ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘုရား၏ ေမတၱာရိပ္ေအာက္တြင္ တည္ရွိပါေသာေၾကာင့္ ေမတၱာရိပ္သို႔ လာေရာက္ခုိလူံရင္း အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစရွင္။
http://api.ning.com/files/bHmmkW-XxGLQN9yR1WXwM7O1jOooBj0ATQasYiGZcJYzT0d2lrE1J9qEhMfqfRVkukdniN63bkOYVZYa9iYcLY2YRiQVhTka/MTY2.gif

Wednesday 30 May 2012

ေသာဘဏေစတသိက္ ၂၅-ပါး

ေသာဘဏသာဓာရဏ ေစတသိက္ ၁၉-ပါး
ေသာဘဏစိတ္အားလံုးႏွင့္ ဆက္ဆံေသာ (၀ါ) ေသာဘဏစိတ္ျဖစ္တုိင္း ပါ၀င္ၾကေသာ ေစတသိက္တုိ႔တည္း။
၁။ သဒၶါ = ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ စသည့္ ကုသိုလ္အာရုံ၌ ယွဥ္ဖက္တရားတုိ႔ကို ၾကည္လင္ေစျခင္း၊ ယံုၾကည္ေစျခင္းသေဘာ၊
၂။ သတိ = ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ စသည့္ကုသိုလ္အာရုံ၌ ယွဏ္ဖက္တရားတို႔ကို ေအာက္ေမ့ အမွတ္ရေစျခင္းသေဘာ၊

၃။ ဟိရီ = မေကာင္းမူ ဒုစရုိက္မွ ရွက္မုန္းျခင္းသေဘာ၊
၄။ ၾသတၱပၸ = မေကာင္းမူ ဒုစရုိက္မွ ေၾကာက္လန္႔ျခင္းသေဘာ၊
၅။ အေလာဘ = ကာမဂုဏ္အာရုံကို မလုိခ်င္ မတပ္မက္ျခင္းသေဘာ၊
၆။ အေဒါသ = မၾကမ္းတမ္း မခက္ထန္ျခင္းသေဘာ (ေမတၱာ)၊
၇။ တၾတမဇၥ်တၱတာ = ယွဥ္ဖက္တရားတုိ႔အား ဆုိင္ရာကိစၥမ်ားကို မယုတ္မလြန္ မွ်တစြာ ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ တည့္မတ္ ထိန္းသိမ္းေပးျခင္းသေဘာ (ဥေပကၡာ)
၈။ ကာယပႆဒၶိ = ေစတသိက္အေပါင္း၏ ျငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ၊
၉။ စိတၱပႆဒၶိ = စိတ္၏ ျငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ၊
၁၀။ ကာယလဟုတာ = ေစတသိက္အေပါင္း၏ ေပါ့ပါးသြက္လက္ျခင္းသေဘာ၊
၁၁။ စိတၱလဟုတာ = စိတ္၏ ေပါ့ပါးသြက္လက္ျခင္းသေဘာ၊
၁၂။ ကာယမုဒုတာ = ေစတသိက္အေပါင္း၏ ႏူးညံ့ေပ်ာင္းအိျခင္သေဘာ၊
၁၃။ စိတၱမုဒုတ = စိတ္၏ ႏူးညံ့ေပ်ာင္းအိျခင္းသေဘာ၊
၁၄။ ကာယကမၼညတာ = စိတ္၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမူ၌ ခံ့ညားျခင္းသေဘာ၊
၁၅။ စိတၱကမၼညတာ = စိတ္၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမူ၌ ခံညားျခင္းသေဘာ၊
၁၆။ ကာယပါဂုညတာ = ေစတသိက္ အေပါင္း၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမူ၌ ေလ့လာႏုိင္နင္းျခင္း သေဘာ၊
၁၇။ စိတၱပါဂုညတာ = စိတ္၏ကုသိုလ္ေကာင္းမူ၌ ေလ့လာႏုိင္နင္းျခင္းသေဘာ၊
၁၈။ ကာယုဇုကတာ = ေစတသိက္အေပါင္း၏ ေျဖာင့္မတ္စြာ ျဖစ္ျခင္းသေဘာ၊
၁၉။ စိတၱဳဇုကတာ = စိတ္၏ ေျဖာင့္မတ္စြာ ျဖစ္ျခင္းသေဘာ။

`သံခိပ္လကၤာ´ = သဒၶါ၊ သတိ၊ ဟိရိ၊ ၾသတၱပ္၊ ဟိတ္ႏွစ္ရပ္၊ တၾတမဇၥ်တၱာ၊ မႆဒၶိ, လဟု၊ မုဒု, ကမၼဥ္၊ ပါဂုညင္ႏွင့္၊ ထုိ႔ျပင္ ဥဇုက၊ ေျခာက္ဓမၼ၊ ကာယစိတ္ႏွင့္ေႏွာ´

ရွင္းလင္းခ်က္
စၾက၀ေတးမင္း၏ ပတၱျမားရတနာသည္ ေနာက္က်ိေနေသာေရမွ အနည္မ်ားကို ထုိင္ေစကာ ေရကိုၾကည္လင္ေစသကဲ့သို႔ သဒၶါသည္ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးမ်ားကို အနည္ထုိင္ေစျပီး စိတ္ေစတသိက္တုိ႔ကို ၾကည္လင္ေစ၏။ ေမာဟ၊ ဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာတို႔ကို ဖယ္ရွားျပီး ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ၌ ယံုၾကည္မူကို ျဖစ္ေပၚေစ၏။

အကုသိုလ္အမူမ်ား၌ ေမာဟဦးေဆာင္သကဲ့သို႔ ကုသိုလ္ေရးတြင္ သဒၶါဦးေဆာင္၏။ သဒၶါမရွိသူသည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ႏွင့္ ၾကံဳၾကိဳက္ေနပါေသာ္လည္း ကုသိုလ္ျပဳခြင့္မရေခ်။ လက္မရွိေသာသူသည္ ေရႊေတာင္ေပၚ ေရာက္ေနေသာ္လည္း ေရႊတံုးမ်ားကို မေကာက္ယူႏုိင္သကဲ့သို႔တည္း။ ထုိ႔ေၾကာင့္ `ဤေလာကမွာ၊ လူ႔ဥစၥာ၊ သဒၶါအျမတ္ဆံုးတည္း´ဟု ဗုဒၶမိန္႔ၾကားေတာ္မူ၏။

သတိသည္ ျဖစ္ျပီးျဖစ္ဆဲ အာရုံမ်ားကို ေရစီးေၾကာင္း၌ ဗူးေတာင္းမ်ား လြင့္ေမ်ာသြားသလုိ လြင့္ေမ်ာ ေပ်ာက္ကြယ္မသြားရန္ ေအာက္ေမ့ အမွတ္ရေစေသာ သေဘာျဖစ္၏။ `သတိမမူ ဂူမျမင္´ဟူသကဲ့သို႔ သတိမထားလွ်င္ ျမင္ၾကားသည္မ်ားကို မွတ္မွတ္ရရ မသိလုိက္ပါ။ ၀ိပႆနာရူမွတ္ရာတြင္ ဒြါရ ၆-ပါး၌ အာရုံမ်ားထင္လာသမွ်ကို မလြတ္တမ္းရူမွတ္ႏုိင္ရန္ သတိကပ္၍ ရူမွတ္ရ၏။ ဤနည္းျဖင့္ သတိဟူေသာ တံခါးမွဴးသည္ စိတ္ထဲသို႔ ကိေလသာမ်ား မစိမ့္၀င္ရန္ ေစာင့္ၾကပ္တားဆီးေပးႏုိင္၏။

ဟိရိႏွင့္ ၾသတၱပၸတုိ႔သည္ အဟိရိကႏွင့္ အေနာတၱပၸတုိ႔၏ ဆန္႔က်င္ဘက္တရားမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ အမိႏွင့္သား၊ အဖႏွင့္သမီး စသည္ျဖင့္ ေဖာက္ျပားျခင္း မရွိရန္ လူႏွင့္ တိရစၧာန္အၾကား စည္းျခားေပးေသာ ေလာကပါလတရားမ်ား (ကမၻာေစာင့္တရားမ်ား) ျဖစ္ၾက၏။

အေလာဘသည္ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ျပီးေသာ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္တုိ႔၌ ထင္ရွား၏။ ထုိအရွင္ျမတ္တုိ႔သည္ မည္သည့္ ပစၥည္းဥစၥာကိုမွ် `ငါ့ဥစၥာ´ ဟူေသာ အမွတ္ျဖင့္ သိမ္းဆည္းထားျခင္း မရွိေခ်။ ပစၥည္းဥစၥာကို စြန္႕လႊတ္၍ ဒါနျပဳသူသည္ ေလာဘကိေလသာကို အေလာဘျဖင့္ ေခတၱ အႏုိင္ရလုိက္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။

အေဒါသသည္ ေဒါသ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္၏။ ဖ်က္ဆီးတတ္မူ၊ ရန္ျငိဳးဖြဲ႕မူ ေဒါသအစုကို တြန္းလွန္ျပီး စန္းလအသြင္ ၾကည္လင္ေအးျမေစေသာ တရားျဖစ္၏။ သတၱ၀ါမ်ား ေဘးရန္ကင္းေ၀းရန္၊ ခ်မ္းသာၾကီးပြားရန္ ေမတၱာပို႔သျခင္းသည္ အေဒါသေစတသိက္၏ အမူကိစၥတစ္ရပ္ျဖစ္၏။

တၾတမဇၥ်တၱတာသည္ စိတ္ေစတသိက္တုိ႔အား မိမိဆုိင္ရာ အမူကိစၥမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရာ၌ မယုတ္မလြန္ေစရန္ ထိန္းေက်ာင္းေပးသျဖင့္ ေမာင္ေတာ္ကား၏ ဘရိတ္ကိရိယာႏွင့္ တူ၏။ ျမင္းႏွစ္စီးတို႔အား အညီအမွ် ေျပးသြားၾကေစရန္ ထိန္းကြပ္ေပးရေသာ ရထားထိန္းႏွင့္လည္းတူ၏။ `သတၱ၀ါတုိ႔သည္ ကမၼသကာ ကံစီမံသည့္အတုိင္း ျဖစ္ၾကရ၏´ဟု ႏွလံုးသြင္းလ်က္ စိတ္တည္ျငိမ္ခုိင္ျမဲေနေသာ ဥေပကၡာသည္ တၾတမဇၥ်တၱတာ၏ သေဘာတစ္ခုပင္ ျဖစ္၏။

စိတ္ေစတသိက္တုိ႔၏ ျငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ (ပႆဒၶိ)၊ စိတ္ေစတသိက္တုိ႔၏ ေပါ့ပါး သြက္လက္မူသေဘာ (လဟုတာ)၊ စိတ္ေစတသိက္တုိ႔၏ ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေပ်ာင္းျခင္းသေဘာ (မုဒုတာ)၊ စိတ္ေစတသိက္တုိ႔၏ ကုသုိလ္ေကာင္းမူ၌ ေကာင္းမြန္ခံ့ညားျခင္းသေဘာ (ကမၼညတာ)၊ စိတ္ေစတသိက္တုိ႔၏ အျပစ္အနာအဆာကင္းပ၍ ပြန္းတီးစြာ ေလ့လာထားျခင္းသေဘာ (ပါဂုညတာ)ႏွင့္ စိတ္ေစတသိက္တုိ႔၏ ေျဖာင့္မတ္ျခင္းသေဘာ (ဥဇုကတာ)တုိ႔သည္ ကုသိုလ္ေရးကိစၥ၌ အေလ့အက်င့္မ်ားသူတုိ႔တြင္ ေပၚလြင္ထင္ရွားၾက၏။ ၀ိပႆနာ အားထုတ္သျဖင့္ အထက္ဉာဏ္မ်ားသို႔ ေရာက္ေနၾကေသာ ေယာဂီမ်ား၌ သာ၍ထင္ရွားၾက၏။ စိတ္ေစတသိက္တုိ႔ ျငိမ္းေအး၊ ေပါ့ပါး ေကာင္းမြန္ခံ့ညားေနၾကေသာအခါ၌ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္သည့္ စိတၱဇရုပ္မ်ားသည္လည္း ျငိမ္းေအး၊ ေပါ့ပါး ေကာင္းမြန္ခံ့ညားေနၾကေပ၏။

သဒၶါ၊ သတိ၊ ဟိရီ၊ ၾသတၱပၸ၊ အေလာဘ။ အေဒါသႏွင့္ တၾတမဇၥ်တၱတာတုိ႔သည္ တစ္ပါးစီသာလွ်င္ မိမိတုိ႔၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ တရားတို႔ကို ဖယ္ရွား ႏွိမ္ႏွင္းႏုိင္ၾက၏။
ကာယပႆဒၶိ - စိတၱပႆဒၶိ၊ ကာယလဟုတာ-စိတၱလဟုတာ စေသာ စံုတြဲေစတသိက္တုိ႔ကား ႏွစ္ပါးစီတြဲ၍သာ သက္ဆုိင္ရာ ဆန္႔က်င္ဘက္ အကုသိုလ္တရားတုိ႔ကို ပယ္ရွားႏုိင္ၾက၏။ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္ ဤေစတသိက္တုိ႔ကို ၂-ပါးစီတြဲလ်က္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။

၀ိရတိေစတသိက္ ၃-ပါး

၁။ သမၼာ၀ါစာ = အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းႏွင့္ မဆက္စပ္ဘဲ ၀စီဒုစရုိက္ ၄-ပါးကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသေဘာ၊
၂။ သမၼာကမၼႏၱ = အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းႏွင့္ မဆက္စပ္ဘဲ ကာယဒုစရုိက္ ၄-ပါးႏွင့္ ကာယဒုစရုိက္ ၃-ပါးကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသေဘာ၊
၃။ သမၼာအာဇီ၀ = အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းႏွင့္ ဆက္စပ္၍ ၀စီဒုစရုိက္ ၄-ပါးႏွင့္ ကာယုစရုိက္ ၃-ပါးကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသေဘာ၊

ရွင္းလင္းခ်က္
ဤေစတသိက္ ၃-ပါးသည္ သီလမဂၢင္မ်ားအျဖစ္ မဂၢင္ ၈-ပါးတြင္ ပါ၀င္ၾက၏။

၀စီဒုစရုိက္ေလးပါးမွာ (၁) မုသာ၀ါ = မမွန္ေသာစကားကိုေျပာျခင္း၊ (၂) ပိသုဏ၀ါစာ = ကုန္းေခ်ာေသာစကားကိုေျပာျခင္း၊ (၃) ဖရုသ၀ါစာ = ၾကမ္းတမ္းေသာစကားကိုေျပာျခင္း၊ (၄) သမၹပၸလာပ = အက်ိဳးမရွိသည့္ သိမ္ဖ်င္းေသာစကားကိုေျပာျခင္းတုိ႔ ျဖစ္ၾက၏။ ဤ၀စီဒုစရုိက္ ၄-ပါးအနက္ ၁-ပါးပါးကို က်ဴးလြန္ရန္ အခြင့္ၾကံဳလာေသာအခါ မက်ဴးလြန္ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္လုိက္လွ်င္ သမၼာ၀ါစာ ျဖစ္၏။

ကာယဒုစရုိက္ ၃-ပါးမွာ (၁) ပါဏာတိပါတ = သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျခင္း၊ (၂) အဒိႏၷာဒါန = သူတစ္ပါးဥစၥာကို ခုိးယူျခင္းႏွင့္ (၃) ကာေမသုမိစၧစာရ = သူတစ္ပါးသားမယားကို ဖ်က္ဆီးျခင္းတုိ႔ ျဖစ္ၾက၏။ ဤကာယဒုစရုိက္ ၃-ပါးအနက္ ၁-ပါးပါးကို က်ဴးလြန္ရန္ အခြင့္ၾကံဳလာေသာအခါ မက်ဴးလြန္ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္လုိက္လွ်င္ သမၼာကမၼႏၱ ျဖစ္၏။ ဥပမာ ကိုက္ေသာျခင္ကို ရိုက္မသတ္ဘဲ အသာအယာ ဖယ္ရွားလုိက္လွ်င္ သမၼာကမၼႏၱျဖစ္၏။

အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းအတြက္ အထက္ပါ ၀စီဒုစရိုက္ ၄-ပါးႏွင့္ ကာယဒုစရုိက္ ၃-ပါးတုိ႔ အနက္မွာ ၁-ပါးပါးကို က်ဴးလြန္ရန္ အခြင့္ၾကံဳလာသည့္အခါ မက်ဴးလြန္ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္လုိက္လွ်င္ သမၼာအာဇီ၀ ျဖစ္၏။ ဥပမာ = ၾကက္ဘဲ တုိ႔ကို သတ္၍ ေရာင္းခ်ျခင္း၊ လိမ္ညာ၍ စီးပြားရွာျခင္း စသည္တုိ႔ကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္ သမၼာအာဇီ၀ ျဖစ္၏။

အပၸမညာ ေစတသိက္ ၂-ပါး
၁။ ကရုဏာ = ဒုကၡိတသတၱ၀ါ ပညတ္ကို အာရုံျပဳ၍ သနားၾကင္နာျခင္းသေဘာ၊
၂။ မုဒိတာ = သုခိတသတၱ၀ါ ပညတ္ကို အာရုံျပဳ၍ ၀မ္းေျမာက္ျခင္းသေဘာ၊

ရွင္းလင္းခ်က္
ကရုဏာသည္ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနေသာ သတၱ၀ါတုိ႔ကို ျမင္ေတြ႕ရသည့္အခါ ထိုသတၱ၀ါတုိ႔အား ထုိဆင္းရဲဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ေစလိုသည့္ သေဘာျဖစ္၏၊ သတၱ၀ါတုိ႔အား ႏွိပ္စက္ညွဥ္းဆဲတတ္သည့္ ၀ိဟိ ံသေခၚ ေဒါသ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္၏။

မုဒိတာသည္ ၾကီးပြားခ်မ္းသာေနေသာ သတၱ၀ါတုိ႔ွကို ျမင္ေတြ႕ရသည့္အခါ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔ွ၏ စိတ္၌ ျဖစ္ေပၚေသာ ၀မ္းေျမာက္ျခင္းသေဘာ ျဖစ္၏။ မနာလုိ ၀န္တုိတတ္သည့္ ဣႆာ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္၏။

ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာႏွင့္ ဥေပကၡာတုိ႔သည္ ျဗဟၼာတုိ႔၏ ျမတ္ေသာ အက်င့္ျဖစ္သည့္ ျဗဟၼစိုရ္တရား ၄-ပါး ျဖစ္ၾက၏။

ပညိေျႏၵေစတသိက္
ပညိေျႏၵ = ပညာ + ဣေျႏၵိယ = အာရုံ၏ အမွန္သေဘာကို ထုိးထြင္း၍ သိမူကိစၥ၌ အစိုးရ ျခင္းသေဘာ၊

ရွင္းလင္းခ်က္
ဤေစတသိက္ကို ပညာေစတသိက္ဟုလည္း ေခၚ၏။ ေမာဟ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္သျဖင့္ အေမာဟဟုလည္း ေခၚ၏။ အ၀ိဇၨာအမုိက္ေမွာင္ကို ပယ္ခြာတတ္သျဖင့္ ၀ိဇၨာဟုလည္း အမည္ရ၏။

ရုပ္နာမ္တုိ႔၏ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱသေဘာကို သိျခင္း၊ ကံ-ကံ၏အက်ိဳးသေဘာကို သိနားလည္ျခင္း၊ အရိယသစၥာ ၄-ပါးႏွင့္ ပဋိစၥသမုပၸါ၏္သေဘာတုိ႔ကို သိျမင္ျခင္းတုိ႔သည္ ပညာျဖစ္၏။

ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ စတုတၳအၾကိမ္ထုတ္ေ၀ေသာ ဗုဒၶအဘိဓမၼတရားေတာ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ စာအုပ္မွ ျပန္လည္ထုတ္ႏုတ္ ေဖာ္ျပေပးသည္။

No comments:

Post a Comment