ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Tuesday 29 May 2012

အကုသိုလ္ေစတသိက္ ၁၄-ပါး

(က) ေမာဟစတုကၠ ေခၚ ေမာဟအသင္း၀င္ ေစတသိက္ ၄-ပါးမွာ -
၁။ ေမာဟ = အာရုံ၏သေဘာအမွန္ကိုမသိျခင္း၊ ဖံုးကြယ္ျခင္းသေဘာ၊
၂။ အဟိရိက = ဒုစရုိက္မေကာင္းမူကိုျပဳရန္ မရွက္ျခင္းသေဘာ၊
၃။ အေနာတၱပၸ = ဒုစရုိက္မေကာင္းမူကိုျပဳရန္ မေၾကာက္လန္႔ျခင္းသေဘာ၊

၄။ ဥဒၶစၥ = အာရုံတစ္ခု၌ မျငိမ္သက္ျခင္း၊ ပ်ံ႕လြင့္ျခင္းသေဘာ၊
`ေမာ, ဟိ, ေနာတ္္, ဥဒ္၊ ေမာစတုက္´

(ခ) ေလာၾတိေခၚ ေလာဘအသင္း၀င္ ေစတသိက္ ၃-ပါးမွာ -
၅။ ေလာဘ = ကာမဂုဏ္အာရုံကို ျငိကပ္တပ္မက္ျခင္းသေဘာ၊
၆။ ဒိ႒ိ = လြဲမွားစြာ ထင္ျမင္ယူဆျခင္းသေဘာ၊
၇။ မာန = ေထာင္လႊား၀င့္ၾကြားျခင္းသေဘာ၊
`ေလာ, မာန္, ဒိ႒ိ၊ ေလာၾတိ´

(ဂ) ေဒါသစတုကၠေခၚ ေဒါသအသင္း၀င္ေစတသိက္ ၄-ပါးမွာ -
၈။ ေဒါသ = ခက္ထန္ၾကမ္းတမ္းျခင္းသေဘာ၊
၉။ ဣႆာ = သူတစ္ပါး၏ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာကို ျငဴစူျခင္း မနာလုိျခင္းသေဘာ၊
၁၀။ မစၧရိယ = မိမိ၏ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာကို လွ်ိဳ႕၀ွက္ျခင္း၊ ၀န္တုိျခင္း၊ ႏွေျမာျခင္းသေဘာ၊
၁၁။ ကုကၠဳစၥ = ျပဳခဲ့မိေသာ ဒုစရုိက္၊ မျပဳခဲ့မိေသာ သုစရုိက္တို႔ကို ေနာင္တတစ္ဖန္ ပူပန္ျခင္းသေဘာ၊
`ေဒါ၊ ဣသ္၊ မစ္၊ ကုက္၊ ေဒါစတုက္´

(ဃ) အဆံုးၾတိေခၚ ေနာက္ဆံုးအကုသိုလ္ေစတသိက္ ၃-ပါးမွာ -
၁၂။ ထိန = စိတ္၏အမူ၌ ေလးလံထုိင္းမူိင္းျခင္း၊ စိတ္မခံျခင္းသေဘာ၊
၁၃။ မိဒၶ = ေစတသိက္တုိ႔၏ အမူ၌ ေလးလံထုိင္းမူိင္းျခင္း၊
၁၄။ ၀ိစိကိစၧာ = ရတနာ ၃-ပါး၊ သစၥာ ၄-ပါး၊ ကံတရား စသည့္ ကုသိုလ္ေရး၌ ယံုမွားသံသယျဖစ္ျခင္းသေဘာ၊
`ထိ, မိဒ္, ၀ိစိ၊ ဆံုၾတိ´

ရွင္းလင္းခ်က္
အကုသိုလ္ေစတသိက္ ၁၄-လံုးတုိ႔ကား ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔၏ ေၾကာက္စရာအေကာင္းဆံုး ရန္သူမ်ားတည္း။ သတိမရွိေသာ စိတ္တြင္းသို႔ ၀င္ခ်င္သလုိ၀င္ႏုိင္ၾကသည္။ စိတ္ကို ပူေလာင္ဆင္းရဲေစျပီး အပါယ္သို႔ တြန္းခ်ႏုိင္ၾကသည္။

ေမာဟ၊ ေလာဘ၊ ေဒါသတို႔ကား အကုသိုလ္ဟိတ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္ႏွင့္အညီ အကုသိုလ္၏ အရင္းအျမစ္မူလမ်ား ျဖစ္ၾက၏။

ေမာစတုက္ ၄-ပါးတုိ႔သည္ အကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္တုိင္း ပါ၀င္ၾကသျဖင့္ အကုသလသာဓာရဏဟု အမည္ရၾက၏။ ေမာဟသည္ ရုပ္နာမ္သေဘာ၊ ကံသေဘာ၊ သစၥာသေဘာ စသည္တုိ႔ကို ဖံုးကြယ္ထားျပီး သတၱ၀ါတုိ႔အား အေမွာင္တုိက္၌ က်င္လည္ေစ၏။ ထုိအေမွာင္တုိက္၏ အေထာက္အပံ့ျဖင့္ မေကာင္းမူ ဒုစရုိက္ကို ျပဳလုပ္ဖုိ႔ အဟိရိကက မရွက္ မုန္းရန္၊ အေနာတၱပၸက မေၾကာက္ရြံ႕ရန္ အားေပးအားေျမွာက္ ျပဳၾက၏။ ဥဒၶစၥက အမွန္သေဘာကို မေတြးေေတာမိေအာင္ စိတ္ကို ပ်ံ႕လြင့္ေစ၏။

ေလာၾတိဟုေခၚေသာ ေလာဘ၊ ဒိ႒ိႏွင့္ မာနတုိ႔သည္ သံသရာကို ခ်ဲ႕ကားတတ္ေသာ ပပဥၥတရားမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ေလာဘသည္ ကာမဂုဏ္အာရုံကို တမ္းတမ္းစြဲ၊ ငမ္းငမ္းတက္၊ တပ္မက္တြယ္တာလုိခ်င္သည့္သေဘာ ျဖစ္၏။ သတၱ၀ါတုိ႔အား မည္သည့္အခါမွ် မေရာင့္ရဲ မတင္းတိမ္ေစဘဲ အာရုံသစ္မ်ားကို အျမဲရွာေဖြေနေစ၏။ ဒိ႒ိသည္ မိမိကို ခ်စ္ခင္ တပ္မက္သည့္ ေလာဘအေပၚ အေျချပဳလ်က္ ရုပ္နာမ္ ၂-ပါးသာျဖစ္သည့္ ေလာကီခႏၶာငါးပါးကို `ငါ၊ သတၱ၀ါ၊ ေယာက္်ား၊ မိန္းမ´စသည္ျဖင့္ လြဲမွားစြာ ထင္ျမင္စြဲလမး္ေစ၏။ မာနသည္ ေလာကီခႏၶာငါးပါးကိုပင္ `ငါ တကား၊ ငါလုိလူ ဇမၺဴမွာ ရွိေသးလား´ဟု ေထာင္လႊား၀င့္ၾကြားေစ၏။

`ေဒါသႏွင့္တူေသာ အျပစ္သည္မရွိ´ဟု ဘုရားေဟာထားသည္ႏွင့္အညီ ေဒါသသည္ အဖ်က္ဆီးတတ္ဆံုးေသာ တရားျဖစ္၏။ ေျမြေပြး ေျမြေဟာက္ႏွင့္ တူ၏။ တက္ၾကြေသာ ေဒါသကသာ ဖ်က္ဆီးတတ္သည္ မဟုတ္၊ ဆုတ္နစ္ေသာ ေဒါသေၾကာင့္ ျဖစ္သည့္ စိတ္ပ်က္ျခင္း၊ ေၾကာက္လန္႔ျခင္း၊ ၀မ္းနည္းပူေဆြးျခင္း၊ ငိုေၾကြးျခင္း၊ စိတ္ႏွလံုးမသာယာျခင္း၊ လြန္ကဲစြာ ပူေဆြးျခင္းတုိ႔ကလည္း ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး ပ်က္စီးေစၾက၏။

ဣႆာႏွင့္ မစၧရိယတို႔သည္ အလိုလိုေနရင္း စိတ္ကို ဆင္းရဲေစျပီး အကုသိုလ္တိုးပြားေစၾက၏။ ၎တုိ႔ကို ႏွိမ္နင္းလုိက္သည္ႏွင့္ တစ္ျပိဳင္နက္ စိတ္ခ်မ္းသာသြားမည့္ အေၾကာင္းကို `မနာလုိကင္း၊ ၀န္တုိရွင္း၊ လက္ငင္းခ်မ္းသာသည္´ဟု မဟာစည္ဆရာေတာ္ စပ္ဆုိခဲ့ေပ၏။

ကုကၠဳစျဖင့္ ေနာင္တတစ္ဖန္ ပူပန္ေနျခင္းသည္ ျပဳခဲ့မိျပီးေသာ ဒုစရုိက္ကို မျပဳရာေရာက္ေအာင္ မျပဳခဲ့မိေသးသည့္ သုစရုိက္ကိုလည္း ျပဳရာေရာက္ေအာင္ မစြမ္းေဆာင္ေပးႏုိင္သည့္အျပင္ အကုသိုလ္ကိုပင္ တုိးပြားေစသျဖင့္ အျမင္ကပ္စရာ အက်ိဳးယုတ္စရာ အမူအရာသာျဖစ္၏။

ထိနႏွင့္ မိဒၶတုိ႔သည္ စိတ္ႏွင့္ ေစတသိက္တုိ႔ကို ထုိင္းမူိင္းေလးလံေစျခင္းျဖင့္ ပ်င္းရိငုိက္မ်ဥ္းျခင္းကို ျဖစ္ေပၚေစၾက၏။ ကုသိုလ္အလုပ္ကို ဆုတ္ယုတ္ေစၾက၏။ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာႏွင့္ ကုသိုလ္ေရးကိစၥမ်ား၌ ယံုမွားသံသယျဖစ္ေစေသာ ၀ိစိကိစၧာသည္လည္း ကုသိုလ္အလုပ္ကို ဆုတ္နစ္ေစ၏။ သို႔အတြက္ ထိန၊ မိဒၶ၊ ၀ိစိကိစၧာတုိ႔ကို အကုသိုလ္ ေစတသိက္မ်ားအတြင္း ထည့္သြင္းထားျခင္းျဖစ္၏။

စိတ္ကိုညစ္ညဴး ပူေလာင္ေစတတ္ေသာ ကိေလသာတရား ၁၀-ပါးတုိ႔ကား ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာန၊ ဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ ထိန၊ ဥဒၶစၥ၊ အဟိရိကႏွင့္ အေနာတၱပၸတုိ႔ ျဖစ္ၾက၏။

ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ စတုတၳအၾကိမ္ထုတ္ေ၀ေသာ ဗုဒၶအဘိဓမၼတရားေတာ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ စာအုပ္မွ ျပန္လည္ထုတ္ႏုတ္ ေဖာ္ျပေပးသည္။

No comments:

Post a Comment