင္းနည္း၊ သရဏဂံုယူနည္း၊ သကၤန္းေပးနည္း၊ ပစၥေ၀ကၡဏာဆင္ျခင္နည္း၊ သီလသိကၡပုဒ္ေဆာက္တည္နည္း၊ ဥပဇၥ်ာယ္ယူနည္းမ်ားကို ဌာန္ကရုိဏ္းက်က် သင္ေပးၾကသည္။ ေသခိယေခၚ ရွင္က်င့္၀တ္မ်ားကိုလည္း သင္ေပးၾကသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ရွင္သာမေဏဘ၀ ေရာက္လာေသာအခါ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ စိတ္ယဥ္ေက်းသမိမ္ေမြ႕ေသာ ကိုရင္ေလးမ်ား ျဖစ္လာၾကေတာ့သည္။

မိဘတုိ႔မွာလည္း ရွင္သာမေဏေလးမ်ားအား ၀မ္းသာၾကည္ႏႈးမႈ အျပည့္ပါေသာ မ်က္လံုးမ်ားျဖင့္ ၾကည့္မ၀၊ ရူမ၀၊ ဖူးေမွ်ာ္မ၀ အားရေက်နပ္ ေနၾကသည္။ ရွင္က်င့္၀တ္အတုိင္း ေနထုိင္ သြားလာ၊ သားေသာက ၀တ္ရုံသည္ကုိ ေတြ႕ရသျဖင့္ မိမိသားဟူေသာ အသိစိတ္ေပ်ာက္ကာ လြန္စြာသပၸါယ္လွသည့္ ဘုရားသားေတာ္ေလးမ်ားအျဖစ္ အားပါးတရ ရွိခိုးၾကသည္။ ဆြမ္းကပ္၊ ေဖ်ာ္ရည္ကပ္၊ ျပဳလုပ္ၾကျပီး ဘုရားသြားေက်ာက္တက္ သြက္လက္လာခဲ့ၾကသည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ မိေထြးေတာ္ မဟာပဇာပတိ ေဂါတမီ ေထရီမၾကီး ပရိနိဗၺာန္စံခါနီးတြင္ ဘုရားမယ္ေတာ္ ဟူသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အေတာင့္တဆံုး၊ အျမတ္ႏိုးဆံုးေသာ ဆုပင္ျဖစ္ပါေၾကာင္းး ေလွ်ာက္ထား ခဲ့သည္။ မိေထြးေတာ္၏ ထံုးကို ႏွလံုးမႈ၍ ရွင္သာမေဏမ်ား ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ ရွင့္မယ္ ေတာ္ ရွင့္ခမည္းေတာ္ ရဟန္းမယ္ေတာ္ ရဟန္းခမည္းေတာ္ ဘ၀ဟူသည္ လူ႔ေလာကတြင္ တန္ဖိုးအရွိဆံုးသာ ဘ၀ျဖစ္သည္ဟူေသာ ဘ၀အထိ ကိန္း၀ပ္လာသည္။ နုိင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ရွင္ဘုရင္မင္းမ်ားႏွင့္တန္းတူ မယ္ေတာ္၊ ခမည္းေတာ္ဟူေသာ ေတာ္၀င္ အေခၚအေ၀ၚကို ခံၾကရသည္။ ခမည္းေတာ္၊ မယ္ေတာ္ဘ၀ႏွင့္ ကြယ္လြန္ပါမႈ ေရႊထီးမိုး၍ အသုဘခ်ရသည္အထိ ဂုဏ္ျပဳၾကသည္။

ကိုရင္ေလးမ်ားသည္ ဘုရားရွိခိုး၊ ပုတီးစိပ္၊ ကမၼဌာန္းထုိင္ သျဂိဳဟ္ သဒၵါစာ၀ါေလးမ်ားကို သင္ယူၾကရသည္။ ၀ိနတၳပကာသနိ၊ ဓမၼပဒ၊ ငါးရာ့ငါးဆယ္ ဇာတ္နိပါတ္မ်ား တစ္၀ါေလာက္ဆုိၾကရသျဖင့္ ဘာသာေရး အသိအလိမၼာ အေတာ္လံုေလာက္စြာ နားလည္သြားၾကသည္။ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ၀တ္ၾကီး၀တ္ငယ္ အသြယ္သြယ္ကို နားလည္သြားၾကသည္။ ေလာကသံသရာ ႏွစ္ျဖာအက်ိဳးရွိ ေစမည့္ မဂၤလသုတ္၊ သိဂၤါေလာ၀ါဒသုတ္ စသည္တုိ႔ကို သင္ယူၾကရသျဖင့္ လူငယ္ဘ၀ကပင္ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရးမ်ား သေဘာေပါက္ခဲ့ၾကသည္။ ကိုးခန္႕ပ်ိဳ႕၊ သံ၀ရပ်ိဳ႕စေသာ ပ်ိဳ႕၊ လကၤာ၊ ကဗ်ာ မ်ားကိုလည္း အေတာ္အတန္ တီးမိ ေခါက္မိ ရွိေနၾကသည္။

ရွင္သာမေဏေလးမ်ားသည္ ရွင္ဘ၀ႏွင့္ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေဆာင္ေနပါမႈ မိဘေဆြမ်ိဳး အားလံုး တုိ႔ အာစိဏၰကံ ကုသိုလ္ တုိးပြားၾကရသည္။ ရဟန္းခံရန္ အခ်ိန္တန္ေသာအခါ ရဟန္းခံမဂၤလာပြဲ ဆင္ႏႊဲရန္အတြက္ အထူးစီမံခ်က္ဆြဲ၍ အားခဲၾကိဳးစား လုပ္ကိုင္ၾက ေငြေၾကးစုေဆာင္း ၾကျပန္သည္။

ရွင္သာမေဏေလးမ်ားသည္ သာသနာ့ေဘာင္၌ မေပ်ာ္ပုိက္၍ ရွင္လူထြက္လာေသာအခါ၌လည္း ကြမ္းေတာင္ကိုင္ ပ်ိဳေခ်ာတုိ႔ ေလာက၀ယ္ မ်က္ႏွာပြင့္လန္း စန္းပြင့္သူမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ စားပံု သြားပံု အစ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕လာၾကသည္။ သာသနာေတာ္၏ အဆံုးအမေၾကာင့္ ဘ၀တည္ျငိမ္ ဣေျႏၵရရ ရင့္က်က္လာသည့္အျပင္ လူပ်ိဳေဘာ္၀င္စ အရြယ္ေကာင္းသို႔ ေရာက္လာသျဖင့္ ပ်ိဳတုိင္းၾကိဳက္သည့္ ႏွင္းဆီခိုင္ ျဖစ္လာသည္။

ရပ္ေရး၊ ရြာေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရး၊ ဒုမဂၤလာ၊ သုမဂၤလာ ကိစၥအ၀၀တုိ႔တြင္ ဗုဒၶဘာသာဓေလ့ထံုးစံ မ်ားကို စနစ္တက် ေနရာမွန္ လူမွန္ ပုဂၢိဳလ္မွန္ စီမံခန္႕ခြဲတတ္လာသည္။ ရြာ္လူငယ္တုိ႔၏ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္လာသည္။ ရပ္ေရး၊ ရြာေရးတြင္က်ယ္လာသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတာ၀န္မ်ားကိုပင္ ေဆာင္ရြက္လာသည္အထိ တုိးတက္လာသည္။

ထုိမွ ေနာက္၀ယ္ လူေလာကအလယ္ ဂုဏ္တင့္တယ္စြာ ေနထုိင္ႏုိင္သူ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သူ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတို႔တြင္ တြင္က်ယ္သူဘ၀မွ နုိင္ငံသားေကာင္းမ်ားဘ၀အထိ တုိးတက္လာခဲ့ၾကသည္။ ဤသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာအေမြအႏွေစ္ေကာင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာလူငယ္တို႔ဘ၀ သာယာေအးျမတည္ျငိမ္စြာ တိုးတက္လာမႈပင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာလူငယ္တို႔တြင္ ေရွးယခင္က ဆုိးသြမ္းလူငယ္ျပႆနာမရွိခဲ့သည္မွာ ဤရွင္ျပဳမဂၤလာ၏ အႏွသ္သာရရွိရွိ ေက်းဇူးျပဳမႈပင္ ျဖစ္ေလ သည္။

ကေလးအရြယ္ လိမၼာႏွင့္ပါမွ ၾကီးရင့္လာက လိမၼာမည္။ အလိမၼာ ျပည္ေထာင္စုလွ်င္ ေကာင္းမႈေထြတည္ -

ဟူေသာ ေက်းဇူးရွင္ ဆရာေတာ္ဘုရားမ်ား၏ အဆံုးအမၾသ၀ါဒေတာ္ အတုိင္း လူငယ္ေကာင္းမွ လူၾကီးေကာင္းမ်ား ေပၚထြက္ႏုိင္မည္။ လူငယ္ေတာ္မွ လူၾကီးေက်ာ္မ်ား ထြက္ေပၚလာႏုိင္မည္၊ စိတ္အာရုံအား ၾကီးထြားတက္ၾကြေနသည့္ အရြယ္ လူငယ္လူရြယ္တုိ႔ကို လူေကာင္းသူေကာင္း လူေတာ္လူေမာ္ျဖစ္ေအာင္ ပို႔ေဆာင္ႏုိင္သည့္ အေျခံခံအက်ဆံုးလုပ္ငန္းမွာ ရွင္ျပဳမဂၤလာပင္ ျဖစ္ေပသည္။



ကိုးကား -

၁။ ၀ါဆုိလ၏ထူးျခားခ်က္မ်ား(သီဟေဆြ)
၂။ လျမတ္၀ါဆုိ (သာရေ၀ါစုိးၾကည္)

1 comment:

  1. ေတာသူမေလးေရ စာေတြလာဖတ္သြားပါတယ္ေနာ္။
    လျမတ္၀ါဆုိ ဆုိတဲ့ေခါင္းစဥ္ကို ဖတ္ရတာ သေဘာက်ပါတယ္။

    ReplyDelete